Kinderliedje
Ik ken een oud kinderliedje over een weggelopen lammetje dat de weg naar huis niet meer kan vinden, omdat het te ver is afgedwaald. Twee kinderen gaan hem zoeken en wanneer ze het eenmaal gevonden hebben vragen ze het lammetje naar de reden van zijn vlucht. Het lammetje heeft inmiddels al lang spijt gekregen van zijn onbezonnen daad en geeft aan terug naar huis te willen.
Ik ken een oud kinderliedje over een weggelopen lammetje dat de weg naar huis niet meer kan vinden, omdat het te ver is afgedwaald. Twee kinderen gaan hem zoeken en wanneer ze het eenmaal gevonden hebben vragen ze het lammetje naar de reden van zijn vlucht. Het lammetje heeft inmiddels al lang spijt gekregen van zijn onbezonnen daad en geeft aan terug naar huis te willen.
(De
kinderen)
Over
de heide, over de hei…
Hoe
kom je hier toch van alles verlaten?
Bleef
je niet liever daarginds in de wei?”
(Het
lammetje antwoordt)
“Ik
zocht er mijn móéóéder
Ik
zocht er m'n vrinden…
Ik
zocht er een plekje
om
schaduw te vinden…
Oh,
was ik eens thuis
Ik
verliet het nooit weer
Oh,
was ik eens thuis
Ik
verliet het nooit weer”
De
kinderen zijn niet alleen bezorgd over het welzijn van het lammetje, maar
wijzen hem ook op de zorgen die het zijn moeder heeft gegeven met zijn
ondoordachte handelswijze. Stichtelijk, zoals veel kinderliedjes uit die tijd,
is er aan het eind van het liedje de vermanende boodschap waar het lammetje
maar eens over na moet denken. De kinderen stellen hun eigen brave en
verantwoordelijke gedrag in contrast met dat van het lammetje:
“Kom
maak toch voort, wij moeten nu gaan
Moeder
kijkt reeds uit waar wij toeven
Ik
zou haar niet graag nog langer bedroeven
Zoals
jij dat vandaag hebt gedaan
Zoals
jij dat vandaag hebt gedaan"
Eind
goed, al goed. Het lammetje zal zich thuis bezinnen op zijn gedrag en met een
bepaalde mate van schuldgevoel slaapt het ’s avonds tenminste in zijn eigen
bedje in. Er wordt geen jeugdzorg ingeschakeld en er komt geen onderzoek naar
de gezinssituatie of de familiegeschiedenis. Het lammetje had gewoon zijn dag
niet. Niemand heeft ‘vermoedens’, of zorgen om een mogelijke
ontwikkelingsbedreiging. ‘Shit happens’. De volgende keer moet je beter
nadenken voor je iets doet en dat heeft het lammetje nu gelukkig goed in zijn
oren geknoopt. Dat het verdwaalde dier zelf al zijn familie en vrienden aan het
zoeken was, zegt genoeg en de ‘casus’ kan worden afgesloten.
Wie luistert
naar het kind?
De
eigen beleving van het lammetje staat in dit liedje centraal. Er worden geen
hypothetische elementen door buitenstaanders aan toegevoegd. Men neemt serieus
wat het lammetje zelf zegt over zijn gedrag en zijn gevoel en dat leidt tot een
snelle oplossing van het probleem. Hoe ánders gaat dat bij Bureau Jeugdzorg.
Kinderen die overduidelijk gehecht zijn aan hun ouders en verbaal herhaaldelijk
te kennen geven terug naar hun ouders te willen, mogen niet naar huis. ‘Papa en
mama kunnen niet goed voor jou zorgen’ krijgt het kind dan te horen, lang niet
altijd gebaseerd op feitelijk gedrag van ouders, maar vaak op interpretaties
van gedrag en ‘vermoedens’ van bedreiging.
De
drukte die een kind laat zien na een omgangsbezoek, dat duidelijk een signaal
is van hechting (het moet al na een uurtje de ouders weer missen voor drie weken) wordt
uitgelegd als de schadelijke invloed die de ouders hebben op het kind. Een mooi
voorbeeld van een zogenaamd hechtingsgestoord kind, was het filmpje* van het
jongetje Martin (broertje Willy is ook uit huis geplaatst) die onverwacht
bezoek krijgt van zijn moeder, die omdat ze haar kind zo mist onaangekondigd
bij de instelling verschijnt. Zodra het kind zijn moeder ziet begint het te
gillen van vreugde en het kan niet wachten om zijn moeder een knuffel te geven.
