maandag 27 augustus 2012

Beleidsplan Jeugdzorg voor de politiek


Via de link http://jeugdzorg-darkhorse.blogspot.nl/2012/08/oma-doet-aangifte-tegen-bureau.html zien we dat de bureaus jeugdzorg te onbekwaam zijn. BJZ deed geen onderzoek met diagnostiek. BJZ doet vaak geen valide onderzoek naar meldingen bij het AMK of bij aanvragen tot OTS en UHP (uithuisplaatsen).   Dit zijn toch het kind belastende maatregelen.

De politiek is bezig met een nieuwe jeugd(hulp)wet, en moet wakker worden… 

De politiek denkt eenzijdig: “alles decentraliseren… en “uitbesteden via de gemeenten”.

Toch zijn juridische gedwongen beschermingsmaatregelen (zoals OTS en UHP) zeer zware en als uiterste te gebruiken maatregelen, dat tot de overheidstaak behoort.

Daarom moet de politiek onderscheid maken: 

-       Gemeenten moeten enkel vrijwillige hulp laten verlenen (CJG ---> diagnost of specialist)

    t/o

-                Een Landelijke, goedkopere tak (dan AMK-BJZ nu) die meldingen behandelt:
LMK ---> LCC ---> RvdK, genormeerd en tuchtrechtelijk ethisch (pag. 8+11 in onderstaande link) ---> leidend tot gedwongen maatregel of advies in vrijwillig kader. 

De Stichting Samenwerkingsverband Familierecht had in 2006 reeds het Ministerie van Justitie geadviseerd om tot een goedkoper doch deskundiger instituut te komen dat meldingen en de overgang-aanvragen van vrijwillige jeugdhulpverlening tot gedwongen kader degelijk onderzoekt. Dit plan is weer aan de politiek voorgelegd. Nu kan de politiek laten zien wat het waard is.

Dit Jeugdbeschermingsplan is te vinden onder de link https://dl.dropbox.com/u/2479159/2012-Verkort%20Jeugdbeschermingsplan-JzBlH.pdf 

Er zijn nu eenmaal gevallen waar een kind echt ernstig bedreigd wordt, maar ook bij de gewone gevallen moeten kinderen beschermd worden tegen de bedreiging van speculatieve ondeskundigheid van de beroepsgroep die nu bureaus jeugdzorg bevolken. Dit zien we te vaak geschieden. En niet enkel wij, maar ook o.a. wetenschappers en advocaten.
 

‘De reguliere jeugdzorg matcht de nodige kennis niet bij de case.’ 

Een kind moet beschermd worden tegen de ernstige bedreiging, op het niveau van diagnostiek (IVRK art. 24), zoals volwassenen dat bij zichzelf ook wensen. Wij gaan toch niet zonder diagnose voor een gezwel naar een kwakzalver? De ‘bedreiging’ is een ernstige aantasting van de psychische ontwikkeling van het kind, ook op langere termijn. Daarvoor moet veel afgewogen worden. Ook het ervaren en evt. verwerken van het kind. Wat is 'veilig' voor het beleven van een kind zelf? Ook het lange-termijn-belang van het kind, m.n. de behoefte z’n ouders te kennen. Zelfs als de bedreiging van een persoon komt, kan men beter denken aan een huis- of straatverbod voor de bedreiger, dan het kind te schaden door het uit zijn bekende omgeving te halen.  

Men dient te gaan denken vanuit de belevingswereld van een kind (ja, ook bij echtscheiding en omgang). Niet vanuit ideeën vanuit de beroepsgroep die zich bewezen heeft als te laag opgeleid om kennis te matchen aan de case.

Beide kanten op dienen kinderen beschermd te worden tegen ondeskundigheid.  

Dit plan beschermt het kind bij meldingen en aanvragen OTS en UHP.

Moge de politiek dit onderscheid maken in wetgeving. 

Het artikel over schotten die blijven in de jeugdhulp, en de onnodige kreet om meer en meer geld, zijn juist (http://jeugdzorg-darkhorse.blogspot.nl/2012/08/minder-werkdruk-bjz-door-echte.html).
 
T.W. Strubbe

SSF

 

 

 

7 opmerkingen:

  1. Dit plan voorziet dus in minder werkdruk in jeugdzorgland.

    De politieke partijen hebben nog geen inhoudelijke reactie gegeven op de aan hen gegeven voorstellen. (27-8-'12)

    Zij zijn het die moeten organiseren (in wetgeving) dat de gemeenten vrijwillige hulp (laten) geven, en dat landelijk er een genormeerde Raad de onderzoeken naar meldingen en naar OTS-aanvragen doet (via LMK >> LCC >> RvdK).

    Dit beschermt kinderen tegen evt. macht-grijpers in jeugdzorgland. (http://jeugdzorg-darkhorse.blogspot.nl/2012/03/praat-mee-over-de-macht-van-de.html).

