dinsdag 29 mei 2012

Het Slavenberaad





Met NLP heb ik geleerd dat de woorden die je kiest om iets te benoemen, een betekenisgevend effect hebben. Neem het woord cliëntenraad. Het klinkt op zich al positief, want het woord ‘cliënt’ komt er in voor. Cliënt = klant en dan denk je al gauw aan de slogan  ‘De klant is koning!’ Je verwacht een goede behandeling: vriendelijkheid, goede informatie, garantie, snelle reparatie als er iets met het product niet in orde is, en vooral….als het je niet bevalt ga je naar een andere winkel.

De vraag is hoe het woord ‘klant’ te rijmen valt met het onvrijwillige karakter dat de ‘hulp’ van Jeugdzorg vaak kenmerkt? Komen de BCC of de SATURN ook mijn duurbetaalde audio/video-apparatuur uit mijn huis roven, omdat ik ze niet vaak genoeg afgestoft heb? Moet ik ook bij hen naar de rechtbank om mijn spullen terug te krijgen? Komt er vanuit de computerwinkel iemand bij mij thuis, om met mij te bespreken wat ik allemaal verkeerd doe? Hoe ik mijn muis mishandel, of mijn werkgeheugen bedreig?

Het woord cliënt, is in verband met Jeugdzorg de meest cynische term die ik kan bedenken. Klantvriendelijk, is niet de manier waarop er met de klant wordt omgesprongen. Een toepasselijker term zou ‘lijfeigene’ zijn, omdat ouders via de gijzelneming van hun kinderen, op geestelijke manier de slaven worden van het Jeugdzorgsysteem. Een ander woord voor cliëntenberaad, zou kunnen zijn: lijfeigenenoverleg of slavenberaad. Ook kan er voor die groep volkomen lamgeslagen ouders, die zodanig in hun eigen waardigheid zijn aangetast door de vernederende en minachtende houding van de ‘hulpverleners’, dat ze er een relatie mee veronderstellen op een ‘zieke’ manier (zoals een junk met zijn dealer) gedacht worden aan het SSOO (Stockholm Syndroom Ouder Overleg)

Het moet in ieder geval een naam worden die het ware karakter van de relatie tussen Jeugdzorg en ouders meer recht doet, dan de reclame-term Cliëntenraad.

Sven Snijer


                Terug naar Alle artikelen Jeugdzorg Dark horse
C http://jeugdzorg-darkhorse.blogspot.com/2012/04/alle-artikelen-jeugdzorg-dark-horse.html

4 opmerkingen:

  1. Tjongejonge, kon ik maar zo mooi schrijven. Je hebt het weer mooi verwoord, Sven!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Cliëntenraad...
    Dat woord suggereert ook dat er in die raad, Cliënten zouden zitten.
    Die zitten er ook wel in, onder voorwaarde dat ze niet over hun eigen zaak spreken.
    Ik ken iemand die totaal niks met jeugdzorg te maken had, deze persoon zit in de Cliëntenraad.

    Deze persoon kreeg er zelfs een vergoeding voor.
    Deze persoon is absoluut niet deskundig op het gebied van Jeugdzorg en heeft zelfs in een zaak valse informatie (niet bestaande zorgen geuit.)

    Deze 'zorgen' zijn doorgegeven aan de kinderbescherming, waardoor jeugdzorg betrokken werd bij die zaak.
    Zo'n persoon zit dan in de cliëntenraad, die er voor is om de jeugdzorg te verbeteren?


    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zoals in elk bestuursorgaan is ook bij BJZ het hebben van een cliëntenraad verplicht. Tot zover kan BJZ daar niks aan/tegen doen. in de Raad dienen cliënten te zitten, een secretarieel medewerker van het bestuursorgaan en een ONAFHANKELIJKE voorzitter, die dus helemaal niets heeft met BJZ in deze. Een cliëntenraad mag ook geen individuele zaken bespreken, alleen zaken die de grote groep aan gaan.
    Wanneer er zaken besproken worden over nietçlienten dan zit er iets gruwelijks fout wanneer dat ook nog gebruikt gaat worden.
    Overigens is het zo dat een clientenraad gevraagd en ongevraagd advies mag uitbrengen aan het orgaan maar dat advies is nimmer bindend!
    MAW je schiet er doorgaans niet veel mee op.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Iets als "Doelgroepenbewerking"?

    BeantwoordenVerwijderen