In de Telegraaf van vandaag:
DEN HAAG, dinsdag | door Jan-Willem Navis
DEN HAAG, dinsdag | door Jan-Willem Navis
Kinderen die
jeugdzorg krijgen, weten nog steeds niet of ze volgend jaar wel goede zorg
krijgen, als de gemeente verantwoordelijk wordt. De onafhankelijke commissie
die toeziet op de invoering van de Jeugdwet luidt de noodklok omdat op alle
fronten vertraging optreedt.
Regel alleen
het minimaal noodzakelijke, is het nieuwe devies voor de gemeenten. Tien maanden
voor de deadline zijn er nog nauwelijks afspraken gemaakt over het voortzetten
van de behandelingen. De Transitiecommissie Stelselherziening Jeugdzorg onder
leiding van Leonard Geluk is voor de derde keer in een half jaar tijd snoeihard
in zijn kritiek op iedereen in de jeugdhulp. „Tijd is meer dan ooit een
bepalende factor.”
D66-Kamerlid
Bergkamp is erg geschrokken. „Kwetsbare jongeren vragen de uiterste
zorgvuldigheid van het kabinet.” Ze wil weten of het nog wel haalbaar is om
volgend jaar gelijktijdig de ouderenzorg te hervormen.
De
streefdatum voor de overgang van alle jeugdhulp naar de gemeenten is nog steeds
haalbaar, denkt Geluk. Maar 1 januari kan alleen worden gehaald als iedereen
vanaf nu eendrachtig samenwerkt.
En door de
raadsverkiezingen en de daaropvolgende coalitieonderhandelingen ligt de
politieke besluitvorming bij de gemeenten de komende weken stil. Zo gaat
kostbare tijd verloren.
Dat gebeurde
de afgelopen maanden op alle terreinen. De gemeenten ruzieden met
staatssecretaris Van Rijn (Volksgezondheid) over geld, en lieten de
zorgverzekeraars wachten. Die streden weer in de senaat om de kinderpsychiatrie
in het basispakket te houden.
De Bureaus
Jeugdzorg hebben op verschillende plaatsen in het land vorige week afspraken
gemaakt over het overdragen van cliënten, maar de toekomst van de organisaties
zelf is nog ongewis.
door Hans Kuitert en Jan-Willem Navis
DEN HAAG, woensdag 5 maart 2014
De decentralisatie van de jeugdzorg moet niet gebeuren op 1 januari 2015, maar over drie jaar worden uitgesmeerd. Alleen dan vallen bij de decentralisatie naar gemeenten geen kinderen en ouders tussen wal en schip.
Dit stellen Jeugdzorg Nederland, GGZ Nederland, de Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland (VGN) en de Vereniging voor Orthopedagogische Behandelcentra (VOBC) gezamenlijk, nu uit onderzoek blijkt dat er grote vertraging is opgelopen bij de hervorming. Gisteren bleek dat driekwart van de zorgaanbieders nog niet eens weet wanneer de gemeente met ze gaat praten over de inkoop van zorg.
Verantwoordelijk staatssecretaris Van Rijn (Volksgezondheid) wil echter van geen vertraging weten. Wel kondigt hij namens het kabinet aan dat gemeenten onder curatele worden gesteld als de onderhandelingen over een nieuwe coalitie na de verkiezingen te lang duren. „De tijd dringt, de nieuwe Transitie Autoriteit zal niet aarzelen om in te grijpen.” Insiders verwachten dat wel één op de tien gemeenten zo aangepakt wordt door het Rijk, dat zijn veertig gemeenten.
Miljoenen
Intussen weigert Van Rijn nog steeds te erkennen dat er mogelijk honderden miljoenen euro’s nodig zijn voor de kosten van ontslagvergoedingen en het afstoten van gebouwen van op te heffen Bureaus Jeugdzorg. Hij wil per geval bekijken hoe het aantal gedwongen ontslagen of vastgoedverkoop beperkt kan blijven.
