woensdag 14 november 2012

Recht komt uit de loop van een geweer

http://janvanruth.blogspot.nl/search?updated-min=2012-01-01T00:00:00-08:00&updated-max=2013-01-01T00:00:00-08:00&max-results=2




Het waren de woorden van mijn oudere broer toen ik, lang geleden, als rechtenstudent in een discussie met hem geraakte over het recht. Natuurlijk zag hij het helemaal fout.
Ja, in bananenrepublieken en totalitaire staten, daar wel, maar toch niet hier?

Nu na vele jaren en ruim twintig jaar ervaring als advocaat moet ik mijn broer achteraf gelijk geven.
Recht komt inderdaad uit de loop van een geweer.

Waarbij het geweer staat voor gevestigde macht, gevestigde orde, gevestigde belangen.

De geschiedenis van de mensheid laat zien dat er met regelmaat gewapende opstanden zijn tegen het gevestigde regime. Lukt de opstand, dan wijst naderhand de loop van het geweer gewoon de andere kant uit. Een nieuwe gevestigde orde volgt de oude op.

Mislukt de opstand, dan wordt de gevestigde orde versterkt in haar positie.
Er verandert in feite helemaal niets aan het principe dat recht uit de loop van een geweer blijft komen.

En zij die het recht, de rechtsstaat, dienen te bewaken maken deel uit van de gevestigde orde.

Er zijn landen waar de rechters gekozen worden door het volk. Ik heb dat altijd als een heel erg fout systeem gezien. De meest populaire, of populistische?, kandidaat wordt rechter.
Geschiktheid voor de functie lijkt van ondergeschikt belang.

De rechter is daarmee een politiek figuur geworden met alle gevolgen van dien.
Nu zie ik de voordelen van dat systeem wel in. Het zou een mogelijkheid kunnen zijn voor hen die niet tot de gevestigde orde behoren op die manier de gevestigde orde te veranderen.

Jammer genoeg werkt het systeem niet om twee redenen. Allereerst kun je eigenlijk geen kandidaat zijn zonder reeds tot de gevestigde orde te behoren. En verder wordt je door het feit dat je gekozen wordt zelf de gevestigde orde enz.



Na 22 jaar als advocaat heb ik besloten ermee op te houden. Ik hang mijn toga aan de wilgen.

Ik ben tot de conclusie gekomen dat het recht slechts tot doel heeft de bevestiging van de gevestigde orde in de positie van hen die aan de goede kant van de loop van het geweer staan, aan de achterkant dus. En als advocaat houdt je een rechtssysteem mede in stand en maakt je je dus medeschuldig.
En daar werk ik niet langer aan mee.

Wel wil ik op mijn blog proberen duidelijk te maken op grond van welke ervaringen ik mijn broer achteraf gelijk moet geven.

Ik zal de komende tijd dan ook de frustratie die ik opgelopen heb in de voorbije jaren hier een uitlaatklep verschaffen.

Ik heb nog wat rekeningen te vereffenen....

Jan van Ruth (voormalig familie en jeugdrecht advocaat)

http://www.familieenjeugdrecht.nl/

Jan van Ruth uit kritiek op Jeugdzorg:

http://jeugdzorg-darkhorse.blogspot.nl/2012/02/mr-jan-ruth-uit-kritiek-op-jeugdzorg.html


             Terug naar Alle artikelen Jeugdzorg Dark horse

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten