woensdag 20 juni 2012

Ken jij Else al?

Dag Sven en Ranada,

Het CJG Culemborg staat even in de aandacht.
Ze hebben daar ook een virtuele assistent.
Ik heb met haar gechat.
Het ‘gesprekje’ staat in de bijlage.
Het nieuwe ‘communiceren’ levert soms hilarische antwoorden op.
Het is een ‘link’ gevalletje.


YB

1. Wat kan Else allemaal?

  • Opvoedvragen voor je beantwoorden met informatie uit het CJG.
  • Doorvragen als je vraag niet helder is.
  • Zoeken naar een bepaald soort dienstverlener of organisatie.
  • De catalogus van de bibliotheek raadplegen als je een boek zoekt.
  • Iets voor je opzoeken in Wikipedia, als het niet in het CJG te vinden is.
  • Nagaan wat een voornaam betekent, of hoe populair deze is.
  • Je vertellen hoe je een woord moet spellen.
  • Je doorverwijzen naar het fysieke CJG als ze het antwoord niet weet.
  • Je vertellen wat het telefoonnummer is van het CJG.
2. Wat kan Else niet?
  • Adviseren hoe om te gaan met de informatie die ze voor je gevonden heeft.
3. Wie heeft Else gemaakt?
  • Programming: Biblionet ID 
  • 3D-design: Future Farm 
  • Voice: Readspeaker 
  • Met dank aan het Meertens Instituut voor het raadplegen van de Nederlandse Voornamendatabank.
  • En met dank aan de Nederlandse Taalunie voor het raadplegen van Spelspiek.

4. Wat gebeurt er met de gesprekken?
  • De gesprekken met Else worden gemonitord om haar te verbeteren. Zo leert ze elke dag nog nieuwe dingen bij!
  • Gesprekken zijn altijd anoniem. Het is niet te traceren wie met Else heeft gechat.
  • De gesprekken worden niet doorgestuurd naar het CJG en komen ook niet in een dossier terecht
Niet langer dralen en tobben, dacht ik. Ik leg Else mijn probleem maar even voor. Dus direct achter mijn laptop en Else en ik hebben prettig  ‘gecommuniceerd’. Hieronder staat mijn chat-gesprek met haar. Else biedt veel ‘links’ aan, maar ach dat zijn we wel gewend. 


Else:
Hallo, ik ben Else, de virtuele assistent van het CJG Culemborg. Waarmee kan ik je helpen?


Ik:
Mijn  kind van 8 wil niet meer eten.


Else:
Dit is wat ik gevonden heb op de website:
-          12 opvoedfeiten: feit 3;
-          Peuter in zicht;
-          Belevingsdag ouder & kind;
-          Ondergewicht;
-          Eten;
-          Gezonde eetgewoonten;
-          Lastige eters;
-          Tien praktische eettips;


Ik heb ook informatie van organisaties gevonden:

Heb je de juiste informatie gevonden?


Ik:
Je overvoert me een beetje!


Else:
Bedoel je 'je vervoert me een beetje'?


Ik:
Ik raak door jou niet vervoert.


Else:
Dit is wat ik gevonden heb op de website:
-          Gezondheid en bewegen;
-          Scheiden en kinderen;
-          Folder Kind & Darmkrampen;
-          Horen;
-          Senioren en Veiligheid;


Kun je hier iets mee?


Ik:
Wat denk je?


Else:
Ja, en wat is het probleem dan precies?


Ik:
Mijn kind wil niet eten!


Else:
Daar heb ik wel informatie over. Kijk hier maar eens tussen:

-          12 opvoedfeiten: feit 3;
-          Peuter in zicht;
-          Belevingsdag ouder & kind;
-          Ondergewicht;
-          Eten;
-          Gezonde eetgewoonten;
-          Lastige eters;
-          Tien praktische eettips;

Else:
Ik heb ook informatie van organisaties gevonden:








Kun je hier iets mee?

Ik:
Ik bespreek het wel met de buurvrouw.


Else:
Dit is wat ik gevonden heb op de website:
-          Faalangstig kind helpen;
-          Van school gestuurd;
-          Seksueel misbruik bij kinderen;
-          Extra vakantieprik;

Ik heb ook informatie van organisaties gevonden:
Heb je de juiste informatie gevonden?


