Kritiek op de Ouder-Kindadviseur in Amsterdam
'Een verwijzing naar het flexibele aanbod voor nadere diagnostiek betekent echter niet (automatisch) dat het ouder- en kindteam de hulp overdraagt. Het is in dit kader belangrijk om te wijzen op de vergelijkbare ontwikkeling in de GGZ van de invoering van de basis GGZ in 2014. Belangrijkste overweging bij de invoering van de GGZ is de constatering dat de huisarts als poortwachter vaak buitenspel staat, 1) omdat de aanbieder waarnaar hij de cliënt verwijst voor diagnostiek, ook automatisch doorgaat met de behandeling, 2) omdat hij te snel doorverwijst naar specialistische GGZ, omdat hij te weinig GGZ-expertise (binnen de huisartsenpraktijk) heeft. Dit tweede knelpunt denken wij in het nieuwe jeugdstelsel te voorkomen door van de ouder- en kindadviseur ook een basisexpertise op het jeugd-GGZ terrein te vragen en de functie van de jeugdpsycholoog te verankeren in het ouder- en kindteam'.
Wat voor soort opleiding krijgen ze dan deze Ouder- Kindadviseurs? (Een E-online cursus van 2 uur?)
De zwakheden van de Civil Society
Etatisme (van Frans état, staat) of etatisme is de opvatting dat een overheid de samenleving moet sturen in de door haar gewenste richting. Het wordt gebruikt om te beschrijven:
De term communitarisme of communautarisme (Latijn: communio, "gemeenschap") staat voor een stroming in de politieke en sociale filosofie, die kritisch staat tegenover het moderne kapitalisme en liberalisme en die omstreeks 1980 ging reageren op de politieke filosofie van John Rawls. Belangrijke vertegenwoordigers zijn Alasdair MacIntyre, Michael Walzer, Benjamin Barber, Charles Taylor en Amitai Etzioni.
In dit eerste deel over de kritiek op de Ouder-Kindadviseur in Amsterdam
gaat het over de opgedrongen Civil Society, ofwel de sociale dictatuur van de
Civil Society als Staatsideologie.
Suikerfeest en appelflappen
De Civil Society, op zich een sympathiek idee in een tijd waar de
individualiteit is doorgeslagen. Dat men meer oog krijgt voor elkaar en de
samenleving daar zullen veel mensen mee instemmen. In ons trappenhuis gaan wij
als buren goed met elkaar om. Als het Suikerfeest is trakteert onze
vriendelijke Marokkaanse buurvrouw volop op zoete lekkernijen en soms staat ze
voor de deur met een schaal vol warm eten. Met kerst bak ik de appelflappen en
oliebollen. We lenen elkaar af en toe waspoeder, suiker, zonnebloemolie, etc.
Ik hielp vroeger regelmatig bij het invullen van de belastingpapieren. Als het
nodig was paste ze weleens op één van onze kinderen en als de nood aan de man
was andersom ook. De beneden buurman helpt soms technisch een handje
(handige man), dus een kleine Civil Society in ons trappenhuis.
Civil Society kan niet worden opgelegd (zo bewees al het communisme)
Deze kleine Civil Society is geheel gebaseerd op vrijwilligheid en
medemenselijkheid. Let op vrijwillig, organisch, niet gedwongen en van
bovenaf opgelegd, vanuit een idee van hoe de samenleving eruit zou moeten zien
volgens de zittende macht. Dat is naar mijn idee de basis en de filosofie van
de Civil Society; het is organisch, niet semi-vrijwillig.
Het onderliggende idee van wat Amsterdam wil met het Koersbesluit doet mij
gruwen: op bladzijde 25 van het Koersbesluit Om het Kind staat het volgende: ‘Jeugdigen
en ouders zullen meer zelf moeten ‘oplossen,’ zonder inzet van
zorgprofessionals. Aan de andere kant organiseren we de zorg dichtbij, in de
buurten en wijken, op de scholen. Meer ouders zullen te maken krijgen met de
zorg, vooral de ouder-en kindteams, en de ouder- en kindadviseurs. Niet alleen
ouders van ‘zorgkinderen,’maar alle ouders worden aangesproken op hun ‘opvoed-
en zorgplicht voor eigen en andermans kinderen.” (dit is
Staats-ideologie!)
