Vanmorgen
een gesprek gehad met de Bestuurder van BJZ Haaglanden/ Zuid Holland. Men was
behoorlijk geschrokken van mijn plotselinge vertrek, maar het heeft wel een diepe
indruk achter gelaten.
Mijn statement was duidelijk aangekomen.
Mijn statement was duidelijk aangekomen.
Ik
ben dieper op mijn (en andere) bevindingen, zoals in mijn ontslagbrief vermeld,
ingegaan. In samenvatting en voorbeelden proberen weer te geven waar het nog
steeds aan schort, o.a. ook het gebruik van een 'machtsmiddel' om zaken naar
hun hand te kunnen zetten.
Dreiging
Omdat er geen gebruik wordt gemaakt van waarheidsvinding of feitenonderzoek is het voor ouders en jongere altijd een onzekere situatie. Zoals ik al eerder vermeld had, is er dan geen sprake van een gelijkwaardige positie of uitgangspunt. Dit werkt storend voor verdere hulpverlening en samenwerking.
Omdat er geen gebruik wordt gemaakt van waarheidsvinding of feitenonderzoek is het voor ouders en jongere altijd een onzekere situatie. Zoals ik al eerder vermeld had, is er dan geen sprake van een gelijkwaardige positie of uitgangspunt. Dit werkt storend voor verdere hulpverlening en samenwerking.
Wanneer
ouders kritischer zijn, worden gemelde zaken (bv AMK meldingen) gebruikt,
desnoods met dreiging van inzet van bv Raad van Kinderbescherming. Dit kan
nooit de bedoeling zijn, immers het belang van een snelle inzet van
hulpverlening staat bovenaan. De lijn die nu bewandeld wordt, is nu niet
bepaald stimulerend voor een goede bevordering van samenwerking.
Dossiers vervalsen
Het
punt van dossiervorming. Hierover aangegeven dat nog steeds zaken niet naar
waarheid worden genoteerd, en zelfs 'vervalst' wordt om ouders tot bepaalde
dingen te dwingen. Als even later blijkt dat er toch niet helemaal netjes is
gewerkt, wordt dit afgedaan met een kleine "sorry", maar dan is het
leed al geschied.
Het langs elkaar heen werken van
netwerkpartners en communicatie in het algemeen. Dit is nu niet het sterkste
punt bij de meeste medewerkers, ook niet bij de organisatie zelf. In 'mijn
tijd' als voorzitter had men al de grootste moeite om zich naar buiten te
profileren. Ik gaf nogmaals aan dat, als je wilt laten zien dat je beter wilt,
dit ook zo moet communiceren, uitdragen en naar handelen. Ja ... zoals ik al zei: niet zichtbaar of
herkenbaar.
Bejegening
In interviews en gesprekken, worden sommige ouders vernederd en soms ook
gekleineerd. Zelfs een hond wordt soms beter behandeld. Eerder genoemde
kritische houding van ouders wordt gelijk afgestraft met een opmerking dat
de hulpverlener 'geïntimideerd' wordt. Mij lijkt het eerder een uiting van een
teken van laag niveau van assertiviteit van de hulpverlener of zich slecht
kunnen inleven in de positie van de cliënt.
Uit
mijn contacten is ook gebleken dat (oud) medewerkers van BJZ het vaak ook niet
eens zijn met de manier van werken tot nu toe. Het zwaard van Damocles hangt
dan boven hun hoofd, wanneer er een kritische opmerking wordt gemaakt. Niet
zozeer door directie, maar meer door eigen collega's.
Let
wel, ik scheer niet iedereen over één kam en weet uit mijn jaren lange ervaring
en samenwerking in het 'Netwerk' dat er zeker ook goed welwillende
hulpverleners zijn.
Belofte
De
Bestuurder gaf aan ook deze signalen te herkennen. Zij gaf mij de belofte dat
iedereen de ruimte moet hebben om eventuele veranderingen naar voren kan
brengen en zich daar ook hard voor te maken. "Samenwerken" ook als
personeelslid binnen BJZ is een belangrijke basis voor het slagen van een goede
hulpverlening.
