Wat
de ontlabelings-beweging wil is de ‘labels’ zoals autisme en ADHD eraf halen en
met zijn allen begrip tonen en lief zijn voor kinderen die ‘iets anders’ zijn.
De ervaring van veel ouders met kinderen die ‘anders’ zijn is dat de
maatschappij daar helemaal niet zoveel begrip voor heeft ('asociaal', 'die kunnen
hun kind niet opvoeden', 'dat kind moet gewoon een klap voor zijn kop krijgen',
'als het mijn kind was dan wist ik het wel'). Je kunt niet verwachten dat de
gehele Nederlandse bevolking gaat accepteren dat sommige kinderen gewoon een
beetje anders zijn. Dat is utopisch denken.
Thomas
die zich in de supermarkt ‘iets anders gedraagt’ als hij de flessen Cola op de
grond gooit en zijn moeder voor trut uitscheld. De supermarktmanager zal
sneller begripvol zijn als de ouder uitlegt dat Thomas autisme en ADHD heeft.
Ontwikkeling en
beschaving
Het
is juist een teken van ontwikkeling en beschaving dat we voor bepaalde niet
sociale gedragingen labels hebben gevonden (en medicatie), zodat deze mensen
niet langer als de dorpsgek door het leven hoeven te gaan. En waar ligt de
grens bij het ontlabelen? Tot hoever kun je ontlabelen en de-medicaliseren sociaal
volhouden? Is het nog steeds gewoon een beetje anders als Thomas met zijn stoel
wiebelt, of ook nog als hij met zijn hoofd tegen de muur bonkt? Of als hij bij
Sterre de haren uit haar hoofd trekt of de kat met een schaar bewerkt?
Hoe lang rekken
we het lijden?
Hoelang
kun je het volhouden, totdat de gehele omgeving Thomas en zijn ouders uitkotst? Tot hij geen vriendjes meer heeft, omdat iedereen die jongen die ‘een beetje
anders is’ als een onhandelbaar kind beschouwt, waar we sociaal verplicht begrip
voor moeten opbrengen, maar met ons eigen gezonde kind toch liever met een boog
omheen lopen? En wie krijgt dan de schuld? De leraar, de ouders, de omgeving
die niet begripvol genoeg is geweest voor dit pseudo-genormaliseerde kind?
Wanneer
mag je zeggen dat het aangeboren en heftige psychiatrische problematiek betreft? Wanneer
hebben ouders en kinderen genoeg geleden
voordat deze kinderen ‘anders’ mogen zijn. En dat experiment willen wij nu als samenleving
inzetten? Het wordt voorgesteld alsof
het ontlabelen een vrij en blij gevoel geeft waarin mensen weer worden gerespecteerd
in hun natuurlijke zijn, terwijl het wel degelijk normatief is wat ze de burger
opleggen, omdat er een pedagogische schuldvraag wordt opgeroepen. In een
stadscultuur wordt van kinderen sociaal aangepast gedrag verwacht en zeker op
school. Kinderen klimmen niet de hele dag in bomen en rennen niet in de weide
om zich uit te leven. Ze zitten in een klas met dertig kinderen en spelen twee
kwartier buiten.
Waarom zou er in onze samenleving geen begrip, geen liefde en warmte en goede ondersteuning voor gezinnen met speciale kinderen kunnen zijn als ze wél een diagnose hebben? Staat diagnosticeren dan automatisch gelijk aan liefdeloosheid, niet kunnen opvoeden en aandachttrekkerij? En waar maken de beleidsmakers uit op dat mensen met een diagnose vanzelfsprekend worden gediscrimineerd?
Waarom zou er in onze samenleving geen begrip, geen liefde en warmte en goede ondersteuning voor gezinnen met speciale kinderen kunnen zijn als ze wél een diagnose hebben? Staat diagnosticeren dan automatisch gelijk aan liefdeloosheid, niet kunnen opvoeden en aandachttrekkerij? En waar maken de beleidsmakers uit op dat mensen met een diagnose vanzelfsprekend worden gediscrimineerd?
