maandag 22 april 2013

Interview met Rawi en Dope-D, rappers van het Jeugdzorgprotestlied Noodkreet




 Wat inspireerde jullie om een rap te gaan schrijven over Jeugdzorg? 

Rawi:

Het begon allemaal met het verhaal van Yunus, wat ik meekreeg van het nieuws. Vervolgens werd ik doodgespamt met uitnodigingen voor het protest tegen BJZ op 31 maart 2013. Op een gegeven moment begon ik me te verdiepen in de problematiek van BJZ, en het duurde niet lang tot ik wist dat er iets goed mis was. 

Ik heb gelezen hoe er misbruik werd gemaakt van autoriteit, hoe kinderen willekeurig uit huis werden geplaatst, soms zonder enige aanleiding. De instelling van jeugdzorg kwam bij veel mensen vanaf het eerste moment al over als: "Ik ga je kind bij je wegnemen, wat je er ook tegen probeert te doen", in plaats van hulp te bieden.

Toen ik zag dat er ook veel mensen zich inzetten voor de protesten, wilde ik ook een steentje hieraan bijdragen. Media zijn een krachtig middel, zo ben ik door middel van een nieuwsuitzending en heel veel spammail getriggert om mij hierin te verdiepen. Ik hoop hetzelfde bij andere mensen over te brengen door middel van mijn muziek. Ik heb een couplet geschreven, en ik dacht dit is niet genoeg. Ik heb versterking nodig. De eerste naam die me op kwam was Dope D, ik wist dat dit nummer perfect zou zijn voor hem. 

Waarom past dit nummer volgens jou zo goed bij Dope-D? 

Dope D heeft een goede flow, en hij wil zich graag inzetten voor waar de jeugd echt iets mee kan.  Alleen is het zo dat er weinig rappers zijn die echt een boodschap willen of kunnen overbrengen. Ook na alle commotie en slechte publiciteit van de afgelopen jaren geeft dit een mooi beeld dat hij wel zorg draagt voor een betere samenleving.

Ik heb direct contact met hem opgenomen, het concept uitgelegd, en voor ik het wist was het nummer compleet. Het is een hele professionele samenwerking  geweest waar ik erg tevreden mee ben. 
 

Dope D:
Ik ben al een aantal jaren bezig met muziek maken en heb in 2007 samen met Raheem, ''Penn Connection'' opgericht in P.I Zuphen met als doel, eenmaal in vrijheid met muziek verder te gaan, zogezegd zo gedaan en niet meer terug gegaan naar de bajes. 

Ik wil hiermee de jeugd triggeren om zich te concentreren op hun talenten en die te ontwikkelen, er geld mee te verdienen, zodat ze niet in de criminaliteit hoeven te gaan.

Rawi nam contact met me op en vertelde mij zijn idee, waarop ik gelijk al antwoordde :''Natuurlijk wil ik meedoen.''  Hij heeft zijn verse met refrein en intro opgestuurd via mail, omdat hij momenteel in Turkije verblijft. Ik heb hier mijn verse opgenomen en we hebben het hierna op YouTube uitgebracht. 



Het onderwerp sprak me aan, omdat het over kinderen gaat. En ik vind dat we daar zeer zorgvuldig mee moeten omgaan als volwassenen,. De juiste zorg moeten verlenen, daar waar het nodig is en het kind mag daar niet onder lijden. Een kind zal nooit vergeten hoe hij of zij is opgevoed en opgegroeid, als we daar nu niet goed mee omgaan, kan het later helemaal misgaan met dat kind.



De zaak Yunus leeft behoorlijk onder de mensen in de Turkse gemeenschap, wat merken jullie daarvan? 

Rawi:
Ik hoorde eerder al veel negatieve verhalen over jeugdzorg uit mijn omgeving,  maar door het verhaal van Yunus zijn veel mensen geschokt. Mensen zijn nu echt bang voor jeugdzorg, terwijl het een hulporganisatie hoort te zijn, waar mensen met gerust hart naartoe moeten kunnen gaan om hulp te krijgen. Wat ik vooral in mijn omgeving over jeugdzorg hoor is de slechte zorg, geen interesse voor de belangen van de cliënten (ouders én kinderen). 

