De
gemeenten in Noord-Limburg komen miljoenen euro's tekort om de jeugdzorg in het
jaar 2015 te financieren. Wettelijk gezien moeten ze deze zorg garanderen, maar
daarvoor is niet genoeg geld.
Dit
blijkt uit een plan dat de 7 gemeenten samen hebben opgesteld voor de jeugdzorg
in 2015.
Vanaf
1 januari van dat jaar komt de regie over de jeugdzorg bij de gemeenten
terecht. Die moeten de zorg met minder geld uitvoeren.
Het
jaar 2015 geldt als overgangsjaar. Wettelijk is vastgelegd dat cliënten die in
2014 al zorg ontvangen of op een wachtlijst staan, het hele jaar 2015 onverkort
recht hebben op diezelfde zorg bij dezelfde instanties.
3 miljoen
Voor alle jeugdzorg in 2015 krijgen de 7 Noord-Limburgse gemeenten samen 56,5 miljoen euro, is voorlopig geraamd. Dat bedrag is bij lange na niet genoeg om de kosten te dekken die instanties opgeven om dezelfde zorg te kunnen garanderen, erkent wethouder Twan Jansen van Venray, die namens de 7 gemeenten als woordvoerder optreedt. "Het verschil is minimaal 3 miljoen maar waarschijnlijk veel groter, omdat alleen de grootste instellingen naar een opgave is gevraagd."
http://www.gelderlander.nl/regio/maasland/jeugdzorg-regio-miljoenen-tekort-1.4079010
Maandag 4 november meer in de PZC over de problemen rond de Zeeuwse jeugdzorg in de PZC.
MIDDELBURG - De Zeeuwse gemeenten schieten volgens
gedeputeerde George van Heukelom (SGP) ernstig tekort bij de toekomstige
organisatie van de jeugdzorg in de provincie.
Bekijk ook...
Het zogeheten transitiearrangement dat is opgesteld,
biedt onvoldoende zekerheid dat de overdracht van de huidige
verantwoordelijkheid van de provincie naar de gemeenten in 2015 goed zal verlopen,
aldus Van Heukelom. "En dat vind niet alleen ik, maar dat is ook de
conclusie van de Transitiecommissie Stelselherziening Jeugd."
Die commissie is ingesteld door de staatssecretaris en bekijkt of alle regionale transitiearrangementen voldoende waarborg bieden voor continuïteit van de jeugdzorg. De 41 regio's moesten eind oktober hun plannen voorleggen aan de commissie.
Die commissie is ingesteld door de staatssecretaris en bekijkt of alle regionale transitiearrangementen voldoende waarborg bieden voor continuïteit van de jeugdzorg. De 41 regio's moesten eind oktober hun plannen voorleggen aan de commissie.
Maandag 4 november meer in de PZC over de problemen rond de Zeeuwse jeugdzorg in de PZC.
http://www.nu.nl/economie/3618680/vrees-slechte-controle-geld-gemeentetaken.html
Vrees voor slechte controle geld gemeentetaken
De Algemene Rekenkamer vreest dat er weinig of geen
controle zal zijn op de besteding van het geld dat in 2015 wordt overgedragen
aan gemeenten om bijvoorbeeld de jeugdzorg te regelen.
''De
nachtmerrie is dat straks niemand het kan controleren'', zei Arno Visser, lid
van de Rekenkamer zondag in het tv-programma Buitenhof.
''De
essentie van onze democratie is dat je weet dat als er publieke middelen zijn,
er ook publieke controle is. Maar wij weten nog steeds niet waar de
bevoegdheden zitten en waar de controle zit in deze nieuwe regeling'', aldus
Visser.
Jeugdzorg kost de belastingbetaler flink wat geld
Over het massa ontslag in de bij jeugdzorg maak ik mij
veel zorgen. En dan niet omdat BJZ verdwijnt maar wel om de achterliggende
reden van dit massa ontslag.
BJZ vraagt collectief ontslag aan om op die manier de
bij CAO geregelde dure wachtgeld-regelingen te omzeilen. De kosten van dit
massaontslag kommen dus volledig voor rekening van de belastingbetaler...
Vervolgens kan een klein deel van het personeel (gedwongen
kader) voor veel minder loon terugkeren bij BJZ. Dit betekent bijna automatisch
dat de kwaliteit van het personeel ook minder zal worden. Nog jonger nog minder
ervaring.
Ondertussen sleept BJZ conform de wens van de
transitiecommissie langjarige contracten binnen voor de uitvoering van het
gedwongen kader in de nieuwe jeugdwet. Dit betekent dat nieuwe spelers op de
markt geen kans krijgen en we dus opgeschept zitten met een dramatisch slecht
niveau van de medewerker in het gedwongen kader. Wat ben ik blij dat mijn
kinderen volwassen zijn.
Teamlid JDH
Nou, dat is dan goed nieuws!
BeantwoordenVerwijderenHopelijk komen andere gemeenten ook geld tekort.
DM
Juist, want "dezelfde zorg" garanderen garandeert per definitie ook dat dezelfde problematiek gegarandeerd is!
VerwijderenGeld tekort bij de gemeente, die niet tijdig inzag dat zorginkoop van het lage niveau van jeugdzorgwerkers (HBO, SPH), zal worden afgewenteld door het verhogen van de WOZ, OZB, en dergelijke heffingen.
BeantwoordenVerwijderenHet is dus geen goed nieuws!
Weet dat deze jeugdzorg bevestigd wordt door rechters die in Jeugdzorg geloven en wel ACHTER GESLOTEN DEUREN, zodat er geen controle is.
Ook de inspectie kan niet anders dan op meta-niveau 'controleren' en niet per case. De inspectie krijgt ook niet volledige dossiers te zien, doch slechts de stukken die het gezin belasten, beschuldigen. Dat is bewezen praktijk; i statistische sturing ten behoeve van hun werkgelegenheid.
De klachtencommissie controleert ook niet de basis van een OTS of UHP, als daarna iets klacht waardigs was voorgevallen.
Ouders kunnen zelf vaak niet eens bij alle dossierstukken komen, en hebben zelf andere stukken die ontlasten, hun onschuld bewijzen; en dat de ouders niet alle stukken hebben van BJZ is in strijd met het McMichael-arrest van het Europese Hof v.d. Rechten v.d. Mens, 24-2-1995.
Maar daar trekt BJZ zich niets van aan, want die rechtsgang duurt te lang om recht te krijgen, en inmiddels is het kind zo beschadigd dat BJZ kan beweren dat het onthecht is of iets anders heeft (zonder diagnose of rapport).
BJZ kan zich verschuilen alsof het medische geheimen betreft, dus geen volledige en eerlijke controle, dus leuke jeugdwet-mooipraatjes, maar met dure gaten er in.