http://www.rotterdam.nl/Clusters/Maatschappelijke%20ontwikkeling/Document%202013/Jeugd%20en%20Onderwijs/RotterdamsJeugdstelsel/Verordening_Jeugdhulp_Rotterdam_2014_Consultatieversie130214.pdf
Bijgevoegd de de gemeentelijke concept verordening
jeugdhulp Rotterdam.
Volgens mij is dit niet conform het amendement van Mona Keijzer en de memorie van toelichting.
Uit voornoemde stukken blijkt dat huisartsen, medisch specialisten, jeugdartsen direct naar iedere vorm van jeugdhulp mogen doorverwijzen.
De gemeente is bij een dergelijke doorverwijzing verplicht een verlengingsbeschikking moet afgeven.
Volgens mij is dit niet conform het amendement van Mona Keijzer en de memorie van toelichting.
Uit voornoemde stukken blijkt dat huisartsen, medisch specialisten, jeugdartsen direct naar iedere vorm van jeugdhulp mogen doorverwijzen.
De gemeente is bij een dergelijke doorverwijzing verplicht een verlengingsbeschikking moet afgeven.
Uit artikel 3:2 van deze verordening blijkt dat
huisartsen, medisch specialisten jeugdarsten wel mogen doorverwijzen, de cliënt
moet dan echter wel afwachten of de gemeente een verlengingsbeschikking wil
afgeven.
Op deze manier kan de gemeente dus alsnog op de stoel
van de huisarts gaan zitten. Hierdoor kan een medisch ondeskundig persoon de
doorverwijzing van universitair geschoolde specialisten herroepen. Hierdoor
krijgen jeugdig niet de zorg die noodzakelijk wordt geacht.
Er zijn meldingen binnengekomen
waaruit blijkt dat vele gemeenten niet op de hoogte zijn dat huisarts, medisch
specialist en jeugdarts rechtsreeks zonder tussenkomst van de gemeente kunnen
doorverwijzen.
Ook zijn er gemeenten die afspraken hebben dat
huisartsen eerst moeten doorverwijzen naar het wijkteam. De HBO geschoolden in
dat wijkteam verwijzen dan door naar passende hulp. Wij vinden dit een
zorgelijke ontwikkeling.
Verder blijkt uit de bijgevoegde verordening dat er
geen enkele duidelijkheid is over de privacy en het te voeren privacy beleid.
Met Een gezin, een plan een hulpverlener wordt een elektronisch kind dossier
ingevoerd zonder dat bekend is wie de eigenaar van dit dossier wordt. Zonder
dat een Pia is uitgevoerd. En het CBP grote bezwaren heeft geuit op dit
plan.
Daarnaast ziet Rotterdam gesloten jeugdhulp als eerste
mogelijkheid voor crisisplaatsing. Het dringt kennelijk niet door dat een gesloten
plaatsing ( opsluiting) geldt als een ultimum remedium.
Eerst moeten ander middelen geprobeerd zijn en die
moeten hebben gefaald. Jeugdige met een psychiatrische stoornis die acute hulp
nodig hebben behoren specialistische zorg te krijgen binnen de jeugd-ggz. Ook
daar kunnen jeugdigen in geslotenheid geplaatst worden. Interventies voor
kinderen met psychiatrische problematiek binnen gesloten jeugdzorg +
instellingen dragen niet bij aan het welbevinden van deze kinderen.
Zij krijgen daar niet de juiste en passende hulp.
Acute hulp aan kinderen met psychiatrische problematiek dient volledig gericht
te zijn de behandeling van de aandoening en niet gestoeld te zijn op
pedagogische aspecten. Een jeugdige met ernstige psychiatrische problematiek pedagogische
hulp bieden is strijdig met artikel 24 van het IVRK...
Conceptverordening Jeugdhulp Rotterdam 2015:
De Raad van de gemeente Rotterdam,
Gelezen het voorstel van het college van burgemeester
en wethouders van …2014;
(registratienummer 2014/…); raadsstuk 2014 -…………;
Gelet op artikel 2.9, 2.12, 8.1.1, vierde lid, en
12.4, tweede lid, van de Jeugdwet;
Gelet op artikel 149 van de Gemeentewet;
Gelezen het advies van … (naam raadscommissie);
Gelet op de doelstellingen van het Nieuw Rotterdams
Jeugdstelsel (NRJ);
Overwegende dat het noodzakelijk is om regels vast te
stellen over de door het college te verlenen individuele voorzieningen en
overige voorzieningen, de wijze van afstemming met andere voorzieningen, de
wijze waarop een persoonsgebonden budget wordt vastgesteld, de bestrijding
misbruik en oneigenlijk gebruik van de wet, en regels ter waarborging van een
goede verhouding tussen de prijs voor de levering van jeugdhulp of de
uitvoering van een kinderbeschermingsmaatregel of jeugdreclassering en de eisen
die worden gesteld aan de kwaliteit daarvan;
Vaagheid troef! Veel bureaucratie ondanks
dat men noemt niet bureaucratisch te willen zijn, lees ik alleen maar
procedures die gevolgd moeten worden om gegevens vast te leggen maar waarbij de
rationele waarom dit een meerwaarde heeft boven / naast de reeds
geprotocolleerde afspraken in de Jggz. Dit werkt vertragend, bureaucratisch,
duur en is een risico betreffende de schending van privacy en verkeerde
langdurige verwijzing. Deze Jeugdhulp beschrijving omhelst praktisch en
alleen hoe jeugdzorg is / wordt geregeld.
Nergens wordt jeugd-ggz procedures toegelicht of
hoe dit hier geïmplementeerd moet worden. Nergens wordt gesproken over
samenwerking met somatiek (in geval van anorexia, delier?) Wie betaald wat ?
Wie doet wat? Als bij delier KJP betrokken wordt moet dan ook eerst een
wijkteam langs, of erger het delirante kind naar de keukentafel met ziekenhuis
bed en al? Hoe zit het met medisch psychische opnames? Diagnostiek? Second opinions?
Nergens toegelicht Landelijke verwijzingen,
maar specialistische klinieken? Wie betaalt dat?, aansluiting met somatiek, aansluiting
met volwassen GGZ, aansluiting (knip 18 jaar)
Hoe zit het gedwongen kader via BOPZ? Hoe
zit het met crisisdienst, crisis in JGGZ? Hoe zit het met daklozen of kinderen
in Rotterdam per toeval uit andere gemeenten?(eerst terug naar eigen regio en
dan naar wijkteam daar?) Hoe is voorzien in kosten JGGZ? Is daar een raming
over? Hoe kan zorgkeuze en diversiteit voor kind / ouder geborgd worden omdat
alleen met de goedkoopste afspraken worden gemaakt?