Update: Jeugdzorg:
smeer decentralisatie uit
door Hans Kuitert en Jan-Willem Navis
DEN HAAG, woensdag 5 maart 2014
De decentralisatie van de jeugdzorg moet niet gebeuren op 1 januari 2015, maar over drie jaar worden uitgesmeerd. Alleen dan vallen bij de decentralisatie naar gemeenten geen kinderen en ouders tussen wal en schip.
Dit stellen Jeugdzorg Nederland, GGZ Nederland, de Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland (VGN) en de Vereniging voor Orthopedagogische Behandelcentra (VOBC) gezamenlijk, nu uit onderzoek blijkt dat er grote vertraging is opgelopen bij de hervorming. Gisteren bleek dat driekwart van de zorgaanbieders nog niet eens weet wanneer de gemeente met ze gaat praten over de inkoop van zorg.
Verantwoordelijk staatssecretaris Van Rijn (Volksgezondheid) wil echter van geen vertraging weten. Wel kondigt hij namens het kabinet aan dat gemeenten onder curatele worden gesteld als de onderhandelingen over een nieuwe coalitie na de verkiezingen te lang duren. „De tijd dringt, de nieuwe Transitie Autoriteit zal niet aarzelen om in te grijpen.” Insiders verwachten dat wel één op de tien gemeenten zo aangepakt wordt door het Rijk, dat zijn veertig gemeenten.
Miljoenen
Intussen weigert Van Rijn nog steeds te erkennen dat er mogelijk honderden miljoenen euro’s nodig zijn voor de kosten van ontslagvergoedingen en het afstoten van gebouwen van op te heffen Bureaus Jeugdzorg. Hij wil per geval bekijken hoe het aantal gedwongen ontslagen of vastgoedverkoop beperkt kan blijven.
Jeugdzorg Dark horse: "Told you so!" Hoeveel mensen hebben de petitie J-GGZ ondertekend? Maar liefst 95.000. Hoeveel burgers hebben hun zorgen niet kenbaar gemaakt aan de regering? Hoeveel specialisten hebben dat gedaan? Werd er geluisterd? NEE! Dit was te voorspellen. Het wordt één grote chaos.
De senatoren van de Eerste Kamer hebben kortgeleden ingestemd met de aankomende transitie, terwijl juist zij overvloedig zijn gewaarschuwd om niet zo blind en gedachteloos met deze wet in te stemmen als hun collega's in de Tweede Kamer. Als er kinderen en ouders tussen wal en schip vallen dan valt hen dat zeer aan te rekenen. Het belangrijkste punt van kritiek van ouders en familierecht advocaten, over de door-en-door verrotte jeugdzorg-cultuur, de leugens en het machtsmisbruik, is op dit moment nog niet eens een punt van aandacht bij de verantwoordelijken in deze klucht.
Er is een heel nieuw systeem opgetuigd met dezelfde gemankeerde onderdelen uit het oude systeem en dan pretendeert men dat het hier gaat om vernieuwing. Waar is de waarheidsvinding in het nieuwe systeem, waar is een deugdelijke klachtenregeling, waar blijft de deskundigheid en wie heeft de overkoepelende verantwoordelijkheid?
Het oude vermolmde jeugdzorg-systeem krijgt een nieuw likje verf en behang met een bakstenenmotiefje en moet nu doorgaan voor een solide constructie, maar van binnen ruikt het nog even muf, vies en amateuristisch als daarvoor. Wij hebben politici, die meesters zijn in het om de hete brij heen regeren en de fundamentele wantoestanden laten bestaan door er een mooi scherm omheen te trekken zoals na een liquidatie op straat. "Fietst u maar gewoon door mensen, er is niets aan de hand."