Al met al zijn er in de 4 jaar tijd,
uiteindelijk geen noemenswaardige veranderingen te zien of te bemerken.
De top 3 aandachtspunten: communicatie,
dossiervorming en bejegening, is nog net zo 'slecht'.
Volgens
BJZ zijn er wel veranderingen gemaakt en is men er nog volop mee bezig. Vele
projecten.. noem maar Deltamethode, Signs of Safety (SOS) en Vliegwielmethode
zijn mooie termen die voorbij komen, maar ze hebben niet geleid tot de verandering
die nodig was en nog steeds is.
Maar
op aangeven dat dit absoluut nog in de verste verten niet zichtbaar is, wordt
er gezegd dat er aan gewerkt wordt. Twee jaar na de beloofde veranderingen mag er
toch wel iets meer te zien zijn... toch ? De jongere en ouders zijn hiervan de dupe.
Een verklaring voor de constateringen wordt
eigenlijk niet gegeven. Wat gaat men er daadwerkelijk aan doen?...... ook
niet...
Transitie
Nu staat over een klein jaar de Transitie voor
de deur en dan zou het allemaal goed moeten lopen. Ik heb er een hard hoofd in.
Als er nu al, na een jaar inzet 'oplossingsgericht werken' nog niets van te
zien is, hoe ziet het er dan aan het eind van het jaar uit, wanneer alles in
werking moet zijn en men over de volle breedte van BJZ de nieuwe methodiek
"Oplossingsgericht werken" vorm heeft moeten geven.
Men
heeft mij beloofd (ja zeker !!) dat er zichtbare veranderingen zijn
halverwege het jaar. Ik ben uitgenodigd om dit te evalueren in september van
dit jaar. Ik ben benieuwd, maar gezien de resultaten van de afgelopen jaren heb
ik er nog steeds een hard hoofd in. De Bestuurder gaf aan dat de verandering
gewoon MOET. Ik ben er wel van overtuigd dat zij in ieder geval zich er hard
voor maakt dit te realiseren.
Al met al, om maar met een spreekwoord of
gezegde te eindigen:
'Een goed begin is het halve werk'
Wanneer het eerste contact op een respectvolle
en integere wijze wordt gedaan, ..... vul dan de rest maar in......
Ik
hoop dat ik aan ieders verwachting zoals verzocht, heb kunnen voldoen. Ik ben
benieuwd hoe het er over een half jaar uitziet.
Ik
zal in ieder geval alles kritisch... maar altijd positief..... blijven volgen.
De CR kan altijd op mijn steun rekenen.
In
de komende tijd zal ik mij op een iets ander vlak gaan bewegen. Ik zal mij meer
gaan richten op de lokale- en landelijke politiek en daar meer aandacht vragen
voor een gezond en veilig contact.
mvgr, René Bommelé
oud voorzitter van de Cliëntenraad HGL/ZH
De orginele tekst te lezen op: facebookpagina van de cliëntenraad Bureau Jeugdzorg Haaglanden Zuid holland. De tekst hierboven is grammaticaal aangepast. De tussenkopjes staan niet in de originele tekst.
De orginele tekst te lezen op: facebookpagina van de cliëntenraad Bureau Jeugdzorg Haaglanden Zuid holland. De tekst hierboven is grammaticaal aangepast. De tussenkopjes staan niet in de originele tekst.
Update 15
augustus 2017
Gisteren
(11 augustus 2017) heeft Dark horse René Bommelé gesproken over zijn toenmalige besluit om te
vertrekken als voorzitter van de cliëntenraad BJz Haaglanden. René vertelde ons
het volgende; van de 5.000 vragenlijsten naar cliënttevredenheid kwamen er maar
200 terug. En laten dit nu net diegenen zijn die een positief cijfer gaven.
