Eén van de
voordelen van ondoordachte megalomane plannen van de overheid is dat ze
onbedoeld bestaande praktijken aan het licht brengen, waar verder niemand
eerder over nagedacht heeft.
De druk die door de gemeente zal worden uitgeoefend op de universitair geschoolde specialist met medische kundigheid en ervaring (de huisarts) om minder door te verwijzen naar tweedelijns zorg, omdat ‘bruintje van de gemeente’ het niet meer trekt. (‘Niet zoveel doorverwijzen a.u.b., want we moeten ook nog een sporthal bekostigen, het zwembad te hulp schieten, de toneelvereniging redden en de Noord-Zuidlijn komt maar niet af!”)
Het sociale gijzelingsplan
Met het sociale gijzelingsplan van de Ouder-Kind-adviseur, die gezinnen gaat bespioneren vanaf de geboorte van het kind, hoopt men dusdanig veel sociale problemen op te sporen dat alle problematiek van kinderen op de ‘sociale kaart’ gegooid kan worden, alsof iedereen die een kind heeft met een gedragsprobleem automatisch ‘pedagogisch onmachtig’ is, minder begaafd, of in de schulden zit, of in een echtscheiding. Daarom is er dan nu ‘halleluja’ het sociale wijkteam om de huisarts een heleboel werk uit handen te nemen. Het gaat natuurlijk ‘he-le-maal niet om geld’, volgens wethouder Pieter Hilhorst, maar om een ‘mentaliteits-verandering’. We moeten ‘er op af’. We moeten elkaar helpen. Eigen Kracht en zo. Daarom worden volkomen normale gezinnen vanaf 2015 opgezadeld met hun eigen netwerk, om vast te stellen waarom ze sociaal niet functioneren, want ‘jantje’ heeft natuurlijk niet voor niets autisme!
Neem
nu het plan van de transitie, met daarbij speciaal in het oog springend de
risicovolle onderneming van het overhevelen van de j-ggz naar de gemeenten,
waardoor het recht op specialistische hulp voor kinderen voortaan valt onder de
verantwoordelijkheid van een budgetregisseur in plaats van een medicus.
De druk die door de gemeente zal worden uitgeoefend op de universitair geschoolde specialist met medische kundigheid en ervaring (de huisarts) om minder door te verwijzen naar tweedelijns zorg, omdat ‘bruintje van de gemeente’ het niet meer trekt. (‘Niet zoveel doorverwijzen a.u.b., want we moeten ook nog een sporthal bekostigen, het zwembad te hulp schieten, de toneelvereniging redden en de Noord-Zuidlijn komt maar niet af!”)
Met het sociale gijzelingsplan van de Ouder-Kind-adviseur, die gezinnen gaat bespioneren vanaf de geboorte van het kind, hoopt men dusdanig veel sociale problemen op te sporen dat alle problematiek van kinderen op de ‘sociale kaart’ gegooid kan worden, alsof iedereen die een kind heeft met een gedragsprobleem automatisch ‘pedagogisch onmachtig’ is, minder begaafd, of in de schulden zit, of in een echtscheiding. Daarom is er dan nu ‘halleluja’ het sociale wijkteam om de huisarts een heleboel werk uit handen te nemen. Het gaat natuurlijk ‘he-le-maal niet om geld’, volgens wethouder Pieter Hilhorst, maar om een ‘mentaliteits-verandering’. We moeten ‘er op af’. We moeten elkaar helpen. Eigen Kracht en zo. Daarom worden volkomen normale gezinnen vanaf 2015 opgezadeld met hun eigen netwerk, om vast te stellen waarom ze sociaal niet functioneren, want ‘jantje’ heeft natuurlijk niet voor niets autisme!
Sociaal
treiteren
Het
begint zo langzamerhand voor steeds meer mensen duidelijk te worden dat dit
hele transitieplan een grote ongelijkheid betekent in de rechten van kinderen
ten opzichte van volwassenen, waar het gaat om geestelijke gezondheidszorg.
Voor een gebroken arm mag kleine Achmed wel meteen naar de dokter, maar voor
schizofrenie moeten papa en mama eerst maar eens een opvoedcursus volgen en
Achmed een cursus vingerverven om zijn creativiteit te ontplooien.
Waarom zou je meteen naar de medische oorzaak
gaan als je gezinnen eerst maandenlang sociaal kunt treiteren? Het grote
voordeel van de Drang & Dwang-methode die gehanteerd wordt in de sociale
wijkteams, is dat je mensen onder druk kunt zetten om te gehoorzamen aan de
sociale heilsleer, met zinspelen op doorsturen van het dossier naar de Raad
voor de Kinderbescher-ming, zoals jeugdzorg ook al jaren doet. En ja, jeugdzorg
is ook al jaren ondeskundig en eveneens een goede blokkering van de toegang tot
deskundige hulp. Dat is de aap die nu voor veel Eerste Kamerleden uit de mouw komt.