Hoe bepaalt gemeente wie preferente
aanbieder wordt? Wie bepaalt dat? Wie controleert deze aanbieder? Wordt het een
monopolie positie? Waar blijft de vrijheid van keuze?
- academische centra (Sophia) bekostigd?
Hoe wordt wetenschap en onderwijs geborgd?
Hoofdstuk 1 - Algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsbepalingen
In deze verordening en de daarop berustende bepalingen
wordt verstaan onder:
- andere voorziening: een voorziening niet vallend
onder de wet, op het gebied van zorg, onderwijs, maatschappelijke ondersteuning
of werk en inkomen;
- gesprek: het gesprek als bedoeld in artikel 5 van
deze verordening;
- hulpvraag: de behoefte van een jeugdige of een ouder
aan jeugdhulp in verband met opgroei- en opvoedingsproblemen, psychische problemen
en stoornissen, als bedoeld in artikel 2.3, eerste lid, van de wet;
- individuele voorziening: de via een
verleningsbeschikking toegankelijke op de
jeugdige of zijn ouders toegesneden
jeugdhulpvoorziening die door het college in natura of bij pgb wordt
verstrekt;
"Toegesneden hulp"???... Kan een
ingekochte jeugdzorgwerker namens de gemeente, die geen medicus is, wel juist
verwijzen of 'toeleiden tot' een passende voorziening, zoals een arts,
psychiater of therapeut dat kan? Dat kan niet! Dit is geen 'integrale
zorg'!
Artikel 2 Vormen van jeugdhulp
1. De volgende overige voorzieningen zijn beschikbaar:
a. Basishulp:
- begeleiding en verzorging jeugdigen met
verstandelijke beperking
2
- generalistische basis-ggz voor jeugdigen
- gebiedsgerichte hulp bij jeugdcriminaliteit en
jeugdoverlast
- gezinscoaching
- gezinsondersteuning
- jongerentrajecten
- ambulante opvoedhulp
O ja, 'beschikbaar'? Maar hoe dan? Als de
jeugdhulp de 'ingang' is, zonder medicus die de cliënt ziet en onderzoekt?....
Als de ouders die het kind kennen al niet weten of ze naar de huisarts zouden
moeten voor doorverwijzing naar een specialist, hoe moet dan een (relatief
kortkijkend) wijkteamlid/generalist/gezinsregisseur weten dat de gezinsdyade
specialistische hulp mèt diagnose nodig heeft, waar de jeugdzorgwerker is
opgeleid om met kinderbeschermende ogen wat ànders te zien!?!
De nadruk ligt op pseudopedagogische
problematiek, en kennelijk is de WGBO (BW7:446 e.v.) te ingewikkeld bevonden om
deze te implementeren! Dat werkt tegen het IVRM art. 24, en daardoor ook tegen
de kindouderband en gehechtheid als er bureaucratisch (OTS/UHP-) dwang wordt
ingezet. (Dit is inspanningsverzuim van de gemeentelijke jurist of
ambtenaar die deze Verordening heeft samengesteld.)
2. De volgende individuele voorzieningen zijn
beschikbaar:
Specialistische hulp:
- langdurige crisisopvang
- forensische hulp
- gesloten jeugdhulp
- medische kinderdagbehandeling
- pleegzorg
- residentiële hulp in vrijwillig kader
- residentiële hulp voor jeugdigen met verstandelijke
beperkingen
- specialistische dagbehandeling en verzorging
verstandelijk beperkte jeugd
- specialistische ggz voor jeugdigen
- verzorging van jeugd met een lichamelijke en
zintuiglijke beperking
Dito: de beschikbaarheid is niet geregeld:
de jeugdzorgwerker is geen medicus, en kent de problematiek niet voldoende om
de oorzaak op fysiek-pathogeen vlak te kunnen onderkennen. Met mooipraat dicht
men geen gaten.
Artikel 3 Toegang jeugdhulp, indiening hulpvraag
1. Jeugdigen en ouders met een hulpvraag kunnen het
college verzoeken om toeleiding naar een overige voorziening of toekenning van
een door het college bij besluit te verlenen individuele voorziening.
2. De huisarts, medisch specialist en jeugdarts die
een jeugdige of zijn ouders behandelen, stellen het college in kennis van hun
verwijzing naar een door het college bij besluit te verlenen individuele
voorziening.
3. Het college zorgt voor inzet van de jeugdhulp die
de rechter of de gecertificeerde instelling nodig acht bij de uitvoering van
een kinderbeschermingsmaatregel, die de rechter, het openbaar ministerie, de
selectiefunctionaris, de inrichtingsarts of de directeur van de justitiële
inrichting nodig achten bij de uitvoering van een strafrechtelijke beslissing,
of die de gecertificeerde instelling nodig acht bij de uitvoering van
jeugdreclassering.
1.Hoe kan een college of een door hen
gemandateerde jeugdzorgwerker medisch juist de toeleiding toekennen, als deze
geen medicus is? Zorginkoop via een arts is efficiënter en uiteindelijk
goedkoper, vanwege het tegengaan van gevolgschade door het te lage niveau van
jeugdzorgwerkers, waar andere teamleden de cliënt niet zien en onderzoeken, en
dus niet-medisch kunnen handelen, tegen de beroepscode van artsen in, want
artsen dienen de cliënt te zien vooraleer er een gevolghebbend besluit/diagnose
wordt genomen.
Een OTS duurt regelmatig veel langer dan
een medisch behandeltraject.
2. Dit is in tegenspraak met het amendement
en wettelijke afspraken.
Hoe is het gezin tot deze medische
zorg geraakt? De toeleiding is te vaag. Het is geen toveren en 'oeps'... daar
is de medicus.... En de WGBO prevaleert boven deze privacyschending naar de
gemeente c.q. het jeugdzorgwerk. Deze regeling wringt dus met wetgeving.
3. Ja, daar heb je het al: de
kinderbeschermende ogen zonder dat er een diagnose is gesteld om de oorzaak en
daarmee insinuaties vanuit jeugdzorg te kunnen uitsluiten. De definitie
over gezinnen in combinatie met jeugdzorg is gepolariseerd, omdat men geen
medische kennis heeft.
4. In spoedeisende gevallen treft het college zo
spoedig mogelijk een passende tijdelijke voorziening, of vraagt het college een
spoedmachtiging gesloten jeugdhulp als bedoeld in hoofdstuk 6 van de wet.
4. Dit is natuurlijk niet juist. Gesloten
jeugdhulp is uiterste remedie en zelden de beste oplossing voor problematiek.
Daarbij wordt gehele jeugd-ggz niet genoemd. BOPZ? Crisis bij jeugd-ggz? Is
gemeente dan altijd bereikbaar? Etc? Ja, als ze niet door jeugdzorg in een
verkeerde richting zijn gestuurd.