Dope D:
De zaak Yunus sprak me gelijk al aan. Toen ik het hoorde gaf het mij geen goed gevoel. Ik had medelijden met Yunus en zijn familie en vind dat jeugdzorg zorgvuldiger moet handelen. Aan de andere kant hoop ik dat er nu wel meer turkse gezinnen zullen zijn die zich aanmelden als een zorggezin. Zo kunnen we ervoor zorgen dat zaken als Yunus in de toekomst niet meer voorkomen. 

Wat voor response krijgen jullie op de rap Noodkreet?  

Rawi:
Ik ben erg tevreden met de reacties die we hebben gekregen.
We hebben veel support gekregen van verschillende organisaties en websites, veel leuke reacties gekregen van de luisteraars. De meerderheid wil hier zelfs een internationale versie van horen in het Turks en in het Engels wat wij ook al overwegen, maar dat staat nog niet vast. 

Dope D:
Alleen maar positieve reacties! Verzoeken om er een Turks en een Engelse versie van te maken. Aangezien ik en Rawi Turks van komaf zijn zou het zeker ook kunnen. 

Zijn er jongeren die jullie hebben gemaild met hun ervaringen over Jeugdzorg?

Rawi:
Er zijn enkele jongeren geweest die ons hebben laten weten dat ze een negatieve ervaring hebben gehad met BJZ. De meeste reacties kregen we vooral van mensen die zich inzetten voor de strijd tegen BJZ en ouders die hun kind zijn verloren aan BJZ.

Dope D:
Ja, ik heb van verschillende jongeren gehoord, gemaild gekregen of via reactie's gelezen dat ze slechte ervaringen hebben met jeugdzorg. Het helpt ze meer de vernieling in dan dat het ze ondersteuning en hulp biedt om weer vooruit te komen. De meeste klachten van jongeren die ik tot zover ken, gaan over het onbegrip over en het gebrek aan inzicht in hun situatie, waardoor ze zich niet geholpen voelen. Enkele klagen erover dat ze zich gevangen voelen door jeugdzorg.

Hebben jullie of mensen in je naaste omgeving te maken gehad met jeugdzorg, en zo ja hoe was die ervaring? 

Rawi:
Ik ken heel veel mensen die een ervaring hebben gehad met BJZ, maar niet een van deze personen die iets positiefs erover te zeggen heeft. 

Dope D: 
Ja, genoeg mensen in mijn omgeving die niks goeds te zeggen hebben over jeugdzorg.
Ik heb zelf in mijn jeugd ook te maken gehad met jeugdzorg. In het begin lijkt het alsof het helpt, maar je komt er al snel achter dat er meestal geen genoeg geld is om te kunnen helpen en je langzaam aan je lot word overgelaten, totdat het weer misgaat. 

Wat vinden jullie van het feit dat de Nederlandse regering niet in wil gaan op de zaak Yunus? 

Rawi:
Treurig. We moeten niet vergeten dat het allemaal veel verder gaat dan alleen Yunus.
De zaak Yunus heeft veel publiciteit gevangen, en het feit dat zelfs daar niet op gereageerd wordt is zorgwekkend. Er zijn nog honderden, misschien wel duizenden kinderen en ouders de dupe van BJZ waar mensen niks van af weten. Yunus staat nu symbool voor die families, en als er zelfs niet word gereageerd op een zaak waar zo veel ophef over wordt gemaakt, vrees ik dat het niet veel goeds betekent voor de rest. 

Dope D:
Als regering zou ik ook niet willen om naar buiten te brengen dat ik gefaald heb. 

Hoe lang zitten jullie in de muziekbusiness? Wanneer kwamen jullie samen? Hebben jullie hiervoor solo gezongen? 

