donderdag 22 augustus 2013

Een schrijfcursus voor Jeugdzorgwerkers

Een beter verslag in 2 dagdelen?

Alle professionals in dienst bij een van de zeven organisaties die bij het ‘Instellingenberaad NH’ zijn aangesloten worden cursussen en trainingen aangeboden. Het ‘Instellingenberaad NH’ bestaat uit: Bureau Jeugdzorg, Parlan, OCK Het Spalier, Zandbergen, de Bascule, Leger des Heils en De Praktijk. Het cursusaanbod wordt gesubsidieerd door de provincie Noord-Holland. Een voorbeeld:

Schriftelijk rapporteren (VOL)

Soort opleiding:
Groepstraining van 2 dagdelen (max. 15 personen)

Bedoeld voor:
Jeugdzorgwerkers

De cursus is vol. Het cursusbureau is van plan om in het voorjaar van 2014 met een (nieuw) aanbod te komen. 

Tips voor schrijven van actieve en sprekende taal 

Tijdens de training ‘Schriftelijk rapporteren’ ben je vooral veel zelf aan het schrijven. Je traint in het maken van vlot leesbare rapportages waarin je op een juiste en heldere manier gebruikmaakt van de Nederlandse taal. Na de training ben je in staat dergelijke teksten te schrijven, of je weet wat je nog moet doen om dat te bereiken. 

Het rapporteren aan ouders, cliënten, collega’s en hulpverlenende instanties is een belangrijk onderdeel van de werkzaamheden van jeugdzorgwerkers. Verkeerd gebruik van de taal in rapportages roept vragen op en kan leiden tot weerstand bij de cliënt. Tijdens de training krijg je handvatten en tips voor het schrijven van bondige teksten waarbij je actieve en sprekende taal gebruikt. 

               -----------------------------------------------------------------------

Afgelopen week lag er weer een pakketje evaluaties en Plannen van Aanpak in de brievenbus. Vragen? Heel veel! Weerstand? Meer dan dat! Walging, woede en agressie komt telkens in alle hevigheid en misselijkmakend opzetten. Het staat bol van de leugens, feitelijke onjuistheden, verdachtmakingen, suggestieve opmerkingen en rare amateuristische psychologische analyses. Daarbij is er gerotzooid met datums en is het geheel  van een spellingniveau waar zelfs een beetje intelligente groep 8 leerling zich voor zal schamen.  

Ik vermoed dat de schrijfvaardigheden van de gezinsvoogd met zo’n cursus in 2 dagdelen nauwelijks opgevijzeld zullen worden. Schrijven betekent o.m. denken, overdenken,  gedachten ordenen. Evaluatie van het oude Plan van Aanpak- en  van daaruit nieuwe doelen kunnen formuleren in een volgend Plan van Aanpak vereist gewetensvol, zorgvuldig en helder denkwerk van de gezinsvoogd en daar verdenk ik haar niet van.  

Eerder dan een schrijfcursus lijkt een cursus ‘Handvatten en tips om de gezinsvoogd wat denkvaardiger te maken’ mij geen overbodige luxe. Deelname zou ik verplicht stellen nadat eerst is vastgesteld of er überhaupt wel voldoende denkvermogen aanwezig is bij de gezinsvoogd. Ach, en ook niet onbelangrijk om te weten, de aanwezigheid van een goed ontwikkeld geweten. 

Familielid van een WSG cliënt      
 

1 opmerking:

  1. De cursus zou moeten beginnen met de missie van de hulpverlener. Zorgen dat kinderen veilig kunnen opgroeien bij hun ouder(s). Ouders en kinderen deskundig helpen of doorverwijzen om dat te bereiken. Ouders en kinderen het vertrouwen geven dat het gaat lukken en oog hebben voor de potenties van ouders en kinderen.
    Zolang dat niet hun missie is maar de ouder als potentiele kindermishandelaar gewantrouwd wordt wordt alles in die context gezet dat ouders en kinderen elkaar kwijtraken. Dat komt de veiligheid en de ontwikkeling van kinderen niet ten goede.
    Die les, die gaat vooraf aan het leren rapporteren en zou een verplicht onderdeel moeten zijn.

    BeantwoordenVerwijderen