En als ze dan via een specialist/arts hulp
hebben gekregen, waarom moet jeugdzorg erbij gehaald worden (punt 2 van dit
artikel)?!
Hoofdstuk 2 – Procedure via wijkteam
Artikel 4 Registratie en gespreksvoorbereiding
1. Het college registreert schriftelijk de ontvangst
van een hulpvraag of een verwijzing zoals bedoeld in artikel 3, tweede lid.
2. Het college verzamelt in overleg met de jeugdige of
zijn ouders alle voor het gesprek over de hulpvraag noodzakelijke en
toegankelijke gegevens over de
jeugdige en zijn situatie. Hiertoe behoort in ieder
geval een identificatiedocument als bedoeld in artikel 1 van de Wet op de
identificatieplicht.
3. Zo spoedig mogelijk nadat de gegevens zijn
verzameld, maakt het college een
afspraak voor een gesprek.
Aan te nemen is dat er geen
(college-)ambtenaar komt die de medische diagnose gaat bepalen. - Zijn de
"verzamelde gegevens" wel diagnostisch juist en integraal, en niet
speculerend sturend naar 'kinderbescherming'?!? Ook als er 'Eigen Kracht'
onder wakend oog van een jeugdzorgwerker/wijkteam is ingezet, stuurt deze niet
onmedisch naar een verkeerde richting, omdat de medische oorzaak niet is bepaalt?!
Artikel 5 Het gesprek
1.Voorzover noodzakelijk onderzoekt het college zo
spoedig mogelijk na de gespreksvoorbereiding in een gesprek met deskundigen en
de jeugdige of zijn
ouders:
a. de behoeften, persoonskenmerken, veiligheid,
ontwikkeling en gezinssituatie van de jeugdige en het probleem of de hulpvraag;
b. het gewenste resultaat;
c. het vermogen van de jeugdige of zijn ouders om zelf
of met ondersteuning van de naaste omgeving een oplossing voor de hulpvraag te
vinden;
d. de mogelijkheden om gebruik te maken van een andere
voorziening;
e. de mogelijkheden om jeugdhulp te verlenen met
gebruikmaking van een overige voorziening;
f. de mogelijkheden om een individuele voorziening te
treffen;
g. de wijze waarop de individuele voorziening wordt
afgestemd met andere voorzieningen op het gebied van zorg, onderwijs,
maatschappelijke ondersteuning, of werk en inkomen, en
h. de mogelijkheden om te kiezen voor de verstrekking
van een persoonsgebonden budget, waarbij de jeugdige of zijn ouders conform
artikel 8.1.6 van de wet, in voor hen begrijpelijke bewoordingen worden
ingelicht over de gevolgen van die keuze. 2. In de gevallen bedoeld in artikel
8.2.1 van de wet informeert het college de ouders dat een ouderbijdrage is
verschuldigd en hoe deze bijdrage wordt geïnd.
1 Dit omvat veelal non GGZ problematiek die
niet anders dan jeugdzorg het nu doet geformuleerd wordt, bureacratisch,
tijdrovend en onnodig geld kostend: moet een dergelijk gesprek plaatsvinden bij
enkelvoudige psychiatrische problematiek?
Wat gebeurt er bij crisisinterventies en
interventies na kantoortijd waarbij met spoed (direct) gehandeld moet worden?
“Deskundigen?” O ja? .... hoe zijn die erbij gekomen, en welke medische kwalificatie hebben ze? Of is het slechts het niveau jeugdzorgwerker? Een schuldsaneerder is op zijn gebied deskundig, maar jeugdzorg is niet integraal deskundig, en niet medisch-academisch opgeleid! Dat kan een fuik worden.
“Deskundigen?” O ja? .... hoe zijn die erbij gekomen, en welke medische kwalificatie hebben ze? Of is het slechts het niveau jeugdzorgwerker? Een schuldsaneerder is op zijn gebied deskundig, maar jeugdzorg is niet integraal deskundig, en niet medisch-academisch opgeleid! Dat kan een fuik worden.
En wanneer jeugdzorg voor een OTS heeft
gezorgd, heeft de rechter met geloof in jeugdzorg 'beslist', en kan de gemeente
betalen zonder sturing of beperking van de durende en dure jeugdzorgkosten!
{Hier zien we dat ambtenaren het verschil tussen "professional"
en 'deskundige' niet weten. Professional is: broodverdienende; en deskundige
heeft de nodige integrale en medische kennis in zorgland!}
Jeugdzorg is geen zorg! Zo'n gesprek
is privacyschendend, wanneer de psychiater het niet nodig acht andere
hulpvormen er bij te roepen via overleg met de ouders en evt. opgroeiende.!!
Strijdig met de WGBO en de Wbp.
C.
"...onderzoekt het vermogen van het gezin om..." zelf, dus regelmatig
nìèt zelf, de ondersteuning te vinden....(??!!) ; dus jeugdzorg kan het op zijn
niveau via de rechter te adviseren overnemen en het kind in eigen beheer nemen,
omdat jeugdzorg ook de pet op heeft van gezinsvoogdij.
Artikel 6 Het gespreksverslag of ondersteuningsplan
1. Van het gesprek wordt een verslag gemaakt, waarin
het oordeel van het college over de wenselijkheid van een individuele of
overige voorziening wordt vastgelegd onder vermelding van de aan de jeugdige of
zijn ouders kenbaar gemaakte gevolgen.
2. Indien het gesprek naar het oordeel van het college
leidt tot de wenselijkheid van een individuele voorziening, wordt ter zake een
ondersteuningsplan opgesteld, tenzij dit gelet op de aard van de te leveren
hulp niet noodzakelijk is.
1 Oordeel college? Maar college (of
gemandateerde) beslist niet, maar de bevoegde professional? Grappig hoor:
"Het college", dus de gemandateerde jeugdzorgwerker in de praktijk,
"oordeelt" over wenselijkheid, zonder een diagnost geraadpleegd te
hebben die werkte volgens de artsenberoepscode?!?
Waar zijn de artsenopleidingen van de
collegeleden of de jeugdzorgwerkers? Zijn dezen beëdigd zoals artsen
zijn? IVRK 24 is hier ver te zoeken. De WGBO strijdt met dit ambtelijk
inzicht.
3. Zo spoedig mogelijk na het gesprek verstrekt het
college aan de jeugdige of zijn ouders, een schriftelijke weergave van het gesprek
en, in voorkomend geval, het ondersteuningsplan.
4. Opmerkingen of latere aanvullingen van de jeugdige
of zijn ouders worden aan het verslag of ondersteuningsplan toegevoegd.
Artikel 7 De aanvraag
1. Jeugdigen en ouders kunnen een aanvraag om een
individuele voorziening mondeling of schriftelijk indienen bij het college.
