http://www.sdnl.nl/kinderen.htm
Klik op het woord petitie (hieronder) om de video te bekijken!
3 maart 2009
Klik op het woord petitie (hieronder) om de video te bekijken!
3 maart 2009
In het kader van OTS en uithuisplaatsing werd
een petitie
aangeboden aan de Tweede kamer
Deze internetsite is gemaakt om voorlichting te geven over de Raad voor de
Kinderbescherming
Bureau Jeugdzorg en de (Gezins)voogdij.
Het is voor burgers die met deze sector te maken krijgen heel belangrijk om te
weten wat hen te wachten kan staan. Met voorlichting, tips en modelformulieren
op deze internetsite kan de burger zich weerbaar maken. Ondergetekende heeft
deze sector jarenlang bestudeerd, namens veel klagers veel procedures gevoerd en
op basis van veel praktijkervaring inzicht gekregen in de handelwijze van deze
sector. Ik geef daarom als eerste advies blijf er bij uit de buurt omdat je
nooit weet waar je aan toe bent in deze sector en welke ingrijpende gevolgen hun
bemoeienis voor ouders en kinderen kan hebben.
Structureel probleem in deze sector is dat de burger te maken heeft met
ongewenste dominante structuren, ernstige belangenverstrengeling en willekeur
bij het benoemen van "gevaren en normen"
om contact tussen
kind en ouder te stoppen of te minimaliseren. Met als gevolg dat van
familieleden soms vijanden gemaakt worden. Door het ontbreken van "normen"
waarop (geheime) rapporten en (geheime) maatregelen worden gebaseerd, het
ontbreken van duidelijke wetgeving die ouders en hun kinderen afdoende tegen de
bemoeienis van deze sector beschermt. De wetgeving die er al is kan door de
sector vaak ongestoord worden genegeerd. M.a.w. deze sector is veel te machtig
geworden. De burger heeft daarom met name de hulp van de media en publicaties
nodig om de sector te dwingen over hun (ethisch) handelen na te denken.
De positie van de klager. Klagers bij klachten over de jeugdzorg bevinden
zich in een emotioneel zeer kwetsbare positie; het indienen van een klacht vergt
moed. Daarom dient een klachtprocedure naar haar aard laagdrempelig te
zijn:
geen vormvoorschriften, geen eisen aan personen door
wie klagers zich laten vertegenwoordigen en/of bijstaan. In hun emotioneel
kwetsbare positie geven klagers hun gemachtigde/vertrouwenspersoon het
vertrouwen namens klagers de klachten zo helder mogelijk bij de
klachtencommissie in te dienen en zodanig te formuleren dat de klacht mede door
het op juiste wijze formuleren gegrond wordt verklaard. Het is de taak van de
gemachtigde de klachten zakelijk op de hoorzitting aan de commissie helder te
presenteren en toe te lichten, vragen van de commissie te beantwoorden. Want wat
blijkt uit de praktijk? Klagers worden soms bedreigd door de
(gezins)voogdij-instelling klachten via bemiddeling op te lossen want anders
dient de instelling een verzoek machtiging uithuisplaatsing van het kind van de
klager in. Niets is smeriger dan de praktijken zoals die zijn geconstateerd bij
de Stichting Jeugd en Gezin Flevoland. Het is kenmerkend voor de sector
gezinsvoogdij om dit soort zaken niet adequaat de kop in te drukken maar de
aanklagers van dit soort praktijken aan te pakken.
De positie van de klachtencommissie. Een ander belangrijk aspect van de
vereiste zorgvuldigheid is dat klachten binnen de hiervoor gestelde termijnen
worden behandeld en dat klagers de beschikking hebben over alle stukken:
"equality of arms". Een zeer belangrijke uitspraak is
gekomen van de Provinciale Klachtencommissie Noord-Brabant. De beklaagde
(gezins)voogdij-instelling dient aan de hand van een contactjournaal bij
klachten het tegendeel te bewijzen. Niet voor niets willen burgers
graag weten "wat staat er in het contactjournaal?" Niet voor
niets verzetten instellingen zich hevig tegen afgifte van complete
contactjournalen omdat door afgifte van een compleet contactjournaal de
hulpverlening controleerbaar en doorzichtig gemaakt wordt.
