zaterdag 14 september 2013

Buurtbemoeienis in de praktijk

Reactie bij het artikel:

http://jeugdzorg-darkhorse.blogspot.nl/2013/09/maar-als-ik-nou-niet-zielig-ben.html

Het is te eng voor woorden, in de Tweede wereldoorlog sliep je verrader ook nooit en nu weer laat men angst voor elkaar opleven. Het in de nek hijgen van de hele buurt, ja. Dat is levensgevaarlijk. Dat begin ik wel door te krijgen.

Ik ben drie maanden geleden verhuist, maar mijn nieuwe buren in de flat zijn blijkbaar al ondervraagd door de ‘huismeester’ (lees overheidsmelder) betreffende overlast (woon en schuifgeluiden), mijn gezinssituatie (er werden 's nachts spullen binnengebracht, ga ik stiekem samenwonen of misschien ben ik wel een heler/steler?), mede omdat mijn oude buren uit dat kleine gehucht van alles hebben gemeld met hun clubje van drie. 

Dat een aantal van de verhalen binnen vijf minuten onderuit gehaald kunnen worden doet niets af aan de betrouwbaarheid van hun getuigenissen blijkbaar.

Er werd zelfs een spoedvergadering bijeengeroepen met daarin zitting van leden van politie, sociale dienst (huh?), woningbouw, Parlan/Helpende hand om te bepalen of er behoefte was aan een vorm van hulpverlening.  

Dat er slechts één persoon in die bijeenkomst werkelijk gesprekken met mij heeft gehad was de enige reden dat ik hiervan op de hoogte was gebracht (minder dan 24 uur van tevoren). De sociale dienst die mij de dag ervoor 1,5 uur had doorgezaagd over mijn gezinssituatie. (Woon ik samen? De uitkomst:  nee, maar ik moet het voortaan wel melden als ik een logee heb voor meer dan 2 dagen!) was ook op de hoogte TIJDENS dat eerste gesprek, maar lichte mij niet in dat alle informatie de volgende dag nog eens meegenomen zou worden naar die bijeenkomst...etc, etc, etc. 

Te eng voor woorden!!!

Buren… U kunt gewoon naar mij toekomen met klachten, ik doe u niets, ik ben gewoon wat drukker dan de gemiddelde persoon en als ik me zorgen maak over iemand dan ga ik ook zelf even kijken of ik iets kan doen. Laat je niet bang maken, want daarmee spelen we dit systeem in de kaart. Het kan zich ook tegen u keren!!! dank u
. 

(Tijdens de vergadering besloot de wijkagente eens persoonlijk kennis met mij te maken… Misschien een ideetje om dat voortaan eerst te doen.... Ook voor buren en zo.) 

Francina Dumont

2 opmerkingen:

  1. Een nachtmerrie voor je! Sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De brandweerman komt naar u toe deze zomer !!!!!!
    http://www.telegraaf.nl/binnenland/21894674/__Naast_wijkagent_nu_wijkbrandweer__.html

    "ROTTERDAM -

    De wijkagent is inmiddels ingeburgerd, maar nu komt Rotterdam ook met een wijkbrandweerman. Hij moet de verbindingsofficier zijn tussen de bewoners en de brandweer, ervoor zorgen dat de wijk nog veiliger wordt en de mensen bewuster van brandveiligheid."

    En vanwege uw veiligheid moet hij uw woning in?!

    BeantwoordenVerwijderen