donderdag 31 oktober 2013

Behandeling Jeugdwet Eerste Kamer uitgesteld!

http://www.nji.nl/nl/Actueel/Nieuws-over-de-jeugdsector/2013/Behandeling-Jeugdwet-in-Eerste-Kamer-uitgesteld
 
'Behandeling Jeugdwet in Eerste Kamer uitgesteld'
31 oktober 2013


De behandeling van de nieuwe Jeugdwet is uitgesteld tot het voorjaar van 2014. Dat bericht Binnenlands Bestuur op basis van tweets van verschillende Tweede Kamerleden.
De verwachting was dat de senaat op 29 oktober een behandeldatum in december zou prikken, maar dat besluit is verschoven naar 12 november.
Tweede Kamerlid Fleur Agema (PVV) toonde zich in een tweet opgetogen over het uitstel. Zij vindt 2015 te vroeg voor de invoering van de wet en pleitte tijdens de behandeling in de Kamer voor uitstel, omdat er nog veel onduidelijkheden zijn.
Het is nog onbekend waarom de behandeling mogelijk is uitgesteld. Binnenlands Bestuur speculeert dat het verzet vanuit de jeugd-ggz een rol speelt. Jeugdpsychiater Menno Oosterhoff stuurde op 29 oktober de Eerste Kamer een open brief tegen de Jeugdwet namens een groep jeugdpsychiaters.

Bron: Binnenlands Bestuur
Meer informatie



Jeugdzorg Dark horse: Nu is dus de tijd om de Eerste Kamerleden in te lichten over de handelswijze en de misstanden binnen de Jeugdzorg. De e-mail adressen zijn te vinden via internet.

2 opmerkingen:

  1. Nu maar hopen dat de beroemde spreuk uitkomt: van uitstel komt afstel!
    Er moet wel iets veranderen in het stelsel zoals dit nu "niet" functioneert, maar de nieuwe Jeugdwet is daar niet de oplossing voor, althans niet zoals dit voorstel nu op tafel ligt.

    Er zijn te weinig waarborgen ingebouwd ter bescherming van de ouders en hun kinderen, immers daar is totaal niet naar geluisterd.

    Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is te hopen dat het afstel wordt, want de gemeenten willen naast de jeugdzorg ook de WMO en AWBZ transformeren onder de parallelle transitie.
    De jeugdzorgproblemen, geheel anders door de dwang-ingang, zijn geheel anders dan die van ouderen die een beroep moeten doen op de WM of AWBZ.
    Die dwang wordt ambshalve niet doorzien en onderkent in het geheel.
    Die dwang vind je niet in de AWBZ of WMO. Dus wordt het over het hoofd gezien.
    Wie hoort er in de beleidspraat nu iets over de overgang beveiligen die tot dwanghulp leidt in de jeugdzorg?
    Jeugdzorg is een lieve ketenpartner voor de gemeente, ja jeugdzorg kan zo mooi praten. De gaten in hun plan worden uiteraard niet gezien.
    Dwang is via de rechter, en dus heeft de gemeente niets 'te sturen' en bezuinigen.
    Weet die ambtenaar veel; neen!
    Die zou bij dit probleem herkennen het wiel moeten uitvinden, omdat jeugdzorg erover zwijgt als een graf, of beloftes doet, die al decennia niet zijn uitgekomen.
    Waar blijft het 'professionaliseren'? Het is verschuiven van protocollen, maar geen hogere inhoud!
    Diagnostische waarheidsvinding is een begrip waarop JN en BJZ's allergisch reageren alsof dat onzin is, niet zou kunnen, en onder enkel het strafrecht zou vallen.
    Ja, het strafrecht is jonger dan de menselijke behoefte aan waarheidsvinding.
    En
    Ja, IVRK artikel 24 heeft het over het Kinderrecht op hoogwaardige diagnostiek, die niet te vinden is, al die decennia, in jeugdzorgland (BJZ).

    Er is een éénrichtingsdenken aan de kleine groep mishandelden en verwaarloosden, maar al die (ruim 72% kinderen die ten onrechte belast worden door jeugdzorgbehandeling en -dwang, vergeet men.
    Er moet wel eens gemeld worden, ja... Maar dan is dat Jeugdbeschermingsplan van de SSF beter:
    https://www.dropbox.com/s/hjyxiropp33csur/2012-Verkort%20Jeugdbeschermingsplan-JzBlH.pdf !!!
    Een zeef ter bescherming van kinderen onder AMK-onderzoek dient tweezijdig beschermend te zijn!

    BeantwoordenVerwijderen