woensdag 5 september 2012

Gesprekje tussen twee gezinsvoogden....


                                               
 
 
(Collegiale consultatie en ethische reflectie)
 

‘Zo wie hebben we daar dan, terug van weggeweest? Opgeknapt?’

‘Ja, helemaal! Maar ‘k zit er gelijk weer middenin hè, rechtszaakje hier, besprekinkje daar! Allemaal weer moeilijk, moeilijk.’

‘Koffie?’

‘Ja, grote mok graag! Ben ik vanmorgen nog niet aan toe gekomen.’

‘Wat ga je vanmiddag doen?’

‘Thuis achter de computer, administratieve zaakjes bijwerken, komt mooi uit want mijn oppas is ziek!’

‘Zeg, hoe gaat het met dat gevalletje in Breda? Al een beetje verder mee gekomen?’

‘Oei, goed dat je daar over begint! Heb ik vanmiddag eigenlijk een afspraak mee, maar na al die rechtszaken enzo! Pffff, geen puf meer. ‘k Maak wel een nieuwe afspraak. Wacht, ik moet eerst even begripvol afbellen.’  
 

‘Hoi, met Ilse. Even kort, heel vervelend voor jou, maar ik moet helaas de afspraak voor vanmiddag afzeggen. Ik moet nu naar een crisissituatie! Ja, ja,…. Ik begrijp het, ……. Ja, is ook vervelend,…… mmm, tja,…. Nou, weet je wat, daar praten we de volgende keer over verder. Goed dat je het nu al even inbrengt! Ja, ik ga er zeker alvast over nadenken. Zeg, ik moet nu gaan hangen, oké? Haast hè, … ja je weet er alles van. Goed, ik bel je deze week voor een nieuwe afspraak, doei! Ja, jij ook een fijne dag!’  

‘Zo ook weer afgehandeld! Leugentje om bestwil, moet kunnen en de oppas …...’ 

‘Tuurlijk joh, zou ik ook doen. ’t Is trouwens veel te mooi weer om een uur in de auto te zitten, toch?’

‘Zeker weten! ’t Mens zit me al twee jaar op mijn nek! Begon ze me daarnet ook nog even over het contactjournaal! Dat gezeur van haar moet maar eens afgelopen zijn. Ik weet alleen nog niet hoe ik dat ga aanpakken. Heb jij een ideetje?’

‘Ach, schriftelijke aanwijzing? Maatregeltje misschien?’

‘Hmmm, ….‘k weet niet. Geeft ook weer extra werk, hè! Ik laat ‘r wel een poosje sudderen. Zeg, weet jij waar de teambespreking morgen over gaat?’

‘O, o,  de agenda nog niet bekeken?!’

‘Zover was ik nog niet gekomen. Iets belangrijks dan?’

‘Hou je vast, een heel leuk onderwerp. De beroepscode voor jeugdzorgwerkers! Tada!!!!! Net uitgekomen. Nog niet doorgelezen zeker?’

‘Jij wel dus! Vertel, staat er iets in dat ik nog niet weet?’

‘Ik zal het even voor je samenvatten: Onze kernkwaliteiten zijn betrokkenheid, betrouwbaarheid, moed om zelfstandige beslissingen te nemen en doortastend te handelen. Daarbij nemen we vanuit onze bezonnenheid en ons zelfstandig oordeelsvermogen afgewogen en verantwoorde beslissingen. Nou ja, je hebt me er daarnet nog een staaltje van laten zien, zeg! Voorwaarde is wel dat we de volmacht van de samenleving en de overheid moeten krijgen om naar ons eigen deskundig inzicht te oordelen en te handelen.’

‘Dus nogmaals, staat er iets in die beroepscode dat we nog niet weten?’

‘Nou nee, eigenlijk niet. We kunnen gewoon doorgaan zoals we bezig zijn!’

‘Nou, dan is dat dus weer verloren tijd morgen!’

‘Zullen we even naar buiten gaan met de koffie?’

‘Prima, pak ik even een sigaretje.’
 
YB

7 opmerkingen:

  1. Dit stuk veroorzaakt lachkriebels maar te gelijkertijd ook huilbuien.

    Zo triest is de waarheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Stukje vergeten in de dialoog:

    Ach er is toch niemand die een klacht over ons kan indienen. Ze kunnen je alleen in het register vinden als ze weten wat je geboortedatum is. Dan geven we toch gewoon een verkeerde datum door? Een leugentje voor bestwil. Moet kunnen nietwaar?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. "Ja, stel dat ze een klacht indienen bij BJZ, dan straffen we toch gewoon het kind met minder contact!"
      - "Ja joh, en de klacht wordt daar toch niet gehonoreerd. We maken wel een smoes dat ze tegenwerkte. Al heeft ze door je afzeggen bijna geen vrije dagen meer."
      - "Ja, de verantwoordelijkheid schuiven we zo makkelijk af. Moet goed gaan. En zo weer een jaartje verlenging erbij. En die beroepscode Jeugdzorgwerkers is lekker vaag. Kunnen ze niets mee bewijzen. Als ze die code al vinden."

      Verwijderen
  3. Wat hilarisch, maar o zo ver van de waarheid..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Uit uw reactie begrijp ik dat u tot de mensen behoort voor wie waarheid nauwelijks te vatten is. Het eerste gedeelte, tot aan de beroepscode, is helaas helemaal waar.
      Het vervolg van het gesprekje is enigszins gechargeerd. De vaardige wijze waarop de gezinsvoogd in staat is in het kort de beroepscode samen te vatten, berust inderdaad op fictie. Ik ben het met u eens dat dit verre van de waarheid is. De conclusie die de gezinsvoogd vervolgens trekt, dat de beroepscode niets verandert aan de verwerpelijke werkwijze van gezinsvoogden is helaas de werkelijkheid van de dagelijkse praktijk.
      Y.B.

      Verwijderen
    2. Hilarisch, ja, die smoezen van BJZ: zo doorzichtig en vanuit de praktijk.
      Er zijn ex-gezinsvoogden, niet voor niets, omdat ze geweten hebben; zelfinzicht en het besef de geleerde pedagogische kennis te combineren met de praktijk. Normaal als extreem wegliegen is nu eenmaal leugenachtig.
      Pubers hebben zo hun luimen, dat is bekend, maar die luimen als gevaar en bedreiging voor de ontwikkeling neerzetten, is de rechter bedriegen.
      Wie met eergevoel wil dat nu???

      Verwijderen
    3. eergevoel bij BJZ?

      Verwijderen