maandag 25 maart 2013

Jeugdzorg opdoeken

 
In de BJZ-folders en op hun websites, staat zo leuk dat men op de eerste plaats kijkt naar plaatsing bij de familie. Onzin. PR-praatjes... Menigmaal heb ik meegemaakt dat BJZ dit slechts tijdelijk deed met de bedoeling het kind nog verder van huis en familie te plaatsen en vervolgens het contact met de echte familie en ouders te beperken tot 1 uur per maand (of soms nog minder: 30 minuten per 3 maanden!) (Dat laatste is omdat een pleeggezin, haast per definitie en zonder onderzoek, 'beter' is voor het kind en dat het contact met de echte familie geminimaliseerd moet worden is 'omdat het kind beter kan ingroeien in het pleeggezin en beter kan hechten'...)
 
Jeugdzorg Noord Brabant

In dezelfde lijn ligt de zaak van P. Schoorstra,  die hij in detail beschreef in zijn zeer lezenswaardige boek 'Jeugdzorg ammehoela'. Hij is opa van een man van nu ca. 20 jaar... Zijn moeder kon niet voor hem zorgen en daarom wilden opa en oma dat doen. Zij verhuisden zelfs naar een groter huis, echter dat was niet goed voor hun kleinkind, want opa en oma waren 'te oud!': het moest naar een 'pleegezin' van een alleenwonende man van dezelfde leeftijd (!) als opa, met als doel: 'om het alleen-zijn van die man te verzachten'...Deze pleegvader presteerde het om het contact met opa zo veel mogelijk te verminderen, zelfs met kerst of feestdagen mocht hij niet naar zijn familie. Toen opa ernstig ziek was, mocht deze jongen zijn opa niet bezoeken, terwijl hij bij dat 'pleeggezin' tegenover het ziekenhuis woonde... Toen hij bijna 18 was, werd hij als een stuk vuilnis bij opa afgeleverd, zonder enige overdracht, geen papieren van verzekeringen, of zo... 'Niets meer aan te verdienen' door BJZ-Noord Brabant, in zijn geval... U weet wel: dat BJZ, dat nadat bekend was dat kinderen werden misbruikt in een pleeggezin, daar nog steeds kinderen afleverde...(zie die Zembla: 'Misbruikt in pleegzorg', waar stagiaires uiteindelijk alarm sloegen! De 'professionals' zwegen...)

Ook het rapport Samson was duidelijk over de 'veiligheid in jeugdzorg'.... Maar  BJz blijft doorgaan met kinderen voor het leven beschadigen...
 
BJz opdoeken

Mijn nieuwste idee is daarom: zo lang BJZ alles wat u tegen hen zegt verdraait in uw nadeel als ouder, en als de OTS/ UHP een feit is, weigert met u in fatsoenlijk gesprek te gaan (bijvoorbeeld een antwoord op de vraag: 'Wat moet ik doen zodat mijn kinderen weer thuis komen wonen?' en 'Welke hulp komt er nu om mijn gezin in stand te houden?') de standaardzinnen: 'Daar gaan we niet over in discussie', en 'De gezinsvoogd is vandaag afwezig, we zullen vragen of ze terug belt' (en de telefoon blijft stil)... is mijn advies: weiger in gesprek te gaan met wie dan ook van AMK / BJZ! Als zij u negeren als ouder, negeer hen... de snelste manier om heel BJZ op te doeken!
(En bovendien: dit is een vorm van actievoeren die vreedzaam is en geen geld kost, maar hard gevoeld zal worden..... mooier kan toch haast niet!)

Drs.N.J.M.Mul

7 opmerkingen:

  1. Jongeren op Twitter over jeugdzorg

    Posted on 15 juli 2010


    Wat twitteren jeugdigen zelf over jeugdzorg? In een week tijd, van 4 juli tot en met 10 juli, zijn er op Twitter 22 berichten geplaatst door jongeren, met het woord “jeugdzorg” in de tweet. Hieronder een lijst met de berichten.

    We mogen niet verwachten dat alle jongeren die met jeugdzorg te maken hebben, positief zijn over jeugdzorg. En misschien is Twitter eerder een medium voor woede en kritiek spuien, dan een medium om complimenten uit te delen. Toch opvallend dat bijna alle tweets negatief zijn (en veel schelden bevatten).

    Kunnen we de berichten van jongeren in de sociale media afdoen als niet relevante uitingen van frustratie, of moeten we deze berichten (ook) gebruiken als feedback waar de organisatie jeugdzorg iets mee zou moeten doen?


