woensdag 20 juni 2012

Vice president Rechtbank Arnhem


Hans den Tonkelaar (vice president Rb Arnhem):

Met collega Ahsmann ben ik het graag eens dat voor de beroepspraktijk moeilijk is na te gaan wat afstudeerpakketten precies inhouden en wat het civiel effect in feite betekent. Net als zij leid ik tegenwoordig op in de civiele sector, die – met bestuursrecht als goede tweede – het beruchte struikelblok is in de raio-opleiding. Met Ahsmann en op haar gezag als SSR-medewerker constateer ik dat we meer teleurstellingen dan vroeger meemaken. Ik schrijf dat echter niet geheel op de rekening van de universiteiten.

Een vraag die mij bezighoudt, is of het aanbod aan raio’s verschuift. De selectie is streng, maar vergelijkend. Daarbij is een gegeven dat er buiten dat aanbod veel betere kandidaten kunnen rondlopen, die als zij zich wel voor de selectie hadden aangemeld, voor hogere selectie-eisen hadden gezorgd. Dit aantal wordt groter als bijvoorbeeld van pas afgestudeerde uitblinkers een groeiend deel ervoor kiest om zich niet direct voor de raio-selectie aan te melden, maar de mogelijke overstap naar de rechterlijke macht voor later in gedachten te houden. Hiervan lijkt, als ik om mij heen kijk, sprake te zijn.

De onduidelijkheid rond de waarde van het civiel effect geeft mij dus niet het enige antwoord op de vraag waarom het gemiddelde niveau van de raio’s daalt. De samenstelling van het aanbod, die verband houdt met carrièreplanning door afstudeerders, kan daarop ook invloed hebben. Ik vermoed dat de gemiddelde kwaliteit van het aanbod daalt doordat minder uitblinkers direct voor de rechterlijke macht kiezen.

3 opmerkingen:

  1. Hoe zou het toch komen dat kinderrechters zich laten gebruiken als (handtekening-)stempelautomaat voor Bjz en RvdK??

    http://njblog.nl/2011/02/15/het-civiel-effect-biedt-niet-wat-het-pretendeert/

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Robert Slis, Rotterdam20 juni 2012 om 20:34

    Mijn oude advokaat was Amanda de nijs van het roterdamse advokaten kollectief en een van de advokaten die een brandbrief had geschreven over jeugdzorg. Deze zelfde advokaat was niet alleen een slechte advokaat voor mij maar is nu kinderrechter aan het worden in Dordrecht.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. advocaat van ruth6 november 2012 om 23:11

      Of mw. De Nijs een goede advocaat was kan ik niet beoordelen, ik heb er nooit mee te maken gehad.
      Wat ik wel weet is dat een ieder,of die nu advocaat is geweest of niet, die lid wordt van de rechterlijke macht erdoor besmet wordt.
      Het is alsof het enkele aantrekken van een rechterstoga maakt dat je de zaken van een heel andere kant ziet.
      Ik heb het vele malen meegemaakt:
      Een nieuwe rechter die nog geïnteresseerd is in de zaak die dient.
      Om daarna na niet al te lange tijd dezelfde houding te vertonen als de collega-rechters die er al lang zitten: Ik ben vrouwe Justitia, ik ben blind, en de Raad en BJZ geleiden mij naar het licht, en al hetgeen die ouders of advocaat naar voren brengen zal me worst wezen.

      Ik hoop dat Mw. De Nijs een uitzondering zal zijn op de regel.
      Maar ik verwacht het ergste....

      Rechters worden weliswaar voor het leven benoemd maar er zijn vele manieren om een onwelgevallige rechter ertoe te brengen dat deze uit zichzelf op stapt.

      En zo blijft de eenheid in de rechtspraak gewaarborgd.
      De dissidenten die bij de rechtspraak binnenkomen veranderen oftewel in mak meelopende schapen of verdwijnen er weer.

      Verwijderen