Het experiment
Het
experiment is bij de bestuurders al in volle gang. Ze prediken ontlabelen en de-medicaliseren
met grote passie. In de stad Amsterdam wordt de OKA ingezet, die HBO+ is
opgeleid en na vijf gesprekken je kind al dan niet doorverwijst naar een
specialist. Misschien wel via de huisarts, maar die staat ook onder curatele
van de gemeente, omdat hij vorig jaar al teveel heeft doorverwezen naar
specialistische zorg.
Eigen netwerk suggereert dat je het alleen niet kan, maar
een aangeboren aandoening van een zware gradatie betekent dat niemand het kan.
En dan kun je de hele sociale flauwekul achterwege laten. Waarom moeten ouders
eerst mooi wezen, opzitten en poot geven aan de Ouder- en Kind adviseur of het
Sociale Wijkteam en hebben ze niet als volwaardige burgers rechtstreeks toegang
tot specialistische hulp voor hun kind? Leg dat maar eens uit buiten de stille
verdenking van pedagogisch onbekwaam zijn of het mishandelen van je kind. In
deze aanpak zijn ouders op de eerste plaats ongeschikt als opvoeder, maar als
ze erin slagen hun onschuld aan te tonen dan mag hun kind ‘anders’ zijn. En in
welk opzicht is dit anders dan jeugdzorg?
Ranada van Kralingen
Update: 5 juli 2016
http://www.nu.nl/wetenschap/3691763/autistisch-brein-zeer-actief-in-ruststand-.html
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24294201
Ranada van Kralingen
Update: 5 juli 2016
Van
Binsbergen: 'Overal krijgen we te horen dat we moeten demedicaliseren,
normaliseren, dat de behandelingen sneller en korter moeten en dat er minder
kinderen gesloten moeten zitten. Erken gewoon dat het niet voor ieder kind
korter en sneller kan. Voor sommige kinderen heb je gewoon twee, drie jaar
nodig. Het zijn er maar een paar honderd. Haal die alsjeblieft uit de
marktwerking, weg van de gemeenten, neem je verantwoordelijkheid als overheid
en richt drie of vier centra op voor deze complexe kinderen. Anders krijgen we
in de toekomst nieuwe Brandons.'
http://www.nu.nl/wetenschap/3691763/autistisch-brein-zeer-actief-in-ruststand-.html
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24294201
http://jusd1.wordpress.com/2014/02/04/ook-psychiaters-in-opleiding-uiten-zorgen-over-nieuwe-jeugdwet/
http://eservice-data.solidam.com.s3-website-us-east-1.amazonaws.com/publication/telegraaf/native-app/issue/2014/02/04/0001/public/frame/ed80e86845e896a5938ab95b7ab12de46c2d369a.html
Zie ook:
Zie ook:
Desiree
pakt wethouder aan... https://sites.google.com/site/ouderszhz/jeugdwet/desireepaktwethouderdieadhdincjgwilafdoengefundeerdaan
Desiree pakt wethouder, die ADHD in CJG wil afdoen,
gefundeerd aan.
Geachte mevrouw Wolsing,
Naar aanleiding van uw twitterbericht, waarin u stelde dat het artikel
van Jan Vroomans “Stop Ritalin” een verhaal naar uw hart was stuur ik u
deze e-mail. U, was vreselijk verbaasd dat ouders zo fel en kort door
de bocht op u reageerde toen u stelde ADHD, voortaan maar in het CJG af te
doen. Doch ik tracht wel te begrijpen waarom ouders met kinderen die echt
ADHD hebben zo fel reageren. Het verhaal in de Volkskrant, is het zoveelste
in hun ogen “negatieve” verhaal over ADHD. Het verhaal komt van een
onderwijzer niet gehinderd door enige kennis op het gebied van kinder en
jeugdpsychiatrie. Niet gehinderd door enige kennis over hoe die
over-diagnostiek nu werkelijk is ontstaan. Vervolgens roeptoetert u ADHD doen
we voortaan wel af op het CJG. Maar ik help u graag uit uw boze droom.