René
heeft toen gevraagd of hij een eigen onderzoek mocht doen naar het waarom van
de mensen die de enquête blijkbaar niet hadden ingevuld. Dit verzoek werd resoluut
afgewezen. Wat René wel wist te bewerkstelligen was een gesprek met een aantal
ontevreden cliënten en een vertegenwoordiger van Jeugdzorg. (dit was rond juni
2013). Resultaat: men was geschrokken van de openheid van de mensen die toch
wilde komen. Die confrontatie leverde voor de kritisch ouders een
uithuisplaatsing op of de Raad eiste in Hoger beroep een contactverbod met hun
kinderen vanwege de veiligheid van het kind. De klagers werden duidelijk
afgestraft.
"Het
is overduidelijk machtsmisbruik. Vrijwillig of gedwongen hulp, het is allemaal
hetzelfde voor jeugdzorg. Wat betreft het cliëntenonderzoek, ja, ik denk dat ze
de negatieve antwoorden gewoon niet meenemen. Ik heb zelf een aantal malen
formulieren ingevuld, met naam en mailadres ondertekend. Ik had er bij verteld
dat ik altijd bereikbaar was om mijn antwoord te verduidelijken, Je raad het
al, ik kreeg nooit een reactie. Ondanks dat er een afspraak was gemaakt dat ze
mij nog eens zouden benaderen voor een nadere uitleg (na mijn brief) heb ik
nooit meer iets van ze gehoord."
Deze man was voorzitter cliëntenraad. Ik ken hem en hij was echt van plan om dingen aan de kaak te stellen. Ik had het al snel gezien: de cliëntenraad... "ik kon niet zeggen wat ik wilde en ik zat daar om iets te veranderen..Je mocht wel kritiek leveren, maar binnenkamers. Naar naar buiten toe niet."
BeantwoordenVerwijderenIk ben gestopt. Ik wou niet als ja-knikker fungeren, net als deze voorzitter...Hij (Rene B) stond echt voor de ouders en is daarom gestopt.Ik heb respect voor hem....Dat hij tegen het systeem in gaat,let maar eens op wie nu de voorzitter is, dan praten we verder....
Richard
Ik heb tot voor kort bij BJZ Haaglanden gewerkt en ben erg geschrokken van de praktijken van BJZ. Medewerkers worden op schandalige wijze behandeld, ze worden gepest als ze enige vorm van kritiek uiten. Ik heb het aan de lijve ondervonden, maar heb de strijd gewonnen!
BeantwoordenVerwijderenHet is schering en inslag bij bjz.
BeantwoordenVerwijderenDe goede en adequate hulpverlening wordt ondergesneeuwd door de vaak megalomaan houding van management en bestuur. Er heerst een angst cultuur waarin jeugdwerkloosheid ouders en kinderen chanteren,intimideren en zelfs bedreigingen zijn aan de orde van de dag.
Doe jij als ouder niet precies wat een gezinsvoogd je opdraagt ben je je kind kwijt worden bezoekregeling zonder enige vorm van onderbouwing geschrapt.
Drink je wel eens een wijntje dan ben je meteen zwaar alcoholist. Wordt je boos omdat de rapportages van geen kant kloppen dan ben je onstabiel niet in staat je kind pedagogisch verantwoord op te voeden en ben je als ouder niet voldoende leverbaar enzo. En.
Is er niets dan nauwelijks aan de hand dan verzint bjz gewoon wat.
Daarmee gaat bjz vervolgens naar de rechtbank en geen rechter die na het lezen van de, vaak verzonnen, rapporten kinderen terug zal plaatsen.
Jeugdzorgwerker die ook na uitspraak van de rechter kinderen bij de ouders vandaan houdt. Ze op geheime locaties onderbrengen..
Als vertrouwenspersoon voor ouders die op de verkeerde manier te maken hebben met jeugdzorg zie ik de schandalige praktijken van bjz dagelijks voorbij komen en ik verbaas me dan na 6 jaar nergens meer over.
schrijf je bevindingen eens op voor al die rechters!
Verwijderen