Als de buurt straks wordt betrokken bij een gezin, dan gaat deze zich
bemoeien met uw gezin. Dat kan in het begin allemaal goed verlopen, maar wat als
buurvrouw Truus opeens heel andere ideeën heeft over wat goed is voor uw
kinderen? Wat als uw kind ADHD, autisme of anorexia heeft, dan helpt een goed
advies van de aardige buurvrouw/man niet. Buurvrouw is immers geen opgeleid
medicus. En wat als de buurvrouw/man zich boven u gaat stellen en er ontstaat
wrijving. Verandert uw aardige buurvrouw dan ineens in een informant? Want in
elk mensenleven ontstaat wel eens een conflict, tussen broer en zus, werkgever
en werknemer. We zijn tenslotte allemaal mensen en geen robots. Verandert
iemand dan van een hulpbron naar een informant voor het AMK/BJz tegen u? U bent
tenslotte het ‘probleem’ gezin.
Als de hulpvraag niet direct naar een professional gaat die universitair
geschoold is (met bijbehorend tuchtrecht), maar in plaats daarvan uw problemen
worden gedemocratiseerd, wordt in feite uw eigen netwerk een deel van het
hulpverleningsapparaat. Uw vrienden en kennissen worden geconfisqueerd door de
overheid. Opeens staan ze allemaal boven u, want u bent de sociaal zwakkere met
een hulpvraag.
Goede diagnostiek?
'Het ouder- en kindteam kan hier zelf wat bieden, maar meer gespecialiseerde
psychodiagnostiek dient snel, op afroep, ingevlogen te kunnen worden'. (blz.45 van het Koersbesluit).
Naar ons idee heeft het
ouder- en kindteam heeft hier echter niets te bieden. HBO+ opgeleide mensen hebben geen
kennis van psychiatrische stoornissen, psychopathologie, transgenerationele
aspecten, hechting en de psyche van mensen (al wil men de suggestie wekken dat hierin een soort basisvaardigheid voor beginners bestaat) .
'Goede, handelingsgerichte, diagnostiek is essentieel voor een effectief
jeugdstelsel' (Koersbesluit). Dit
kan alleen als er academisch gekwalificeerde professionals (zoals
kinder- en jeugdpsychiaters, kinder- en jeugdpsychologen, orthopedagogen en
'orthopedagogen-generalist') aan de poort komen, waar ouders voldoende
vertrouwen in hebben;
Deze academisch gekwalificeerde professionals dienen
aan de voorkant gepositioneerd te worden, dus nog voor de ouder en kind adviseur
überhaupt in beeld komt. Door aan de voorkant direct uit te sluiten welke
problemen er spelen en of er sprake is van een diagnose erfelijke componenten,
worden onnodige en dure hulp trajecten voorkomen. Men bespaart hiermee
aanzienlijk op de kosten. En omdat ouders direct met de juiste zorg
worden geholpen is de kans kleiner dat er zogenaamde hulpverleningsmoeheid optreed.
Maar dit kan alleen als de nieuwe Jeugdwet verbiedt dat gedragswetenschappers
werken volgens de 'verlengde-armconstructie' (oordelen over kinderen en
jongeren die ze zelf nog nooit gezien hebben), en zij zich te allen tijde
kunnen en moeten houden aan de regels van de eigen beroepsgroep. Er moet duidelijkheid komen over de rechtspositie van ouders en kinderen, zodat zij weer vertrouwen kunnen hebben in het hele
systeem van jeugdzorg;
In het Koersbesluit staat dat men snel professionals moet kunnen inschakelen, maar op een andere bladzijde van het Koersbesluit staat vermeld dat je eerst vijf gesprekken moet hebben gevoerd met de Ouder en Kindadviseur, voordat je doorverwezen wordt naar een specialist. Dit schept onduidelijkheid en doet het ergste vermoeden als men bedenkt dat het een politiek streven is, ook landelijk, om het aantal diagnoses voor kinderen flink terug te dringen. Hoe groot is de kans dat uw kind straks nog echt professionele hulp krijgt?