Ik:
Mijn buurvrouw adviseert: Geen praatjes, mond open, neus dicht en naar binnen proppen!


Else:
Dat is een lastige vraag. Waarover zal ik dan precies informatie voor je opzoeken?


Ik:
Kunnen mijn buurvrouw en ik dit probleem nu komen bespreken?


Else:
Dit is wat ik gevonden heb op de website:
-          Spraak- en taalontwikkeling;
-          Integrale vroeghulp;
-          Faalangstig kind helpen;
-          Van school gestuurd;


Ik heb ook informatie van organisaties gevonden:
Ik:
O, ik kan dus ook naar Kentalis voor dit eetprobleem?


Else:
Daar heb ik wel informatie over. Kijk hier maar eens tussen:
Heb je de juiste informatie gevonden?

-          Eetstoornissen;

Ik:
Bij wie moet ik zijn bij Kentalis?


Else:
Bedoel je 'bij wie moet ik dan zijn bij genitalis'?


Ik:
Ja.


Else:
Ik heb de volgende informatie gevonden:




Heb je de juiste informatie gevonden?

-          Herpes genitalis;
-          Herpes;
-          Soa;

Ik:
Ik ga iets lekkers klaarmaken.


Else:
Dit is wat ik gevonden heb op de website:





Heb je de juiste informatie gevonden?
-          Folder Gezond eten en gewicht;
-          Folder Kind & Diarree;
-          3 Maaltijden;
-          Verlies van een kind;

Ik:
Dit leidt tot informatie diabetis!


Elsa:
Dit is wat ik gevonden heb op de website:




Heb je de juiste informatie gevonden?

-          Gonorroe;
-          Zwanger worden en zijn;
-          Mazelen;
-          Tien praktische eettips;
-          Problemen op school;
Ik:
Dat weet ik nog niet. Ik ga ermee aan de slag.


Elsa:
Daar heb ik wel informatie over. Kijk hier maar eens tussen:










-          Training sociale vaardigheden;
-          Examen doen voor de auto;
-          Examen doen voor de brommobiel;
-          Trakteren;
-          Kortdurend zorgverlof;

Ik heb ook informatie van organisaties gevonden:


Kun je hier iets mee?

Ik:
Ik word hier een beetje gespannen van.


Els:
Ik heb de volgende informatie gevonden:
Heb je de juiste informatie gevonden?
-          Stress;

Ik:
Vast wel.


Elsa:
Mooi zo!
Wil je misschien nog iets anders vragen?


Ik:
Is plofkip misschien iets?


Elsa:
Ik kan helaas niets vinden op de website van het CJG Culemborg. Misschien kun je beter het online contactformulier invullen of even langsgaan bij het CJG Culemborg. Of bel ze even: 088 0017700.


Ik:
Zal ik doen! Wat is het CJG precies?


Elsa:
Dit is de website van het Centrum Jeugd en Gezin (CJG). Het CJG is er voor ouders, opvoeders en jongeren. Je kunt hier informatie vinden over zwangerschap, opgroeien en opvoeden. En ik kan je helpen de juiste informatie te vinden!
Dus: wat is je vraag of probleem?


Ik:
Keuzestress!


Elsa:
Ik ben bang dat ik hier geen informatie over kan vinden. Sorry! Misschien weten mijn collega's van het CJG Culemborg wel meer. Je kunt bellen (088 0017700) of eventueel een online contactformulier invullen.


Ik:
Ik zal erover nadenken.


Elsa:
Ik heb de volgende informatie gevonden:







Heb je de juiste informatie gevonden?

-          Wietcheck: informatie voor ouders;
-          Geweld op tv;
-          Vroeghulp;
-          Verhuizen met kinderen;
-          Samen spelen;
-          Tv-kijken;
Ik:
Ja.


Else:
Mooi zo! Wil je misschien nog iets anders vragen?


Ik:
Ja, waar kan ik een wietpas halen voor mijn zoon?


Else:
Bedoel je 'waar kan ik een wiepast halen voor mijn zoon'?


