Een tijd lang leek Jeugdzorg Dark horse één van de weinigen te
zijn met stevige kritiek op de transitie en de sociale wijkteams, vanuit het
perspectief van de cliënt (jeugdzorg-gedupeerden) en niet vanuit de belangen
van bestuurders, politici en zorgondernemers. Een andere partij die serieuze
kritiek had op de overheveling van de j-GGZ was een (aanzienlijk) deel van de
J-GGZ zelf, maar die werd definitief de mond gesnoerd door de instemming van de
Eerste Kamer met de nieuwe jeugdwet, waarmee een nieuwe politieke en dus
beroepsmatige realiteit leek te zijn geboren. De j-GGZ zou zich nu wel moeten
aanpassen om te overleven in het nieuwe stelsel en groepen van tegensputterende
ouders, die zouden vanzelf wel verdwijnen.
Maar een jaar nadat wij op deze blog begonnen te fulmineren tegen het megalomane,
ondoordachte en slecht uitgewerkte overheidsplan, beginnen ook andere partijen zich kritisch te uiten over de sociale wijkteams en ook
steeds meer Kamerleden beginnen zich af te vragen waar ze in godsnaam mee
hebben ingestemd.
Al
in een vroeg stadium werd voor ons duidelijk dat het knelpunt van de transitie
zou komen te liggen bij een aantal kernproblemen:
1
In hoeverre zouden de sociale wijkteams de oude jeugdzorgmentaliteit overnemen
en in een beschuldigende en insinuerende rol vallen richting ouders?
2
In hoeverre zouden de bezuinigingsmaatregelen van de overheid die samengaan met
de transitie er voor gaan zorgen dat de lokale overheden de goedkoopste zorg
gaan inkopen en niet de meest effectieve/ klantvriendelijke?
3
In hoeverre wordt de Eigen Kracht als een ‘haarlemmerolie’ gezien waarvan men
wonderen verwacht in een vrijwillig kader van hulpverlening dat eigenlijk
helemaal niet vrijwillig is, maar door het drangkarakter (zonder tussenkomst
van rechter) ook een chantagemiddel kan zijn om gezinnen te ‘vangen’ die
misschien zo’n paardenmiddel helemaal niet nodig hebben?
4
In hoeverre is het überhaupt wenselijk dat de overheid zo indringend en
langdurig achter de voordeur komt van burgers en de privacy en zelfbeschikking
van burgers geheel overboord gooit?
http://jeugdzorg-darkhorse.blogspot.nl/2014/04/de-augeo-foundation-heeft-een-missie.html
6
In hoeverre zal de toegang tot specialistische hulp voor kinderen geblokkeerd
worden door de gemeente uit bezuinigingsoverwegingen?
7
In hoeverre is het een misleiding van het kabinet om te beloven dat kinderen
die echt specialistische hulp nodig hebben die zullen krijgen, als in laatste
instantie het college daar over oordeelt en niet de huisarts zelf, die wel mag
doorverwijzen maar wiens ‘advies’ niet hoeft te worden overgenomen?
8
In hoeverre is ‘passende hulp’ voor een kind niet een te open omschrijving dat
door gemeenten te ruim geïnterpreteerd kan worden?
9
In hoeverre getuigt het van verstand en verantwoordelijkheidsgevoel naar de
burgers aan de kant van de beleidsmakers om zo’n mega-operatie als de Transitie,
die nooit eerder is uitgevoerd (alleen in Denemarken, maar daar werd de j-GGZ
niet meegeheveld) zo slecht uitgewerkt, met zoveel open- en door de lokale
bestuurders zelf in te vullen gebieden, onder zo’n grote tijdsdruk, met sinds
de gemeenteraadsverkiezingen zoveel nieuw in te werken lokale bestuurders?
http://jeugdzorg-darkhorse.blogspot.nl/2014/03/lanceert-u-maar.html
http://jeugdzorg-darkhorse.blogspot.nl/2014/03/lanceert-u-maar.html
10
In hoeverre geven de proeftuinen van de Transitie een realistisch beeld van wat
er na 1 januari 2015 te verwachten valt voor de lokale politiek met deze enorme
verantwoordelijkheid, als ze zoals in Amsterdam op slechts een klein gedeelte
van de capaciteit hebben gedraaid van wat er straks van verwacht wordt?
11
In hoeverre kunnen we een inschatting maken van de betekenis van sociale
wijkteams als ze in de proeffase niet hebben doorverwezen naar gedwongen hulp,
terwijl ze in theorie wel de drang/dwangbevoegdheid hebben?
12
In hoeverre durven ouders een sociaal wijkteam te vertrouwen waar de
verantwoordelijkheid voor een hulpverleningstraject als het mis loopt, door
teveel instanties zal worden gedeeld, zodat ze de schuld naar elkaar kunnen
schuiven wanneer ouders verhaal komen halen?
13
In hoeverre is het vertrouwenswekkend dat er vanuit de gemeenten geen
universele klachtenregeling is opgesteld voor de sociale wijkteams, terwijl er onherroepelijk klachten zullen komen, zowel ten
aanzien van j-GGZ hulp voor kinderen die vanuit 'ontlabeling'-streven van
de landelijke overheid zal worden ingedamd en vervangen door
opvoedcursussen, als ten aanzien van het dwingen van ouders hulp te accepteren
waar ze niet om gevraagd hebben onder dreiging van Jeugdzorg- Kinderbescherming?
14
In hoeverre is het verstandig van de overheid om wederom de regie van de hulp
aan gezinnen over te laten aan mensen met lager opleidingsniveau (HBO, maar bij
ervaring ook MBO) tegenover de specialisten die universitair geschoold zijn?
15
In hoeverre is het voor niet-specialisten mogelijk om te beoordelen of de
hulpvraag van ouders voor hun kind misschien een aangeboren of medische component
heeft (die voor gedragsverandering zorgt) en te bepalen of het kind wel of geen
recht heeft op de meest hoogwaardige zorg (IVRK 24)?
16
In hoeverre zullen problemen van gezinnen die een complexe structuur kennen
werkelijk integraal worden aangepakt en waarop is de doorzettingsmacht van de regisseur/generalist
van de casus werkelijk gebaseerd, anders dan op suggestie en goedgelovigheid?
17
Wie wordt benoemd tot regisseur/generalist van een casus (van welke
organisatie) en waarom zal deze het aantal hulpverleners gaan beperken om
wildgroei te voorkomen en niet toch de mensen van de ‘eigen club’ te vaak de
bal toespelen?