In het Koersbesluit staat dat men snel professionals moet kunnen inschakelen, maar op een andere bladzijde van het Koersbesluit staat vermeld dat je eerst vijf gesprekken moet hebben gevoerd met de Ouder en Kindadviseur, voordat je doorverwezen wordt naar een specialist.
Voetnoot op blz 45: 'Bekeken zal moeten worden welk deel van
de Basis GGZ straks in de ouder- en kindteams en Samen Doen - teams een plek
kan krijgen en wat daarbuiten'.
'Een verwijzing naar het flexibele aanbod voor nadere diagnostiek betekent echter niet (automatisch) dat het ouder- en kindteam de hulp overdraagt. Het is in dit kader belangrijk om te wijzen op de vergelijkbare ontwikkeling in de GGZ van de invoering van de basis GGZ in 2014. Belangrijkste overweging bij de invoering van de GGZ is de constatering dat de huisarts als poortwachter vaak buitenspel staat, 1) omdat de aanbieder waarnaar hij de cliënt verwijst voor diagnostiek, ook automatisch doorgaat met de behandeling, 2) omdat hij te snel doorverwijst naar specialistische GGZ, omdat hij te weinig GGZ-expertise (binnen de huisartsenpraktijk) heeft. Dit tweede knelpunt denken wij in het nieuwe jeugdstelsel te voorkomen door van de ouder- en kindadviseur ook een basisexpertise op het jeugd-GGZ terrein te vragen en de functie van de jeugdpsycholoog te verankeren in het ouder- en kindteam'.
Wat voor soort opleiding krijgen ze dan deze Ouder- Kindadviseurs? (Een E-online cursus van 2 uur?)
Onder druk van de bezuinigingen worden steeds meer taken van de overheid
teruggegeven aan de burgers en wordt er meer verwacht van het zelfoplossend
vermogen. Ook die zaken waar de overheid krachtens internationale verdragen
zelf garant voor moet staan als onderdeel van de mensenrechten, worden nu
verdeeld onder het volk op basis van semi-vrijwilligeheid. Recht op de hoogst
mogelijke mate van gezondheidszorg, waar ieder kind recht op heeft, wordt
overgelaten aan mensen die er niet voor zijn opgeleid, omdat zij de beslissing
mogen nemen of een kind mag worden doorverwezen naar een specialist, in geval
van psychische hulp/intensievere zorg. Blz 9 Koersbesluit Om het Kind:’In
eerste instantie is dit aanbod ook vrij toegankelijk, alleen voor intensievere
zorg (bijvoorbeeld langer dan vijf gesprekken) is een verwijzing van het
Ouder-Kindteam of Samen Doen-team (of huisarts) nodig.’ De huisarts wordt
dus vijf gesprekken lang ‘in de wachtkamer gezet’, ondergeschikt aan het
oordeel van de HBO-geschoolde Ouder-Kindadviseur. (Dit in de hoop dat Jantje
zijn autisme vanzelf over gaat door de kopjes kamillethee die tante Truus van
twee hoog heeft aangeraden, zodat het kind geen echte diagnose hoeft te
krijgen.) Het kind uitleveren aan kwakzalvers, heet in het Koersbesluit met een
mooi woord ‘ontzorgen’.
Los van de ondeskundige manier waarop zorg voor het kind straks
georganiseerd gaat worden door de gemeentelijke overheid, is het de vraag of de
Civil Society wel zo’n goed model is om bezuinigingen vorm te geven. Zijn
vrijwilligers wel een betrouwbaar alternatief voor professionele zorg,
aangenomen dat die goed functioneert, wat in het geval van Bureau Jeugdzorg al
niet gezegd kan worden. Wordt nu een geldverslindende instantie die gezinnen
uit elkaar rukt, vervangen door een nieuw rampenplan, waarin iedereen het een
beetje fout doet? Gedemocratiseerd amateurisme, dat ook weer niet echt
democratisch is, maar opgedrongen?
