dinsdag 10 december 2013

'Niet-pluis'- gevoelens

Tijdens veldwerk voor mijn studie heb ik geleerd dat 'niet-pluis' gevoelens net als alle signalen die je oppikt tijdens sociale interactie verwijzen naar een betekenis die voor de zender en ontvanger hetzelfde kan zijn, maar ook heel verschillend.

Seksueel misbruik?
 

De hulpverleenster die mijn gezin meldde bij Jeugdzorg werd getriggerd door de angst van mijn dochter. Maar in plaats van seksueel misbruik kwam de angst door onbegrip op school en daardoor gebrek aan passende ondersteuning bij autisme. Het seksueel misbruik was een fantasie van de hulpverleenster, een angstig meisje dat zelf mogelijk iets naars had meegemaakt. Dat kan gebeuren. Helaas hielp dat mijn dochter niet.

Roddeldossiers
 en tunnelvisie

In plaats van deskundige hulp,  had de hulpverleenster een tunnelvisie naar misbruik en niet naar de achtergrond van haar angst en het zorgen voor de juiste hulp. Zelf kreeg ik een hartverzakking, roddeldossiers en rechtszaken. En dan alsnog hulp moeten regelen buiten het circuit om dat elkaar allemaal dekt is niet gemakkelijk. Dan gaat men wachten of er een gezinsvoogd komt. Na herhaalde onderzoeken en rechtszaken ging het feest gelukkig niet door. De kinderrechter bleek verstandiger. 

‘Signalen’ 

Ik leer mijn kinderen dat mensen het meestal over zichzelf hebben. Dat is nou eenmaal vaak waar. Trek je niet alles aan, luister goed en beoordeel waar het probleem ligt en of het iets met jou te maken heeft. In dit geval had het meisje, de hulpverleenster het over zichzelf. Dat is naar genoeg. Maar in de hulpverlening zijn veel medewerkers die zo hun eigen referenties hebben bij 'signalen' die niets met hun slachtoffers van doen hebben maar met henzelf.
 

Anoniem

1 opmerking:

  1. Een tijdje geleden ben ik de opleiding voor maatschappelijk werkster gaan volgen.
    Na 2 maanden ben ik er mee gestopt, omdat de meeste mensen in die klas zo met zichzelf in de knoop zaten dat ze zelf psychiatrische hulp nodig hadden. En die geven nu mensen hulp? Idem zal dit misschien gaan met een projecterend principe.

    BeantwoordenVerwijderen