    Dus POLITIEK, laat wat van u horen. U bent ingelicht en aan zet.

    Mvg, T.W. Strubbe

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik maak me ook zorgen over de decentralisatie van allerlei overheidstaken naar de gemeentes. Gemeentepolitiek wordt bedreven door gewone burgers met helaas niet altijd evenveel 'achtergrond' en 'deskundigheid' die op vrijwillige basis naast hun gewone werk, een dergelijke bestuursfunctie uitoefenen. Waarbij het (vooral op lokaal niveau) niet zelden om status en ego gaat.

    Ze moeten steeds meer taken uitvoeren, met steeds minder geld. En niet alle gemeentes hebben evenveel geld. In de bijstandswet zie je dat dat al leidt tot rechtsongelijkheid. Want een bijstandsgerechtigde is in de ene gemeente beter af dan in een andere. Dat kan vele honderden euro's per jaar in je portemonnee schelen!

    Wat betreft de rechten van het kind: We hebben nu te maken met een heksenjacht op de mensen die dus vals aangegeven worden door mensen die wraak op elkaar willen nemen. Daar heb IK al voor gewaarschuwd toen dit meldpunt (AMK) werd opgericht, maar naar een bijstandsmoeder luistert nooit iemand. Het heeft alleen maar de verklik- en verdachtmakingscultuur in dit land versterkt, in plaats van onderlinge solidariteit.

    Ten tweede hebben we te maken met serieuze gevallen van kindermishandeling, die vaak onzichtbaar zijn. Ik spreek uit ervaring.
    Het komt in alle lagen van de bevolking voor en het gebeurt heel stiekem achter gesloten deuren en gesloten gordijnen. Kinderen die echt slachtoffer zijn, hoor en zie je niet. Ze kijken wel uit. Dat kan straf opleveren.

    Wil je iets doen aan de veiligheid van kinderen, dan zal dat heel wat subtieler en met meer gevoel en tact moeten gebeuren, dan nu het geval is. Wat nu gebeurt is als een olifant die door een porceleinkast marcheert.
    Je zou mensen al heel jong beter kunnen voorbereiden op hun eventueel toekomstige taken als ouder, door bijvoorbeeld in het onderwijs daar aandacht aan te besteden. Omdat we helaas thuis niet altijd het goede voorbeeld krijgen aangereikt.

    Het verbaast me in ieder geval dat na een aantal decennia, Jeugdzorg nog zo verdomd weinig geleerd heeft. Het lijkt wel alsof het allemaal nog in de kinderschoenen staat!

    Sabine

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een opvoedcursus (op bijv. basis psych. Th. Gordon) is heel leuk en interessant.
    Bijna verplichte kost, voor liefhebbende ouders.
    Het "ik weet het wel uit muzelluf" door hulpmijdende ouders wordt gehoord, maar zij missen de goede moderne inzichten die onderzoeken hebben opgeleverd.

    Verplichte cursus voordat er uithuis wordt geplaatst ligt in de rede; want elke liefhebbende ouder is geïnteresseerd zo'n cursus te volgen. Er wordt ook gelachen, daar.

    En... het enige voordeel van gemeenten is (naast de mogelijkheid van ego's) dat ze beperkt geld hebben, dus de kans op uithuisplaatsen is aan het eind van het jaar veel lager! };-(

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dan kan het dus wel: minder UHP.
      Bezuinig dan het hele jaar op UHP ofwel doek BJZ op.
      Dat scheelt miljoenen.

      NuJIJ.nl (Politiek 28/8)

      Verwijderen
  4. Waarom zoeken ouders niet gewoon hulp via hun huisarts die doorverwijst naar een specialist (psycholoog e.a.). CJG en BJZ hoeven helemaal geen rol te spelen.
    Zorg ervoor dat je een aanvullende verzekering hebt en een groot deel van de kosten is betaald.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En voor de zekerheid een rechtsbijstandverzekering (gezondheidszorg).
      Een OTS kost meer dan 1 uur advocaatkosten/jr.

      Verwijderen
  5. Juist: zorg voor eigen deskundige, op tijd.
    Maar veel ouders worden overvallen door deze jeugd'zorg'. Dan....

    Dan is degelijker onderzoek beter dan via een sociaal werkster uit BJZ.

    Waarom slapen ouders totdat ze overvallen worden? Waarom volgen ze niet preventief een leuke opvoedcursus? Waarom verdiepen ouders zich niet in moderne inzichten van kinderpsychologie? Waarom willen ouders vooraf niet weten hoe fijntjes de huidige jeugdzorg is?

    Hoe bereikt men dit soort 'gewone' ouders die in de fuik van jeugdzorg zullen trappen? Zonder meteen te weten wat te doen, en hun mond al voorbij praten omdat praten zo gezellig is.
    Zonder dus te weten hoe elk woord verdraaid kan worden tot een reden voor OTS... ?!

    BeantwoordenVerwijderen