dinsdag 1 april 2014

De geniale kinderen in Wassenaar

http://www.wassenaar.nl/de_gemeente/jongeren/enquete

Normale kinderen houden zich bezig met jeugdpuistjes, met voetbalplaatjes, de Voice of Holland, sparen voor je rijbewijs of het aankomende schoolfeest, maar niet in Wassenaar. Volgens de gemeente Wassenaar zijn de jongere inwoners van hun gemeente allemaal aankomend psycholoog/socioloog en zijn ze de hele dag bezig met het observeren van hun sociale omgeving. 

Ze hebben verstand van alle maatschappelijke sectoren en kunnen goed onderscheid maken bij het indelen en het inschalen van allerlei soorten problematiek waar jongeren mee te maken hebben, alsmede inzicht tonen bij het omschrijven van de onderliggende problematiek die de uiterlijke omstandigheden in werking hebben gezet.

De vragenlijst over alle soorten van problemen en psychische aandoeningen die ze thuis, op school en op het werk waarnemen (bij jan en alleman) is daarom voor deze jongeren een peulenschilletje. Heb ik al gezegd dat de Wassenaarse jongeren ook helderziend zijn? En dat ze een uitstekende wetskennis hebben? En dat ze de Meldcode Kindermishandeling uit hun hoofd kennen?  Dat moet haast wel, want ze begrijpen goed het verschil tussen ‘onzekerheid in de opvoeding’ en een ondertoezichtstelling volgens de ambtenaren van de gemeente Wassenaar. 

Weliswaar wordt boven de enquête vermeld dat het invullen maar 10 minuten in beslag neemt, maar als je het spectrum in ogenschouw neemt waar men verwacht dat ze over zullen rapporteren, dan lijken die 10 minuten toch wat aan de krappe kant. Ik zou in 10 minuten geen encyclopedie kunnen schrijven over zoveel onderwerpen, op zo’n brede schaal! Gedragsstoornissen, pesten, schooluitval, drugs, ziekte en gezondheid, leerproblemen, criminaliteit, huiselijk geweld, ondertoezichtstelling, etc, etc. Briljante kinderen moeten daar wonen in Wassenaar.

En nog even los van wat er van deze minderjarige burgers gevraagd wordt om over te rapporteren, lijkt het henzelf, als ze er nog eens over nadenken zo in de komende week, misschien toch ook niet zo’n goed idee om jongeren lastig te vallen met onderwerpen die voor het grootste deel buiten hun kennis en ervaringsgebied vallen. Als je als lokale overheid wat onzeker bent over de transitie, leg dat dan niet bij jongeren neer. Dat heet in jeugdzorgterminologie ‘het belasten van het kind met volwassen problemen’. Of moeten we de gemeente Wassenaar even onder toezicht stellen om ze te leren inzicht te krijgen in de eigen problematiek, zonder dat de kinderen hier de dupe van worden?

Sven Snijer


Enquête


Ouders en jongeren: denk mee met de zorg in Wassenaar!
In 2015 verandert er veel op het gebied van zorg en hulp voor jeugdigen en opvoeders. Met de landelijke stelselwijziging Jeugd krijgt de gemeente meer taken en verantwoordelijkheden om ouders, kinderen en jongeren te ondersteunen rondom opvoeden en opgroeien.

De gemeente is zich op de nieuwe taken aan het voorbereiden en kan de mening van ouders en jongeren goed gebruiken. Ze heeft daarom vragenlijsten laten maken. Zou u / zou jij je stem willen laten horen? Vul dan de vragenlijst in.
Het invullen van de vragenlijsten duurt ongeveer 10 minuten. De antwoorden worden anoniem verwerkt.

Onder de inzendingen van ouders worden 3x 4 toegangsbewijzen voor Familiepark Drievliet verloot. Jongeren kunnen kans maken op 2x 2 kaarten voor de Efteling. 

Denk mee en vul de vragenlijst in! Hartelijk bedankt! 



Vragenlijst voor ouders   (Deze link opent in een nieuw venster) 
                                                                              

(Zie hier een onderdeel van de vragenlijst voor jongeren)

Het gaat hier om de problemen rondom opgroeien die jij het meeste in je omgeving opmerkt. Dus op jouw school, in je buurt of op je werk. Geef de problemen een score van 1 tot 3. 1 is voor het meest voorkomende probleem, 2 en 3 voor de problemen die daarna het meest om je heen opmerkt.


Van dwars gedrag tot gedragsstoornis.

Van druk tot ADHD.

Van bang tot angststoornis.

Van dip tot depressie.

Van plagen tot pesten.

Van geen zin in school tot schooluitval.

Van experimenteren met middelen tot misbruik van middelen/ verslaving.

Van ongezonde levensstijl tot ernstige gezondheidsproblemen.

Van sociaal onhandig tot autisme.

Van moeilijk lerend tot verstandelijk beperkt.

Van kattekwaad tot crimineel gedrag.

Van net de volgende klas halen tot achterstand in de ontwikkeling.

Van gekibbel tot huiselijk geweld.

Van onzekerheid over de opvoeding tot ondertoezichtstelling.

Van een beetje tot veel opvoedingsproblemen.

Overig. Je kunt andere problemen die je in je omgeving ziet, hieronder beschrijven bij 'Opmerkingen'.


4 opmerkingen:

  1. Als je dan toch de gemeente onder toezicht gaat stellen, pak dan ook wat van de scholen mee. Daar deugt ook het een en ander niet aan..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. NB: Alle gemeenten zijn aangeschreven dat het niveau jeugdzorg als zorg inkopen een groot duur gat veroorzaken zal in de gemeentelijke begroting, en door het gebrek aan diagnostiek (psychomedisch) inzicht zal er veel leed door jeugdzorgfouten worden veroorzaakt.

    Zorginkoop door de diagnosten (via huisarts naar specialist en therapeut) betaalbaar maken is zorg-effectiever en veel goedkoper dan de veelvuldige dwangzorg waar jeugdzorg voor zorgt, want die verschuilt zich achter de goedgelovige rechters die jeugdzorg overnemen in hun 'beslissing'.

    Er is reeds vaker duidelijk gemaakt dat de jeugd-GGZ per hulptraject gemiddeld slechts 6.000 kost tegenover jeugdzorg met dwang gemiddeld (gezien de ondeskundig durende tijd) dat een gat veroorzaakt van ca. 100.000.
    De WOZ zal omhoog gaan!
    Het Rijk zal niet willen bijspringen, dus de inwonende burger zal betalen.
    En ouders zouden nu al een rechtsbijstandverzekering moeten gaan aanhouden!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. In Rusland is het communisme (vrijwel) verdreven. Maar in Nederland steekt het de kop op in de vorm van jeugdzorg. Dit blijkt wel uit de enquêteformulieren die worden verspreid onder de jeugd in Wassenaar, waar zij een oordeel mogen vormen over hun ouders, buren, collega’s en klasgenoten. En ja hoor, dit zijn dezelfde methoden die men hanteerde in Rusland onder Stalin. Denk hierbij maar aan die jongen die zijn eigen ouders aangaf en die compleet van de aardbodem zijn verdwenen. Deze verrader is toen in Rusland officieel tot held verheven. Met busreizen naar zijn woonplaats. Dat de familie de jongen naderhand in het bos heeft afgemaakt, lijkt mij niet meer dan terecht. Hoezo held? En waar zijn we hier in Nederland ondertussen mee bezig?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. http://nl.wikipedia.org/wiki/Pavlik_Morozov

    BeantwoordenVerwijderen