Over de nadelen van de Civil Society is veel geschreven.
De Civil Socitey is geen betrouwbaar meetinstrument, omdat over een
succesvol traject of de benodigdheden in een traject de meningen kunnen
verschillen. Als hulpverlening niet op wetenschappelijke basis gestoeld is kan
het al gauw een kwestie van smaak worden of politieke richting. De Civil
Society is per definitie al een links idee en een troetelkindje van PvdA
wethouder Pieter Hilhorst. Hoe meten we het resultaat; door consensus?
De Civil Society is kwetsbaar Hoe betrokken en zelf gemotiveerd blijft
de burger als zijn hulp aan zijn medeburgers gebeurt binnen hetzelfde netwerk
waar ook betaalde professional deel van uit maken? Een goed voorbeeld hiervan
was een man met een eigen bedrijfje die zwerfjongeren van straat haalde, om ze
wat te leren, tot het moment dat deze jongeren werden weggekaapt door een zwaar
gesubsidieerde jeugdhulpverleningsinstantie. Toen ging voor deze man de lol er
vanaf.
De Civil Society heeft geen kwaliteitskeurmerk In de studie van de
Onderwijsraad ‘Rondom Onderwijs’ in 2002 wordt over de morele waarde van de
Civil Society gezegd:
De civil society is niet per se een moreel hoogstaande samenleving, stelt
Etzioni in The Monochrome Society (2001). Groeperingen binnen de Civil society
kunnen ook in zichzelfgekeerde, gesloten gemeenschappen zijn met minder morele
doelstellingen. wie bepaalt uiteindelijk de hogere geldende moraliteit? De
staat?
Om de viervoudige bijdrage, die de actieve burger kenmerkt, aan de actieve
civil society te leveren, is voortdurend inzet nodig, en in zekere zin ook
moed,. Degene die deelnemen aan de civil society geven in bepaalde opzichten
meer dan zij nemen. Het meerdere vloeit in de gemeenschap, en binnen de
gemeenschap naar hen aan wie het in de perceptie van de gemeenschap dient te
worden gegund.
De Civil Society vraagt teveel Wat gebeurt er als het hoge ideaal in de
praktijk niet blijkt te werken? Als mensen moe worden en ontmoedigd raken van
hun bijdragen aan de Civil Society, omdat sommigen alleen maar geven en anderen
blijven nemen. Als het door teveel mensen als vanzelfsprekend wordt gezien dat
steeds dezelfde personen de kar trekken en er van waardering of dankbaarheid
weinig sprake is. Of als de geboden hulp wordt ervaren als bemoeizucht of als
niet deskundig genoeg? Wat gebeurt er met de jeugdigen als de Civil Society in
de praktijk vast loopt, omdat het begaan zijn met anderen bij de gemiddelde
moderne burger, meestal niet langer duurt dan de televisieactie voor de
slachtoffers van een Tsunami, ergens ver weg, terwijl de problemen van je buren
eerder het karakter van een soapserie hebben. Nooit eindigend. En hoe verhoudt
dit zich tot de sores in je eigen leven?
De Civil Society is een gevaarlijk experiment Is er nog een weg terug
als er allerlei professionele zorgtaken van de overheid zijn overgeheveld naar
de burger en het professionele netwerk voor een belangrijk deel is ontmanteld?
Als de ont-zorging is doorgeslagen, als de burgers er geen zin meer in hebben
en we terug willen naar echte professionaliteit, kan dat dan nog?
Comunitarisme of Etatisme?
Pieter Hilhorst en Michiel Zonneveld – De gewoonste zaak van de wereld.
