vrijdag 21 december 2012

Lekker weg in eigen land?


Ik heb net mijn dagelijkse portie Nieuwsuur geconsumeerd.

Eén van de onderwerpen ‘Autonomie van de ouders heilig?’ Teletekst meldt dat men zich gaat buigen over de vraag: ‘Mag de rechter ingrijpen als de overheid zich zorgen maakt over het welbevinden van een kind?’ Allemaal n.a.v. een documentaire over Tom en het feit dat jeugdzorg hem uit huis wil plaatsen. Toms moeder voedt hem op vanuit een levensovertuiging die gedeeld wordt door een minderheid in Nederland.

Tom groeit op met het consumeren van rauwe groente en groentesappen en hij volgt geen onderwijs op school, maar ontvangt het van zijn moeder. Er zijn meer minderheden in dit land. Mensen die hun kinderen opvoeden vanuit, naar mijn visie, zeer strenge christelijke/islamitische/politieke en ik weet niet wat voor een culturen of geloofsopvattingen. Mensen die heel selectief met de hen omringende buitenwereld omgaan en ervoor kiezen hun kinderen tegen de van daaruit binnenstromende kwade invloeden, zo veel mogelijk te beschermen. Mag dat?

Jeugdzorg weet het antwoord. Ze staan al bij Tom op de stoep om hem te redden van zijn moeder. Uit huis plaatsen dus! Het argument dat ze zullen gebruiken: Ongeoorloofd schoolverzuim! Dat heeft moeder waarschijnlijk niet echt handig aangepakt.

Na ‘Nieuwsuur’ blijven mijn gedachten nog wat nasudderen over de rechter, jeugdzorg en ‘een overheid die zich zorgen maakt’ en Tom die ondergedoken is voor jeugdzorg. Triest.

TV uit en computer aan. Ik ga me nog even bezig houden met een leuk dagje uit dat ik zou organiseren voor de familie in de kerstvakantie. Op de site van www.lekkerweg.nl staan een paar wervende teksten:

‘Lekker weg in eigen land!’

‘Cultuur in Nederland? Het is moeilijk om de cultuur in Nederland in een paar woorden te beschrijven. Nederland is wereldwijd toonaangevend op het gebied van cultuur.’

‘Laat u verrassen en ontdek wat u te wachten staat!’

Ja, ja, Nederland, valse tonen aangevend. Tom laat zich niet verrassen, hij zal gedacht hebben: ‘Ik lust ze rauw! Lekker weg in/uit eigen land?’

YB

http://www.trouw.nl/tr/nl/4328/Opinie/article/detail/3367077/2012/12/21/Francis-en-Tom-pioniers-die-nieuwe-levensstijl-ontdekken.dhtml

http://www.dichtbij.nl//amsterdam-noord/regionaal-nieuws/artikel/2572704/jeugdzorg-houdt-zich-op-vlakte-over-tom-update.aspx

Redactie Jeugdzorg Dark horse: Persoonlijk hebben wij liever bietensap dan Jeugdzorg.

            Terug naar Alle artikelen Jeugdzorg Dark horse
http://jeugdzorg-darkhorse.blogspot.com/2012/04/alle-artikelen-jeugdzorg-dark-horse.html

3 opmerkingen:

  1. Wie lust er nog peultjes?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Alleen nog rauw voor Roosendaalse familie Martens

    Geplaatst op 21 december 2012

    Laatste update 21 december, 09:09



    ROOSENDAAL - Terwijl de discussie over raw food in alle hevigheid woedt, stappen Betty Martens uit Roosendaal en haar gezin juist over op het rauwe dieet. 'De discussie daagt mij uit het tegendeel te bewijzen.'
    Deze week werd de documentaire Rauwer op televisie uitgezonden, een portret van de vijftienjarige Tom Watkins en zijn moeder uit Amsterdam. De moeder van Tom laat de jongen sinds zijn vijfde alleen maar rauwe voeding eten, tot groot ongenoegen van artsen. Een kinderarts van het UMC stelt in de documentaire dat Tom ondervoed is en bovendien tien tot vijftien centimeter kleiner is dan zijn leeftijdsgenoten.
    Betty Martens uit Roosendaal en haar gezin staan ook op het punt om volledig over te gaan op rauwe voeding. Sinds vier jaar staat er bij het gezin alleen nog natuurvoeding op tafel. De producten die de familie eet, zijn vers, regionaal, biologisch, seizoensgebonden en onbewerkt. „Ik mis nog iets, heb het gevoel dat ik nog meer uit mijn voeding kan halen. In ongekookte producten zitten enzymen, het is levend voedsel. En wat is er nou beter dan iets eten dat nog leeft?”

    © BNdeStem,

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lekker weg UIT eigen land?!

    BeantwoordenVerwijderen