2. Indien een aanvraag mondeling wordt gedaan, wordt
deze schriftelijk bevestigd.
3. Een schriftelijke aanvraag kan worden ingediend
door middel van een door het college vastgesteld aanvraagformulier.
4. Een voor akkoord ondertekend verslag van het
gesprek en, in voorkomend geval, een ondertekend ondersteuningsplan wordt door
het college als complete aanvraag voor een individuele voorziening beschouwd.
5. Een niet voor akkoord ondertekend verslag van het
gesprek of ondersteuningsplan wordt door het college als een aanvraag voor een
individuele voorziening beschouwd, tenzij de jeugdige of zijn ouders hebben
aangegeven geen aanvraag te wensen.
1. "Een aanvraag om een
individuele voorziening indienen".... is uiteraard onzinnig en dure
ambtenarij wanneer de ouders via de huisarts de juiste medisch specialist
hebben gevonden voor hun pupil. De ambtenarij heeft niets te maken met de
beroepsethiek en kennis van de medicus en diens gewezen therapie.
Hoofdstuk 3 – Afweging en voorwaarden individuele voorzieningen
Artikel 8 Toekenning individuele voorzieningen
1. Het college kent een individuele voorziening toe
voor zover in het verslag en plan zoals bedoeld in artikel 7, vierde lid, wordt
vastgesteld dat de jeugdige:
a. op eigen kracht of met zijn ouders of andere
personen uit zijn naaste omgeving geen oplossing voor zijn hulpvraag kan
vinden;
Commentaar op toekenning individuele
voorzieningen: Het is vaag. Er is een termijn nodig. Tot
zover deze onzin. De gemeenteambtenaar overtreedt hiermee andere wetten. Hij ontneemt het recht op vrije toegang onder privacy tot het medisch circuit.
Jeugdzorg is geen zorg, maar veelal contraproductieve dwangzorg.
Ouders zijn er voor verantwoordelijk hun kinderen
veilig en gezond te laten opgroeien. Wanneer
de ontwikkeling van kinderen ernstig in gevaar komt, moet de overheid tijdig
ingrijpen. Dat is in het verleden ondanks toenemende budgetten niet altijd
gebeurd. De jeugdzorg zal daarom de komende jaren sterk worden verbeterd.
Tegelijkertijd zullen de fors gestegen uitgaven voor jeugdzorg en geestelijke
gezondheidszorg voor de jeugd worden teruggebracht.
Dit is onduidelijk. Hoe wordt dit vorm
gegeven?
Niet alleen de jeugdzorg gaat overigens naar gemeenten
Ook via de Participatiewet en de nieuwe Wet maatschappelijke ondersteuning
(Wmo) krijgen gemeenten nieuwe taken. Uitgangspunt bij deze drie decentralisaties
in het sociaal domein is volgens het akkoord ‘één gezin, één plan, één
regisseur. Er komt een einde aan de
praktijk waarbij vele hulpverleners langs elkaar heen werken bij de
ondersteuning van één gezin.
Dat was natuurlijk al niet zo en zal ook
niet beter gaan met alleen deze voorwaarden: er komt alleen een belangengroep
bij namelijk de gemeente die zich kennelijk per individueel geval gaat bemoeien
itt de zorgverzekeraar en uniforme zorggarantie.
Opdrachten Jeugdwet aan de gemeente
Huisartsenzorg aan jeugdigen, praktijkondersteuning
huisartsen aan jeugdigen
en extramurale psychofarmaca verstrekt aan jeugdigen
(minderjarigen), vallende onder de basisverzekering in het kader van de
Zorgverzekeringswet
Niet onder de werking
van de Jeugdwet vallen:
Het basistakenpakket jeugdgezondheidszorg, zoals onder
verantwoordelijkheid van gemeenten aan ouders en kinderen aangeboden op grond
van de Wet publieke gezondheid. Onderwijsgebonden leerlingenzorg in school
1.Huisartsenzorg aan jeugdigen, praktijkondersteuning huisartsen aan jeugdigen
en extramurale psychofarmaca verstrekt aan jeugdigen (minderjarigen), vallende
onder de basisverzekering in het kader van de Zorgverzekeringswet.
Zorg verleend op basis van ‘romp-AWBZ’, d.w.z. de
AWBZ-zorg die overblijft na decentralisatie taken naar gemeenten, te weten de
intramurale zorg voor gehandicapten en ouderen met een zware zorgvraag.
Hoe is voorzien in als kind zowel
medicamenteuze als niet medicamenteuze behandeling nodig heeft? Wie beslist dat
in het voortraject? Hoe wordt voorkomen dat het kind het een of het ander
onthouden wordt? Wie beslist daarover? Hoe wordt voorkomen dat uit
budgetoverwegingen gekozen wordt voor medicatie alleen (want niet uit budget
gemeente?)
1. ondersteuning van en
hulp en zorg aan jeugdigen en hun ouders bij het verminderen, stabiliseren,
behandelen en opheffen van of omgaan met de gevolgen van psychische problemen
en stoornissen, psychosociale problemen, gedragsproblemen of een verstandelijke
beperking van de jeugdige of opvoedingsproblemen van ouders;
Er ontbreekt diagnostiek.
Toegang tot het gemeentelijk aanbod aan voorzieningen
kan lopen via de vele wijkteams overal in de stad, maar ook via in de wet en
verordening genoemde
verwijzers: huisartsen, jeugdartsen en medisch specialisten.
Na een verwijzing naar een individuele voorziening moet de gemeente nog wel een
verleningsbeschikking afgeven. Om dat proces goed te stroomlijnen is het
noodzakelijk dat de gemeente in kennis wordt gesteld van de verwijzing, zoals
ook expliciet is vastgelegd in de verordening.
In tegenspraak met afspraken zoals in
amendement en uit MvA blijkt.
2. Ouders en opvoeders zijn eerst verantwoordelijk
voor hun kinderen, zij voerende regie over de opvoeding van hun eigen kind.
Professionele hulp is erop gericht gezinnen zo toe te rusten, dat zij zoveel
als mogelijk vanuit de eigen
kracht en het eigen sociale netwerk oplossingen vinden
voor eventuele ...
Maar daar is de jeugd-ggz niet voor bedoeld. Dan
kon het gezin al niet oplossen omdat er een intrinsiek in het kind gelegen
probleem is (ergo: ziekte zoals schizofrenie autisme depressie anorexia)
4. Als dat nodig is, kan een ouder of jeugdige gebruik
maken van informatie bij CJG of wijkteam. Dit generalistische wijkteam bestaat
uit breed kijkende, goed
opgeleide professionals, werkzaam op wijkniveau: de
jeugd- en gezinscoaches.