Ik ben van oordeel dat de burger bij het eerste contact met de instellingen
in deze sector op transparante wijze inzicht dient te krijgen in de
organisatiestructuur en functieaanduidingen van de instelling. In relatie tot
mogelijke gevoelens van afhankelijkheid en onmacht bij ouders en kinderen is
terzake een direct belang aanwezig.
Ik ben dan ook van
oordeel dat er een aantal minimale normen met name bij de gezinsvoogdij
doorgevoerd moeten worden om burgers tegen deze veel te machtige bestuursorganen
te beschermen.
De handelwijze van J. Hop om bovengenoemde en andere zaken op
internet te publiceren is de sector in het verkeerde keelgat geschoten. De
gezinsvoogdij verzet zich dan ook fel tegen de invoering van deze minimale
procedurele "normen en gevaren" en publicaties over de gezinsvoogdij op
internet. Dit blijkt bijvoorbeeld uit het beroepsverbod dat een aantal
(gezins)voogdij-instellingen J. Hop hebben opgelegd wegens "aanzetten tot
afgifte van het contactjournaal" en/of "aanzetten tot het indienen van
procedurele klachten". Ik noem deze kritiek op mij hier nadrukkelijk omdat ik
een voorstander ben van "hoor en wederhoor" en procederen op basis van "equality
of arms" zonder mogelijke "schijn van belangenverstrengeling". Ik nodig u uit
deze internetsite te bekijken, te gebruiken, zelf te oordelen over de inhoud van
deze site Indien u meer informatie heeft dan ik, fouten of onjuistheden
tegenkomt laat het mij dan omgaand even weten door sitenummer en passage te
vermelden. Waar nodig kan ik gegevens aanpassen. E-mail: j.hop3@chello.nl
Weigering ouders als gemachtigde of
vertrouwenspersoon van de minderjarige
-
Minderjarigen hebben recht op bijstand van hun ouder(s) als
vertrouwenspersoon of gemachtigde in gesprekken met medewerkers van de
gezinsvoogdij. Wanneer u door de gezinsvoogdij geweigerd wordt als gemachtigde
of vertrouwenspersoon van de minderjarige dan adviseer ik u dit schriftelijk te
laten bevestigen en tegen deze beslissing een bezwaarschrift in te dienen.
Bekendste truc (gezins)voogdij is het niet
vermelden van de
juridisch juiste beroepsmogelijkheid onder een beslissing
juridisch juiste beroepsmogelijkheid onder een beslissing
J. Hop adviseert ouders en minderjarigen alle
beslissingen van de (Gezins)voogdij-instelling te controleren op het op juiste
wijze vermelden van de juridisch juiste beroepsmogelijkheid onder een
beslissing. Heeft u vragen of informatie nodig neem dan even contact met mij
op.
Terug
naar Alle artikelen Jeugdzorg Dark horse
Het is zo heerlijk voor een kind om zonder eerst hulp thuis te verstrekken lekker in een vreemde omgeving mag vertoeven! Heerlijk dat het kind zich mag onthechten aan zijn basis-ouders, want gehechtheid is primair aan genetische ouders, en die worden fijn weggehouden door BJZ, de gezinsvoogden (niet 'voogd' want dat is echt anders, juridisch gezien).
BeantwoordenVerwijderenEen gezellig voorbeeld hoe een BJZ 'rigide' kan liegen en manipuleren:
http://www.youtube.com/watch?v=0ewLryqLtAg (link copiëren en plakken in uw browser).
(Preventieve en hulp-tips voor ouders: boekje De Jungle van de Jeugdzorg:
http://www.swpbook.com/index.php?action=view&book=1263&reeks=5 ;
en de poltiek wil graag dit negeren:
http://www.peterprinsen.nl/HERZIENINGOTS.OPENBRIEFEERSTEKAMER.htm .