19
In hoeverre maken ouders überhaupt nog een kans in de rechtszaal als ze een
heel sociaal wijkteam tegenover zich krijgen dat gezamenlijk het dossier heeft
opgebouwd, waardoor zij allemaal als informant gelden voor de Raad voor de
Kinderbescherming?
20
In hoeverre worden ouders door de overheid misleidt als ze hier niet
nadrukkelijk op worden gewezen?
21
In hoeverre wil de overheid wederom ‘voor een dubbeltje op de eerste rij zitten’,
door de regie toe te kennen aan lager geschoolden (met specialistische hulp op
de achtergrond) en weer voorbij te gaan aan het advies dat al jaren wordt gegeven
uit verschillende hoeken, om een specialist in de toegangspoort tot jeugdhulp te
zetten en die te laten bepalen of er sprake is van aangeboren problematiek bij
het kind of een vraag om het probleem sociaal-pedagogisch aan te pakken?
22
In hoeverre worden scholen (in Amsterdam) op de hoogte gesteld van de (juridische)
problemen die ze kunnen verwachten met de aanwezigheid van de
Ouder-Kindadviseur in de school, die geen deel is van het schoolteam, maar zich
wel zo opstelt?
23
In hoeverre is het een slecht voorteken dat veel jeugdhulpaanbieders het
convenant niet wilden ondertekenen (het ‘juridische hiaat’) op het feestje van
de inmiddels weggestemde Amsterdamse wethouder voor jeugdzaken Hilhorst? http://www.at5.nl/artikelen/117881/problemen-stapelen-zich-op-voor-pvd-a-lijsttrekker
24
In hoeverre wordt de Ouder-Kindadviseur een ‘jeugdzorgwerker-in-de-school’ (om de
kinderen te kunnen volgen vanuit mishandelingoogpunt), of juist een overbodige
extra schoolmaatschappelijk werker/ Intern Begeleider, die dubbel werk gaat
doen?
25
In hoeverre kan er iets terecht komen van de doorzettingsmacht van de Ouder-Kindadviseur,
als nu nog steeds niet duidelijk is voor scholen hoe deze zich gaat
positioneren binnen de school? (Schooldirecteur: ‘Het overkomt ons ook maar’)
26
In hoeverre is het reëel om te verwachten dat instanties als
woningbouwvereniging, schuldhulpverlening, verslavingszorg,
uitkeringsinstantie, j-GGZ, etc, zich allemaal zullen schikken naar de autoriteit
van de regisseur van het wijkteam om integrale hulp te bieden aan een gezin en
dit gelijktijdig voor meerdere (multi) probleemgezinnen en gezinnen waar de
hulpvraag een stuk eenvoudiger is, maar men escalatie van problemen juist wenst
te voorkomen? (Nederland
is een ‘consensusland’- eindeloos vergaderen is waar we goed in zijn)
27
In hoeverre is het een illusie om de specialistische hulp af te serveren als ‘te
duur’ en ‘onnodig’ en daar voetbal, muziekles en gedwongen 'leuk doen met de
buurt' ervoor in de plaats te stellen vanuit een nieuwbakken ideologie (Civil
Society) van links intellectuelen, die na het spastische postmodernisme met de
zoveelste mislukte poging komen om hun grachtengordelbestaan, dat zover van de gewone
burger is losgezongen een nieuwe impuls te geven? (En in hoeverre gaan de rechtse liberale
krachten in deze flauwekul mee, met geen andere motivatie dan dat het zo lekker
bezuinigt?)
28 Mensen willen naar hun eigen huisarts, iemand waar ze een vertrouwensband mee hebben. Waarvan ze weten dat die universitair is opgeleid. Mensen hebben geen trek in een Sociaal-fröbel-Wijkteam.
2 maart 2016
Update 30 juni 205:
28 Mensen willen naar hun eigen huisarts, iemand waar ze een vertrouwensband mee hebben. Waarvan ze weten dat die universitair is opgeleid. Mensen hebben geen trek in een Sociaal-fröbel-Wijkteam.
Kinderombudsman
Marc Dullaert: 18 maart 2016
Zorgen
over de deskundigheid van de wijkteams zijn niet verdwenen
https://www.perssupport.nl/persbericht/98074/kinderombudsman-jeugdhulp-nog-steeds-niet-op-orde
. http://svensnijer-essays.blogspot.nl/2015/10/mosterd-na-de-jeugdwet-maaltijd_28.html
2 maart 2016
Veilig
Thuis is zichzelf aan het uitvinden. Het lastige is: dat geldt ook voor de
wijkteams, …
In
werkelijkheid laat de deskundigheid van die teams inzake mishandeling vaak te
wensen over, zeggen directeuren van Veilig Thuis. Wijkteams hangen geregeld aan
de lijn bij Veilig Thuis – „klopt onze aanpak voor dit gezin zo?” – en ook dat
kost tijd.
Update: 15 december 2015 door Robert Vermeiren 3
reacties
393 doperwten
Ja, ik was er enthousiast door, toen het me werd
gepresenteerd. Gemeenteambtenaren werken samen met zorgprofessionals aan een
nieuw model voor bekostiging. Een integrale bekostiging die eenvoudiger zou
zijn dan het huidige prestatiemodel. Ik werd er echt blij van …
… tot de realiteit van de dag me weer bij zinnen
bracht. De realiteit dat elke gemeente het op zichzelf doet.
Niet gehinderd door gebrek aan kennis en ervaring
bouwt elke gemeente zijn eigen unieke jeugdhulpstructuur op. Vanuit de vaste
overtuiging dat hun werkwijze het allemaal beter en goedkoper zal maken..
Lees verder….
http://blogs.kenniscentrum-kjp.nl/2015/12/15/robert-v/bekostiging-jeugdhulp
UPDATE 7 december 2015:
UPDATE 7 december 2015:
Zorgvisie - ‘Kennis wijkteams slecht geborgd’ http://www.zorgvisie.nl/Kwaliteit/Nieuws/2015/12/Kennis-wijkteams-slecht-geborgd-2728672W/
UPDATE 14 juli 2015:
http://www.socialevraagstukken.nl/site/2015/07/04/we-leven-in-on-sociologische-tijden/
UPDATE: 2 juli 2015
http://www.socialevraagstukken.nl/site/2015/07/04/we-leven-in-on-sociologische-tijden/
UPDATE: 2 juli 2015
'Toegang
tot jeugdhulp stokt op alle niveaus'
De toegang en verwijzing naar jeugdhulp
verloopt niet goed. Dat blijkt uit de tweede kwartaalrapportage 2015 van De
Monitor Transitie Jeugd. Dit leidt tot onduidelijkheid en onnodige vertraging
voor kinderen om de noodzakelijke zorg te krijgen.