Tijd is niet het probleem van de transitie, maar een symptoom van de ziekte genaamd onzorgvuldigheid/ ondeskundigheid. Haast wordt er niet gemaakt in het belang van de kwetsbare kinderen, maar in het belang van de schatkist en in het belang van de Ministeries van VWS en Justitie, die hopen op een makkelijke manier zonder waarheidsvinding en zonder borging van rechten van ouders en kinderen, snel van het vervelende probleem jeugdzorg af te zijn door het bij de gemeenten te deponeren. En deze zijn totaal onvoorbereid en misleid door het Kabinet, omdat ze er nu achter komen dat het allemaal veel ingewikkelder, veel duurder en veel vervelender zal uitpakken, ook voor hen als bestuurders, dan ze was voorgehouden.
In feite komt het decennia lang falen van Jeugdzorg nu pas goed aan het licht. Juist door de overheveling van verantwoordelijkheden, wordt duidelijk waar verschillende partijen helemaal niet verantwoordelijk voor willen zijn. Wij wensen de gemeenten veel geluk met het gedrocht dat ze vanuit Den Haag in de schoot is geworpen.
Sven Snijer
Ranada van Kralingen
De senatoren van de Eerste Kamer hebben kortgeleden ingestemd met de aankomende transitie, terwijl juist zij overvloedig zijn gewaarschuwd om niet zo blind en gedachteloos met deze wet in te stemmen als hun collega's in de Tweede Kamer. Als er kinderen en ouders tussen wal en schip vallen dan valt hen dat zeer aan te rekenen. Het belangrijkste punt van kritiek van ouders en familierecht advocaten, over de door-en-door verrotte jeugdzorg-cultuur, de leugens en het machtsmisbruik, is op dit moment nog niet eens een punt van aandacht bij de verantwoordelijken in deze klucht.
Er is een heel nieuw systeem opgetuigd met dezelfde gemankeerde onderdelen uit het oude systeem en dan pretendeert men dat het hier gaat om vernieuwing. Waar is de waarheidsvinding in het nieuwe systeem, waar is een deugdelijke klachtenregeling, waar blijft de deskundigheid en wie heeft de overkoepelende verantwoordelijkheid?
Het oude vermolmde jeugdzorg-systeem krijgt een nieuw likje verf en behang met een bakstenenmotiefje en moet nu doorgaan voor een solide constructie, maar van binnen ruikt het nog even muf, vies en amateuristisch als daarvoor. Wij hebben politici, die meesters zijn in het om de hete brij heen regeren en de fundamentele wantoestanden laten bestaan door er een mooi scherm omheen te trekken zoals na een liquidatie op straat. "Fietst u maar gewoon door mensen, er is niets aan de hand."
Tijd is niet het probleem van de transitie, maar een symptoom van de ziekte genaamd onzorgvuldigheid/ ondeskundigheid. Haast wordt er niet gemaakt in het belang van de kwetsbare kinderen, maar in het belang van de schatkist en in het belang van de Ministeries van VWS en Justitie, die hopen op een makkelijke manier zonder waarheidsvinding en zonder borging van rechten van ouders en kinderen, snel van het vervelende probleem jeugdzorg af te zijn door het bij de gemeenten te deponeren. En deze zijn totaal onvoorbereid en misleid door het Kabinet, omdat ze er nu achter komen dat het allemaal veel ingewikkelder, veel duurder en veel vervelender zal uitpakken, ook voor hen als bestuurders, dan ze was voorgehouden.
In feite komt het decennia lang falen van Jeugdzorg nu pas goed aan het licht. Juist door de overheveling van verantwoordelijkheden, wordt duidelijk waar verschillende partijen helemaal niet verantwoordelijk voor willen zijn. Wij wensen de gemeenten veel geluk met het gedrocht dat ze vanuit Den Haag in de schoot is geworpen.
Sven Snijer
Ranada van Kralingen
Hoe kan Vera nu nog schrikken?
BeantwoordenVerwijderenZe wordt al jaren aangeschreven door ouders en andere betrokkenen die melden dat het al heel lan vreselijk verkeerd gaat in de Nederlandse jeugd'zorg' ..