Update: 6 juli 2015 - Sociale wijkteams
http://www.zorgwelzijn.nl/Jeugdzorg/Nieuws/2015/7/De-ernst-van-meldingen-jeugdhulp-neemt-toe-1787920W/
Zie ook: Meer kritische geluiden over de sociale wijkteams - http://jeugdzorg-darkhorse.blogspot.nl/2014/04/meer-kritische-geluiden-over-de-sociale.html
Zie ook: Meer kritische geluiden over de sociale wijkteams - http://jeugdzorg-darkhorse.blogspot.nl/2014/04/meer-kritische-geluiden-over-de-sociale.html
In het eerste half jaar van de transitie
zijn 230 klachten binnengekomen bij de Monitor Transitie Jeugd. Groot probleem
is de generalistische manier van werken van het wijkteam.
Informatie aan cliënten en de toewijzing van de juiste
hulp zijn de grootste problemen die cliënten in de jeugdhulp tegenkomen. Dat is
de conclusie van het team van cliëntenorganisaties dat met de Monitor Transitie
Jeugd de transitie bijhoudt. De grootste problemen zitten bij de deskundigheid
van de wijkteams, zo blijkt uit de meldingen.
Deskundigheid
'Wijkteam professionals missen vaak deskundigheid op
bepaalde terreinen en zouden daarom gebruik moeten maken van expertise van
andere professionals. Uit verschillende meldingen blijkt echter, dat andere
deskundigen niet worden geconsulteerd en soms zelf buiten spel worden gezet'
zegt Jelke Martina van de Monitor Transitie Jeugd.
Meldingen
Er zijn in een half jaar 230 meldingen binnen gekomen
bij de Monitor Transitie Jeugd. De Monitor is opgezet om problemen in de
jeugdhulp te registreren en te bespreken met het ministerie van VWS en de
Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG). Organisaties voor belangenbehartiging
van cliënten dienen als platform voor de Monitor. 'Niet het aantal meldingen is
onze grootste zorg, eerder de toename van ernstige problemen van cliënten en
ouders die melden', volgens Jelke Martina, projectleider van de Monitor
Transitie Jeugd.
Discussie: Is de generalistische aanpak van het
wijkteam slecht voor de zorg aan cliënten in de jeugdzorg? Wat vind jij? Regeer
via deze
knop>>
Wijkteam
Martina: 'We komen meldingen tegen waarbij cliënten
een doorverwijzing hebben gekregen van een huisarts of van de specialistische
GGZ, maar een wijkteam wil dan toch zelf opnieuw de beoordeling doen voordat
een beschikking wordt afgegeven. De deskundigheid niet altijd voldoende
aanwezig en daarnaast kost dit opnieuw tijd, waardoor het voor cliënten langer
duurt voordat ze daadwerkelijk hulp krijgen.'
Specialistische zorg
Wijkteams moeten beter samenwerken met andere
professionals, zegt Martina. 'Gemeenten moeten zorgen dat die specialistische
deskundigheid ook lokaal aanwezig is. Voor ons is het lastig om op alle
gemeenten invloed uit te oefenen. We richten ons de komende tijd op de goede
voorbeelden; daar waar de jeugdhulp wel op een goede manier de cliënt en
bereikt. De goede voorbeelden proberen we dan onder de aandacht van gemeenten
te brengen.'
Lees meer over de meldingen in de Monitor Transitie Jeugd >>
door Carolien Stam 6 jul 2015
http://jeugdzorg-darkhorse.blogspot.nl/2014/04/meer-kritische-geluiden-over-de-sociale.html
http://jeugdzorg-darkhorse.blogspot.nl/2014/04/meer-kritische-geluiden-over-de-sociale.html
UPDATE 8 juli 2015: Gemeenten
bieden geen ondersteuning bij het komen tot een eigen plan, maar verwijzen voor
alles naar het wijkteam.
Plan van de burger? Nu even niet!
Zowel in de Jeugdwet als de nieuwe Wmo is het uitgangspunt de verantwoordelijkheid
van de burger zelf. De burger heeft het recht om,
met de ondersteuning vanuit zijn netwerk, een eigen plan te maken. Maar
gemeenten falen jammerlijk dit recht in praktijk te brengen.