Blijkens de monitor zijn het telkens
nieuwe obstakels die door de gemeente of wijkteam worden opgeworpen. Om
te beginnen is lokale informatie over toegang tot de jeugdhulp vaak onvoldoende
of afwezig.
Wanneer mensen wel de juiste toegang
vinden om hun zorgvraag te uiten, is het voor hen onduidelijk op welke manier
hier opvolging aan wordt gegeven en duurt het soms langer dan de toegestane
termijn van acht weken voordat er een beschikking wordt afgegeven.
Als de beschikking er eenmaal is, is de
kans groot dat ouders geconfronteerd worden met lange wachtlijsten, oplopend
tot soms wel een half jaar tot een jaar voor gespecialiseerde zorg.
Deskundigheid
Om mensen met een zorgvraag adequaat te kunnen helpen,
is het essentieel dat er voldoende deskundigheid aanwezig is bij het
gemeenteloket, de wijkteams, de Centra voor Jeugd en Gezin.
Op dit moment bestaan de meeste wijkteams uit
generalisten en is er vaak gebrek aan expertise op specifieke terreinen. Om de
problemen aan te pakken bevelen de opstellers van de Monitor Transitie Jeugd aan om de deskundigheid
in de wijkteams te verhogen.
Wijkteams zouden daarnaast actief de expertise van
andere professionals moeten kunnen inroepen. Dit gebeurt nu niet, blijkt uit het
aantal meldingen: andere professionals worden soms door het wijkteam buiten
spel gezet.
Gemeentes
omarmen massaal de sociale wijkteams als dé manier om de nieuwe zorgtaken op te
vangen. In de praktijk stuit het model op fundamentele problemen, betogen
hoogleraren bestuursrecht van de RUG.
23 juni om 22:51 uur dvhn
Zie ook
Geen obstakels
Het idee is mooi: alle hulpverleners in
één sociaal wijkteam. De maatschappelijk werker, de uitkeringsinstantie, het
centrum voor jeugd en gezin, de wijkverpleegkundige, de jeugdzorg. Samenwerking
is het devies nu gemeentes door de decentralisaties verantwoordelijk zijn voor
veel zorgtaken. Nooit meer achttien hulpverleners die betrokken zijn bij één
gezin.
,,Het is een hype'', zegt hoogleraar
bestuursrecht Heinrich Winter van de Rijksuniversiteit Groningen. Sociale
wijkteams zijn bij 90 procent van de gemeentes ingevoerd. Maar de onderbouwing
ontbreekt, zegt Winter. ,,Als we maar zo'n wijkteam hebben komt het goed, is
soms de gedachte. Die gedachte is overtrokken. Er zijn obstakels.''
Vechten om je deel
Grootste probleem: hulpverleners kunnen
dan wel in één team zitten, de geldstromen blijven gescheiden. Hun werk wordt
betaald door de eigen organisatie, niet uit het budget van het wijkteam.
Organisaties houden dus hun eigen financiële belang, zeker nu er stevig
bezuinigd wordt. ,,Ze blijven vechten om hun deel van de taart'', zegt Winter.
,,Echt samenwerken kan pas als er ook één geldstroom is.'' Ook angst voor
privacywetgeving over het uitwisselen van gegevens zit ware teamvorming in de
weg. ,,Daar kun je gewoon goede afspraken over maken, maar dat is vaak niet
gebeurd.'' De organisatievormen van de sociale wijkteams lopen per gemeente ook
nogal uiteen. Winter: ,,In de hype van het wijkteam is iedereen enorm achter
elkaar aangelopen en zijn de problemen geparkeerd en omzeild.''
Verschuiving
Ook het fundamentele recht op zorg loopt
gevaar door de nieuwe werkwijze, stelt collega-hoogleraar bestuurskunde Bert
Marseille. Wie nu hulp vraagt, krijgt een ‘keukentafelgesprek' waarin wordt
besproken wat voor hulp noodzakelijk is. Vroeger deed een burger een formele
aanvraag en volgde daarop een besluit of iemand al dan niet recht had op hulp.
Een besluit waartegen bezwaar ingediend kan worden. ,,Nu ontstaat een soort
onderhandelingssituatie'', zegt Marseille. ,,Dat is een wezenlijke verschuiving
van de verhoudingen.''
Alert blijven
Die verschuiving is niet per se slecht,
maar hij is volgens de hoogleraren bestuursrecht wel risicovol. Ook door de
samenstelling van de wijkteams, waarin veel verschillende private organisaties
zijn vertegenwoordigd, is het vaak onduidelijk hoe en bij wie bezwaar gemaakt
kan worden tegen een beslissing. Marseille: ,,Je ziet een gemeente als
Amsterdam bijvoorbeeld bezwaren afschuiven door te zeggen: dien maar een klacht
in bij de betreffende organisatie.''
Burgers waarderen het als de overheid met
ze in gesprek gaat en niet optreedt als een afstandelijk bolwerk dat
onbegrijpelijke brieven stuurt. ,,Als dat goed gebeurt is dat positief”, zegt
Marseille. ,,Maar we moeten ervoor waken dat het recht niet verdampt. Want het
staat gewoon in de wet dat iemand recht heeft op een traplift of een
scootmobiel.''
Update: 24 juni 2015 -
Gemeente verantwoordelijk voor jeugdhulp; wachtlijsten
lopen op
woensdag 24 juni 2015 | 17:49
De wachtlijsten voor urgente gevallen in de
jeugdpsychiatrie zijn veel te lang geworden. Dat zegt het centrum voor
jeugdpsychiatrie in Amsterdam, de Bascule.
Vanaf begin dit jaar is de gemeente in plaats van het
Rijk verantwoordelijk voor de jeugdhulp. Dat is tot nu toe zeker geen
verbetering. 'Bezuiniging op bezuiniging leidt er op een gegeven moment toe dat
er een kritische ondergrens wordt gebruikt en daar maak ik me wel zorgen om',
zegt Muriël Bos, directeur van de Bascule.
Al sinds 2008 is er minder geld en minder personeel
voor behandelingen. Maar sinds begin dit jaar lopen de wachttijden voor
specialistische zorg, zoals behandeling van dwangstoornissen, op tot wel een
jaar.