Rawi:
Ik ben al bezig met het maken van muziek vanaf een jaar of dertien/veertien, dus zo een vijf/zes jaar.
Ik ben pas een maand terug echt serieus begonnen aan mijn carriere. Het komt al goed op gang. Mijn eerste nummer "Het verhaal van X" kwam binnen op nummer 2 in de top 5 van de 'Drop Your Demo contest' van Juize FM (in samenwerking met Slam FM). Fotoalbum is mijn tweede nummer, en Noodkreet is het 3e nummer wat ik heb uitgebracht. Er is nog een single is in de maak en ik verwacht deze week online te komen. We zijn geen groep Dope D en ik, maar we kennen elkaar al een tijdje.

Sinds wanneer kennen jullie elkaar?  

Het was in 2009 dat ik voor het eerst kennis met hem heb gemaakt. In de jaren daarop kwamen we elkaar regelmatig tegen in de stad, waarop we zo nu en dan even rond bleven hangen en onze muziek met elkaar deelden. Ik heb eerder een beat voor één van zijn nummers geproduceerd. 'Omdat ik het kan' in 2011. Dat was onze eerste samenwerking. Dit is de eerste keer dat we samen een nummer hebben opgenomen, en ik ben erg tevreden met deze samenwerking. Het is heel professioneel gegaan, en we hebben een goed resultaat geleverd. 

Dope D:
Ik ben ook al sinds mijn jeugd bezig met mijn gevoel op papier te rijmen en flowen.
Om er echt serieus mee bezig te gaan heb ik samen met Raheem ''Penn Connection'' opgericht in 2007. Eind 2009 kwam ik vrij en sindsdien zijn we goed bezig. We zijn niet meer vast komen te zitten. Er zijn veel views op onze tracks en videoclips op YouTube. We geven optredens en workshops over bijvoorbeeld het leren hoe je een beat maakt, het schrijven van een rap, het opnemen ervan en performen etc. We hopen ervoor te zorgen dat jongeren hun tijd en energie nuttig gebruiken en proberen hen te helpen met het ontdekken van hun talenten en dat te ontwikkelen om er vervolgens wat mee te doen.  

Ondanks dat we in 2010 door geruchten zijn zwart gemaakt op het internet en in de kranten gaan wij positief door het leven en weten zelf wel wat waar is en wat niet. In 2012 moesten we als Penn Connection voorkomen bij de rechter vanwege een diss track tegen Geert Wilders. Er is een aangifte gedaan vanwege bedreiging. Er is een uitspraak gedaan door de meervoudige strafkamer, waar we momenteel tegen in hoger beroep zijn.  

Het was een track bedoeld om onze stem te laten horen en hem aan het denken te zetten over het spreiden van haat. We concentreren ons natuurlijk niet alleen op de negatieve ontwikkelingen, maar hebben ook heel veel vrolijke nummers en videoclips van ons op YouTube staan bijvoorbeeld: ''Lahmacun song'' of ''Hypnotized'' Of een nummer die je raakt zoals "Lieve Mama." En zo hebben we er nog veel meer! Heel veel verschillende songs en erg gevarieerd, voor ieder is er wel wat.

Vertel eens wat meer over de muziekcarrière die je voor jezelf ziet. 

Rawi:
Ik wil het zo ver mogelijk schoppen met mijn muziek, en een stem kunnen geven aan hen die onbegrepen zijn. De meeste van mijn nummers zijn verhalen over situaties die te vaak worden beleefd in onze samenleving. Mijn doel is om de mensen hiervan op de hoogte te stellen, en mensen van hun vooroordelen af te helpen, door te beschrijven hoe sommige omstandigheden mensen naar het verkeerde pad kunnen drijven. Ik wil begrip hiervoor kweken, door middel van mijn muziek.
Ik wil dat mensen zich kunnen verplaatsen in de hoofdpersonage en het verhaal echt kunnen beleven tijdens het luisteren. 

Dope D:
Ik denk dat jongeren wat aan mijn teksten kunnen hebben, graag zou ik met mijn muziek mensen bij elkaar willen brengen om uiteindelijk mooie positieve dingen neer te zetten. 

Hoe oud zijn jullie, en heb je zelf een gezin en kinderen?