De Eigen Kracht Centrale biedt burgers al 15 jaar
ondersteuning bij het maken van een eigen plan in een groot deel van de
Nederlandse gemeenten. Zij ziet dat de decentralisaties een grote stap
achteruit zijn. Ondanks de nieuwe wetgeving krijgen
burgers steeds minder kans op een eigen plan. Gemeenten zetten al hun
kaarten op wijkteams en vergeten dat ze daarmee hulpverlening inzetten waar
voorheen ook burgers met hun netwerk tot mooie oplossingen kwamen.
Ondanks het
vele roepen over ‘eigen kracht’ en ‘regie bij de burger’ is dit verder weg dan
ooit. Het verlies is voor zowel betrokken burgers als
voor ons als samenleving groot. In plaats van dat steeds meer burgers ervaren
hoe zij (samen met hun netwerk) regie kunnen houden en kunnen komen tot plannen
die voor hen werken, worden het er steeds minder. Veel gemeenten bieden geen
ondersteuning bij het komen tot een eigen plan, maar verwijzen voor alles naar
de hulpverleners in het wijkteam.
Ter illustratie een aantal voorbeelden uit de
praktijk.
1. Het gaat bij twee jonge ouders met een
verstandelijke beperking niet goed in de opvoeding, jeugdbescherming en de Raad
voor de Kinderbescherming zijn al ingeschakeld. De kinderrechter geeft in een
zitting op 29 december 2014 aan dat de ouders tot 8 januari de tijd hebben om
tot een familiegroepsplan te komen.
De betrokken jeugdbeschermer zoekt contact
met de Eigen Kracht Centrale om de ouders (met spoed) te begeleiden in het
betrekken van het netwerk en het komen tot een eigen plan. Het gaat om ouders
in een gemeente waarmee geen afspraken bestaan over de financiering van deze
(of andere) ondersteuning in het komen tot een familiegroepsplan. Het is
vrijdagmiddag 2 januari, het antwoordapparaat van de gemeente verwijst voor
alle vragen naar maandag 5 januari.
De Eigen Kracht Centrale besluit – ondanks
de onzekerheid over de financiering – daar niet op te wachten, daarvoor is
immers de tijd te kort. Het lukt een Eigen Kracht-conferentie te organiseren en
op 8 januari wordt het plan aan de kinderrechter gepresenteerd en geaccepteerd.
Een uithuisplaatsing is voorkomen, de gemeente spaart tienduizenden euro’s uit.
Ondanks dat, is de gemeente niet bereid de financiering van de begeleiding naar
het familiegroepsplan op zich te nemen. De gemeente
stelt zich op het standpunt dat daarvoor het wijkteam had moeten worden
ingeschakeld. Dat dit niet leidt tot familiegroepsplannen, maar tot
hulpverleningsplannen wordt als onzin terzijde geschoven. De wettelijke
opdracht wordt genegeerd.
2. Een meisje van 16 jaar neemt contact op met de
Eigen Kracht Centrale. Zij woont tijdelijk bij haar oom en tante, maar dat kan
niet veel langer meer. Bij haar eigen ouders kan zij ook niet meer terecht. Zij
heeft daarover contact met het wijkteam. De betrokken hulpverlener van het
wijkteam heeft het meisje – gezien haar goede ervaringen daarmee – aangeraden
een Eigen Kracht-conferentie aan te vragen. Omdat de gemeente waarin zij woont
geen afspraken heeft over de financiering van Eigen Kracht-conferenties, neemt
de Eigen Kracht Centrale contact op met de gemeente. De gemeente-ambtenaar
geeft aan: ‘duidelijk, ik ga er achteraan’. Enkele uren later wordt de Eigen
Kracht Centrale gebeld door de betrokken hulpverlener uit het wijkteam: ‘Ja, ik
moest even bellen van de gemeente. Het is de bedoeling dat wij dit zelf
oppakken.’ Ook hier blijkt de gemeente het recht op een familiegroepsplan niet
erg serieus te nemen en dan liever direct hulpverlening inzet.
Hoe de gemeente direct naar de hulpverlening toeleidt
De opdracht die veel sociale wijkteams van gemeenten
mee hebben gekregen is zo min mogelijk door te verwijzen naar externe
hulpverlening en zelf de ondersteuning te bieden die nodig is. Zo licht
mogelijke zorg inzetten, is het credo. Heeft iemand behoefte aan ondersteuning
bij het opstellen van een plan samen met het netwerk, dan denken wijkteams dat
zij deze vraag ook moeten oppakken. Vergeten wordt dat daarmee de zorg juist
zwaarder wordt gemaakt. Iemand heeft behoefte aan ondersteuning bij het komen
tot een eigen plan, maar er lag nog geen hulpvraag die door een hulpverlener
moest worden opgepakt. De regie komt daarmee immers ook direct weer bij de
hulpverleners te liggen.