(Je moeder willen omhelzen, is kennelijk voor Bureau Jeugdzorg een signaal dat er wat loos
is in de moeder-kindrelatie).
Seksuele
intimidatie
Een
ander voorbeeld van hoe fantastisch jeugdzorg naar kinderen luistert, is onze eigen
casus waarbij onze dochter (nu drie jaar terug) duidelijk en gedetailleerd
aangaf hoe ze gepest werd en seksueel geïntimideerd, waar dat gebeurde (op school), op welke locaties en door wie
het gebeurde. Een specificatie en precisie waar een communicatietrainer voor
zou applaudisseren, maar jeugdzorg vond het allemaal erg ongeloofwaardig. Het
was toch veel logischer dat wij als ouders het probleem vormden en het ons kind
allemaal hadden aangepraat? Daarom was ze ’s ochtends ook zo misselijk vlak
voor het naar school gaan, daarom had ze buikpijn en was ze met geen drie
paarden naar school te krijgen. Vanwege de verzinsels van haar ouders…
Zoals
bij de meeste lezers bekend, is er nooit onderzoek gedaan naar het gezin van de
twee meisjes (zusjes) die de voornaamste pesters waren. Om redenen waar wij
waarschijnlijk nooit achter zullen komen, mocht daar niet naar gekeken worden
(Stonden ze al onder toezicht van jeugdzorg? Was het de etniciteit van de kinderen? Had de
school al problemen met dit gezin achter de rug?). De traumatherapeut die later
onze dochter behandelde vroeg: ‘Zijn het soms de kinderen van de burgemeester,
dat er niet naar dat gezin wordt gekeken?’ Je zou het haast gaan denken.
Het is zo makkelijk
Begrijpelijk
is het vanuit het standpunt van jeugdzorg wel. Want wat is nu makkelijker dan een slachtoffer de hoek in drijven,
dat al een stempel heeft van autisme spectrum. (Daarbij niet begrijpend -want
wat begrijpen de amateurs van jeugdzorg eigenlijk wél?- dat juist kinderen met
een autisme spectrum stoornis heel letterlijk en feitelijk vertellen wat er is gebeurd.)
Vaak met een ontroerende eerlijkheid die in hun eigen nadeel uitpakt ’Ja mama,
ik heb dat gedaan. Ik heb niet geluisterd’(feit!). Is het toevallig, dat juist
dit soort kinderen waarvan het meisje uit Uden het zoveelste voorbeeld is,
worden benadeeld door een systeem (Bureau Jeugdzorg) dat allergisch is voor feiten? Is het een wonder te noemen, dat
speciaal de kinderen die in hun onschuld precies datgene doen waar jeugdzorg de
grootste moeite mee heeft, de waarheid spreken (of achterhalen) hun
makkelijkste slachtoffers zijn, terwijl juist bij deze kinderen het scheiden
van feiten en fictie een vrij eenvoudige opgave is?
‘Vertrouwensarts’?
Natuurlijk
wilde jeugdzorg met het kind spreken, maar niet omwille van het kind zelf. Het
kind wordt gebruikt om informatie los te peuteren dat ingepast kan worden in
het verwrongen beeld dat jeugdzorg zich reeds van de ouders heeft gevormd. De
vertrouwensarts gaf aan dat ze bij jeugdzorg veel ervaring hebben met dit soort
gesprekken en dat geloofden wij graag. Juist daarom hebben we er ook geen
toestemming voor verleend! Wist u trouwens dat de ‘vertrouwens’-arts van
AMK/Jeugdzorg de enige arts is die geen beroepsgeheim heeft, omdat deze geen
patiënten heeft, maar klanten?
