woensdag 27 maart 2013

Pedofiele opa krijgt omgangsregeling


Redactie Jeugdzorg Dark horse: Dit interview met Patrick werd een paar maanden terug gepubliceerd op Jeugdzorg Dark horse, maar op zijn verzoek hebben wij dit enkele weken later terug gezet naar concepten, omdat hij een ‘nieuwe start’ wilde maken met jeugdzorg. Het leek erop dat er een mogelijkheid was tot een omgangsregeling met zijn dochter en om van zijn kant richting BJz ‘goede wil’ te tonen, verzocht hij ons het interview te verwijderen. De afspraak met hem was, dat indien BJz haar beloften niet zou nakomen, wij het konden terugplaatsen. Helaas voor Patrick en zijn dochter zijn we daar vandaag toe over gegaan, omdat het er toch op lijkt dat BJz een spelletje met deze vader heeft gespeeld, om op die manier van de vervelende publiciteit af te komen.


(Hieronder de mail van Patrick aan BJz)

Hallo Farah,

Het is nu bijna 3 weken geleden dat mijn dochter mij heeft gebeld.

Vraag mij eigenlijk af op het moment "waarom" zij de kadootjes plotseling heeft gekregen (heb wel mijn vermoedens).

Ik heb eens  goed nagedacht en met wat mensen gesproken,  en ik heb het vermoeden dat jullie van BJZ mijn dochter hebben ingezet als "wapen" om het interview van de site Jeugdzorg Dark horse af te krijgen. Ik neem BJZ dit heel kwalijk.  Mensen zien dit zelfs als kindermishandeling. Het lukte BJZ niet om mij op een andere manier ''onderdanig'' te krijgen dus hebben jullie het zo gedaan.

Mijn dochter wilde tijdens dat gesprek mij graag zien, maar jullie willen dit kennelijk niet. Anders zou er wel al een bezoek ingepland zijn na alle weken. Ik ga hiervoor dan toch maar gerechtelijke omgang aanvragen bij de rechtbank.

Ik voelde mij nogal bedreigd tijdens het gesprek betreffende het veiligheidhuis,  gezien het gegeven dat het interview totaal geen strafbare feiten bevat. Dan heb ik nog iets te melden, de teamleider  heeft gezegd dat ik geen schijn van kans maakte om mijn ex. te ontheffen uit het gezag. Ik heb met een kennis gesproken deze is ook uit het gezag gezet, ondanks dat deze het goed uitvoerde. De rechters gaven hierin BJZ ook geen gelijk, ook omdat het  kind langer dan anderhalf jaar in het pleeggezin zat, en nooit meer thuis komt wonen. Dus ook in deze zaak heb ik een kans. Ik heb namelijk het gehele dossier van de kennis ontvangen.  Dit wekt voor mij duidelijk weer de schijn van partijdigheid, want laten we allemaal eerlijk zijn, moeder oefent haar gezag niet goed uit. Mijn dochter mag niet meer terug en groeit op in het pleeggezin. Dus een ontheffing voor mijn ex. is niet overbodig.

Met vriendelijke groet,

Patrick Damen


Interview met Patrick Damen

Link naar de YouTube filmpjes:


Patrick, in welk jaar leerde je je ex-vrouw kennen? 

Ik heb mijn ex leren kennen eind 1997 in een discotheek, genaamd Gold-Finger. 

Hoe lang zijn jullie samen geweest? 

Wij zijn bijna 11 jaar samen geweest. 

Hoe was de relatie?  

De relatie liep goed totdat mijn kind geboren werd. Mijn ex wilde toen steeds vaker haar ouders bij de opvoeding betrekken. 

Merkte je vreemd gedrag aan je ex, voordat zij zwanger raakte? 

Eigenlijk niet. Ik had toen als hobby karpervissen. Ik was om het weekend van huis, om te gaan vissen in Frankrijk. Ik kreeg toen ik in Frankrijk een telefoontje van mijn ex met de mededeling dat ze zwanger was. 

Hoe was de zwangerschapsperiode? 

De zwangerschap verliep goed.  

Waren er weleens discussies ? 

Er waren op zijn tijd problemen. Soms hadden we een discussie over onze dochter in de toekomst, in verband met het verleden van haar vader. We hebben afspraken gemaakt, dat mijn ex onze dochter niet alleen zou laten met haar vader.

Waren jullie gelukkig? 

Voordat ik erachter kwam dat haar vader opgepakt werd voor misbruik met kleine kinderen waren wij gelukkig. Mijn schoonvader kreeg 8 maanden detentie. Daarna ging het ook wel tussen ons, maar het werd anders. Mijn ex wilde met haar vader blijven omgaan, terwijl ze wist wat hij op zijn kerfstok had. Ik ben nooit bij hem op bezoek geweest in de gevangenis in Grave. Zij wilde dat wel. Na de detentie kreeg haar vader hulp in Utrecht van centrum de Waag. Daar ben ik ook nooit aanwezig geweest. Mijn ex zei tegen mij: “Ik laat mijn vader niet vallen en als het jou niet bevalt dan gaan we uit elkaar.” Ik heb nadat mijn ex dit had gezegd tot aan de geboorte van onze dochter geen contact gehad met haar vader. Wel met haar moeder, zus en haar man als die bij ons op visite kwamen. 

Hoe kwam je er achter dat je schoonvader een pedoseksueel was? 

In 2002 kregen we een telefoontje van haar zus die werkte in de rechtbank als griffier. Wij moesten langs komen. Dat hebben wij gedaan en er werd ons verteld dat haar vader opgepakt was wegens verdenking van misbruik met kinderen. Ik zakte door de grond op dat moment en ben huilend weggegaan. De moeder van mijn ex was hier al twee dagen van op de hoogte. Ik begon terug te denken…Hij ging altijd hardlopen met een Duitse herder en nam altijd een rol wc papier mee! Hij vertelde dat hij achterna gezeten was door de politie, vanwege het loslopen van de hond. 

Hoe verliep de relatie met overige familieleden van jouw en haar kant? 