Want het Rijk heeft bezuinigd toen ze de
Jeugdzorg overhevelde en de overheid verwacht dat patiënten in een vroeg
stadium al naar zogenaamde wijkteams gaan, maar dat doen ze niet.
De staatssecretaris liet al weten dat gemeenten de
problematiek rondom de oplopende wachtlijsten zelf op moeten lossen. 'Dat
betekent dat we heel goed moeten kijken of we nu onze budgetten op een goede manier
verdeeld hebben en ook de goede partijen hebben ingezet voor de dingen die we
doen', vindt verantwoordelijk wethouder Simone Kukenheim.
Andere
kritische geluiden over de Transitie:
Carin Wevers:
Samenwerken om te kunnen concurreren
'Gek genoeg lijken de meeste instellingen erg enthousiast te zijn over deze innovatie en staan ze te trappelen om deel te nemen. Dat is gek want velen zijn elkaars concurrenten en dat was toch een van de redenen waarom de samenwerking nu juist zo moeizaam verliep? Waarom zou je tijd en geld steken in samenwerken met je concurrent? En nu staat men te popelen om met elkaar om de tafel te gaan zitten?
Zijn ze ineens geen concurrenten meer van elkaar dan?
Integendeel, de concurrentie lijkt moordender dan ooit. Als de specialismen wegvallen en daarmee ook de gespecialiseerde financiering en instellingen vooral generalisten in dienst moeten nemen, waarin kunnen ze zich dan nog van elkaar onderscheiden? We zien dat instellingen nu al bezig zijn om hun specialismen af te stoten om zo te laten zien (aan hun toekomstige financierders; de gemeente) dat zij het best toegerust zijn voor deze nieuwe integrale aanpak.'
JDH: Met
andere woorden, ze loochenen hun kennisbasis, omdat ze daar geen financiering
meer voor krijgen en zijn nu bezig zich in te likken bij de gemeente.
Aan het
einde van dit artikel spreekt Wevers van de noodzaak van het wegvallen van de
concurrentie tussen de verschillende jeugdhulpaanbieders en het in dienst
treden van het sociale wijkteam van de gemeente (ambtenaar worden!), als enige
mogelijkheid om kwaliteit te garanderen en samenwerking tussen de aanbieders
echt te bevorderen. Dit lijkt mij een uitstekend standpunt, dat goed aansluit bij
ons pleidooi voor een gemeentelijke klachtenregeling, geldend voor het gehele
wijkteam en niet een versnippering van klachtenprocedures richting alle
participerende aanbieders in het wijkteam. (Dit is in de huidige jeugdzorgopzet
juist zo’n groot probleem)
Sociaal
ondernemer Daniël Giltay Veth (SoZio april 2014)
‘Samen
met onder meer met Albert Jan Kruiter heb ik in mei vorig jaar geconcludeerd
dat het Sociale Wijkteam vrijwel nergens de kinderschoenen is ontgroeid, en dat
er nog heel wat obstakels uit de weg moeten worden geruimd wil het aan de
hooggestemde verwachtingen kunnen voldoen.’
‘
‘SamenDoen’ dreigt een nieuwe koker erbij te worden als aanpak van
multiprobleemgezinnen, terwijl het idee een systeeminnovatie was om aan de enorme
versnippering in het welzijn een eind te maken.
Het verzet komt vooral van instellingen: ze zijn mordicus tegen het uitgangspunt dat de professional in het sociale wijkteam ‘specialist in het team en generalist in de uitvoering’ behoort te zijn. Het fundamentele bezwaar van de instellingen is dat door de loskoppeling van professionals en instellingen de jeugdprofessionals niet meer getraind worden in hun specialisme’.
Het verzet komt vooral van instellingen: ze zijn mordicus tegen het uitgangspunt dat de professional in het sociale wijkteam ‘specialist in het team en generalist in de uitvoering’ behoort te zijn. Het fundamentele bezwaar van de instellingen is dat door de loskoppeling van professionals en instellingen de jeugdprofessionals niet meer getraind worden in hun specialisme’.
Cecile
van Houdt
‘Er zitten juridische haken en ogen aan
het werken in wijkteams als het gaat om de uitvoering van de Jeugdwet.
Bijvoorbeeld over de verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van de zorg en over
de werkgeversfunctie. Dat zegt juriste Cecile van Houdt in het tijdschrift
Sociaal Bestek. ‘De problemen komen als er iets mis gaat.’
‘Het probleem is dat de
jeugdhulpaanbieder in principe verantwoordelijk is voor de geleverde zorg, maar
zijn medewerkers niet meer aanstuurt. Want, medewerkers bepalen de te leveren
jeugdhulp in het wijkteam. Gezamenlijk met andere hulpverleners zoals
schuldhulpverleners van de gemeenten. De wijkteams zijn meestal geen onderdeel
van de gemeente, geen onderdeel van een zorgaanbieder en geen zelfstandige
rechtspersoon. De gemeente heeft wel een jeugdhulpplicht in het kader van de
nieuwe Jeugdwet.’
JDH: Uit de laatste alinea blijkt heel helder dat de sociale wijkteams een juridische aansprakelijkheid hebben die in het luchtledige rondzweeft. De gemeente biedt de hulp wel aan, maar draait er niet voor op als het in de soep loopt met de sociale wijkteams. En dat is vreemd, want als je ‘dicht bij de burger’ wil staan om hulp te verlenen, dan wil je die burger toch ook recht in de ogen kunnen kijken om je te verantwoorden wanneer het mis gaat? Of trekt de gemeente als er straks wordt doorgeschakeld naar het gedwongen kader, samen met het sociale wijkteam dan zijn handen ervan af, net zoals nu jeugdzorg dat doet, met de mededeling dat het nu verder aan de rechter is om te oordelen, er aan voorbijgaand dat het hele voortraject en (manier van) dossieropbouw wel degelijk hun aansprakelijkheid is?
Algemene conclusie: Door het inzetten van wijkteams wordt de zorg minder effectief. Omdat het
ontbreekt aan kennis hoge specialisatie aan de voorkant wordt de zorg onnodig
duur. Een groot risico dat de jeugdige niet op tijd de zorg krijgt die hij of
zij nodig heeft. Hierdoor wordt er van plan a naar b ,c en d gehopt met als
gevolg dat ouders en kind hulpverlening moe worden en dus niet adequaat worden
geholpen.