    1.En wat betreft die kkr domme jeugdzorg voogd mn mij .. Ik hoop alsnog dat je huis afbrandt
    2.Ik haat Jeugdzorg en alles wat erbij hoort
    3.wat is jeugdzorg toch een klere instelling…maakt meer kapot dan er al was…
    4.Zit in de tuin knokkels helemaal open geel bloed, terwyl me ma jeugdzorg belt en me uit huïs zet
    5.Kaulo jeugdzorg met hun sluwwe plannetjes maar we zijn niet dom! Tis en blijft me zusje je kennen niks
    6.*zucht* die afspraak met jeugdzorg is gewoon pas volgende week |-).
    7.Tering moet vroeg op voor een fuckin afspraak bij jeugdzorg de zeb
    8.Jezus dan belt je moeder je wakker met het woord jeugdzorg me hele humeur verpest
    9.en dan naar focking jeugdzorg , no zin.
    10.Dus ik heb nog 140euro tegoed van Jeugdzorg, alleen om te reizen .. ( bus/trein/benzine ) iemand suggeties? ;x
    11.Ik moet morgen me “certificaat” halen bij Jeugdzorg, nu kan ik leven als een normaal mens niet als terrorist
    12.Wachtende op m’n afspraak bij jeugdzorg. Die mensen doen wel te lang..
    13.jeugdzorg zit beneden #fags
    14.slapen, morgen jeugdzorg #bleh!
    15.Moet ff nr jeugdzorg ;S
    16.half 12 die leleke jeugdzorg..
    17.donderdag afspraak met jeugdzorg, ik bereid me alsvast voor op GROTE discussies want ik ga vervelend zijn (6)
    18.geen zin in twitter , ga slapen !, morgen word topdagje, alleen jammer dat ik eind van de dag naar de jeugdzorg moet !:S maarjah,
    19.volgens mij gingen die jeugdzorg mensen me bellen..
    20.Toch maar even slapen, zometeen Jeugdzorg.
    21.jeugdzorg fuckt levens op man
    22.wat is jeugdzorg een belachelijk iets zeg! heel onredelijke dingen flikken ze!

    Bron: http://www.doenendenken.nl/?p=820

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wederom een ongelofelijk verhaal! Iemand moet gauw iets doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Precies wat ik bijna 2 maanden geleden heb gedaan Ze zoeken het maar uit, ik ben tenslotte een ernstig gevaar voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van mijn kinderen. De dag na de UHP-OTS beschikking belde de voogdes. Ik zei haar dat ik haar zou terugbellen als dat nodig was. In de middag kwam de politie mij vertellen dat als ik contact met mijn kinderen zocht, ik van stalking zou worden verdacht. Twee weken terug belde de voogdes weer. Ik zei haar dat ik zou bellen als het nodig was, bende kindmishandelende kindmisbruikende leugenaars, bende kinderdieven!

    Familierecht, kinderbescherming en jeugdzorg moeten op de schop, het hele systeem is de afgelopen 50 jaar verziekt, de meeste kinderen gestolen door de staat waren al bestolen van hun vader (en zijn familie!). Stop de vuile gender-sex-oorlog tegen kinderen&vaders, hetero's en normale gezinnen NU!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Die pleegvader was zeker ook een vriendje van een jeugdzorgmedewerker, net als bij Yunus?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit is me niet geheel duidelijk: neemt u desnoods contact op met Peter Schoorstra via zijn website www.jeugdzorgammehoela.nl en dan kan u gelijk dat zeer lezenswaardige boek bestellen (slechts 10 € + 2,64 portokosten).
      Het zou me niets verbazen dat die'pleegvader banden had met BJZ. (Mede gezien hetgeen in dat boek staat)
      Nico Mul

      Verwijderen
  5. Helaas is dit juist.

    Ik ben ook gebeld door de politie met een soortgelijke mededeling.

    Nu zijn ze bij de politie blijkbaar ook volkomen incompetent en imbeciel, want ze weten blijkbaar niet dat de politie niet bevoegd is om contact met je kinderen te verbieden. Daar kent de Nederlandse 'rechtstaat' andere imbecielen voor.

    Zelfs zonder gezag heb je recht op contact (wederzijds), tenminste wel op grond van de wet (waar bijna niemand in het jeugd'recht' zich aan houdt).

    In een land waar geen rechtshandhaving wordt gedaan (behalve natuurlijk als je een keer te hard rijdt, dan valt de bekeuring reuze efficiënt in je brievenbus) is het logisch dat onvoldoende geschoolde professionals met teveel macht continue uit de bocht vliegen.

    Professional betekent overigens niet meer dan 'beroeps'. Het suggereert wel vakkennis, maar feitelijk zegt het helemaal niets over kennis en vaardigheden, wat door o.a. jeugdzorg ook stelselmatig wordt gedemonstreerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Waarom gaat er zoveel mis?

    (Bron: http://www.stichtingkog.info)

    KOG is van mening, dat de volgende punten veel narigheid veroorzaken in Jeugdzorg / RvdK:

    1) De houding: wij redden kinderen en laten ons daar niet van weerhouden door juristerij.
    Je hebt tenslotte je eigen verantwoordelijkheid. In Den Haag weet men niet zo goed wat er allemaal speelt in gezinnen. Desnoods liegen wij voor dit goede doel, ook tegen de rechter. ( .. )

    Een maatschappelijk werker op Binnenlands Bestuur:

    Door janicos (MW-er) op 24 januari 2013 08:56
    De gemeente krijgt eenn verantwoordelijkheid waar ze tot op heden verre van zijn gebleven. De kennis en kunde ontbreken en het is zoiets als een meisje van 5 een wild paard cadeau doen. "Kijk maar lieverd, het wordt vast leuk". Daarna geef je het meisje de schuld dat het paard er vandoor is en door de porceleinkast is gedaverd.

    De politiek weet niet goed wat ze aan het doen is, maar er moet nu eenmaal bezuinigd worden. De cliënten moeten participeren, terwijl degenen die het werk doen buiten beeld worden gehouden. Je krijgt nu een een-tweetje tussen bestuur en client.

    En dat mag ik straks gaan uitvoeren.........Nederland moet maar eens opgeheven worden. Dat is beter voor iedereen.

    (M.a.w. wij maatschappelijk werkers weten het beter dan de politiek, de gemeente, de regering, de cliënt en de kinderen ..

    En oooops .. de cliënten dreigen ook een stem te krijgen. BEDREIGEND!)

    BeantwoordenVerwijderen