Gezinscoaches bepalen toch? En hebben deze
afdoende kennis als poortwachter om door te verwijzen? En waar worden die
vandaan gehaald? En met welk geld?
6. Eenvoudige vragen worden eenvoudig opgelost. Het
wijkteam is in staat om een groot deel van de hulp zelf te verlenen en voert de
casusregie.
7. Rotterdam werkt outreachend, op basis van signalen
van bijvoorbeeld scholen gaat de professional naar de burger toe.
En is dat niet te duur? En met welke
capaciteit? Kan een professional tijdrovend en geldkostend op bezoek gaan? En
wie beslist dat wie wanneer moet?
12. De taken op het gebied van toeleiding en diagnose
die nu versnipperd zijn over meerdere instanties, worden zoveel mogelijk
geïntegreerd in de wijkteams en diagnoseteams.
Diagnoseteams? Wie zit daar in en waarom
wordt deze taak van de jeugd-ggz daaronder gebracht? Gaat de gemeente het toch
zelf oplossen?
14. Wanneer de veiligheid of de ontwikkeling van het
kind in het geding is, dient snel actie te worden ondernomen.
Dat is vaag. Wat is "snel" en
welke "actie"? Wordt er onderscheid gemaakt tussen jeugd-ggz crisis
en crisisinterventies bij jeugdhulp?
Op deze manier wordt het
voor de burger niet alleen inzichtelijk welke vormen van jeugdhulp door de
gemeente worden geboden aan eenieder en welke vormen alleen na een besluit van
de gemeente toegankelijk zijn, maar ook hoe hij deze vormen van ondersteuning,
hulp en zorg kan verkrijgen. Ook kan er op deze wijze horizontale
verantwoording plaatsvinden. Het
verdient natuurlijk aanbeveling als gemeenten de door hen geboden vormen van
jeugdhulp in onderlinge afstemming zoveel mogelijk uniform zouden regelen beschreven in lid 2 t/m 4.
Lijkt me goed plan, alleen dit was in oude
situatie al, wat nu overkomt als het wiel opnieuw uitvinden.
Lid 2 regelt de wijze waarop het college omgaat met de
toegang via de huisarts,
medisch specialist en jeugdarts tot de jeugdhulp zoals
geregeld in artikel 2.6, eerste lid, onder g, van de wet. De huisarts, medisch
specialist of jeugdarts kan een jeugdige of zijn ouders verwijzen naar een
individuele voorziening. Omdat de
gemeente verantwoordelijk is voor de levering van de voorziening, moet een
dergelijke verwijzing door de gemeente worden bekrachtigd. Met andere woorden,
een huisarts, medisch specialist of jeugdarts kan aangeven dat een individuele
voorziening nodig is, maar het is de gemeente die het formele besluit (een
verleningsbeschikking als bedoeld in artikel 9) dient te nemen zodat de
voorziening ook daadwerkelijke beschikbaar is voor de jeugdige of zijn ouders.
Volgens mij mag een huisarts vrij verwijzen
zonder bemoeienis van gemeente. Amendement van Bergkamp en Keyzer? Gemeente
hield alleen in macro toezicht (algemeen/niet individueel) niet per casus,
zoals hier gemeld. Dat stond in een van de MvA. Dat is dus in tegenspraak met
het amendement en de wet.
De gemeente zal in beginsel niet treden in het oordeel
van de verwijzer. In geval zich een
structureel meningsverschil voordoet tussen de gemeente en een verwijzer, kan
de gemeente een beroep doen op de expertise van een deskundige. Lid 3 is
een letterlijke weergave van artikel 2.4, tweede lid, onderdeel b, …..
Hoe zit met privacy? Deskundige in dienst
van gemeente is niet objectief. Daarbij wie gaat dat doen? Capaciteit? Is er
wederhoor?
Wat als ouders in geval,van schending
privacy deskundige bemoeienis weigert? Geen zorg? In welke gevallen beslist
college dat er meningsverschil is? Financieel? Er is toch zorgplicht?
Inhoudelijk? Professional beslist toch wat nodig is, niet gemeente?
Maar mocht hierin een leemte bestaan,dan zal het
college anderszins in de op haar rustende verplichting moeten voldoen. De derde bijzondere toeleidingssituatie
(lid 4) doet zich voor bij crisissituaties. Beschreven wordt welke
mogelijkheden het college dan heeft om adequaat te reageren. Het gaat dan om
situaties waarbij gesloten jeugdhulp nodig is vanwege ernstige opgroei- en
opvoedingsproblemen.
Er bestaat ook crisis in de psychiatrie,
dat vergt een heel andere aanpak, hoe is het met de wet BOPZ geregeld? Hoe is
24 uurs voorziening geregeld? Is dan ook eerst toestemming nodig? Is er een
loket 24 uur open? Wat is de meerwaarde van zo'n loket? Nodeloze vertraging en
bureaucratisch lijkt me.
Crisis in jeugdhulp: gesloten opname is wel
de allerlaatste mogelijkheid aan een scala aan andere veel wenselijkere maar
ook doelmatigere oplossingen. Denk aan proportionaliteit!
In lid 5 van dit artikel is geregeld dat onder andere
de jeugdige en ouders die een beroep doen op een overige voorziening zoals een opvoedcursus, zich hier direct toe kunnen
wenden zonder de procedure vanaf artikel 3 te hoeven doorlopen.
Maar enkelvoudige psychiatrische
problematiek die voordien ook zonder jeugdzorg meteen via verwijzer bij
jeugd-ggz kwam? Dit is 70% van de aanmeldingen. Die zouden ook zonder het
verplicht doorlopen van een wijkteam aangemeld moeten kunnen worden, zoals ook
bij amendement geregeld. Dat is niet duidelijk omschreven Overigens: wie doet
de opvoedcursus: de Opvoedpoli? Heeft deze aandelen in de jeugdwet? Opvallend
natuurlijk dat bestuurder Anne Punter erg voor jeugdwet is én locatie Rotterdam
net is geopend. Oneerlijke concurrentie?
Artikel 4 Registratie en gespreksvoorbereiding
Lid 1 van dit artikel regelt dat iedere hulpvraag of verwijzing schriftelijk wordt geregistreerd
indien de inschakeling van een wijkteammedewerker de volgende stap is. Deze
registratie is de basis voor het vervolg van de procedure, maar is ook nodig
voor het geval een cliënt op een later tijdstip met een hulpvraag bij het
wijkteam terugkeert en de voorgaande situatie bij de nieuwe beoordeling moet
worden meegewogen.
En wie heeft toegang tot die gegevens? Met
welk systeem? Hoe is veiligheid en privacy geborgen? Dergelijke medewerkers
vallen niet onder de wet WGBO.