UPDATE:26 april 2015
Medische gegevens gezin massaal opgevraagd
Amsterdam | Hans Kuitert
JDH: Uit de laatste alinea blijkt heel helder dat de sociale wijkteams een juridische aansprakelijkheid hebben die in het luchtledige rondzweeft. De gemeente biedt de hulp wel aan, maar draait er niet voor op als het in de soep loopt met de sociale wijkteams. En dat is vreemd, want als je ‘dicht bij de burger’ wil staan om hulp te verlenen, dan wil je die burger toch ook recht in de ogen kunnen kijken om je te verantwoorden wanneer het mis gaat? Of trekt de gemeente als er straks wordt doorgeschakeld naar het gedwongen kader, samen met het sociale wijkteam dan zijn handen ervan af, net zoals nu jeugdzorg dat doet, met de mededeling dat het nu verder aan de rechter is om te oordelen, er aan voorbijgaand dat het hele voortraject en (manier van) dossieropbouw wel degelijk hun aansprakelijkheid is?
Update: 17 juli 2015
Wijkteams voor zorg nog onbekend en onbemind
Patiënten
melden zich eerder bij de huisarts dan bij het wijkteam
Mensen
die zorg nodig hebben waarvoor de gemeente sinds januari verantwoordelijk is,
gaan niet snel naar het sociaal wijkteam. Ze gaan eerder naar de
huisarts. En dat terwijl het wijkteam juist een centrale rol moet spelen
sinds delen van de zorg van het Rijk naar de gemeenten zijn overgeheveld.
Slechts
10 procent van de mensen die sinds januari bij de gemeenten hulp zochten, heeft
contact gehad met een wijkteam.
Voor
de mensen die de afgelopen 4,5 maand daadwerkelijk zorg hebben gekregen, heeft
14 procent het wijkteam gesproken. Dat blijkt uit een onderzoek van I&O
Research onder 7000 mensen. Veel mensen kennen de wijkteams niet.
Onderzoeker
Peter Kanne van I&O Research zegt
dat de decentralisaties nog niet opleveren waarvoor die bedacht zijn.
"Dat kan komen door kinderziekten, maar de wijkteams zijn nog niet
uit de verf gekomen als dé plek waar de regie op de zorg
plaatsvindt."
Keukentafelgesprek
Van
de mensen die wel met het wijkteam in contact kwamen, was ruim de helft ronduit
positief. 20 procent gaf een onvoldoende. Er werd niet goed geluisterd, het
contact verliep moeizaam, er werd niet goed samengewerkt of de leden van
het team werden niet deskundig gevonden.
Ook
het keukentafelgesprek, een andere hoeksteen van de zorg die de gemeenten
leveren, functioneert nog niet. Maar 14 procent van de mensen die bij de
gemeente hulp vroegen, had zo'n gesprek. De mensen die wel een gesprek
kregen, waarderen dat met een 6,8.
Update 1 juli 2014:
Beste mensen:
Hierbij de link naar een groot landelijk
onderzoek aangaande het functioneren van wijkteams.
De conclusies zijn schokkend hier onder
even een opsomming:
De ambities van de sociale wijkteams
liggen hoog. Het onderzoek toont aan dat het maar zeer de vraag is of deze
ambities gerealiseerd kunnen worden.
Alleen intensieve samenwerkingsvormen van
sociale wijkteams zullen in staat zijn om de transformatie van het sociale
domein goed in te zetten en door te zetten.
Niet haalbaar - niet geschoold
Ook de mate van het inzetten van De
Kanteling zal daar naar verwachting een rol bij spelen. Niet gekanteld is niet
getransformeerd. Daarmee is de beoogde aanpak, de verbetering van de efficiency
en effectiviteit mogelijk niet haalbaar.
De helft van de sociale wijkteams is niet
geschoold voor hun nieuwe werk.
Een groot deel van de sociale wijkteams is
nog niet gefaciliteerd met een adequaat ICT systeem, daarnaast is er bij een
groot deel van de sociale wijkteams momenteel nog sprake van een dubbele
registratie
Volgens visie van de ouders zijn de
verliezen de wijkteams op de volgende punten hun effectiviteit:
Met de komst van de generalist verdwijnt
specifieke kennis. Een generalist wordt geacht van alle markten thuis te zijn.
Dat gaat ten koste van specialistische kennis waardoor kinderen met echte
problemen kans lopen te laat of verkeerde zorg te krijgen. Om problemen te voor
komen kiest men dan vaak voor een oplossing die te duur is of voor drang.
Kwetsbaar
Een generalist en de collega’s in het
wijkteam moeten zich transparant opstellen. Het moet duidelijk zijn wat ze in
het gezin doen. Het gezin dient iedere week te worden besproken in een
casuïstiek overleg. Deze punten maken een generalist en een wijkteam kwetsbaar.
Zeker omdat ze constant de veiligheidslijn in de gaten moeten houden en
gelijktijdig moeten werken vanuit volledige transparantie. Het hier
voornoemde vereist een flinke doses zelfreflectie, een helikopterview en
nieuwsgierigheid. Alles bij elkaar is de conclusie dat dit om meer kennis
vraagt dan de gemiddelde HBO-er bezit.
Een goede generalist en een goed
samengesteld wijkteam werkt niet vanuit kantoor maar komen bij de mensen thuis.
Het is dus van belang dat hun mobiele-telefoonnummer bekend is bij de ouders en
de jeugdige, niet iedereen wil dit. Eventuele terug verwijzing naar het
voor-veld of een andere organisatie is lastig. Ouders en jeugdige, krijgen dan
veelal te maken met organisaties die anders werken. Opeens moeten ze
bijvoorbeeld weer op kantoor komen voor hun afspraken. Of moeten ze hun
hulpverlener weer via de telefoniste bellen. Dit vergt een hele omschakeling waardoor
het risico bestaat dat het vaak “kwetsbare gezin” te laat hulp vraagt of er
vanaf ziet.
UPDATE:26 april 2015
Telegraaf
Ambtenaar
schendt het beroepsgeheim
Zondag,
26 april 2015
Medische gegevens gezin massaal opgevraagd
Amsterdam | Hans Kuitert
De
medische gegevens van jongeren en hun ouders dreigen op straat te belanden, nu
veel gemeenten voor zij rekeningen betalen onder het beroepsgeheim vallende
gegevens willen hebben. Gemeenten kunnen dat eisen omdat de nieuwe jeugdwet de
privacy slecht heeft geregeld.
