Er is een onzichtbare grens tussen hulpverlening en het juridische kader.
Die
grens wordt overschreden op basis van de mening/indruk die de hulpverlener
heeft van de ouder en deze is hoogst subjectief! Er is geen onafhankelijke
partij om te bepalen of de ouder terecht een andere visie heeft dan de
hulpverlener, of dat de ouder een ‘hulpweigeraar’ is.
Discriminatie
Het
oordeel hierover ligt bij de niet-universitair geschoolde O&K adviseur.
Want die heeft al de bevoegdheid om te bepalen of de ouder met een kind naar de
specialist mag of niet. En daarmee wordt de vraag of er sprake is van kindeigen
problematiek (ASS,ADHD,ODD, psychiatrische problematiek, etc) een kwestie van
speculatie. Daarmee wordt IVRK24 met de voeten getreden, want een kind heeft
recht op de hoogst mogelijke mate van gezondheidszorg. Er is in het
jeugdzorgsysteem en het O&K systeem sprake van discriminatie van kinderen
ten opzichte van volwassenen.
Een
volwassene kan via zijn huisarts rechtstreeks naar de psychiater als hij dat wenst,
maar bij kinderen moet er toestemming worden verkregen van een persoon die lager opgeleid is dan een huisarts
en die de medische aspecten in het beeld van het kind niet kan herkennen.
Worden wij
straks geholpen of beschuldigd?
Verder
kan ouders niet genoeg worden voorgehouden dat elke vorm van hulpverlening die
direct of indirect met jeugdzorg te maken heeft voor een belangrijk deel gemotiveerd
wordt door de speurtocht naar kindermishandeling, dan wel naar onbekwame
ouders. Jeugdzorg en wat daar verband mee houdt is een systeem dat primair
draait om de schuldvraag en niet het goed integraal functioneren van het gezin.
Het
gemak waarmee decennia lang kinderen uit huis zijn geplaatst, staat in schril
contrast met de nieuwe methode die ze in in de Provincie Zeeland gebruiken
(Wrap around Care, professor Jo Hermanns) waarbij door betere hulp voor het
gezin thuis, 50% of meer kinderen gewoon thuis kunnen blijven wonen. Dit geeft
duidelijk aan dat de kindgecentreerde visie van jeugdzorg jarenlang heeft gewerkt
als een automatisch negatieve houding richting ouders.
De
vraag bij jeugdzorg en dus ook bij de O&K-adviseur is altijd: “worden wij
straks geholpen, of beschuldigd?”
Het
gegeven dat binnen jeugdzorg er niet wordt gewerkt met concrete feiten, maar
met bewering van derden, waarbij context van uitlatingen vaak wordt weggelaten,
maakt dat de houding van jeugdzorg ten
opzichte van een gezin volstrekt onvoorspelbaar is. In de ene situatie treft
men een kind aan dat concreet in de veilige ontwikkeling wordt bedreigd, maar
waar ouders keer op keer een herkansing krijgen, en in een ander gezin waar
niets noemenswaardigs aan de hand is, worden enkel zaken uit hun verband gerukt
en opgeblazen vanuit een doorgeslagen mishandelingspreventiezucht, zodat het
kind binnen de kortste tijd aan de ouders en het familiesysteem wordt onttrokken.
Het schrijnende hierbij is dat in de jarenlange juridische strijd die hier in
de regel op volgt, het ook achteraf vaak weinig verschil maakt als de onschuld
van ouders alsnog wordt aangetoond.
De
besmettelijkheid van jeugdzorg maakt dat indien men het jeugdzorgstempel
eenmaal heeft, de verdenking aan de ouders blijft kleven en ook dat ze een gemakkelijke
prooi zijn bij toekomstige zorgmeldingen. Hulp van jeugdzorg kan gezien worden
als een sociaal strafblad.
De ervaring van
veel ouders
Het
is de ervaring van veel ouders, ook van hen die ten onrechte hun kind verloren
op basis van leugens, insinuaties, het achterhouden van ontlastende dossiers
van jeugdzorg bij rechtszittingen, dat wanneer eenmaal de verdenking op een
gezin rust geen enkel instantie of Kamerlid zo’n ouder nog serieus durft te
nemen. Hulp van jeugdzorg fungeert als een brandmerk. De vraag is niet "Wat kunnen
we voor het kind betekenen en het omringende gezin?", maar 'Waarin schieten
ouders tekort?' “Hoeveel gevaar loopt het kind en moeten wij het veilig
stellen?”