In het kader van privacywetgeving is het essentieel
dat jeugdigen en ouders over deze verwerking van gegevens goed worden
geïnformeerd, zodat zij weten hoe en bij
wie zij desgewenst hun privacyrechten kunnen uitoefenen. Hierover zal meteen
bij het eerste contact over de hulpvraag duidelijkheid aan de cliënt moeten worden
geboden.
En wat als ouder /cliënt weigert? Geen
zorg?
Niet alle gegevens zijn toegankelijk voor de gemeente,
denk bijv. aan medische gegevens die zijn geregistreerd in dossiers van
behandelaars. Het kan dus zijn dat
toestemming gevraagd dient te worden om deze gegevens op te vragen.
Maar die mogen niet inzichtelijk zijn.
Lijkt mij onnodige privacyschending die niet gekaderd wordt en de info dus zo
op straat ligt of misbruikt word.
In lid 3 is bepaald dat zo spoedig mogelijk na de verzameling
van gegevens een een afspraak voor een gesprek wordt gemaakt. Daaruit is af te leiden dat de gemeente
alert moet zijn op onnodige vertraging in de procedure.
Dat is vaag. Concrete termijn die reëel is
en in lijn is met huidige situatie, dat is nodig. Zorgplicht dus ook plicht om
naast te bieden voorzieningen, die te financieren, maar ook binnen een bepaalde
termijn aan te bieden.
Maar het kan bijvoorbeeld ook zo zijn dat nog gegevens
tijdens het gesprek worden verzameld. Ter
voorkoming van onnodige bureaucratie is in lid 4 geregeld dat als de
gemeente al gegevens heeft van de jeugdige of zijn ouders, de beschreven
verzameling van gegevens achterwege kan blijven.
Gelukkig hebben de auteurs nog wel humor:
"Ter voorkoming van onnodige bureaucratie [..]"
Als er overigens een acute hulpvraag speelt, dan is in
de regel nog wel een gesprek nodig.
's Nachts in crisis eerst gesprek bij
gemeente en dan naar crisisafdeling? Dat is onnodig bureaucratisch.
Ook lid 5 is ter bestrijding van onnodige
bureaucratie. Dit bepaalt dat het college in overleg met de jeugdige of ouders
van een gesprek kan afzien indien de
gespreksvoorbereiding al een afgerond beeld oplevert.
Als er geen gesprek nodig is volgt er eerst
nog een gesprek om dat vast te stellen (..) Om bureaucratie te voorkomen [..]
moet nog eerst formeel [is bureaucratisch (..)] worden vastgesteld dat ouders /
jeugdige het niet eens..[..]
In de aanhef van lid 1 is opgenomen dat het gesprek zo
spoedig mogelijk na de
voorbereiding van het gesprek dient plaats te vinden.
Het hangt af van de situatie hoe snel het gesprek kan of moet plaatsvinden. Er wordt gestreefd naar een termijn van
maximaal vijf werkdagen.
En wat te doen met crisis? Waarom dient
eerst dit "keukentafel" gesprek plaats te vinden? Terwijl men
rechtstreeks en doelmatiger verwezen kan worden door huisarts etc? Dat is juist
waar het amendement over gaat.
Komt een jeugdige of een ouder voor het eerst bij de
gemeente, dan zal het gesprek dienen om een totaalbeeld van de jeugdige en zijn
situatie te krijgen.
Dat is onnodig en ondoelmatig. Bij een
gebroken been hoeft dit ook niet dus evenmin bij autisme of schizofrenie.
In onderdeel c wordt de eigen kracht van jeugdigen en
ouders voorop gesteld overeenkomstig het uitgangspunt van de wet dat de verantwoordelijkheid voor het gezond
en veilig opgroeien van jeugdigen allereerst bij de ouders en de jeugdige zelf
ligt.
Een psychiatrische ziekte heeft niets te
maken met opgroeien maar dient behandeld te worden.
Ook hiermee wordt de burger rechtszekerheid geboden.
Ten slotte dient het tweede lid van dit artikel ertoe om ouders te informeren
over een eventuele ouderbijdrage. In artikel 8.2.3 van de wet is namelijk
bepaald dat de ouderbijdrage door ‘het bestuursorgaan dat met de inning is
belast’ wordt vastgesteld en ten behoeve van de gemeente wordt geïnd. Hier kan
de gemeente niet van afwijken.
Aha. Dus toch een gemeenteheffing waar
Jorritsma voor pleitte. Eigen risico id.? Hoe zit dit? Hoe zit dit met crisis?
Onvrijwillige opnames? (BOPZ)
Artikel 6 Het gespreksverslag of ondersteuningsplan
Lid 1 van dit artikel regelt dat bij een door het
college in het gesprek geconstateerde wenselijkheid van een overige
voorziening, dit duidelijk in het verslag wordt vermeld. Hierbij moet eveneens duidelijk worden aangegeven dat toeleiding naar
alleen een overige voorziening tot gevolg heeft dat de procedure met het
wijkteam stopt, omdat geen afgeronde aanvraag voor een individuele voorziening
tot stand is gekomen.
Tot zover de één gezin één plan één
regisseur gedachte?
Het streven is hiervoor een termijn van tien werkdagen tussen gesprek en
verslag te hanteren. Zodoende ontstaat snel duidelijkheid over de rest van
het traject.
Natte vinger werk, procedureel geneuzel,
onnodig bureaucratisch en notoir zorgvertragend. Wie gaan dit allemaal
uitvoeren en met welk geld? Gezien de bezuinigingen.
Deze verordening wijkt daarvan niet af. Wel bevat
artikel 7 een aantal aanvullende bepalingen.
Lid 1 wordt in
de praktijk zo toegepast dat toeleiding tot het wijkteam plaatsvindt via het
loket van het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG). De wet gaat overigens uit van
drie verwijzers: huisarts, medisch specialist en de jeugdarts (de laatste is
werkzaam is bij het CJG). In de regel vervoegen een jeugdige of zijn ouders
zich voor een hulpvraag niet direct bij het wijkteam maar pas na verwijzing
door bovenstaande professionals.
Begrijp ik nu goed dat huisarts /specialist
en jeugdraad verwijzen naar CJG idee vervolgens zo nodig weer naar huisarts /
specialist / jeugdarts verwijzen die dan naar specialist verwijzen ? Of
gebruiken ze eigen expertise? Wie dan? Met welk geld? Rekening gehouden
met schaarste?
Bij een schriftelijke aanvraag neemt het wijkteam
contact op met de jeugdige of zijn ouders en volgt in de regel een gesprek
waarna verwijzing naar een overige
voorziening en/of de aanvraag voor een individuele
voorziening kan plaatsvinden. Voor een
schriftelijke aanvraag kan desgewenst een via internet verkrijgbaar formulier
worden gebruikt.
En hoe zit het met crisis?