De
crème de la crème van jeugdzorgverleners (zo’n 300 vooraanstaande psychologen,
psychiaters, kinderartsen en hoogleraren) luidt de noodklok in een
brandbriefpetitie aan verantwoordelijk staatssecretaris Van Rijn.
Veel
gemeenten eisen ten minste een minimaal inzicht in de zorgproblematiek van een
gezin voordat de nota’s van zorginstanties worden uitgekeerd. Op de declaratie
aan de gemeente, sinds 1 januari van dit jaar voor de zorg de
hoofdverantwoordelijk, dienen ook medische indicaties van jongeren, en niet
zelden ook van hun ouders, te staan, anders wordt de nota niet betaald.
Medische gegevens mogen echter alleen worden verstrekt met uitdrukkelijke
toestemming van ouders en boven de 12 jaar ook de kinderen.
Deze
schending van het medisch beroepsgeheim is nu duidelijk geworden, doordat
gemeenten de eerste nota’s hebben ontvangen en niet in medische of
psychiatrische problematiek geschoolde ambtenaren het medische of
psychologische naadje van de kous willen weten, zo blijkt uit een
inventarisatie van de beroepsgroep.
Al
eerder wees het College Bescherming Persoonsgegevens erop dat gemeenten geen
medische persoonsgegevens mogen opvragen. Toch gebeurt het, stellen de
ondertekenaars van de petitie.
Ambtenaren
die het zorgbetalingsinfuus beheren gaan daarmee hun boekje te buiten.
Onduidelijk is ook welke sancties er bestaan voor ambtelijk misbruik van de
onder het beroepsgeheim vallende informatie over burgers. Ook is er geen zicht
op de mogelijkheden deze gegevens te koppelen aan andere persoonsgegevens.
Saillant
is een noodkreet gisteren van een aantal burgemeesters en bestuurders, die op
de website van Binnenlands Bestuur zeggen dat veel gemeenten, waterschappen en
provincies hun digitale dossiers en archieven niet op orde hebben.
Als
er geen maatregelen worden genomen om digitale informatie van overheden op
lange termijn toegankelijk te houden, kan dat schadelijk zijn voor burgers,
ondernemers en de overheden zelf, zo staat in hun brief.
Het
ministerie van VWS heeft aangekondigd de ’weeffout’ in de jeugdwet te zullen
repareren. In het jeugdzorgveld hebben weinigen daar vertrouwen in.
Privacy is
een onderschoven kind in de nieuwe zorgwerkelijkheid zoals het kabinet die vorm
heeft gegeven, maar de zorgverleners denken dat financiële controle van
declaraties door gemeenten wel mogelijk is zonder beroepsgeheimen te
doorbreken.
Als voorbeeld geven zij de regeling die vrijgevestigde psychotherapeuten
hebben opgesteld met de zorgverzekeraars. De controle wordt daarbij getoetst
door onafhankelijke professionals.
Update 27 juli 2015:
Opvangcentra voor crisisjeugd zitten tjokvol
De crisisopvang voor kinderen met psychoses,
zelfmoordneigingen en andere ernstige gedragsproblemen zit overvol. Ze moeten
te lang wachten op de juiste zorg, waardoor de situatie escaleert.
Als er niet snel geld bijkomt, gebeuren er ongelukken
Door extra bedden te plaatsen of elders een plek te
zoeken, weten instellingen jongeren die à la minute hulp nodig hebben nog net
op te vangen. Maar als er niet snel geld bijkomt, gebeuren er ongelukken,
waarschuwen diverse aanbieders van crisisopvang.
Robert Vermeiren, hoogleraar kinder- en jeugdpsychiatrie en directeur patiëntenzorg van Curium LUMC, noemt de situatie 'nijpend'. ,,We worden heel vaak gebeld door instellingen uit andere delen van het land die jongeren willen plaatsen, maar zelf geen plek hebben.''
De extra toestroom wordt volgens hulpverleners grotendeels veroorzaakt door de overheveling van jeugdzorg naar de gemeenten.
Robert Vermeiren, hoogleraar kinder- en jeugdpsychiatrie en directeur patiëntenzorg van Curium LUMC, noemt de situatie 'nijpend'. ,,We worden heel vaak gebeld door instellingen uit andere delen van het land die jongeren willen plaatsen, maar zelf geen plek hebben.''
De extra toestroom wordt volgens hulpverleners grotendeels veroorzaakt door de overheveling van jeugdzorg naar de gemeenten.
Sinds 1 januari moeten wijkteams kinderen
doorverwijzen. ,,Maar die functioneren op veel plekken nog niet optimaal,
waardoor kinderen niet bij de juiste hulp terechtkomen.
Uiteindelijk belanden ze dan in de crisisopvang,"
bevestigt een woordvoerder van Jeugdzorg Nederland.
Opnamestop
Directeur Ronald Buijs van Yulius, een instelling voor
kinder- en jeugdpsychiatrie in Dordrecht, vangt nu 10 procent extra kinderen
op, maar krijgt daar niet volledig voor betaald. ,,De gemeentes in
Zuid-Holland-Zuid hebben zelfs een opnamestop afgekondigd. Absurd! Deze
kinderen zijn een risico voor zichzelf of hun omgeving. Die kun je niet
wegsturen."
De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) zegt geen weet van opnamestops te hebben, maar gaat onderzoeken of daar landelijk sprake van is.
De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) zegt geen weet van opnamestops te hebben, maar gaat onderzoeken of daar landelijk sprake van is.
Update: 30 september 2015
´Niemand weet wat werkt voor sociaal netwerk´
28 september 2015 1304 3
Er is geen zicht op de langetermijneffecten van
interventies om sociale netwerken te versterken. Omdat er geen onderzoek naar
wordt gedaan, aldus lector Rick Kwekkeboom van de Hogeschool van Amsterdam.
'Projecten worden soms afgesloten met een tevredenheidsonderzoekje'
'Gemeenten doen maar wat als het gaat om interventies
die de sociale netwerken moeten versterken,' zegt Rick Kwekkeboom in een
interview met Binnenlands Bestuur.´Er worden in gemeenten
projecten opgetuigd, vol enthousiasme uitgevoerd en soms afgesloten met een
tevredenheidsonderzoekje, zegt Kwekkeboom.´Maar niemand weet of het echt
effectief is.'
Interventies
Verschillende gemeenten komen met verschillende
interventies om sociale netwerken te versterken. Interventies zoals Buddies,
Netwerkcoaches, Moeders informeren moeders, Mijnbuurtje.nl, Mantelscan, Peuter
in zicht!´De lijst van interventies is lang', zegt Kwekkeboom, 'maar niemand
weet wat werkt. Omdat het niet onderzocht wordt. 'Wethouders presenteren liever
meteen resultaat, ze kijken niet naar de effecten op lange termijn. Want over tien
jaar zit er een andere wethouder.'