Vanaf die tijd was het contact minder. Ik deed steeds meer dingen alleen als er een feestje was bij haar neven en nichten. Ze deden net of het een ‘happy family’ was (een grote toneelspel) Haar vader was toen ook heel mager en de familieleden vroegen dan ook waar hij al die tijd was en dan werd er verteld dat hij werk in het buitenland had om het maar te verbergen, zodat leek alsof er nooit iets was gebeurd. Niemand mocht het weten en ik kon daar moeilijk mee omgaan. Met mijn ouders hadden we toen geen contact in die periode. Mijn vader dronk veel en mijn moeder is op 51 jarige leeftijd overleden na een hartoperatie. Als complicatie kreeg ze een dubbele hersenbloeding en is overleden (2007). Na 2007 kreeg ik weer een heel close contact met mijn vader. Mijn vader heeft vanaf 2007 nooit meer gedronken. 

Hoe ging de geboorte? 

De geboorte verliep goed. Mijn ex wilde op het laatste moment dat haar familie erbij was. Haar vader ging tijdens de bevalling precies voor de opening zitten met zijn handen voor zijn gezicht. Achteraf gezien had ik daar eigenlijk iets van moeten zeggen, maar dat is achteraf. Ik was op dat moment met de baby bezig. 

Waar ging het volgens jouw mis in de relatie en/of verzorging van je dochter?

Het ging mis op een verjaardag van haar moeder. Mijn dochter was 1 jaar oud. 

Opa (de veroordeelde kindermisbruiker) had mijn dochter in zijn armen en snoof in haar hals net alsof mijn dochter een parfum op had (in mijn ogen geilde hij daarop) Hij nam haar toen mee naar achter, de badkamer in, in de spiegel kijkend en snuivend aan haar hals waarop ik hem achterna liep en vroeg of hij terug naar de huiskamer kon gaan.  

Thuis heb ik toen een flinke discussie gehad toen onze dochter sliep. Ik wilde dit niet meer hebben, waarop ze me chanteerde ‘Dan ga ik toch van je af’. Waarop ik antwoordde ‘Pak je spullen maar en vertrek. Ik hielp haar ook nog een handje, zo boos was ik. Later spraken we dit uit en kreeg ik als antwoord ‘Zoiets doet mijn vader niet met zijn eigen kleinkinderen’. Later kreeg ze een spiksplinternieuwe auto van haar vader, een Ford Mondeo en meer geld om te shoppen in de stad.  

Gebruikte je ex alcohol of drugs? 

Wij hebben samen drugs gebruikt, tijdens stappen en feestjes tot 2003 daarna heb ik nooit meer gebruikt. Ik dacht mijn ex ook niet, maar schijnbaar wel volgens andere mensen. Mijn ex gebruikt momenteel nog steeds drugs. 

Wie beëindigde de relatie? In welk jaar? 

In 2007 heeft mijn ex onze relatie beëindigd. De reden van de breuk daar ben ik later achter gekomen, ze had een ander. Mijn ex had een verjaardag van haar schoonbroer ik ben daar niet heengegaan. De reden hiervan was opa, de vader van mijn ex. Ik was die avond thuis gekomen en heb wat gegeten. Ik zat op dat moment achter mijn computer toen de familie kwam binnen vallen om de spullen van mijn dochter te pakken, waarop ik antwoordde ‘Wat is hier de bedoeling van?’ Opa gaf als antwoord ‘De kleine (onze dochter) komt naar ons toe’ en dat was de druppel voor mij! Ik heb ze buiten mijn huis gezet. 

Mijn ex is bij de buren hulp gaan vragen (ik had een heel goed contact met de buurman) om de politie te bellen. De buren wisten niet dat haar vader een veroordeelde kindermisbruiker was en ik gaf als antwoord dat ze zich nergens mee moesten bemoeien. Daarna escaleerde het in een fikse ruzie. 

Wanneer begon het gevecht om je dochter, hoe oud was ze toen? 

Ik moest ‘a.u.b. spelen’ om mijn dochter te mogen zien. Dat kon wel waar mijn ex bij was. Ik wilde dat na verloop van tijd niet meer, omdat de relatie over was tussen ons. Ieder had zijn eigen leven toch! Na een tijdje wilde ik graag dat mijn dochter bleef slapen, maar daar ging mijn ex niet mee akkoord (november 2007). Toen moest ik het maar via de rechter gaan doen. Later ben ik erachter gekomen uit de stukken van Bureau jeugdzorg, dat mijn dochter vertelde dat opa niet wilde hebben dat ze naar haar vader ging. 

Ging je ex het huis uit toen de relatie beëindigd werd? 

Ja, die woonde in bij haar ouders. Mijn toenmalige advocaat vertelde dat ik dit maar via de rechter moest oplossen. Dat ik dit niet zelf op moest lossen. 

Gerechtelijke uitspraken en omgangsregeling 

De eerste uitspraak kwam in januari 2008. Dit was een omgangsregeling van 2x per week 2,5 uur. De rechter vond het belangrijk dat het kind de vader zag, maar had besloten dat er een Raadonderzoek moest komen. Dat liet op zich wachten. Het Raadonderzoek kwam en ik heb tijdens dit onderzoek in het belang van mijn dochter zo goed mogelijk meegewerkt.  

Nadien las ik het rapport en concludeerde helaas dat mijn ex grote fantasieverhalen over mij had verteld. Ze had aangegeven dat ik haar lichamelijk en geestelijk zwaar mishandelde, dat ik granaten in huis had, dat ik slecht voor mijn dochter was, dat ik hen opsloot en dat ik mijn dochter wilde ontvoeren naar Brazilië. Ze had meer dan negen meldingen van huiselijk geweld gedaan bij de politie. 

Ik was perplex. Hoe kan ze zoiets doen dacht ik? Elf jaar zijn we bij elkaar geweest, we hebben een kind samen. Ik ben altijd goed voor haar geweest, hoe kon ze dan zoiets verzinnen? Alleen maar om het kind bij mij weg te houden. Dankzij deze verhalen besloot de Raad dat mijn dochter onder toezicht moest komen te staan, omdat dit alles haar ontwikkeling zou kunnen schaden.