Radicaal kiezen voor de pedagogische civil society
Een belangrijk punt van kritiek op het Koersbesluit ‘Om het kind’ is de
argumentatie tegen het valselijk gebruik van het woord Communitarisme in dit
koersbesluit, om het te onderscheiden van Etatisme (staatsideologie). Men wil
bij de gemeente Amsterdam vermijden dat de indruk ontstaat dat de burgers iets
wordt opgedrongen, dus wordt het aangeboden pakket van bemoeizorg - waarbij en
passant ook de school van uw kind wordt geïnfiltreerd, zodat u nergens nog een
onafhankelijk persoon tegen komt die u echt in vertrouwen durft te nemen –
gepresenteerd alsof het iets van de burgers zelf is, terwijl er geen enkele
burger is die hier het initiatief voor genomen heeft. Geen
burgerbelangengroepen, geen ouderorganisaties, of wie dan ook, los van de
overheid.
De Civil Society die men voor ogen heeft, is een bedenksel van
bestuurders, wordt vanwege bezuinigingen van bovenaf opgelegd en is niet
vanzelf organisch gegroeid en mist daarom ook ecologie. Er wordt een dwang
uitgeoefend richting ouders die geen probleemkind hebben, door de
Ouder-kindadviseurs om zich te bemoeien met andere gezinnen. Hier is van
solidariteit of naastenliefde volstrekt geen sprake. Staatsopvoeders geven hier
aan wat van burgers verwacht mag worden, al staat nergens in de wet, dat de
staat burgers mag verplichten zich met de opvoeding van andere ouders te
bemoeien. En al helemaal niet dat jeugdigen mogen worden opgezadeld met de
zware verantwoordelijkheid van de zorg voor een leeftijdgenoot/klasgenoot in
hun eigen kwetsbare leeftijdsfase.
Citizenship Education (WRR-rapport)
Een andere wijze voor het onderwijs om bij te dragen aan een civiele
samenleving is de verworvenheden, oorzaken, procedures en problemen van het
moderne burgerschap zelf tot onderwerp van het verplichte curriculum te maken.
Kan en moet het onderwijs zo’n bijdrage leveren?
In het WRR-rapport ‘Burgerschap in Praktijken’ (1992) wordt hier krachtig
stelling tegen genomen. “De vraag of een curriculum voor burgerschap, met name
staatsburgerschap kan worden geformuleerd kan in eerste instantie het beste met
een krachtige ontkenning worden beantwoord” aldus dit WRR-rapport (p.277).
Het geeft een beeld van ‘etatistische indoctrinatie’ (p.277).
Wat is etatisme?
Het Amsterdamse transitieplan wordt gepropageerd als communitarisme en zou
zich onderscheiden van het veel negatievere etatisme. Dat is in mijn optiek
niet zo, het is puur etatisme.
Etatisme (van Frans état, staat) of etatisme is de opvatting dat een overheid de samenleving moet sturen in de door haar gewenste richting. Het wordt gebruikt om te beschrijven:
Specifieke gevallen van staatsbemoeienis met persoonlijke, sociale of
economische aangelegenheden; een vorm van bestuur of economisch systeem
waarbij staatsinterventie in de persoonlijke, sociale of economische
aangelegenheden een belangrijke rol vormt. En dat is wat Amsterdam in haar Koersbesluit tot uitdrukking brengt.
Socialisme wordt vaak omschreven als etatistisch (bijvoorbeeld
in Friedrich Hayek - The Road to Serfdom en Ludwig Von Mises
- Omnipotent
government). Het is ook als zodanig beschreven door Karl Marx
in het Het Communistisch Manifest.
De term communitarisme of communautarisme (Latijn: communio, "gemeenschap") staat voor een stroming in de politieke en sociale filosofie, die kritisch staat tegenover het moderne kapitalisme en liberalisme en die omstreeks 1980 ging reageren op de politieke filosofie van John Rawls. Belangrijke vertegenwoordigers zijn Alasdair MacIntyre, Michael Walzer, Benjamin Barber, Charles Taylor en Amitai Etzioni.
Ranada van Kralingen
Sven Snijer
Update 16 juli 2015:
http://www.socialevraagstukken.nl/site/2015/07/04/we-leven-in-on-sociologische-tijden/
Literatuur:
Eén ding is zeker, en nu al van toepassing, vanwege het Elektronisch Kinddossier dat Verwijzingsindex heet (Wjz, hoofdstuk 1A):
BeantwoordenVerwijderenAls u via jeugdzorg doorverwezen bent naar een 'specialist', vraag dan als eerste
1. of hij onder de WGBO werkt voor uw gezin en u als enige informeert (en u dat evt. doorgeeft aan de gezinsregisseur of OK-adviseur),
2. of dat hij werkt voor die OK-adviseur of gezinsregisseur.