Het bepaalde in lid 5 borgt de rechtsgang van
betrokkene indien de jeugdige of zijn ouders er niet mee instemmen dat zij
worden verwezen naar een overige voorziening, omdat zij recht menen te hebben
op een individuele voorziening of in het geval zij het niet eens zijn met een
aangeboden individuele voorziening. In
die gevallen kunnen zij ervoor kiezen het gespreksverslag of het
ondersteuningsplan voor niet-akkoord te ondertekenen.
Dus na weigering moeten ouders eerst een
procedure door? Hoe lang gaat dat duren? Dat is toch omslachtig en
bureaucratisch.
Als beslistermijn wordt de redelijke termijn conform
artikel 4:13 van de Algemene wet bestuursrecht aangehouden, welke op grond van
artikel 4:14 Awb verlengd kan worden. Hier is geen aparte bepaling voor
opgenomen. Artikel 4:13 stelt:
1. Een beschikking dient te
worden gegeven binnen de bij wettelijk voorschrift
bepaalde termijn of, bij
het ontbreken van zulk een termijn, binnen een redelijke termijn na ontvangst
van de aanvraag.
2. De in het eerste lid
bedoelde redelijke termijn is in ieder
geval verstreken wanneer het bestuursorgaan binnen acht weken na ontvangst
van de aanvraag geen beschikking heeft gegeven, noch een mededeling als bedoeld
in artikel 4:14, derde lid, heeft gedaan.
Acht weken? Dat is toch ontoelaatbaar.
Artikel 10 Nieuwe feiten en omstandigheden, herziening, intrekking of
Terugvordering
Deze bepaling is een uitwerking van de bij Nota van
Wijziging (NvW) ingevoegde verplichte delegatiebepaling van artikel 2.9, onder
d, van de wet.
Hierbij is bepaald dat de gemeenteraad bij verordening
regels stelt voor de bestrijding van het ten onrechte ontvangen van een
individuele voorziening, alsmede van misbruik of oneigenlijk gebruik van de
wet. De bepaling beoogt het standaardiseren van de regelgeving met betrekking
tot de aan elkaar verwante beleidsterreinen van jeugdhulp en maatschappelijke
ondersteuning. In de toelichting op de NvW is voorts vermeld dat het immers tot de gemeentelijke
verantwoordelijkheid behoort misbruik van de geboden voorzieningen te voorkomen
en, waar nodig, op te treden tegen onterecht gebruik van individuele
voorzieningen of pgb’s. Een
zorgvuldig gebruik van collectieve middelen is wezenlijk voor het draagvlak
daarvan.
Het gaat wel veel over PGB’s.
Bijlage: begripsbepalingen Jeugdwet
Artikel 1.1 van de wet:
1. In deze wet en de daarop
berustende bepalingen wordt verstaan onder:
- accommodatie: bouwkundige
voorziening of deel van een bouwkundige voorziening met het daarbij behorende
terrein, waar jeugdhulp wordt
verleend door of namens een jeugdhulpaanbieder;
- advies- en meldpunt
huiselijk geweld en kindermishandeling: advies- en meldpunt huiselijk geweld en
kindermishandeling als bedoeld in artikel 12a van de Wet maatschappelijke
ondersteuning;
Overal wordt jeugdhulp genoemd. Is dit
inclusief jeugd-ggz? Jeugd-ggz heeft fundamenteel een andere aanpak nodig dan
jeugdzorg. Hoe wordt voorzien in het onderscheid daarin?
- calamiteit: niet-beoogde of onverwachte gebeurtenis,
die betrekking heeft op de kwaliteit van de jeugdhulp en die tot een ernstig
schadelijk gevolg voor of de dood van
een jeugdige of een ouder heeft geleid;
Heeft geleid? Hoe wordt een situatie
genoemd met dreiging /gevaar daarop?
- familiegroepsplan: ondersteuningsplan of plan van
aanpak opgesteld door de ouders, samen met bloedverwanten, aanverwanten of
anderen die tot de sociale
omgeving van de jeugdige behoren;
- gecertificeerde instelling: rechtspersoon die in het
bezit is van een certificaat of
voorlopig certificaat als bedoeld in artikel 3.4 en
die een kinderbeschermingsmaatregel of jeugdreclassering uitvoert;
- gekwalificeerde gedragswetenschapper:
gedragswetenschapper behorende tot een bij regeling van Onze Ministers
aangewezen categorie;
En waar blijven de jeugd-ggz instellingen die
niet via kinderbescherming of reclassering werken? De overgrote meerderheid?
- gekwalificeerde gedragswetenschapper:
gedragswetenschapper behorende tot een bij regeling van Onze Ministers
aangewezen categorie;
- gesloten
accommodatie: bouwkundige voorziening of deel van een bouwkundige
voorziening met het daarbij behorende terrein, waar gesloten jeugdhulp wordt
verleend;
- gesloten
jeugdhulp: opname, verblijf en jeugdhulp in een gesloten accommodatie op
basis van een machtiging als bedoeld in artikel 6.1.2;
Weer alleen voorzien in jeugdzorgtaken.
Waar staat de jeugd-ggz vermeld?
- jeugdhulp:
1°. ondersteuning van en hulp en zorg, niet zijnde
preventie, aan jeugdigen en hunouders bij het verminderen, stabiliseren,
behandelen en opheffen van of omgaan met de gevolgen van psychische
problemen en stoornissen, psychosociale problemen, gedragsproblemen of een
verstandelijke beperking van de jeugdige,
En hoe zit het met diagnostiek?
1°. natuurlijke persoon die, het verband van
natuurlijke personen dat of de rechtspersoon die bedrijfsmatig jeugdhulp doet
verlenen onder verantwoordelijkheid van het college;
2°. solistisch werkende jeugdhulpverlener onder
verantwoordelijkheid van het college;
Solistisch
werkende hulpverlener, die niet objectief kan zijn. Welke
discipline is dat?
Dr. T
Update: 25 maart 2014
http://nl.scribd.com/doc/212080845/Commentaar-Concept-Verordening-Jeugdhulp-Rotterdam
Dr. T
Update: 25 maart 2014
http://nl.scribd.com/doc/212080845/Commentaar-Concept-Verordening-Jeugdhulp-Rotterdam
@14. Wanneer de veiligheid of de ontwikkeling van het kind in het geding is, dient snel actie te worden ondernomen.
BeantwoordenVerwijderenVeiligheid en ontwikkeling is altijd in het geding (meest in positieve zin, mogen we hopen). Maar in Rottjeknor wordt er dan (dus altijd) snel actie ondernomen.
Misschien moeten in Rotjeknorr ook de jeugdteams maar verboden worden want ik lees in het voorgaande stuk een ernstig gevaar voor de veiligheid en ontwikkeling van de kinderen van Rotterdam.