Desondanks, besloot de Raad dat mijn dochter toch één keer in de week een dag en een nacht bij haar vader mocht zijn, omdat ze niets konden vinden bij mij wat niet oké was. Ze hadden ook besloten dat mijn dochter in mocht wonen bij opa en oma van moederszijde. Dit omdat ze op dat moment niets konden vinden waaruit bleek dat het niet veilig zou zijn bij opa en oma.  

Dit is nogal vreemd, want opa was een veroordeelde kindermisbruiker. Mijn ex ging niet akkoord met het advies van de Raad en wilde wachten tot er een gezinsvoogd werd aangewezen voordat mijn dochter bij haar vader mocht komen. 

Ondertussen was het Raadrapport ook al naar BJZ en was BJZ ook op de hoogte van de verhalen van moeder. Er werd een gezinsvoogd aangewezen. Van november 2008 tot januari 2009 zag ik mijn dochter op zaterdag.  

Speltherapeut

In januari 2009 is mijn dochter bij een speltherapeut geweest. Tijdens deze sessies kwamen al vermoedens van seksueel misbruik naar voren. Dit is met moeder en BJZ besproken, maar er was volgens hen niets aan de hand. Wel moest iedereen signalen in de gaten houden. In januari 2009 besloot de gezinsvoogd dat het goed was voor mijn dochter als ze ook bij haar vader zou kunnen slapen. Moeder ging wederom niet akkoord. Maar deze gezinsvoogd bleef bij haar standpunt. Het slapen en de weekenden gingen erg goed. Wel bleef mijn ex zich er in mengen en bleef ze de gezinsvoogd lastig vallen met slechte verhalen over mij.  

Pijn bij het plassen – piemel vies 

In mei 2009 kwam een volgende zitting. Mijn dochter was een weekend bij mij en klaagde over pijn bij het plassen. Ook was ze op die plek helemaal rood. Op die dag begon ze te roepen: “Piemels zijn viessssssss, vies hoor, piemel, piemel piemel!!!!” Nadat ze dat had geroepen kreeg ze een zware driftbui, en overschreeuwde zichzelf. Het heeft een uur geduurd om haar te kalmeren. Ik heb diezelfde zondag de speltherapeut gebeld, want BJZ was niet bereikbaar. Deze vond het ook zeer opmerkelijk en belangrijk dat ik direct de maandag BJZ zou berichten. Ik ben op maandag direct naar BJZ gegaan. Dit was de dag dat ze een machtiging UHP aanvroegen.  

Crisisplaatsing 

Er is daaropvolgend een rechtszaak geweest, aangezien er twee gezaghebbende ouders waren. BJZ had ook duidelijk aangegeven dat ze zich ernstig zorgen maakte over de veiligheid bij opa en oma moederszijde. Tijdens de zitting heeft moeder gelogen. Ze had namelijk aangegeven dat haar vader het nooit gedaan zou kunnen hebben, omdat ze onze dochter nog nooit met opa alleen zou hebben gelaten. Dat was dus een grote leugen. Opa is zelfs met mijn dochter alleen gaan zwemmen. Maar voor de rechter was op dat moment niet duidelijk wie de dader was. Resultaat was een crisisplaatsing bij een pleeggezin.  

Nieuwe gezinsvoogd 

Er kwam een andere gezinsvoogd. Deze stond direct aan de kant van mijn ex door de verhalen die mijn ex over mij vertelde. Er volgde weer een rechtszaak met verzoek tot plaatsing bij vader, in augustus 2009. Helaas werd dit verzoek afgewezen, omdat BJZ de belofte had gedaan onderzoek te gaan doen en de rechter wilde dat afwachten. Dat onderzoek kwam niet. Er zijn nog een aantal rechtszaken geweest voor een verlenging UHP 2009. In 2010 heb ik een rechtszaak gehad en in februari. 

Deze waren vanwege het feit dat ik geen toestemming wilde geven voor een vakantie met het pleeggezin in het buitenland. In 2010 werd er wederom een rechtszaak gevoerd voor een verlenging UHP en OTS. Ik heb in dat jaar nogmaals getracht met een verzoek om de hoofdverblijfplaats van mijn dochter bij mij te krijgen, echter dit keer gaf BJZ aan dat er eerst werd gekeken naar moeder.  

BJZ blijft moeder kansen geven 

In 2011 is er nogmaals een verzoek geweest voor een plaatsing, maar deze werd wederom afgewezen. Moeder had nog steeds niets voor elkaar, want die zat in een vrouwenopvang in Breda. BJZ bleef haar maar kansen geven, ondanks alle meldingen die er binnenkwamen van derden. In 2012 zijn er drie rechtszaken geweest naar aanleiding van schriftelijke aanwijzingen. Deze aanwijzingen waren inzake het feit dat ik geen toestemming gaf voor contact tussen mijn dochter en opa. BJZ voerde zoveel onzin aan, maar toch geloofde de rechters BJZ en moeder telkens weer. In mei 2012 is er een rechtszaak geweest voor een gezagsontheffing, omdat moeder dit wilde en BJZ stond hier maar al te graag achter. Ze schreven zelfs een verweer zodanig in het voordeel van moeder dat ze leugens vertelden en belangrijke zaken niet vermeldden. BJZ en moeder kregen hun zin: ik werd ontheven.  

YouTube filmpjes  


Er kwam vervolgens een kort geding in verband met de YouTube filmpjes die ik had gemaakt. Ondanks dat de rechters begrepen waarom ik ervoor gekozen had om mijn verhaal op YouTube te zetten, moest ik het toch verwijderen. In september 2012 kwam mijn Hoger Beroep tegen de uitspraak van mijn ontheffing uit het gezag. BJZ schreef wederom een verweer in het voordeel van moeder. Belangrijke gegevens zijn eruit gelaten, namelijk dat moeder cocaïne had gebruikt en dat het terugplaatsingtraject stil was gelegd.  