Buurthuis
Uit de tevredenheidsonderzoeken die door gemeenten
worden gehouden blijkt meestal dat mensen blij zijn met het project, zegt
Kwekkeboom. 'Dat is op zich wel winst, maar er wordt niet onderzocht waar het succes
vandaan komt en of de methode ergens anders ook toepasbaar is. Misschien ligt
een deel van het succes wel in het gezellige buurthuis of aan de persoon die
het uitvoert. Daar weten we heel weinig van.'
Sociale sector
Kwekkeboom: 'De sociale sector kenmerkt zich door
steeds weer nieuwe interventies toe te passen. Vanuit een grote betrokkenheid
en vanuit het idee dat je soms snel moet handelen, wordt er als een soort
Hansje Brinker ergens een vinger in de dijk gestoken. Maar op een bepaald
moment kun je je toch afvragen of je niet beter ergens een stevige dijk kunt
neerleggen.'
Carolien Stam
Meer klachten rond jeugdzorg verwacht, wijkteams
moeilijk te vinden
http://www.dichtbij.nl/almere/regionaal-nieuws/artikel/4194476/meer-klachten-rond-jeugdzorg-verwacht-wijkteams-moeilijk-te-vinden.aspx
Mijn dagelijkse gevecht tegen de gemeente
Gepost in Blog
op 21 maart 2016
“Ik kan het woord niet meer horen: transitie. Wat
betekent het nu eigenlijk?
Een transitie is een structurele verandering die het
resultaat is van op elkaar inwerkende en elkaar versterkende ontwikkelingen op
het gebied van bijvoorbeeld zorg. Die staat. Maar in de zorg werkt het anders
en voor velen werkt het niet.
Gemeenten zijn vanaf 1 januari 2015
verantwoordelijk voor, onder andere, zorg aan langdurig zieken en ouderen. Een
deel van deze taken hadden zij al, een deel hebben ze overgenomen van de
rijksoverheid.
Het idee is dat de gemeenten het dichtst bij de
inwoners zitten en deze de zorg effectiever, met minder bureaucratie, en
goedkoper kunnen leveren.
Goedkoop, veilig en adequaat. De meest gehoorde termen
uit de monden van degenen die nu een indicatie moeten afgeven aan mensen die
zorg nodig hebben.
Ik begeleid mensen die tegen WMO-problemen aanlopen,
en in het traject van indicaties en aanvragen door de bomen het bos niet meer
zien.
Omdat ik het vreselijk vind dat een echtpaar van 85 en
82 jaar na jaren geen huishoudelijke hulp meer krijgt, en gebrek heeft aan een
elektrische rolstoel voor meneer, en een luisterend oor mist. Ik kwam bij hen
thuis, overzag het geheel en ben gaan bellen om te kijken of ik een
keukentafelgesprek voor ze kon regelen. Dat is gelukt: er kwam een
ondersteuningsplan.
Bomvol (taal)fouten, verkeerde informatie en inschattingen,
en met een eigenaardige regel er onder: bij ondertekening ging meneer er mee
akkoord dat de gemeente overal zijn gegevens kon opvragen… Meneer is tegen het
Elektronisch Patiënten Dossier, moest hij dit dan ondertekenen? Dat wilde hij
niet, met als gevolg dat hij dan geen indicatie kreeg voor huishoudelijke hulp.
Hoe kan het in de wereld bestaan dat de gemeente mensen iets laat tekenen waar
zij niet achter staan maar niet onderuit kunnen?
Ik ben maar weer maar eens bellen. Meneer wilde wel
tekenen dat hij akkoord ging met een aangepast ondersteuningsplan, maar niet
voor het uitwisselen van gegevens. Drama, drama, want ‘zo kan de gemeente niet
werken!’ Dit werd hen op deze manier allemaal wel erg lastig gemaakt.
Die
begeleidster (ik dus) moest zich er maar beter helemaal niet mee bemoeien. Fout,
dat moet je niet tegen mij zeggen als ik zie dat er onrechtvaardige dingen
gebeuren.
Ik bijt me er in vast tot het geregeld is. Het is uiteindelijk
geregeld, alleen de elektrische rolstoel nog niet. Het advies van een
onafhankelijk ergotherapeut heeft de gemeente naast zich neer gelegd. Zij werkt
namelijk vanuit de cliënt en niet vanuit de geldverstrekker, werd mij gezegd.
Nee,
er moet iemand komen vanuit de gemeente die een ergotherapeutische achtergrond
heeft en de zaak nog eens opnieuw bekijkt.
Hoezo belangenverstrengeling? Duidelijk
is hier wel dat wie betaald ook bepaalt. Moet deze meneer zijn stofzuiger aan
zijn looprek vast binden en dan zelf maar door het huis gaan? Nee, hier is hulp
nodig.
De aangewezen klantondersteuner van meneer wilde het
toch breder zien, volgens haar is hier meer aan de hand. Niet dat ze opgeleid
is om hier een oordeel over te vellen, maar vooruit, er beweegt tenminste iets.
Er volgt binnenkort een vierde keukentafelgesprek. Als
dit de opzet is van het langer thuis moeten wonen omdat de zorginstellingen
dicht gaan, dan weet ik het niet meer. Gedwongen verhuizen? Mensen maar laten
wachten op hun voorzieningen totdat het niet meer hoeft? “Ach,” zei meneer,
“als ik dood ben kost het ze niets meer, dat is ook goedkoop toch?”
Er staat nu wel een aantekening in hun systeem dat er
niet meer met mij gesproken mag worden over cliënten. Uiteraard wil de gemeente
een machtiging op papier en een telefonische toezegging van de cliënten dat ik
hun belangen in zorgzaken behartig. Kom maar op, ik ben er klaar voor en er
klaar mee! De machtigingen die ik in mijn bezit heb, stapelen zich op. Hoeveel
mensen ik intussen heb geholpen met dit soort zaken? Dat wilde de gemeente ook
wel graag weten. Tja, daar kan ík in het kader van de privacy geen uitspraken
over doen. Maar neem van me aan: ik heb bijna een dagtaak aan het vechten tegen
het lompe apparaat dat gemeente heet. Transitie? Nee, laat maar. Ik doe niet
meer mee. Ik zie structurele veranderingen maar beslist geen versterkende
ontwikkelingen. Alleen maar problemen, en dat kan iemand die al zorg nodig
heeft nu net niet gebruiken…”
Gastblog van Conny den Heijer, @ConnydenHeijer.