VerwijderenDaarnaast vrees ik dat het in velen andere gemeentes van Nederland niet veel beter gesteld zal zijn.
Wanneer is de veiligheid, gezien vanuit het kind, in het geding?
VerwijderenGaat dat psychologisch echt voor, voor het gevoel van het kind, dat met een uithuisplaatsing zich vervreemd voelt, ontoudert, minderwaardig onder eigen schuldbesef zoals kinderengeneigd zijn, onzeker door de vreemde pleegsituatie.
Uithuisplaatsen van een kind waar een ouder of omgevingspersoon veel beter weggeplaatst kan worden als er sprake is van kindermishandeling.
Bij verwaarlozing kan er les gegeven worden met een stok achter de deur, en die ˊlesˊ als cursus kan heel leuk en interessant zijn voor die ouder.
Jeugdteams, wijkteams, dorpteams, generalisten, O&Kadviseurs, gezinsregisseurs, gezinsmanagers, savewerkers, zijn geen medisch opgeleide deskundigen! Het is een risicovol experiment van gemeenten. Vivisectie dus, waar ge-experimenteerd wordt (niet met muizen...) met mensjes.
Is jeugdzorg, anders dan gezondheidszorg, niet een vorm van veelvuldige overheidskindermishandeling? Ja. Te vaak.
Makkelijker kunnen we het niet maken, moeilijker wel!
BeantwoordenVerwijderenKinderen en ouders kunnen zich opmaken voor een nieuwe ronde van jarenlange en onrechtmatige overheidsterreur door ambtenaren die geen idee hebben wat ze aan het doen zijn.
BeantwoordenVerwijderenEn als het mis gaat zullen ze weer allemaal naar elkaar (ver-)wijzen.
Gemeentelijke verordeningen staan van oudsher vol met artikelen en bepalingen. De termijn van 8 weken is wettelijk bepaald. Je kunt dat lang vinden, maar binnen die tijd hebben diverse personen naar de materie gekeken alvorens iets door het college kan worden besloten of is het ook nog in de gemeenteraad besproken geweest.
BeantwoordenVerwijderenIk ben het overigens met jouw commentaren op de verordening eens. Het is weer het zoveelste bewijs, dat gemeenten door Rutte cs met een giga probleem worden opgezadeld, waar ze feitelijk niet op voorbereid zijn dan wel de knowhow absoluut onvoldoende is. Maar het gaat wel om mensen en in het bijzonder jeugdigen. Maar daar heeft dit kabinet geen enkele boodschap aan, want er moet bezuinigd worden bij het Rijk en dan kieperen ze alles wat alleen maar lastig is gewoon op het bord van de gemeenten. Hebben zij weer een zorg minder. Hoe de gemeenten dat verder oppakken is hun pakkie an niet meer.
Edwin van der Beek
De Awb (Algemene wet bestuursrecht, vooral hoofstukken 6-10 over bezwaar en klachten) geldt juist NIET voor deze gemeentelijke jeugdzorg. Die termijn is een smoes! Het duurt te lang voor het lijdende kind, dat verkeerd behandeld wordt.
VerwijderenGeen ouder die protesteert tegen het ongeldig maken van die Awb m.b.t. jeugdzorg.
Dr. T,
BeantwoordenVerwijderenOp zich een uitgebreid en helder betoog.
Of dit ook interessant is - met alle andere onrust over stelselwijziging en transitie- is de vraag. Ook op dit moment bestaan er regels en wetten betreffende jeugdhulpverlening c.q. bescherming (op sommige punten in strijd met de grondwet).
Dat in de praktijk bijna niemand zich aan de regels houdt is niet zo vreemd (menselijke eigenschap).
Dat dit vervolgens tot op het hoogste niveau - rechtbank, politiek- volledig wordt geaccepteerd, geeft echter te denken. Mijn mening over de komende veranderingen: Zij deden een plas en alles bleef zoals het was.
Slapende Rotterdammers, u kan nog wakker worden en protesteren tegen de inhoud van deze concept-verordening.
VerwijderenZolang het niet is aangenomen, is het bewerkbaar!
Het gaat om uw kind of kleinkind.
Groot alarm rond invoering Jeugdwet
BeantwoordenVerwijderenDEN HAAG, dinsdag | door Jan-Willem Navis
telegraaf dinsdag 4 maart 2014
Kinderen die jeugdzorg krijgen, weten nog steeds niet of ze volgend jaar wel goede zorg krijgen, als de gemeente verantwoordelijk wordt. De onafhankelijke commissie die toeziet op de invoering van de Jeugdwet luidt de noodklok omdat op alle fronten vertraging optreedt.
Regel alleen het minimaal noodzakelijke, is het nieuwe devies voor de gemeenten.
Tien maanden voor de deadline zijn er nog nauwelijks afspraken gemaakt over het voortzetten van de behandelingen. De Transitiecommissie Stelselherziening Jeugdzorg onder leiding van Leonard Geluk is voor de derde keer in een half jaar tijd snoeihard in zijn kritiek op iedereen in de jeugdhulp. „Tijd is meer dan ooit een bepalende factor.”
D66-Kamerlid Bergkamp is erg geschrokken. „Kwetsbare jongeren vragen de uiterste zorgvuldigheid van het kabinet.” Ze wil weten of het nog wel haalbaar is om volgend jaar gelijktijdig de ouderenzorg te hervormen.
De streefdatum voor de overgang van alle jeugdhulp naar de gemeenten is nog steeds haalbaar, denkt Geluk. Maar 1 januari kan alleen worden gehaald als iedereen vanaf nu eendrachtig samenwerkt.
En door de raadsverkiezingen en de daaropvolgende coalitieonderhandelingen ligt de politieke besluitvorming bij de gemeenten de komende weken stil. Zo gaat kostbare tijd verloren.
Dat gebeurde de afgelopen maanden op alle terreinen. De gemeenten ruzieden met staatssecretaris Van Rijn (Volksgezondheid) over geld, en lieten de zorgverzekeraars wachten. Die streden weer in de senaat om de kinderpsychiatrie in het basispakket te houden.
De Bureaus Jeugdzorg hebben op verschillende plaatsen in het land vorige week afspraken gemaakt over het overdragen van cliënten, maar de toekomst van de organisaties zelf is nog ongewis.
Goddank kan het zijn dat kinderen geen recht meer zullen hebben op verkeerd aangeraden hulptrajecten. Moge vele verkeerde uithuisplaatsingen ongedaan gemaakt worden.
VerwijderenLaat i.p.v. de onnodige laagwaardige jeugdzorg (zonder echte zorg) maar overgenomen worden door bestaande gezondheidszorg!
Dat is beroepsethisch met echt tuchtrecht als controlemiddel.