Beslissing op grond van onjuiste informatie 

Dus deze rechter moest wederom een beslissing maken op foutieve informatie. Mijn gezag heb ik dan ook nog steeds niet terug. Uiteindelijk kwam er in september 2012 ook de verlenging van de UHP. De rechter verlengde de uithuisplaatsing met een jaar. Ondertussen is er in november door de gezinsvoogd kenbaar gemaakt dat moeder onze dochter nooit meer thuis zal krijgen, omdat zij niet kan voldoen aan de eisen van veiligheid, pedagogisch vermogen en ze gebruikt nog steeds cocaïne. Mijn dochter moet dus volgens BJZ opgroeien in het pleeggezin. Ze hebben 4 jaar moeder gelooft en vader aan de kant gezet. Alle meldingen zijn aan de kant geschoven. Nu blijkt dat alles wat ik en de melders hebben gezegd ook daadwerkelijk feitelijk zo was. Maar dat verandert het beeld van mij als vader niet. BJZ blijft nog steeds moeder ondersteunen. 

Wat voert BJZ aan waarom jij geen geschikte vader zou zijn? 

BJZ voert de verhalen van moeder aan dat ik geen geschikte vader zou zijn. De verhalen dat ik slecht voor mijn dochter zou zijn, en moeder zou hebben mishandeld. Nadat ik daar een aantal klachten over had ingediend en ook had gewonnen en een klacht had ingediend bij de Nationale Ombudsman die een onderzoek heeft gedaan en een rapport heeft uitgebracht met rapport nummer 2011/015 moest BJZ de stukken waarin ik beschuldigt werd van huiselijk geweld uit de dossiers verwijderen.  

Glashard liegen 

Er veranderde echter niets. De derde gezinsvoogd had er iets op gevonden, namelijk gewoon glashard liegen! Ze mochten het huiselijk geweld niet meer gebruiken, dus verzon ze dat de bezoeken met mijn dochter slecht verliepen. Ze schreef deze beschuldigingen ook in de plannen van aanpak en dit kwam dus ook bij de rechters. Ik heb weer een klacht ingediend en ook die klacht werd gegrond verklaard. BJZ verzint telkens iets nieuws. 

Wat was jouw drijfveer om de YouTube filmpjes te maken? 

Bij alle pogingen die ik heb gedaan om mijn dochter een veilige omgeving te bieden en uit de buurt te houden van opa (de veroordeelde kindermisbruiker en van haar moeder die drugs gebruikt en met gevaarlijke mensen omgaat), werd ik door BJZ tegengewerkt. BJZ keek niet naar de veiligheid van mijn dochter, maar naar het belang van moeder en de pedofiele opa. Er werd toen besloten dat mijn dochter opa weer mocht zien. Ondanks dat mijn dochter ziek werd door de spanning die dit met zich meebracht. Ondanks dat BJZ had gezien dat opa ook zorgelijk omging met de andere zoon van moeder, nog een baby.  

Niemand doet er iets aan 

Ik dacht, mensen moeten op de hoogte zijn van het feit dat mijn dochter nu bewust in gevaar wordt gebracht en niemand daar iets aan doet. Via de YouTube filmpjes kwamen steeds meer mensen die mij wilde steunen en die de boel in de gaten hielden. Er werd duidelijk dat moeder zich niet aan de afspraken hield. Ik kon niet meer anders dan het sociale netwerk de controle te laten uitvoeren, want BJZ deed niets. 

Welke boodschap wilde je en wil je nog steeds overbrengen aan mensen? 

Ik wil tegen mensen zeggen die in een situatie zitten met BJZ, bijvoorbeeld een OTS of een UHP, dat ze heel kritisch moeten luisteren tijdens gesprekken met BJZ. Heel, heel goed de plannen van aanpak moeten controleren of alles wel precies klopt. 

Daarmee bedoel ik dat zaken opgeschreven worden zoals ze letterlijk gezegd en bedoeld zijn en niet dat er een andere draai aan gegeven wordt door een gezinsvoogd. 

Dat de mensen als ze het niet vertrouwen, een second opinion aanvragen, zeker als het gaat om gedrag of diagnoses betreffende de minderjarige. Dit wordt vaak geschreven door een gedragsdeskundige, maar je moet begrijpen dat een gedragsdeskundige je kind nooit ziet en er dus vanuit gaat dat het klopt wat de gezinsvoogd zegt. 

Dus als de gezinsvoogd liegt, doet de gedragsdeskundige een uitspraak die niet klopt. Dien klachten in als er zaken niet juist zijn. Laat je niet onder de tafel kletsen door een gezinsvoogd. Er zijn goede gezinsvoogden, maar ook heel veel slechte die hun functie vaak uitvoeren alsof ze 'God' zijn. Er zijn ook goede gezinsvoogden, maar het opmerkelijke hierbij is dat deze vaak na een paar maanden ontslagen worden of zelf ontslag nemen. Houd je ogen en oren heel goed open bij BJZ en neem desnoods iemand mee naar de gesprekken.


Hebben jij en je huidige vrouw het idee dat mensen beseffen hoe een organisatie als Jeugdzorg werkt? 

Nee, mensen zoeken ook hulp bij BJZ omdat ze bijvoorbeeld kinderen hebben met wat moeilijk gedrag. Vaak wordt uiteindelijk de hulp verplicht, zonder dat je dit zelf graag wil, met alle gevolgen vandien. Zoals een uithuisplaatsing omdat de gezinsvoogd dan van mening is dat het kind niet gebaat is bij thuis wonen. Vaak geven ze onterecht de ouders de schuld van dingen. Ik zeg niet dat BJZ altijd fout zit, maar heel vaak wel. Ook vergeten mensen vaak dat als hun kind onder een OTS komt, dat ze nog maar heel weinig te zeggen hebben over hun eigen kind met, of zonder gezag. 

Als ze dan niet doen wat de gezinsvoogd zegt, ze afgestraft kunnen worden met bijvoorbeeld inperking van bezoeken aan hun kind(eren) die uithuisgeplaatst is/zijn. Ik denk dat mensen dit niet beseffen als ze nooit eerder met BJZ in aanraking zijn geweest. En tegenwoordig kan dit iedereen overkomen zelfs al met een simpele scheiding.  