Rawi:
Mijn echte naam is Fatih Mehmet Orakçi. Ik ben 19 jaar. Ik heb heel mijn leven in Enschede, Overijssel gewoond, tot mijn ouders besloten terug te keren naar het land van herkomst. Ik heb toen een tijd op mezelf gewoond in Enschede, en na een tijdje wegens omstandigheden toch besloten om in Turkije te wonen, met mijn ouders en mijn 2 jongere zusjes. 

Dope D:
Mijn echte naam is Tolga Atac. Ik ben 28 jaar, mijn vader is overleden op mijn 20ste en ik woon met mijn moeder. Ik heb verder geen broers of zusters en heb zelf ook geen kinderen.                                                            
 
We zijn tevens op zoek naar sponsors die ons willen ondersteunen voor het organiseren een optredentour (Waarvoor Rawi met genoegen weer in Nederland zou willen komen) met protesten om zo hopelijk steeds meer mensen wakker te schudden en zo met z'n allen ons stem te laten horen aan heel Nederland in de naam van alle benadeelden in Nederland.

Als er personen, instanties, organisaties zijn die ons hierbij willen helpen of mensen die ons in contact kunnen brengen met dergelijke personen gelieve contact op te nemen met Rawi via

RawiBookings@gmail.com
 

Rawi en Dope-d zijn twee rappers van Turkse komaf . In  april 2013 maakten zij een jeugdzorg protest song Noodkreet http://jeugdzorg-darkhorse.blogspot.nl/2013/04/de-noodkreet-blijf-van-onze-kinderen-af.html.

Jeugdzorg Dark horse interviewde de twee rappers, die zich het lot van Yunus en de misstanden binnen jeugdzorg bijzonder aantrokken. http://jeugdzorg-darkhorse.blogspot.nl/2013/04/interview-met-rawi-en-dope-d-zangers.html

Nu is er een lied door hen gemaakt in het Turks, Arabisch. Raheem (zanger) heeft een gedeelte in het Engels gezongen. Rawi en Dope-d (alias voor Fatih  Mehmet en Tolga Atac).

Yunus, een zaak waar Jeugdzorg Dark horse veel over heeft geschreven. Een zaak die symbool staat voor het onrecht dat Nederlandse en Turkse ouders, grootouders en kinderen iedere dag weer ondervinden

http://jeugdzorg-darkhorse.blogspot.nl/2013/03/de-zaak-yunus-de-feiten.html

Rechteloosheid binnen het huidige familierechtsysteem, machteloosheid, woede over hoe een 'democratisch, beschaafd' land zo met kinderen en gezinnen omgaat. De oproep tot een Parlementaire enquete, die de beerput zal doen opengaan is tot nu toe tot dovemansoren gericht.

Geen politicus die zijn of haar vingers wil branden aan jeugdzorgzaken. De miljardenindustrie van jeugdzorg, kindermishandelingshysterie, de Meldcode die per 1 juli 2013 is ingegaan veel valse positieven zal opleveren, de jeugdzorg die over de schutting van de gemeente wordt gegooid, al deze zaken zouden grondig onderzocht moeten worden. http://jeugdzorg-darkhorse.blogspot.nl/2012/12/de-meldcode.html

http://jeugdzorg-darkhorse.blogspot.nl/2013/02/forensisch-psycholoog-henry-otgaar-over.html

Met dank aan Dope-D, Rawi en Raheem, die zich het lot van Yunus, en de vele andere kinderen hebben aangetrokken en door middel van zang de aandacht vestigen op dit onderwerp. Muziek is een taal die iedereen aanspreekt en vooral de jongeren worden op deze wijze betrokken bij de grootste schandvlek van Nederland: Jeugdzorg

Ranada van Kralingen

 

3 opmerkingen:

  1. Een dikke duim omhoog voor jullie.
    En laat die Engelse versie maar komen.
    Buitenlanders moeten ook weten wat voor communisme er heerst in NL.

    Dankjewel mannen!

    BeantwoordenVerwijderen