ADHD, los je niet op in het CJG en je lost het al helemaal niet op met
generalistisch werken. Aan generalistisch werken zit voor deze kinderen en
hun ouders een nadeel het verdrijft specialistische kennis die je hier
keihard nodig hebt. Lees de bijlage “Te lichte zorg net zo slecht als te
zware zorg” dan begrijpt u dat een stelletje HBO- generalisten die doktertje
spelen dit niet gaan oplossen. Sterker generalisten die ADHD miskennen,
onderkennen of niet opmerken maken het probleem groter het kind ontspoort.
Daarmee wordt de zorg extra duur.
Dat over-diagnostiek een groot probleem is ontken ik niet. Interessanter
is te kijken hoe deze over diagnostiek is ontstaan.
1. Het stellen van een
medische diagnose is in Nederland volgens die wet BIG geen medisch
voorbehouden handeling. In de wet BIG staat zij die volgens hun studie kunnen
aantonen bekwaam te zijn zijn bekwaam een medische diagnose te stellen. In
2005, adviseerde de Raad van de volksgezondheid, n.a.v. het rapport “Medische
Diagnose Kiezen Voor Deskundigeheid” aan de heer Hogervorst, dat het stellen
van een medische diagnose geen voorbehouden handeling hoefde te worden. Dit
betekend dat iedereen die zich bekwaam acht op grond van studie de diagnose
ADHD kan stellen. Kort gezegd mogen Orthopedagogen/generalisten,
GZ-psychologen, basisartsen, huisartsen, kinderartsen en psychiaters de
diagnose stellen. Van dit rijtje mogen alleen eerste twee geen medicatie
voorschrijven zij moeten voor medicatie doorverwijzen naar de (kinder)
psychiater. De eerste twee, doen d.m.v een persoonlijkheids onderzoek,
IQ test, gezinsanamnese en observatie in drie leefmilieus uitgebreid
onderzoek om tot een diagnose te komen een kinderpsychiater doet dit ook.
Mijn mening is dan ook dat een groot deel van de over-diagnostiek zit bij
artsen als Pereira die onder het mom probeert u het maar en we zien wel
Ritalin voorschrijven.
2. De DBC tereur een kind
wordt naar de psychiater gestuurd omdat er iets mee is laten we zeggen
extreem druk gedrag. Soms heeft ook een psychiater niet meteen helder wat er
speelt of waar het omdraait. Hij ziet wel dat er een probleem is maar kan de
vinger er niet opleggen. Om een kind verder te kunnen behandelen moet er een
voorlopige diagnose gesteld worden dit vereist de DBC. Geen diagnose is geen
behandeling en kan dus verdere schade opleveren voor een kind. Heel vaak
wordt dan de voorlopige diagnose ADHD gesteld om zo vanuit de behandeling te
kijken wat er speelt. Na het onderzoek moet de diagnose wel worden aangepast
en dit gebeurt meestal niet.
3. Te weinig kennis
omdat eenieder die bekwaam wordt geacht de diagnose ADHD mag stellen gaat er
nog al wat mis. Zo krijgen kinderen die thuis grenzeloos worden opgevoed,
mishandeld of verwaarloost worden ook het label ADHD en de bijbehorende
medicatie. Deze kinderen laten vaak op ADHD gelijkend gedrag zien. Een niet
deskundige kan dit niet filteren en hupsakee u kind heeft ADHD het probleem
wordt niet herkend. Met de nieuwe inrichting van het jeugdzorg systeem en het
generalistisch werken krijg je meer gevallen die over het hoofd worden
gezien. Demedicaliseren het stokpaartje van het kabinet wordt hiermee niet
opgelost.
4. Scholen spelen een
hele belangrijke rol in het medicaliseren. Leerkrachten kunnen drukke
kinderen niet aan. Drukke kinderen stagneren de prestaties van de klas.
Scholen worden afgerekend op hun cito scores daar draait de bekostiging op.
Scholen dwingen ouders tot onderzoek en tot medicatie gebruik. Met de
regelmaat van de klok dreigen zij met AMK meldingen als ouders onderzoek
en/of medicatie weigeren. Zelf meegemaakt, maar ik hield mijn rug
recht.
Dit waren zo maar 4 punten waar men om over-diagnostiek te stoppen meer
onderzoek naar moet doen.