Waar liep en loop je nog steeds tegen aan? 

Het feit dat BJZ in mijn zaak zeer partijdig is en een tunnelvisie heeft. Ook al zit je met de gezinsvoogd een uur in gesprek, ze blijven toch bij hun standpunt. Eigenlijk is het net alsof je een uur tegen een muur hebt staan aanpraten. Het liegen van BJZ in de stukken, zoals de leugens over de bezoeken met mijn dochter, dat deze zogenaamd slecht verliepen terwijl deze altijd goed zijn geweest, waar ook bewijs van was. Het feit dat BJZ nalatig is, ook vaak dingen betreffende het dossier niet in een rechtszaak kunnen vertellen, omdat ze het niet weten. Zeker bij mijn zaak. Het is bij mij namelijk al gezinsvoogd nummer 7. En dat ze niet eerlijk zijn in de rechtbank, dat is allemaal in het nadeel van het kind. En nu dat ze mijn dochter maar in een pleeggezin laten opgroeien, maar vergeten dat er ook nog een vader is. 

Heb je een nieuwe relatie? 

Ja, sinds april 2009, en ik ben in maart 2010 getrouwd. 

Mag je je dochter nog zien? 

Nee, momenteel niet, omdat ik niet doe wat BJZ zegt. Ze willen dat ik mijn dochter ga zien in een omgangshuis, maar ik weet dat deze mensen niet neutraal zijn. Ik vroeg om een tweede, eigen en onafhankelijke gedragsdeskundige erbij te laten zijn. Dat mocht niet van BJZ en de reden kunnen ze mij niet echt geven. 

Bij de therapie Signs of Safety mocht ik niet meedoen omdat ik niet mee wilde werken aan huiselijk geweldbegeleiding. Ik heb geen huiselijk geweld gepleegd, dus werk ik er ook niet aan mee. En omdat ik geen toestemming gaf dat mijn dochter opa mocht zien, mocht ik ook niet meedoen. Het resultaat is dat ik mijn dochter niet mag zien. 

Wat is het meest stuitende volgend jouw (ex)advocaat Jan van Ruth in deze zaak? 

Feit dat BJZ een machtspositie heeft die je moeilijk van de troon kan stoten, en zeker omdat de Rvdk en de kinderrechters heel vaak, eigenlijk bijna altijd met BJZ instemmen. En dat vaak de kinderrechter al voordat de zitting begint zijn beslissing klaar heeft in het voordeel van BJZ. Het feit dat gezinsvoogden liegen tijdens een rechtszaak.  

Ziet je ex jullie dochter nog? 

Ze ziet haar nog 1 x in de week, maar mijn dochter mag gelukkig niet meer slapen bij haar. Ze mag haar een keer in de week een paar uur zien.

Heb je het idee dat Jeugdzorg wraak wil nemen en dat dat de reden is om je uit het gezag te ontheffen?

Het is voor Bjz een prestige zaak geworden. Ze hebben vanaf dag één in moeder gelooft. Bij BJZ geven ze hun ongelijk niet toe, dus ze zullen alles blijven doen om mij dwars te zitten, zodat moeder beter uit de bus komt, oftewel BJZ zelf. BJZ kijkt in deze zaak niet eens meer naar mijn dochter. Enkel nog naar hun eigen hachje zodat ze hun hoofd hoog kunnen houden en kunnen blijven zeggen ‘Wij hebben het goed gedaan’, ondanks dat het slecht is voor het kind.

Hoe oud ben je nu?

Ik ben acht en dertig jaar nu. 

Ga je door met vechten? 

JA, zeker weten! Ik ben van mening dat mijn dochter bij mij kan opgroeien, bij haar eigen vader. 

Hoe oud is je dochter nu? 

Mijn dochter is acht jaar en wordt in maart negen. 

Heb je politici /media aangeschreven? Heb je ooit een reactie gekregen?

Ja, ik heb geschreven naar verschillende programma´s zoals ‘Das je goed recht’, en ‘Pro Deo’. Ik heb geschreven naar de Inspectie Jeugdzorg, maar deze nemen geen individuele klachten aan. En natuurlijk de Nationale Ombudsman, het rapport dat gegrond is verklaard 2011/015. En ik heb een regionale zender geschreven, maar die vond dat het teveel uitzoekwerk was. 

Extra informatie

We hebben vele klachten ingediend tegen de gezinsvoogden. Van de 25 klachten zijn er 22 gegrond verklaard. Een hele hoop dus. Helaas haalde het erg weinig uit. BJZ bleef doorgaan op dezelfde voet. 

Signs of Safety – nutteloos concept

De therapie Signs of Safety, is ingezet sinds oktober 2009. Dit is een totaal nutteloos concept dat zo lek is als een zeef. Het wordt gegeven door Herlaarhof, onderdeel Reinier van Arkel. Er zit een systeemtherapeut die gericht is op vechtscheidingen. In mijn zaak zijn ze alleen met moeder en haar netwerk gestart, omdat ik weigerde mee te werken aan de begeleiding huiselijk geweld.  

Later werd mij opnieuw aangeboden mee te werken, maar moest ik toestemming geven om opa in contact te brengen met mijn dochter. Wat ik wilde zeggen over SOS, is dat het bestaat uit een veiligheidsplan dat wordt opgesteld door het netwerk tezamen met de systeemtherapeut, en via dit plan zou het kind dan in een veilige situatie verblijven. Mijn ex heeft hier 3,5 jaar aan deelgenomen samen met opa, het was zo waterdicht: mijn ex heeft in deze periode cocaïne kunnen gebruiken en opa kon gewoon zijn gang met de andere zoon van moeder.  

Vreemd gedrag van opa achtergehouden 

BJZ heeft achtergehouden dat de gezinsvoogd vreemd gedrag constateerde vanuit opa naar zijn kleinzoon toe.. Zij hebben dit niet doorgegeven aan de zedenpolitie, terwijl daar nog het dossier van mijn dochter ligt. Mijn dochter had een tekening gemaakt nadat ze opa en oma had gezien. 