Ik:
Sorry, ik heb het toch wel goed gespeld?


Else:
Hoe oud is je zoon?


Ik:
Morgen wordt hij 18 jaar.


Else:
Daar heb ik wel informatie over. Kijk hier maar eens tussen:
Heb je de juiste informatie gevonden?

-          Jong en een kind;

Ik:
Ja.


Else:
Mooi zo! Wil je misschien nog iets anders vragen?


Ik:
Een fijne dag verder.


Else:
Dit is wat ik gevonden heb op de website:
-          Nieuwe website stopjeangst.nl;
-          Verre reizen;
-          Integrale vroeghulp;
-          Culturele gewoonten;
-          Seksueel misbruik bij kinderen;


Ik heb ook informatie van organisaties gevonden:





















Kun je hier iets mee?

Ik:
Vast wel!


Elsa:
Mooi zo! Wil je misschien nog iets anders vragen?


Ik:
Nee.


Else:
Prima! In de toekomst kun je natuurlijk altijd weer bij mij terecht! Maar ik heb trouwens nog wel een vraag aan jou. Wat vind je van mij en van dit gesprek?


Ik:
Verspild belastinggeld.


Else:
Bedankt, ik zal het doorgeven aan mijn baas! ;-) Graag tot ziens.


Ik:
Ik ga een kopje koffie drinken en het bespreken.


Else:
Ik heb de volgende informatie gevonden:





-          Folder Praten met je kind;
-          Folder meertaligheid;
-          Seksueel misbruik bij kinderen;
-          Drinkgedrag;
-          Zelfmoord voorkomen;

Ik heb ook informatie van organisaties gevonden:








Heb je de juiste informatie gevonden?

Ik:
Zeker, een hele bibliotheek vol. Nog een vraagje: Heb je ook informatie over hulpverleners met een beperking?


Else:
Wat wil je precies weten?


Ik:
Ik mis nog informatie over hulpverleners met een beperking.


Else:
Wat wil je precies weten?


Ik:
Ik merk dat ik je overvraag.


Else:
Bedoel je 'ik merk dat ik je overdraagt'?


Ik:
Nee dat bedoel ik niet, ik zoek een hulpverlener met een beperking.


Else:
Ik heb de volgende informatie gevonden:








Kun je hier iets mee?
-          Wonen met een beperking;

Ik:
Nee.


Else:
Oh, misschien zit ik verkeerd te zoeken. Stel je vraag nog eens, maar dan in een heel andere bewoording.


Ik:
Hoe dien ik een klacht in?


Else:
En hoe oud is je kind (of je kinderen)?


Ik:
Hoezo?


Else:
En hoe oud is je kind (of je kinderen)?


Ik:
Nou, 8 en bijna 18


Else:
Daar heb ik wel informatie over. Kijk hier maar eens tussen:



Kun je hier iets mee?
-          Klachten en verschijnselen;
-          Bekkenpijn en bekkeninstabiliteit;
-          Gonorroe;
-          Herpes genitalis;
-          Herpes;

Ik:
Wat denk je?


Else:
Daar heb ik wel informatie over. Kijk hier maar eens tussen:





Heb je de juiste informatie gevonden?

-          Als ouders uit elkaar gaan;
-          Als opvoeden een probleem is;
-          Jong en een kind;
Ik
Nee, maar het komt wel in de buurt van hulpverleners met een beperking. Tot ziens!

-         
Else
Prima! In de toekomst kun je natuurlijk altijd weer bij mij terecht! Maar ik heb trouwens nog wel een vraag aan jou. Wat vind je van mij en van dit gesprek?

              
            Terug naar Alle artikelen Jeugdzorg Dark horse

3 opmerkingen:

  1. Is dit serieus??? Help! En die gemeente moet ook kinderen gaan helpen? En ze verwachten dat ze serieus genomen worden. Een kind van 14 kan betere antwoorden bedenken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad! Tik bij google CJG Else in en je ziet in een oogopslag dat diverse CJG's Else (mis)bruiken.

      Verwijderen
  2. Else heeft een vriendje gekregen, maar die kan minder http://www.unity23.nl/over-mij.html

    BeantwoordenVerwijderen