Volgens de GGD reikt het project veel verder dan de schooldokter, die de kinderen vroeger doorlichtte. "We kijken niet alleen naar de lichamelijke ontwikkeling", vertelt Ans Hermans van de GGD, "maar ook naar hoe een kind in zijn vel zit en of het kind wel gelukkig is." Ook wordt het kind meer nauwlettend in de gaten gehouden.
Volgens de GGD groeit zo'n 85 procent van de kinderen gelukkig op. Maar 15 procent niet. Zo ook op één van de deelnemende scholen Het Hooghuis in Heesch. De school heeft twee zogenoemde schakelklassen, met daarin kinderen die leer- of gedragsproblemen hebben.
"Het gaat dan om ADHD, autisme, dyslexie", vertelt leerkracht Bart Otjens. Of kinderen die op een vorige school het pispaaltje waren. "Als je vroeger erg gepest bent, is dat geen goede voedingsbodem voor een gelukkig leven", zegt directeur Francis Elkerbout.
Dankzij het nieuwe project van de GGD is het voor deze kinderen een stuk makkelijker om op het reguliere onderwijs uit de voeten te kunnen, denken Otjens en Elkerbout. "Wij zijn een reguliere school en hebben geen ervaring met sommige problemen die op ons afkomen. Het is nu beter geworden, het contact met de jeugdgezondheidszorg is hechter", zegt Francis Elkerbout.
In de toekomst zullen veel meer kinderen die vroeger naar het speciaal onderwijs gingen, een plek krijgen op het reguliere onderwijs. "Met dit project kunnen we de leerkrachten ook hiermee ondersteunen", zegt Ans Hermans van de GGD.
Redactie Jeugdzorg Dark horse: Op 31 januari 2011 stond er een bericht in het NRC, dat Van bijsterveld (onderwijs) 300 miljoen wilde bezuinigen op het speciaal onderwijs, omdat het aantal kinderen met een indicatie, in de acht jaar daarvoor met 65 procent was gestegen. Haar bedoeling was om minder kinderen van een duur 'rugzakje' te voorzien, waarmee allerlei externe hulpverlening buiten school om, betaald kon worden. In plaats daarvan zou er voor de kinderen met een beperking meer hulp in de school moeten komen. Er werd om dit doel te realiseren voor 2012, 100 miljoen beschikbaar gesteld voor scholing van leraren, die dan beter met de verschillen tussen leerlingen moeten kunnen omgaan. De Algemene Onderwijsbond reageerde hierop met de zorg dat de minister hiermee een extra druk op leerkrachten legt, zonder daarbij adequate hulpmiddelen te leveren.
In het bericht van vandaag zien we dat de GGD nu wordt ingeschakeld in een proefproject, als zijnde de invulling van deze 'extra hulpmiddelen' wat vreemd te noemen is, aangezien de GGD niet primair een pedagogische taak heeft. De GGD heeft toezicht op de gezondheid van burgers, wat nu kunstmatig wordt opgerekt naar 'psychische gezondheid' van kinderen, waardoor de verpleegkundige voor psycholoog, orthopedagoog gaat spelen. Als daarbij gedacht wordt aan de connectie die de GGD heeft met de Centra voor Jeugd en Gezin, vanwaar het lijntje loopt naar AMK en Bureau Jeugdzorg, dan hoeven ouders met deze ontwikkelingen niet blij te zijn. Denk hierbij maar aan de uitgelekte brief van de KNMG aan de Eerste Kamer, waarin artsen zich beklaagden dat ze door de GGD werden opgestookt om hun meldingspercentage van vermoeden van kindermishandeling op te voeren met 40%. http://jeugdzorg-darkhorse.blogspot.nl/2011/11/meldingsdwang-artsen.html
En let op waar de amateur-orthopedagogen zich mee gaan bezig houden: Kijken 'hoe het kind in zijn vel zit en of het wel gelukkig is...' Krijgen de ouders van deze kinderen ook de richtlijnen te lezen waarmee de GGD gaat bepalen of Jantje fundamenteel ongelukkig is (omdat hij nooit op hoogwaardig niveau diagnostisch is onderzocht), of omdat Jantje tijdelijk in een dipje zit, of omdat Jantje zijn ouders erge ruzie hebben, of andere vermoedens...? In hoeverre blijft dit 'nauwlettend in de gaten houden' van de kinderen beperkt tot het pedagogisch ondersteunen en waar gaat het ongemerkt over in 'zorgen om het kind' die in het juridische kader (Jeugdzorg) terecht komen. En wie gaat die grens bewaken?