Ze tekende een meisje in het huis van opa en oma en een kruis in het kruis van het meisje, volgens pleegmoeder en BJZ een zeer, zeer zorgelijke tekening. Toen ik vervolgens de tekening opvroeg, werd er letterlijk in de papieren gezegd ‘Vader deze tekening niet geven, want hij gaat dit tegen moeder gebruiken’. Dat vindt ik niet normaal, dan denkt BJZ toch niet aan hetgeen waar ze aan moeten denken, aan het kind? Nog steeds zijn er contacten tussen opa en mijn dochter. 

Opa doet zoiets niet 

De uitspraak en reactie van moeder en het netwerk was: “Opa doet zoiets niet bij zijn eigen kleinkinderen. De slachtoffertjes waren maar kinderen die ver van ons afstonden.” Je zou dan toch denken dat een therapeut en een gezinsvoogd toch al vraagtekens zouden zetten bij dit soort uitspraken? Maar nee hoor, helemaal niet. En als ik ze er op aanspreek, dan kletst de gezinsvoogd er gewoon met gemak omheen. 

Dochter getraumatiseerd 

Mijn dochter is getraumatiseerd. BJZ geeft nog steeds geen therapie, want ze zeggen dat therapie niet veilig is? Ze hebben mijn dochter het laatste jaar al 4x belooft dat ze bij haar moeder mocht gaan wonen, maar uiteindelijk heeft moeder het voorgoed verknald. Zoals ik al die tijd al had gezegd. En nu willen ze niet meer kijken naar mij als vader. Nu wordt er gezegd: “Ze zit al zolang in het pleeggezin.” 

Ik als vader kan er niets aan doen dat BJZ al die tijd moeder geloofde, omdat ze geen gezichtsverlies willen lijden. 

BJZ heeft mijn leven en dat van mijn dochter kapot gemaakt 

BJZ en mijn ex hebben vanaf 2007 mijn leven onmogelijk gemaakt. Ik ben zelfs mijn eigen bedrijf in tegelzetten kwijtgeraakt en dat alleen maar omdat BJZ zonder na te checken mijn ex geloofde en uiteindelijk bleek mijn ex BJZ vier jaar lang te hebben voorgelogen.

Ranada van Kralingen

                   Terug naar Alle artikelen Jeugdzorg Dark horse


15 opmerkingen:

  1. Het lijkt erg op mijn verhaal.

    Ik probeer nu bij alles wat gebeurt, alles te doen om maximale schade en kosten voor de overheid te genereren.

    Doelverschuiving, zeg maar ..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ''Het lijkt erg op mijn verhaal.''
      Mijns inziens is dit verhaal karakteristiek voor de vele soorten ellende, die je met instanties als Jeugdzorg en Kinderbescherming kunt tegenkomen.
      De grondoorzaak is de onbeperkte macht die deze instanties hebben en de machtswellustelingen die zich kunnen uitleven op kwetsbare slachtoffers, als ouders die hun kind zijn kwijt geraakt en maar moeten zien dat ze het terug krijgen.

      Ook de rol van de kinderrechters in deze is uiterst
      dubieus; zij laten hun oren veel te veel hangen naar de leugens en manipulaties van de instanties en diskwalificeren zichzelf daarbij in wezen.
      Evenmin als instanties als BJZ en Kinderbescherming ons respect verdienen, verdienen deze kinderrechters dat ook niet.
      Kortom zij zijn een aanfluiting voor de rechterlijke macht, om niet te spreken van rechterlijke ONmacht, een term die meer van toepassing is op dit laakbare gedrag.

      Het is eigenlijk onvoorstelbaar dat deze wantoestanden zich in een 'beschaafd' land als Nederland voordoen.

      Mijn zoon bevindt zich in een dergelijke situatie als Patrick en zit zo'n beetje halverwege het traject van Patrick.
      Ik vrees dat de nodige ellende die Patrick ondervonden heeft voor hem nog in het verschiet ligt.
      Ook hij zal waarschijnlijk de gifbeker tot de laatste druppel leeg moeten drinken, alleen kan en wil hij het niet onder ogen zien dat hem dit mogelijk nog te wachten staat.

      opa

      Verwijderen
  2. TS 22 januari 2013

    Vaders (10 à 20% moeders) hebben meer kans op omgang wanneer ze (DIRECT) niet inzetten op eenoudergezag bij de ouder die het kind nauwelijks ziet, doch...
    bekijk de uitspraak LJN AS6020:

    Hier blijft in het belang van het kind (waar de rechter rekening mee wil houden) in z'n vertrouwde omgeving gewaarborgd (al lijkt het u niet urgent t.o.v. andere problemen), maar
    dan heeft de ouder die te lijden had aan omgangsfrustratie (het kind weinig of niet zag) het gezag en dus het recht om het kind te bezoeken, en...
    dan kan deze met het kind zelf (niet via BJZ!) naar een jeugddiagnost, die met zijn onderzoek het kind niet belast (zoals BJZ wel doet door ondeskundigheid en domme meningsvorming) om te onderzoeken of het kind lijdt aan bijv. seksueel misbruik door (in dit geval opa) een pedo uit z'n leefomgeving.

    Dus de volg-orde is eerst vriendelijk staan op het belang van het kind normaal:

    - beide ouders kennen door omgang,
    - vooral niet beschuldigen en de schijn oproepen van strijd, maar in het omgangsbelang van het kind redeneren;
    - rekening houden dat het kind zal lijden door te verzoeken om diens leefomgeving te veranderen en dit dus niet doen in eerste instantie;
    - en denk dus niet aan uw recht als ouder want daar gaat het niet om en levert de schijn van strijd op wat niet mag in het juridiserende jeugdzorgland (met kans op OTS en daarna UHP);
    - LJN AS6020 is dus een mooi juridisch precedent (LEES dat op internet!!!);
    - vervolgens, wanneer op deze manier een gezag is gevestigd, kan het kind beveiligd worden door het diagnostisch door een juiste specialist te laten diagnosticeren en te kijken wat het vervolgtraject in het (verdere) belang van het kind is (verkrijg een diagnostisch rapport zwart op wit voor evt. juridisch gebruik!).
    - Praat niet met BJZ, en zeker niet over plannen voor de toekomst, die BJZ kan gaan gebruiken om werkgelegenheid te behouden of aan te komen!!!