Bij
een normale hulpverlener is de leidende vraag “Wat heeft het kind nodig, wat hebben
de ouders nodig en hoe kunnen we dit ondersteunen?” Het is een vraag naar
welzijn, gericht op het gewenste harmonieuze functioneren van het gezin. Jeugdzorg
is geconcentreerd op de risicovraag. De verbinding met het juridische kader is
niet alleen de consequentie van een moeizaam verlopen hulptraject, waarbij als
uiterste maatregel Onder Toezicht Stelling of Uithuisplaatsing wordt aangevraagd bij de kinderrechter, maar
er wordt vaak in vroeg stadium al mee gedreigd.
Chantagemiddel
Het
juridisch kader geldt als chantagemiddel, wat met de zeer politiek correcte term
‘drang’ wordt omschreven. Deze ‘drang’ echter geeft de O&K- adviseurs
buitensporige bevoegdheden, die net als in jeugdzorg niet op gelijk niveau zijn
met hun bekwaamheden. Kort gezegd: teveel macht voor ondeskundige mensen, die
vaak vanuit ‘goede bedoelingen’ voor het kind hele gezinnen in de vernieling
helpen.
Onbegrijpelijk
Het
is onbegrijpelijk dat de gemeente Amsterdam als standaardontwerp voor het
O&K plan deze ‘drang’ heeft ingebouwd en kennelijk niets heeft geleerd van
het feit dat heel veel ouders goed, effectief en snel zijn geholpen door bijvoorbeeld
de Opvoedpoli, waar geen sprake is van juridische dwang. Anders dan bij
jeugdzorg zijn ouders daar ook tevreden over de bejegening, naast een beter resultaat.
De
drangbevoegdheid van de O&K-adviseur ondermijnt de mogelijkheid tot een vertrouwensband
tussen ouder en hulpverlener, want zodra
ouders in de gaten beginnen te krijgen dat het een verkapte vorm van jeugdzorg
is, zullen zij zorg gaan mijden.
Ranada van Kralingen
Als je gaat Ranada,15 mei, zeg dan maar namens mij dat het zonde van het geld van de gemeente is om oka's in te zetten op scholen. Het is al bekend dat ouders daar afstand van gaan houden. Het zal net zo gaan als de CJG's. Hier en daar loopt het, door gewoon hele goede hulpverleners, maar de meesten worden gemeden bij twijfel over de deskundigheid en de angst voor beschuldigingen. En ook scholen zitten daar niet op te wachten omdat het geen hulp is, ze hebben weinig tot geen mogelijkheden te helpen, wel veel mogelijkheden om er een justitiele zaak van te maken.
BeantwoordenVerwijderenMaar goed, het zal zich vanzelf wel wijzen, ook als je niets zegt.
Als het systeem niet verandert kunnen we ook bezuinigen door een stempeltje met de handtekening van een kinderrechter aan de receptioniste van de gerechten te geven, en één aan Bjz.
BeantwoordenVerwijderenDan kan iedereen die dat wil een stempeltje gaan halen.
En verder alle kinderrechters ontslaan. Dat scheelt een hoop kosten en ergernis, en het effect is ongeveer hetzelfde.
Scholen moeten lesgeven en niet opvoeden. Wanneer ze dat weer gaan doen dan zullen kinderen zich ook lekkerder in hun vel voelen (ook onderwijs moet drastisch aangepast worden aan de behoeftes van onze te slimme kinderen) Je kan toch geen tegelzetters tussen de radiologen zetten?
BeantwoordenVerwijderenAch, ze proberen zo hard om het de beschaving, wat er nog van over is, naar de klote te helpen. En het lukt ze aardig moet ik zeggen.
Nu al teveel vergrijzing, te weinig jongeren ... hm, die zitten vast in BJZ cellen, inrichten, Riagg instellingen (volgepropt met medicatie), of thuis zonder onderwijs (weggepest door school en/of leerlingen)