3. Een moeder van drie kinderen (7, 9 en 12 jaar) ligt
in scheiding, het gaat niet goed met haar, ze is depressief en ziet het niet
meer zitten. Ze heeft wel steun van vrienden en bekenden, maar die steun is erg
versnipperd en bestaat vooral uit goedbedoelde adviezen. Zij is bekend met de
Eigen Kracht-conferentie en ziet daarin een oplossing. Ze neemt daarom contact
op met de Eigen Kracht Centrale. Ze wil per se geen vraag neerleggen bij
hulpverleners want ze is bang dat dat kan leiden tot ingrijpen. Ze heeft
ervaring met hulpverleners bij andere gezinnen en heeft gezien hoe dat kan
escaleren: ‘Voor je het weet zit je bij jeugdbescherming’. Omdat de gemeente
waarin ze woont geen financiering biedt voor Eigen Kracht-conferenties neemt de
Eigen Kracht Centrale contact op met de gemeente.
Het antwoord is als volgt:
‘Wij stellen ons op het standpunt dat wij niet
gehouden zijn om deze Eigen Kracht-conferentie te betalen. Dit zou anders
kunnen zijn indien deze vorm van ondersteuning tot stand zou komen via ons Team
Toegang. Indien mevrouw er geen heil in ziet om ons te benaderen dan is dat
jammer maar dan zijn de (financiële) consequenties voor haarzelf. Indien op het
niveau van deze of een andere casus nog overleg nodig is, kunt u hierover
contact opnemen met …’
In antwoord op deze mail wordt nog expliciet benoemd
dat betreffende moeder bang is voor escalatie als er hulpverleners worden
ingeschakeld. Dit wordt echter als onzin terzijde geschoven. De gemeente vindt
dat het altijd via de hulpverleners in Team Toegang moet lopen.
En zo zijn er vele voorbeelden van aanmeldingen die
door de gemeente direct naar de hulpverlening worden geleid. Niet alleen rond
jeugd maar ook rond volwassenen.
Het kan ook anders
Aanmeldingen waarbij mensen vaak prima weten wat de
hulpverlening biedt, maar ook heel goed weten dat een eigen plan samen met
familie en bekenden heel erg belangrijk is en praktische ondersteuning
oplevert. De gemeenten zitten dan echter vast in
hun werkwijze: alles moet via het wijkteam of het toegangsloket dat zij hebben
ingericht. En daarmee krijgt het plan van de burger zelf nauwelijks een
kans.
Het kan ook anders. Gemeenten kunnen burgers
informatie, tools en ondersteuning bieden om te komen tot een plan samen met
het netwerk. Wijkteams kunnen leren ‘op hun handen te zitten’, te vragen naar
het eigen plan en te verwijzen naar de beschikbare ondersteuning. Gelukkig
pakken een paar gemeenten dit nu op, maar voor veel gemeenten is het serieus
nemen van de verantwoordelijkheid van de burger en het netwerk ver te zoeken.
Harro Labrujere werkt bij de Eigen Kracht Centrale.
De Eigen Kracht Centrale heeft het Witboek Familiegroepsplan uitgebracht waarin voor
gemeenten, professionals en burgers een handreiking is opgenomen. Bent u
geïnteresseerd hoe het recht van de burger op een eigen plan in praktijk kan
worden gebracht, stuur dan een mail naar: familiegroepsplan@eigen-kracht.nl.
Het gaat helaas blijkbaar zoals verwacht; het dieptepunt is nog niet bereikt ..
BeantwoordenVerwijderenDe EigenKrachtCentrale (wat anders dan Eigen Kracht van 'jeugdzorg') is professioneel. Mogelijk - alhoewel overbodig in normaal beleid - wordt het dan wel gefinancierd wanneer de huisarts een verwijsbriefje wil schrijven "wegens diagnostische noodzaak", want hulp op diagnose afwijzen zou niet mogen door de gemeenten. (Leg de huisarts goed uit wat de gevaarlijke en dure alternatieven zijn. Daar is de gemeente te dom voor). Anders bij de rechter, kort geding, de diagnostisch-therapeutische noodzaak van deze goedkope hulp inroepen ter financiering, met gemeente als gedaagde?! - Ik ben benieuwd.
BeantwoordenVerwijderen