    Link naar LJN AS6020:
    http://zoeken.rechtspraak.nl/detailpage.aspx?ljn=AS6020 .

    {Ik zag dat elders op deze site per ongeluk SA6020 staat maar het is AS....}

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Pedofilie kan het O.M. opsporen, door computers te controleren en het IP-adres te schaduwen. Pedofilie kan strafbaar zijn, en dan kan men de pedofiel als bedreiging zien in de zin van BW1:254 lid 1, en de bedreiger (immers strafrechtelijk t/o het kind) wegplaatsen of geen omgang geven buiten begeleid-omganshuizen.

      De ouderlijke verntwoordelijkheid moeten boven eigen verwerking staan, daar het kind belang heeft op beide ouders kennen.

      Ik ken zaken waar BJZ voor éénouderschap koos, op onderbuikwerkzaamheid, op geloof, zonder onderzoek, waar de moeder i.d.g. woonde bij haar incestueuze (groot)vader. Deze achtergrond is wel gemeld door de vader en ex-partner, maar BJZ acht echte bedreigingen niet bedreigend, zo bleek. Gekke beroepsgroep toch!
      Dit BJZ-helpen is geen vertegenwoordiging van het belang van het kind!

      Verwijderen
  3. Nico Mul 23 januari 2013
    Deze zaak komt mij zeer bekend voor.
    Treurig is het dat zowel rechters, wetgever als BJZ niet inzien dat het belang van het kind écht gediend zou zijn als men er van uitging dat een kind recht heeft op VERZORGING door BEIDE ouders en het kind op geen enkele wijze de inzet kan en mag zijn van een juridisch steekspel dan wel wapen van een ouder of BJZ (BJZ gebruikt het kind als middel c.q. wapen om vader te straffen wegens zijn klachtenprocedures en het feit dat vader gelijk blijkt te hebben!). De regelmatige lezers van deze blog weten mijn opvatting: het zou gewoonweg een kindrecht moeten zijn dat dit verzorgd wordt door beide ouders, ongeacht de relatie-status van hen. Daarbij zou naar mijn idee gewoonweg het 'onttrekken aan de zorgtaak van een ouder' strafbaar gesteld moeten worden... kwestie van een andere mentaliteit.
    Hier in dit geval is gewoonweg eenzijdig de moeder als 'bron van waarheid' gebruikt zonder feitelijk onderzoek op waarheid. Aan het kind mankeerde niets, en er dient dan ook gevrijwaard te worden van enig onderzoek!
    Ook in deze zaak stond in menig rapport van BJZ: 'Er is geen onderzoek verricht, er zijn geen onderzoeksgegevens bekend. Daarom vervalt het recht op second opinion.' Dit is ook gebleken: de externe onderzoekers, door vader ingeschakeld, werden gewoonweg genegeerd, BJZ was daar niet van gediend.... SCHANDE!

    Vader: GA DOOR en VEEL SUCCES!!
    Je kind is het waard!

    Nico Mul

    BeantwoordenVerwijderen
  4. 23 januari 2013

    Wat niemand in de gaten lijkt te hebben is dat er DUIZENDEN kinderen zijn die een van beide ouders niet zien op ondeugdelijke gronden!

    De instanties en professionals zijn al decennia bezig om hun eigen belangen (ook of zelfs primair) veilig te stellen, in plaats van zich te richten op het echte belang van kinderen, die niet willen kiezen tussen ouders.

    Het schrijven van rapporten etc. draagt niets positiefs bij m.b.t. die misstanden!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. 24 januari 2013

    Het verhaal van Jeugdzorg die de moeder het hand boven het hoofd houd komt me heel bekend vóór. In mijn jeugd is het precies zo verlopen. Ik heb vanaf mijn 4de tot mijn 18de, maar liefst 12 gezinsvoogden versleten.

    Het resultaat; ik ben misbruikt van mijn 6de tot mijn 8ste. Uit huis geplaatst op mijn 11de, naar een pleeggezin waar notabene mijn pleegvader ook haar handjes niet kon thuis houden.

    Mijn vader heeft nooit wat kunnen doen, omdat hetgeen wat zich mijn moeder noemt hem bedreigde met; "als je in haar buurt komt ga ik de politie andere dingen vertellen".

    Ik hoop voor dit meisje dat ze gauw naar haar vader mag en dat ze de klap van haar jeugd kan verwerken.

    Ik ben 5 jaar in therapie geweest en leer nu weer te leven.
    Ik word dit jaar 30. De Jeugdzorg is de afgelopen jaren niets veranderd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel voor het delen, ik vind dat heel dapper.
      En door alle verhalen van slachtoffers, kunnen ze toch echt niet meer zeggen dat het allemaal "incidenten zijn, die ze betreuren"

      Verwijderen
    2. Marjolein, groot gelijk! Slachtoffers, vooral kinderen moeten praten. Ze worden het zwijgen opgelegd, gewassen met leugens. Natuurlijk zijn het geen incidenten. Iedereen moet wakker worden, wakker blijven. Slachtoffers moeten schade claimen en vertrekken naar een ander leuk land, waar geen bjz bestaat. Vernederend door nederland.

      Verwijderen
  6. Vader Patrick

    30 januari 2013


    Een email van de gezinsvoogd: "Ik heb het persoonlijkheidsonderzoek in het dossier gevonden en hiernaar gekeken. BJZ blijft van mening dat een actueel PO noodzakelijk is om het traject van Signs of safety in te kunnen zetten. Wij zouden dan ook zelf de vragen willen opstellen voor dit onderzoek".

    Uit het gesprek van deze week begrijp ik dat je niet wil meewerken aan een nieuw PO. Ik verzoek je dit te herzien omdat het belangrijk is dat het Signs of safety traject opgestart kan worden.

    Graag verneem ik van je wat je besluit hiermee te doen.