Bij antwoord 2 meteen vragen welke de onderzoeksvragen zijn (zwart op wit, copie!), en nagaan of die sturend en beperkend, of integraal en open zijn. Wantrouw informatie vanuit jeugdzorg of gezinsregie, zoals BJZ.
Spreek met de beroepsgeregistreerde specialist (u hebt uiteraard vooraf zijn beroepsregistratie nagegaan, want u gaat niet als een zot naar een jeugdzorgwerker zonder kundigheid) af dat u als gezaghebbende ouder als enige de informatie wenst te ontvangen en u zelf bepaalt of u het geeft aan derden zoals die jeugdzorgwerker (heeft u daarvoor zwart op wit een briefje preventief bij u?!).
Als de 'deskundige' dit niet wil bevestigen, dan moet u op de dag zelf voor een andere specialist gaan! Niet verder praten met een 'deskundige' die zich niet wil houden aan de WGBO, de wet in BW7:446 en verder. Die niet de onderzoeksvragen wil laten inzien.
Dan is er nattigheid aan de knikker.
Diagnostiek is beter en moet aan beter eisen voldoen dan jeugdzorgniveau en indiceren, verwijzen.
Jeugd- en gezinsgeneralisten.
BeantwoordenVerwijderenhttp://jgz.captise.nl/Actueel/Nieuws/Nieuwsdetails/tabid/241/ArticleID/698/View/Details/Src/Org/Default.aspx#.UhILftKeP-U
Blijkbaar vinden gemeenten de ouder- en kindadviseur, voorheen sociale huisarts, van de gemeente Amsterdam een briljante gedachte om nog wat euro's stuk te slaan. Ze gaan ze dan ook overal invoeren als jeugd- en gezinsgeneralisten.
Gemeenten zouden moeten begrijpen dat dat opsporingsambtenaren zijn die niet de noodzakelijke hulp aan ouders en kinderen verzorgen maar ouders en kinderen doorgeleiden naar justitie, OTS en UHP, geldvretende juridische dwangsystemen waar nu al veel te veel klachten over zijn en waar niemand beter van wordt. Integendeel.
Steek je geld als gemeente liever in echte hulp waar iedereen wat aan heeft. Jeugd ggz en goed maatschappelijk werk en gezinszorg als ondersteuning, niet als opsporing.
Staatsopvoeding vorm gegeven door de Verenigde Naties.
BeantwoordenVerwijderenDe VN heeft tijdens Conferentie van de Verenigde Naties inzake Milieu en Ontwikkeling Rio de Janeiro, juni 1992 De Agenda 21 vastgesteld.
http://www.indicators.be/sites/default/files/a21_n.pdf
Lees het document eens en gebruik als zoekwoord "gezin".
Beste Sven, Ik neem aan dat de Amsterdamse bestuurdertjes (een deel is aangetoond corrupt!) bezig zijn met een uit de hand gelopen Aprilgrap. Vanuit het 'veilige' Drenthe zit ik vaak te lachen om de onzindelijke bagger die zowel door het gemeentebestuur maar vooral in de deelgemeenten bedacht wordt. Je praat over een stadje van amper 800.000 inwoners waarvan de bestuurdertjes de grote bek van een stad als New York, proberen te geven. Graag hoor ik de geruststellende bevestiging van je dat het horrorboekje waaruit je citeert gemaakt is om simpele zielen angst aan te jagen volgens het geproefde Sinterklaas en zijn authentieke zwarte Pieten principe. Dit kan gewoon geen staand beleid worden.
BeantwoordenVerwijderenDe micro Civil Society, zoals je die aan het begin van je verhaal beschrijft ken ik. Zo proberen wij hier ook gezamenlijk en opbouwend, onze uit meerdere culturen samengestelde, leefwereld in te richten.
van Frans Deiman