Sven Snijer
Terug naar Alle artikelen Jeugdzorg Dark horse
http://jeugdzorg-darkhorse.blogspot.com/2012/04/alle-artikelen-jeugdzorg-dark-horse.html
Hierom wil ik artsen verzoeken om een petitie te starten voor de nietigverklaring van de DSM. De DSM is niet wetenschappelijk onderbouwd of onderzocht.
BeantwoordenVerwijderenAlleen een Neuroloog mag kinderen en volwassenen onderzoeken op hun gedrag. Patiënten hebben meestal een stoornis in de hersenen waardoor zij in het dagelijks leven problemen zouden kunnen ervaren in hun gedrag. Bij sommigen kan dat hinderlijk zijn bij het leren. Deze problemen moeten door middel van therapie of soms operaties verholpen of verzacht worden. Dit mag enkel en alleen op verwijzing van een Neuroloog! Sinds wanneer is de GGD of de rest gespecialiseerd om deze handelingen te rechtvaardigen als eigen gebruik? Scholen dienen beter ingelicht te worden, voor hulp moeten ze maar onderwijsconsulenten inschakelen, daardoor krijgen leerkrachten hun eigenwaarde weer terug en kunnen ze in volle vertrouwen en goede moed lesgeven. Die zogenaamde 'zorg voor meldingen AMK' moet uit de scholen verdwijnen met ingang van 25 jaar geleden.
Beste 'anoniem': u reageert kennelijk vaker over die DSM. Uit uw reacties valt op te maken dat u niet eens weet wat dat is. Het is De Diagnostic and Statistic Manual of Mentaly Diseases', een statistisch handboek dus dat allerlei vormen van gedrag een nummer geeft, meer niet en bij ieder nummer hoort een 'diagnose'(='etiket') en in Nederland: hoe méér etiketjes hoe meer geld voor PGB dan wel voor speciaal onderwijs. Wat is er mis met een lijst van 'diagnosen'? Wat u verder beweert over diagnostiek is ook onjuist: iedere medicus mag een medische diagnose stellen, alleen het uiteindelijk oordeel over de juistheid van een diagnose is aan de specialist, bij psychiatrische problematiek is dat uiteraard de psychiater. Ook een huisarts mag bijvoorbeeld een diagnose als 'depressie' stellen bij een patiënt, maar die kan onderuit gehaald worden door een specialist als het bijvoorbeeld hypotheroïdie blijkt te zijn. 'Overspannenheid' ook wel 'surménage' genoemd wordt ook vaak gesteld, diagnosecode van de DSM 309....Ik zou het bijna krijgen van jeugdzorg.... Met die code kan men in de DSM opzoeken wat bedoeld is....
VerwijderenNico Mul, arts
www.sjefteuns.nl
Verwijderenen www.ncrm.nl
Wilt u mij vertellen of deze diagnoses wetenschappelijk onderzocht zijn en waar ik dat kan teruglezen?
Ik spreek al jaren met artsen en specialisten hierover. Zelfs de prof. psycholoog in NL die de DSM onderhield, heeft er afstand van gedaan omdat het te ver gaat en er niets van klopt. Zo zit de mens en het kind niet in elkaar.
Ik zou eenieder aanraden om deze sites eens rustig door te lezen. In mijn tijd was er geen sprake van gedrags en leer -problemen. Maar ik had uitstekende leerkrachten.
Deze oproep heb ik al gedaan bij het NCRM omdat ze weten dat de DSM niet wetenschappelijk onderzocht is.
een klein foutje rechtzetten;DSM >The Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM) ...not Deseases doctor Mul
VerwijderenZijn de mensen die dit gaan onderzoeken ZELF wel gelukkig?
BeantwoordenVerwijderen“Geluk is de afwezigheid van problemen”
BeantwoordenVerwijderenOp bijvoorbeeld de volgende terreinen:
Familiebetrekkingen
Financiële situatie van mensen.
Werk.
Sociale omgeving,
Gezondheid
Persoonlijke vrijheid
‘Levensfilosofie’.( De jouwe of de mijne??)
Aantal zonne-uren,
Filedruk,
Criminaliteit,
Belastingdruk
Luchtkwaliteit
Ik noem maar wat!
Nou, blijkbaar mag je tegenwoordig ook al niet meer ongelukkig zijn. Dan kunnen de pubers van Nederland hun borst natmaken, want welke puber is er niet eens doodongelukkig geweest? Al was het maar om het uitgaan van een relatie.
BeantwoordenVerwijderenHet toont maar weer eens de totale onmacht van de overheid om e.e.a. nu EINDELIJK eens goed te (re-)organiseren .. }:-(
BeantwoordenVerwijderen