Ja, en Bjz presenteert zich inmiddels aan gemeenten als deskundige partij, en probeert de gemeenten te bewegen om de 'zorg' bij hen in te kopen.
BeantwoordenVerwijderenAls dat gebeurt zijn we terug bij af of nog verder weg:
De gemeente verantwoordelijk maar zonder ervaring en kennis. Bjz op de bok als instituut, maar net als voorheen onvoldoende gecontroleerd, en de wijkteams ongrijpbaar en ondeskundig ..
Wie zijn gezin en kinderen lief heeft houdt ze allemaal buiten de deur.
Gevonden na een jaar zoeken (je moet wel van lezen houden). Uit alle hoeken was er samenwerking om ouders en kinderen te manipuleren, dus ook onderwijs! Het blijkt dat NL geen verantwoordelijkheid wilt nemen voor de de door hun opgezette instellingen, waar zij onze kinderen laten wegkwijnen met hun minachting voor kinderen en ouder(s).
BeantwoordenVerwijderenAfkijken bij andere landen, daar zijn ze goed in. Als het fout gaat dan kunnen ze vingertje wijzen.
Rapport 2009
http://www.nji.nl/nl/JeugdzorginEuropa.pdf
Vervolg 2012.
http://www.nji.nl/nl/Transitie_Jeugdzorg_in_Europa_versie_2_0.pdf
The Dutch Savety Board met o.a. van Vollenhoven als panellid;
ABOUT THE PHYSICAL SAFETY OF THE YOUNG CHILD
Thematic study: cases of child abuse with a fatal or near fatal end (door de ouder(s))
// In the Netherlands a few dozen children die every year as a result of abuse by (one of) their parents. The number of children of which it is known that they have died because of abuse is probably only the tip of the iceberg, because not all deaths were investigated until recently. Moreover, when the deaths were investigated it could not always be established whether abuse was involved. \\
*************************************************************************************************************
Wanneer gaan ze schrijven over de dode en geestelijke, fysieke mishandelden door hun toedoen?
Als het ergens om gaat dan is het “transparantie van de verantwoordelijkheid” De zekerheid dat de juiste personen op de juiste manier zullen worden afgerekend op hun fouten, en beloond worden voor wat ze goed doen.
BeantwoordenVerwijderenDe eigenlijke fout in het systeem is niet dat er informatie wordt verzameld en gebruikt maar dat dat op onverantwoorde wijze gebeurt.
http://www.onderzoeksraad.nl/uploads/items-docs/1624/rapport_kindveligheid_EN_web_definitief.pdf (helaas in het Engels)
BeantwoordenVerwijderenWeet niet zeker of ik de link van de The Dutch Safety Board had bijgedaan, hier alsnog de link naar het rapport: ABOUT THE PHYSICAL SAFETY OF THE YOUNG CHILD
Thematic study: cases of child abuse with a fatal or near fatal end
Het is allemaal één pot nat!
Slechte ervaringen met sociale wijkteam. Na 4x te zijn door verwezen!! Commerciële hulp gezocht en daar wel veel aan gehad. Sociale wijkteams kunnen wat mij betreft afgeschaft worden!
BeantwoordenVerwijderen24 februari 2016
BeantwoordenVerwijderenhttp://www.medischcontact.nl/Actueel/Nieuws/Nieuwsbericht/152966/Jeugdartsen-niet-betrokken-bij-wijkteams.htm
Jeugdartsen niet betrokken bij wijkteams
Van de jeugdartsen is 60 procent op geen enkele wijze betrokken bij de wijkteams die de eerstelijnszorg voor jeugd en gezin moeten uitvoeren nu de gemeenten verantwoordelijk zijn voor de jeugdzorg.
Dat stelt de vereniging AJN Jeugdartsen Nederland (AJN) naar aanleiding van een enquête onder 193 leden uit 128 verschillende Nederlandse gemeenten. De AJN vindt dat de focus op preventie verloren dreigt te gaan en dat er veel te weinig gebruik wordt gemaakt van de kennis van jeugdartsen, die juist 90 tot 95 procent van de kinderen al vanaf de geboorte volgen.
AJN-voorzitter Mascha Kamphuis denkt dat de jeugdartsen te weinig in beeld zijn bij de wijkteams – waarvan de huisarts wordt gezien als poortwachter – doordat gemeenten en andere zorgverleners het bestaan van de jeugdgezondheidszorg te veel als vanzelfsprekend zien. Kamphuis: ‘En daarmee zijn we eigenlijk onzichtbaar. Dat kan ik ook onszelf aanrekenen overigens. We hebben nooit ons best hoeven te doen om onszelf als jeugdartsen neer te zetten, waardoor we daarin niet zo kundig zijn.
Op dit moment zijn er volgens Kamphuis geen wettelijke regels over hoe de wijkteams moeten worden samengesteld. ‘Maar ik zou wensen dat er minimumeisen komen waarin plaats is voor de jeugdgezondheidszorg en de preventieve functie die jeugdartsen en jeugdverpleegkundigen kunnen hebben binnen een wijkteam.’
Overigens heeft 40 procent van de jeugdartsen wél contact met de wijkteams. Zij zijn bereikbaar voor consultatie en 18 procent maakt deel uit van het wijkteam. Kamphuis: ‘Maar dat kan dus op veel plekken beter, al is dat geen verwijt aan de zorgprofessionals; die doen hun stinkende best. Een verklaring zou ook kunnen zijn dat de gemeenten eerst proberen de hulpverlening in orde te krijgen en daardoor nog geen oog hebben voor preventieve zorg. We hopen dat de verbinding dan later nog komt.’
Simone Paauw
2 maart 2016
BeantwoordenVerwijderenhttp://www.nrc.nl/handelsblad/2016/03/02/geweld-achter-de-voordeur-toch-op-de-wachtlijst-1596873
Veilig Thuis is zichzelf aan het uitvinden. Het lastige is: dat geldt ook voor de wijkteams, …
In werkelijkheid laat de deskundigheid van die teams inzake mishandeling vaak te wensen over, zeggen directeuren van Veilig Thuis. Wijkteams hangen geregeld aan de lijn bij Veilig Thuis – „klopt onze aanpak voor dit gezin zo?” – en ook dat kost tijd.