De puzzel
opgelost
Het
is wat aan de late kant, maar wij zijn er na drie jaar eindelijk achter gekomen
waar het AMK indertijd op uit was in onze casus. Door min of meer toevallig
verschillende dingen uit onze casus opnieuw door te nemen en zaken aan elkaar
te koppelen die we eerst enkel als afzonderlijke leugens en insinuaties hadden
gezien, werd ons opeens een patroon duidelijk. Ze hebben ons verdacht van Münchausen
by Proxy! Opeens vielen alle stukjes van de verstoorde puzzel op zijn plaats. Wij
als ouders moesten schuld hebben, omdat de school immers betrouwbaar is, omdat het een school is (en niet vanwege
de integriteit van leerkrachten of directie).
Als
het niet op de school was gebeurd, wat volgde uit de bewijsvoering dat de
zedenpolitie vond dat het er op school ‘allemaal veilig uitzag’ (zonder met
kinderen te spreken) dan kon het niet anders of de ouders hadden alles
verzonnen. (Ja, het was een waterdicht onderzoek met onvermijdelijke
conclusies). Het strookte alleen niet met de verklaringen van onze dochter, die
consequent hetzelfde bleef herhalen over de gebeurtenissen op de school, die in
de therapie naderhand ook weer naar voren kwamen, met aanvullende zaken waar
wij opnieuw van schrokken. Maar daar heeft verder niemand iets van geweten,
want het probleem (het slachtoffer) was toen inmiddels verplaatst naar een
andere school, waar het vreemd genoeg meteen goed met haar ging en waar van
ongewenste intimiteiten nooit meer sprake is geweest.
Uden
http://jeugdzorg-darkhorse.blogspot.nl/2013/11/laffe-scholen-doen-een-amk-melding-deel.html
Ook het gepeste meisje uit Uden proberen de gezamenlijke instanties nu snel weg te sluizen naar een nieuwe school, met daarbij de schuldvraag als ‘rugzakje’ voor het kind. Het is tenslotte haar eigen schuld dat ze autistisch is en dat de grote mensen haar niet kunnen beschermen. Al die irritante ‘belevingen en gevoelens’ van zo’n kind. Snapt het dan niet dat er reputaties op het spel staan? Ik vrees voor de dames en heren ‘professionals’ in de Udense klucht dat in de onbedorven kinderwereld dit soort dingen nog geen rol spelen. Maar daarover in een ander artikel meer.
http://jeugdzorg-darkhorse.blogspot.nl/2013/11/laffe-scholen-doen-een-amk-melding-deel.html
Ook het gepeste meisje uit Uden proberen de gezamenlijke instanties nu snel weg te sluizen naar een nieuwe school, met daarbij de schuldvraag als ‘rugzakje’ voor het kind. Het is tenslotte haar eigen schuld dat ze autistisch is en dat de grote mensen haar niet kunnen beschermen. Al die irritante ‘belevingen en gevoelens’ van zo’n kind. Snapt het dan niet dat er reputaties op het spel staan? Ik vrees voor de dames en heren ‘professionals’ in de Udense klucht dat in de onbedorven kinderwereld dit soort dingen nog geen rol spelen. Maar daarover in een ander artikel meer.
Sven Snijer
NB.
Het
laatste nieuws over Martin, het jongetje van het filmpje waar ik het eerder
over had, is dat hij voor de zoveelste keer uit de instelling (Lijn5 in
Driehuis) is weggelopen en als vermist is opgegeven, nadat hij de afgelopen twee,
drie weken al acht keer eerder weg liep. Dit mag overigens geen verrassing
heten, want een jaar terug berichtten wij verschillende malen over de twee
broertjes en ook toen liepen ze al veelvuldig weg. (Hoe fijn moet het in deze
instelling niet toeven zijn). Eén keer werd hij gevonden op het strand op zijn
sokken en één keer op een oude spoorrails op weg naar een actief gedeelte van
het net.
Geen woorden voor, wat de overheid gezinnen aandoet!
BeantwoordenVerwijderenVergelijk het eens met dit filmpje:
BeantwoordenVerwijderenhttps://www.youtube.com/watch?v=li-Cxcp10JI .
Decennia wachten op 'deskundigheid', althans wat heet 'professionaliseren', dat werd beloofd, jaar na jaar?
Is het niveau van artsen en psychiaters niet veel beter om een integraal inzicht (bewijs tegen BJZ) te krijgen, dan het niveau van onbeëdigde jeugdzorg?!