Klacht- en Aangifte Register
Jeugdzorg (KAR-JZ)
Als u als ouder een school kiest voor uw kind wilt u
natuurlijk graag vooraf weten of het een goede school is; een slechte school
kan uw kind en zijn/haar toekomst behoorlijk verpesten.
Als u in het ziekenhuis een operatie moet ondergaan
wilt u vooraf weten hoe goed (of hoe slecht) de reputatie van het ziekenhuis en
de chirurg is; u wilt tenslotte niet onder het mes in een ziekenhuis waar
aanzienlijk meer mensen op de operatietafel overlijden dan in andere
ziekenhuizen.
Als u een auto wilt kopen maakt u eerst een proefrit
en vraagt u naar het onderhoudsverleden; u wilt tenslotte geen duizenden Euro’s
betalen voor een auto die drie maanden later hetzelfde bedrag nogmaals gekost
heeft aan reparaties.
Zo zijn er nog tal van andere voorbeelden te bedenken
waarbij u vooraf informatie wilt. Al die informatie is tegenwoordig te
achterhalen in allerlei registers zodat u kunt voorkomen dat u beslissingen
neemt die later rampzalig blijken te zijn.
Een dergelijk register over jeugdzorginstanties in het
algemeen en gezinsvoogden in het bijzonder bestaat echter niet. Wanneer u met
dergelijke instanties te maken krijgt wordt u een gezinsvoogd toegewezen zonder
dat u daar enige inspraak in heeft. Gezien de verwoestende werking welke de
jeugdzorg op ouders, kinderen en hele gezinnen kan hebben is het voor u en uw
kinderen echter wel letterlijk van levensbelang om te weten wat voor vlees u in
de kuip heeft.
Klacht- en Aangifte Register Jeugdzorg
Een dergelijk publiekelijk register inzake de
jeugdzorg bestaat niet maar zou wel bijzonder nuttig zijn, dus is nu alsnog een
dergelijk register opgezet: het Klacht- en Aangifte Register Jeugdzorg,
afgekort ‘KAR-JZ’.
Ook tegen gezinsvoogden worden klachten (bij de
Klachtencommissie) ingediend, ook tegen gezinsvoogden worden aangiftes gedaan
bij de politie. De bedoeling van het Klacht- en Aangifte Register Jeugdzorg is
dat deze klachten en aangiftes centraal worden geregistreerd zodat ouders
kunnen informeren of tegen hun gezinsvoogd in het verleden klachten zijn
ingediend en/of aangifte is gedaan.
Informatie opvragen
Ondanks de enorme belangen welke op het spel staan mag
dergelijke informatie helaas niet open en bloot gepubliceerd worden; helaas
vindt de overheid de privacy van jeugdzorgmedewerkers belangrijker dan de
rechten, belangen en toekomst van uw kinderen. Wilt u weten of uw gezinsvoogd
ooit onderwerp is geweest van een klacht en/of aangifte dan kunt u dit opvragen
via de contactpagina. Voor zover informatie bekend is
wordt u dan geïnformeerd over de datum, inhoud en afhandeling van de
klacht/aangifte. Persoonsgegevens van de klager zelf worden niet verstrekt.
Informatie uit het Klacht- en Aangifte Register
Jeugdzorg wordt uitsluitend digitaal verstrekt; aan het opvragen van informatie
zijn geen kosten verbonden. Een vrijwillige bijdrage in de kosten van het
onderhouden van het KAR-JZ wordt echter wel op prijs gesteld.
Informatie toevoegen
Op dit moment is het
register nog vrijwel leeg, daarom is uw hulp nodig. Jeugdzorginstanties en
politie zullen dergelijke informatie niet aan het KAR-JZ verstrekken, u als
ouder kunt dat echter wel. Heeft u in verleden een klacht ingediend tegen een
jeugdzorgmedewerk(ster) en/of aangifte tegen hem of haar gedaan dan is alle
informatie van harte welkom. Neemt u in dat geval contact op via het contactformulier.
Hierboven wordt telkens gesproken over de gezinsvoogd,
uiteraard geldt hetzelfde ook voor andere medewerkers in de jeugdzorg (directies,
managers, gedragsdeskundigen enzovoort) en jeugdzorginstanties zelf.
Klachten- en Aangifte Register Jeugdzorg — omdat het
om de toekomst van uw kind(eren) gaat!
Jeroen van Baardwijk
Wie zijn de initiatiefnemers van deze KAR? Wie zitten daar in de directie en bestuur? Dat is niet terug te vinden op die website. Transparantie is belangrijk, wat gebeurt er verder met die aangiftes? Of is het gewoon weer de zoveelste doodlopende weg van of via BJZ?
BeantwoordenVerwijderenHet KAR-JZ was een initiatief van Zwartboek Overheid, maar is een aantal maanden geleden ter ziele gegaan (Zwartboek Overheid zelf bestaat overigens nog wel). We hadden bepaald geen gebrek aan informatieverzoeken, maar wel een gebrek aan dossiers om het register mee te vullen.
BeantwoordenVerwijderenTal van ouders vonden een dergelijk register wel een uitstekend plan, maar helaas was er nauwelijks animo om dossiers aan te leveren. Dat betekende in de praktijk dat vrijwel alle verzoeken om informatie afgedaan moesten worden met "Over deze gezinsvoogd hebben we helaas geen informatie". Aan die situatie had niemand iets, dus zijn we er maar weer mee gestopt.
Voorafgaand aan die beslissing hebben contact gehad met anderen welke vergelijkbare initiatieven hadden ontplooid, en zij hadden dezelfde ervaring: iedereen wil wel informatie hebben, maar hun eigen dossier niet aanleveren.
Tip! Via het SKJ kan je ze ook te grazen nemen.
Verwijderen