Het
verschil tussen Bureau Jeugdzorg en de sociale wijkteams, is dat het
verhinderen van deskundige hulp aan kinderen vanuit de gemeente vooral
financieel gemotiveerd zal zijn, terwijl het bij jeugdzorg vooral met
arrogantie te maken had. Jeugdzorg en machtsstrijd zijn identiek met elkaar, wat
bewezen wordt door de eindeloze reeksen rechtszittingen die de gemiddelde jeugdzorgouder
voert, over ieder klein stapje in het ‘hulpverleningstraject’. De
ondeskundigheid van jeugdzorg kon tot nu toe goed afgedekt worden met het zich verschuilen
achter de kinderrechter, die alle -op aangeven van jeugdzorg- opgelegde
dwangmaatregelen zogenaamd had getoetst, terwijl menigeen heeft meegemaakt hoe
miserabel die toetsing is. Een kinderrechter die jeugdzorg kritisch toetst,
is helaas een lot uit de loterij en een goede rechtspositie zou geen kansspel
moeten zijn in een rechtsstaat.
Budgetregisseur
Nu
de budgetregisseur van de gemeente de grote machthebber wordt in het politieke spel
tussen de (medische) specialisten en de sociale wijkteams, blijkt dat alle
bezwaren die daaraan kleven al veel langer bestonden. Alleen heet het nu niet ‘de
rechter heeft het besloten’(Bureau Jeugdzorg) maar ‘de budgetregisseur heeft
het besloten’(gemeente – sociale wijkteam), wat de reden is dat uw kind niet
deskundig geholpen mag worden, maar overgeleverd is aan de goede bedoelingen
van amateurs op HBO-niveau die geen enkel verstand hebben van medische
aandoeningen en die op geen enkele manier het verschil kunnen maken tussen
kindermishandeling en medische klachten (wat ze bij het AMK (jeugdzorg) ook al
jaren niet kunnen).
Rechtsongelijkheid
Daarom is het goed dat dit onzalige plan naar voren is gebracht, zodat nu meteen duidelijk wordt hoe lang dit soort praktijken al bestaan, zij het minder zichtbaar en minder goed aantoonbaar in haar funeste werking en rechtsongelijkheid dan bij de geplande OKA-teams. Het beïnvloeden van specialisten door de beperkende en sturende onderzoeksvragen van jeugdzorg voorgelegd aan een j-ggz instelling (zoekend naar kindermishandeling/ pedagogische onmacht van ouders) is heel iets anders dan een open en integraal onderzoek door specialisten die een kind onderzoeken dat door de huisarts is doorverwezen, naar de wens van ouders. En dan hebben we het enkel over de onderzoeken die door BJz zijn toegestaan.
Daarom is het goed dat dit onzalige plan naar voren is gebracht, zodat nu meteen duidelijk wordt hoe lang dit soort praktijken al bestaan, zij het minder zichtbaar en minder goed aantoonbaar in haar funeste werking en rechtsongelijkheid dan bij de geplande OKA-teams. Het beïnvloeden van specialisten door de beperkende en sturende onderzoeksvragen van jeugdzorg voorgelegd aan een j-ggz instelling (zoekend naar kindermishandeling/ pedagogische onmacht van ouders) is heel iets anders dan een open en integraal onderzoek door specialisten die een kind onderzoeken dat door de huisarts is doorverwezen, naar de wens van ouders. En dan hebben we het enkel over de onderzoeken die door BJz zijn toegestaan.
Een kind dat straks uiteindelijk bij de specialist
terecht komt, nadat eerst alle sociale mankementen van een gezin zijn overwogen
(SamenDoen team), kan een zelfde karakter krijgen van een ‘gestuurde diagnose’.
Maar de diagnose van een aangeboren aandoening zoals autisme (ASS) mag nooit
vervuild worden door geitenwollen sokken-gespeculeer van sociaal werkers over
de gezinssituatie, omdat de gezinssituatie, indien daar iets aan schort, het
gevolg is van de aandoening en niet andersom. Wat dat betreft kan het Sociale
Wijkteam een prima voortzetting worden van Bureau Jeugdzorg; hetzelfde
amateurisme en toe-eigening van kinderen door de Staat, met voor de zoveelste
keer een nieuwe naam.
Sven Snijer
Eerder artikel over rechtsongelijkheid tussen kinderen en volwassenen:
http://jeugdzorg-darkhorse.blogspot.nl/2012/04/commentaar-op-de-brief-van-de.html
Eerder artikel over rechtsongelijkheid tussen kinderen en volwassenen:
http://jeugdzorg-darkhorse.blogspot.nl/2012/04/commentaar-op-de-brief-van-de.html
http://www.at5.nl/artikelen/117881/problemen-stapelen-zich-op-voor-pvd-a-lijsttrekker
BeantwoordenVerwijderenWanneer de buurtregisseur of gezinsmanager het zelf niet meer weet, dan wordt het gezin onder drang doorgegeven aan de bovenlokale gecertificeerde instelling, dat BJz in een nieuw jasje is.
BeantwoordenVerwijderenBJz zal dus gewoon blijven bestaan en de dwangzorg voortzetten.
En omdat dit BJz zich kan verschuilen achter ''de rechter heeft beslist'' zal de gemeente niets meer 'te sturen' hebben, en mag de gemeente betalen en betalen, een OTS/UHP lang.
Dit gat wordt verzwegen: dat bovenlokale instellinkje in de jeugdwet!!!