Mijn visie is voortkomend uit lange ervaringsdeskundigheid op het gebied
van kinderen met ADHD en niet zelden hun ADHD ouders is de
volgende: Kinderen kunnen en mogen niet gediagnosticeerd en
gemedicaliseerd worden zonder gedegen onderzoek. Goed onderzoek bestaat in de
voorfase uit een persoonlijkheidsonderzoek, een IQ test, langdurige
observatie diagnostiek in het 1e, 2e en 3e leefmilieu van kinderen. Na de
diagnose ADHD dienen deze kinderen gemonitord te worden of ze goed zijn
ingesteld en gemonitoord te worden of er verbetering in de 3
leefmilieus worden waargenomen. Voorts dient goed te worden gekeken of
er sprake is van dreigende comorbiditeiten en druk op het kind in de
contexten van diens leven. Bij de diagnose ADHD horen adequaat advies en een
goed behandeling als behandelaar dien je naar de hoogte, lengte en werking
van de medicatie te kijken te streven naar een maatpak voor de kinderen en
hun ouders. Bij bijwerkingen kijk en zoek je samen naar wat wel en niet
werkt. Echte ADHD is een complexe aandoening en de aanpak heeft veel
rafelranden. Of door de nieuwe inrichting van de jeugd-ggz de
demedicalisatie die men in Den-Haag voor ogen heeft wordt bereikt zal
de toekomst uitwijzen. Persoonlijk denk ik van niet je gaat zien dat gedegen
onderzoek wordt geschrapt en ADHD nog meer zal worden afgedaan met een pil
waardoor kinderen ontsporen. Erg jammer en een gemiste kans .
Het artikel in de Telegraaf van zaterdag 12 juli 2014 was beter dan de
column van Jan Vroomans waarover u zo roeptoetert.
Zelfs Laura Batstra, een groot tegenstander van Ritalin, neemt in dit
artikel redelijk genuanceerd stelling. Dat is mooi ze is soms nogal
rechtlijnig. Bram Bakker niet, maar dat is ook niet te verwachten. Hij is een
volwassenenpsychiater die ook niet echt weet waar het over gaat. Als we
minder ritalin willen, dan is er heel wat nodig. Niet enkel in de
beroepsgroep en bij ouders. Ook op maatschappelijk vlak. Deze discussie zal
dus nog een aantal jaren doorgaan. Binnen het CJG los je het in elk geval
niet op...
Tot zover ik hoor graag van u.
Desiree van Doremalen
0611600310
|
Grappig dat deze ontlabellings-lobby wel de j-GGZ labelt.
BeantwoordenVerwijderenOnderstaand artikel met Youtube over jeugdzorg en pseudo-bezuinigen maar ook in
http://www.youtube.com/watch?v=OKelzO3eiMM
komt naar voren dat deze lobby boter op het hoofd heeft, en minder effectief is dan hoger opgeleide gezondheidszorg, die integraler echte hulptrajecten kan wijzen.
De enige weide waar de kinderen zich straks nog mogen uitleven is de 'container-weide' van burgemeester Van der Laan, als het hele gezin buiten de stadsgrenzen wordt geplaatst.
BeantwoordenVerwijderenMaakt allemaal niet uit Sven, als het maar ver is van die Oka's, en andere regisseurs.
VerwijderenLiever in een container dan in het buurtberaad.
Wanneer komt er nu eens het besef dat de regie bij de ouders moet liggen met of zonder ondersteuning "dan denk ik aan een regieassistent"
Nou, sorry hoor.
BeantwoordenVerwijderenIk heb ook de diagnose autisme, en mocht ook geen dieren mishandelen, met spullen gooien of mijn moeder uitschelden.
Ik ben met normen en waarden opgegroeid.
Er zullen wel kinderen zijn met anti-sociaal gedrag, maar dat zijn ernstige gevallen. Vaak zijn er meerdere oorzaken.
Maar als kinderen wiebelen op hun stoel, dromerig of druk zijn, moeilijk stil kunnen zitten, kunnen we daar inderdaad begrip voor hebben. Kinderen hebben ook bewegingsruimte nodig.
Als maatschappij hebben we de verantwoording om een natuurlijke omgeving te creëren waar het kind zich op zijn eigen manier kan ontwikkelen.
Sarah Morton