    Ik heb vanaf morgen vakantie tot 11 februari.

    Mvg,
    Farah B

    Mijn antwoord op de mail:

    Hallo Farah,

    Bedankt voor de mail. Duidelijk is mij nu weer dat BJZ niet oprecht handelt. In 2010 was mijn P.O heel actueel, maar werd deze ook al langs zijde geschoven zonder goede redenen.

    Het P.O is destijds opgesteld en nagekeken door een gerenomeerd Psycholoog! Deze werkt ook voor de rechtbank.

    Ook zie ik dat je schrijft dat BJZ dit nodig acht om het traject SOS te starten, zo zie ik dat BJZ nog steeds met twee maatstaven meet. Gezien moeder zo ongeveer zes maanden erover heeft gedaan voordat ze eens kon starten met het P.O en ze mocht gewoon SOS doen, maar ik dus weer "NIET" rara hoe kan dat?

    Kennelijk vertrouwen jullie een regulier onderzoek niet van de GGZ, want jullie willen ook nog zelf de vragen bepalen. Ik vind dit echt heel vreemd, heel erg vreemd zelfs!

    Hebben jullie geen vertrouwen in de GGZ? Vraag mij serieus af wat dat dan voor een aparte vragen zijn.

    O ja mijn kadootjes aan Ginger, zijn jullie van plan deze af te geven?
    Zo niet zou ik ze graag terug zien.

    MVG,

    Patrick Damen

    En zo blijven ze maar aan de gang!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. 1 februari 2013

    Hallo,

    Farah B, die ken ik jammer genoeg. Een van de redenen waardoor ik nu geen normaal leven meer kan leiden!! Ik heb tot mijn meerderjarigheid in een pleeggezin gezeten. Farah B was mijn gezinsvoogd. Ik werd misbruikt door mijn pleegvader, een aantal jaren. Wat ik ook deed en welke signalen ik ook gaf, Farah B deed niets, en sloot haar ogen. Het is dus pas gestopt toen ik uit het pleeggezin kwam en meerderjarig was.

    Farah B kwam regelmatig praten in het pleeggezin met mijn pleegvader, waarbij ze niets maar dan ook niets in de gaten had. Zelfs niet toen ik signalen gaf. Er werd altijd maar gezegd 'het is een goed pleeggezin' en ik was een probleem kind!!

    Nu ik ouder ben kan ik niet meer normaal leven. Ik gebruik anti depressie tabletten, kan moeilijk contacten onderhouden, heb geen vertrouwen in mensen!!! Ik ben al opgenomen geweest in een kliniek, omdat ik niet meer wilde leven. Ik durfde niet eens meer de straat op. Ik heb zware paniekaanvallen. Al met al ik heb geen leven meer dankzij Farah B!!!!!

    Er wordt gezegd dat BJZ staat voor de kinderen, maar dat is echt niet waar. Ik was zo een kind en de gezinsvoogd heeft nog nooit één keer gekeken naar wat goed was voor mij. Ook heeft deze gezinsvoogd voor de kinderbescherming gewerkt. Ik vraag me af wat ze daar dan heeft gedaan!!

    Ik hoop dat mensen gaan inzien dat gezinsvoogden niet altijd hun werk goed doen en dat ze echt niet denken aan de kinderen, maar aan hoe zij overkomen bij de mensen, dat de mensen tegen hen opkijken!! Daarmee bedoel ik dat ze denken dat ze heel wat voorstellen. Maar nou wat stelde ze veel voor. Stoer het leven van een kind kapot maken.

    Het kindje waar het hier over gaat, heb ik medelijden mee met zo een gezinsvoogd en zo een moeder. Als dit kind niet goed geholpen zal worden zal het ook veel problemen krijgen later. Het lijkt hier wel alsof ze de opa mz zielig vinden!!! walgelijk!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind het heel dapper dat je het deelt. Dankjewel!
      Er komen steeds meer verhalen naar buiten.
      Jeugdzorg is niets veranderd en zal ook niet veranderen.

      De Gordiaanse knoop die jeugdzorg is, kan alleen met een flinke zwaai van een zwaard doorgehakt worden. (Met dank aan Sven Snijer voor de vergelijking)

      Verwijderen
  8. 27 februari 2013

    Na 3 emails gestuurd te hebben uiteindelijk een mail terug van de gezinsvoogd:

    Beste meneer Damen,

    De kado’s voor G..... die u heeft gestuurd zullen naar u teruggestuurd worden.

    Met vriendelijke groet,

    Farah B - Jeugdbeschermer, Bureau Jeugdzorg Den Bosch

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Attentie....

    BJZ blijft doorgaan zichzelf te promoten als de 'jeugdzorg professionals', en ondertussen gaan de berichten over hun falen gestaag door.

    Hier wordt de GV 'Farah B.' aangehaald als ernstig kind beschadigend. Ook is er bij BJZ- N.Br., maar dan afdeling Breda, een GV genaamd Tobias B. (de aanduiding moet, op verzoek van de directie van BJZ zelf, zijn als van een crimineel, als ze échte professionals waren zouden ze hun naam gewoon noemen... en zou je hen ook mogen aanhalen met echte naam!).

    Waarom hier Tobias B. aanhalen? Nu: een van mijn cliënten deelde mij het heugelijk nieuws mee dat de Inspectie Jeugdzorg een onderzoek naar hem verricht... Cliënte vroeg mij om nog meer slachtoffers van die Tobias B. ...! Hoe is het verder met Farah B. ??

    Als er slachtoffers van die mensen zijn, dan wil ik ze in contact brengen met die cliënte van mij....om 'krachten te bundelen' tegen de 'helden van BJZ' dan wel 'jeugdbeschermers' zoals zij zichzelf zien... (wie van de ouders vindt dat eigenlijk ook??)

    Nico Mul (NIET crimineel, met eigen naam!)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Nico is die Farah B van bjz gelderland??? Werkt ze ook inhet team van Els M???

    Zo ja dan weet ik ook nog wel het een en ander.

    Mama

    BeantwoordenVerwijderen