Het is heerlijk voor een kind getraumatiseerd te worden, in onzekerheid te verkeren dankzij de macht en manipulaties van de gezinsvoogd.
Een fijne hechtingsstoornis voor het verdere leven is zo makkelijk.
De schoolprestaties zullen zo fijn beïnvloed worden door de opgewekte stoornis in UHP.
Hoe krijgen we later voldoende vuilnismannen ofzo?? Ga zo door, BJZ en politiek!
Uw politieke partijen zijn al een half decennium geleden goed voorgelicht door ouderorganisaties, maar de medicijnen moeten toch verkocht worden!?! Dus werden die adviezen aan de kant geschoven... Leuk toch?!
Hoort u de politici in de film?
BeantwoordenVerwijderenWeer beweren ze begrip te hebben; ze beweren het te snappen!
Maar we zagen al jaren dat ze een uur later al niet meer snappen waar de knelpunten lagen, wat verbeteren moet en waar in de wet en beleid.
Al jaren kregen deze politici adviezen van wetenschapper. Er gebeurt enkel dat wat al doordendert: CJG en lage toegang tot de mooie Uithuisplaatsingen.
Bezettingsgraden leveren meer geld op.
...En de hype dat 1 op de 30 kinderen wordt mishandeld!!!...
BeantwoordenVerwijderenAlle kinderen uithuisplaatsen (als het makkelijke zaken zijn waar het kind niet te veel problemen maakt) lijkt het devies.
De politici horen emoties aan, maar weten niet waar wat hoe veranderd moet worden zodat kinderen naar beide kanten (echt gevaarlijke opvoedsituaties t/o. gevaarlijk BJZ-handelen) beschermd worden:
De overgang tussen vrijwillige hulp en gedwongen maatregelen moeten met diagnostiek en hoge voorwaarden (http://jeugdzorg-darkhorse.blogspot.nl/2012/06/een-voorstel.html) meer gescheiden en bewaakt worden.
Er is alle reden toe: zie het onderzoek van de inspecties (2012) over de dood van een peuter bij BJZ Utrecht na >3 genegeerde meldingen, deze petitie boven, de slapte in de a.s. wetgeving om makkelijker een kind zonder onderzoek uithuis te plaatsen, de intentie van BJZ om in de a.s. wet als 'specialist' na CJG dienst te doen terwijl ze geen specialist op arts-BIG-niveau zijn (de politiek bedonderend), enz.
- Verwaarloosde kinderen moeten hulp krijgen, maar is uithuisplaatsen wel de juiste hulp waar een bedreiger beter het huis of omgeving uit kan dan het kind?!!
- Kinderen met hechtingsbehoefte moeten tegen BJZ beschermd worden, en vrijwillige hulpverlening krijgen, de kind-ouderband bewakend en stimulerend, door evt. een cursus te geven aan ouders of VIB-begeleiding met tips door BasicTrust.com.
- Degelijk onderzoek met diagnostisch niveau is nodig, en geen sociaal werksters met zesjes over de sloot in CJG/BJZ/AMK.
De politici doen slechts aan verschuiven met de gegevens die ze van.... BJZ zelf krijgen, in de wet. Ze snappen niet hoe de zorgen van ouders geïmplementeerd moeten worden in onderscheidender wetgeving, die de macht van BJZ weghaalt, naar een meer genormeerde RvdK als enige voor onderzoek naar de noodzaak of er een maatregel nodig is.
Wat kunnen politici anders?
Wij als ouders moeten hen plannen geven die wettelijk uitvoerbaar zijn (!!!: http://jeugdzorg-darkhorse.blogspot.nl/2012/07/voorstel-jeugdwet-opengesteld-voor.html ).
{Copieer link en plak in uw browser en Enter}
Opdoeken, die BJZ's!!!
BeantwoordenVerwijderenDat wordt veel goedkoper - direct en indirect, gezien alle gevolgschade-kosten door BJZ.
Geen BJZ meer in de a.s. wet!!! Laat 't weten!