De
transitie:
-Nooit
eerder werd een gigantische transitie als deze in Nederland uitgevoerd.
-De
gegevens van de meeste onderzoeken en Proeftuinen waren nog niet bekend toen de
Eerste en Tweede Kamer er mee instemden.
-Veel
professionals waren er op tegen.
-Veel
ouders waren er op tegen.
-Veel
zaken zijn nog onduidelijk op het gebied van verantwoordelijkheid en
aansprakelijkheid.
-Rechten
van ouders en kinderen zijn niet geborgd.
-Waarheidsvinding
is nog steeds een ontbrekende schakel in de jeugdzorg die voor veel ellende zal
blijven zorgen voor ouders en kinderen.
-De
privacy wordt verder onder druk gezet.
-Normale
gezinnen staan opeens onder curatele van een Ouder & Kindadviseur/Sociaal
wijkteam, ook zonder hulpvraag.
-Scholen
krijgen de zoveelste bemoeienis vanuit de (lokale) overheid, terwijl ze toch al
nauwelijks aan lesgeven toekomen (O&K).
-Een
belangrijke tussenschakel in het onderwijs, het Speciaal Basisonderwijs wordt wegbezuinigd,
zodat kinderen nog moeilijker een goede school kunnen vinden.
-Dat
is nog meer werkgelegenheid voor de Leerplichtambtenaar en jeugdzorg.
-De
invoering van de Meldcode die overal wordt toegepast heeft de blik waarmee men
naar ouders en kinderen kijkt ingesteld op ‘mishandeling’.
-Voor
het Advies en Meldpunt Kindermishandeling (AMK) zijn feiten en meningen één en
het zelfde.
-Medische
oorzaken van problematisch gedrag bij kinderen zijn de grote blinde vlek bij
jeugdbeschermers (autisme, streptokokken, pandas, vitamine d –tekort,
allergieën, etc).
-Huisartsen
worden onderworpen aan gemeenteambtenaren/ budgetregisseurs en colleges om te
beoordelen of ze wel ‘goed’ doorverwijzen.
-Kinderen
worden gediscrimineerd ten opzichte van volwassenen waar het gaat om het recht
op geestelijke gezondheidszorg.
-De
‘Gecertificeerde instelling’ straks door de gemeenten ingekocht, is in de
meeste gevallen gewoon weer Bureau Jeugdzorg in een ander jasje, maar met
dezelfde streken.
-‘Eigen
Kracht’, bedoeld om ouders zelfstandiger te maken en onafhankelijker van
dwangzorg, wordt nu ingelijfd door dezelfde amateurs van jeugdzorg met hun
cliëntonvriendelijke bemoeizorg van laag niveau.
-Geestelijke
aandoeningen zijn van de één op de andere dag een ‘opvoedingsprobleem’ en het
hele gezin is meteen disfunctioneel als één kind een gedragsstoornis heeft,
volgens wethouders die er ‘zin in hebben’.
-De voorzitster
van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten Jorritsma vindt voetbal een goede
therapie bij psychiatrische problematiek.
-Een
Tweede Kamerlid informeert in een JGGZ-instelling of het autisme van de
kinderen al over is?…
-Een
gezinsvoogd van Bureau Jeugdzorg stelt eveneens een moeder voor, om haar kind te
laten onderzoeken om te zien of het autisme al over is…
(Mensen
die wél hersens hebben weten dat autisme nooit over gaat.)
De transitie….
-Een
riskante onderneming waar weinig concreet onderzoek aan vooraf ging.
-Waar
verschillende experts hun hart bij vast houden.
-Waar
ouders en kinderen (waar het om hóórt te gaan) met mooie beloften en kalmerende
woorden worden gesust.
-Waar
veel raadsleden die geen flauw benul hebben van hoe jeugdzorg in de praktijk ‘werkt’,
een verantwoordelijkheid in de schoot geworpen krijgen waar ze niet klaar voor
zijn.
-Waar
geen vernieuwing uit voort zal komen, omdat ze uit angst het verkeerd te
doen alles weer doorschuiven naar de oude vertrouwde instanties, met een nieuwe
naam.
-Waar
zelfs een stad als Amsterdam (waar ze zo vooruit lopen naar eigen
zeggen; E.Gerritsen) het nog niet aandurft als gemeente om actief leiding te geven aan het jeugdbeleid en daarom Bureau
Jeugdzorg Agglomeratie Amsterdam alvast een contract heeft gegeven voor drie
jaar zodat er niets wezenlijk zal veranderen.
-Waar
het geld dat is uitgegeven aan de transitie-training voor lokale bestuurders in
het water is gegooid, als een groot deel ervan na de verkiezingen van 19 maart
is ingeruild voor nieuwe mensen die dan ook weer naar een peperdure cursus moeten.
-Waar
is gebleken dat er bij veel kleinere gemeenten heel weinig mensen zijn die echt
verstand hebben van financiën, zodat het verdelen van gemeentegelden tussen
hulp aan de jeugd en andere projecten aan hen wel is ‘toevertrouwd’.
-Waar
bij gemeenten als Amsterdam de rekensom gemaakt kan worden hoeveel gezinnen er
straks in de kou komen te staan, om bijvoorbeeld het nieuwe logo van de stad
voor € 100.000 te bekostigen, (plus het
geld voor ambtenaren-cursussen om te leren ‘omgaan’ met het nieuwe stadsimago. Nee,
dit is géén grap!).
Lanceren maar…
De
transitie is als een raket van een enorme omvang, die is gebouwd met het
materiaal dat afkomstig is van verschillende oudere raketten die (gedeeltelijk)
zijn gesloopt.
De raket is niet goed getest en de cijfers van een aantal
testsituaties zijn nog niet binnen. De astronauten ‘denken’ dat ze de raket wel
zullen kunnen besturen…Het grondpersoneel is blij dat zij zelf niet mee hoeft
naar boven…
Niet alle schroeven en moeren zijn nog aangedraaid en sommige platen
zitten los…De communicatie met het commandocentrum vertoont storingen en
tussen de verschillende ondersteunende diensten bestaat onduidelijkheid over
wie nu eigenlijk het gezag heeft…Het doel is de maan, maar ze weten niet zeker
of daar leven mogelijk is…
Maar….
De
investeringen door de belanghebbende partijen zijn reeds gedaan en het is
daarom zaak om het plan met alle geweld door te drukken, tegen elke ethiek en
gezond verstand in, want vooraf had niemand verwacht dat een megalomaan plan
als deze transitie op zoveel tegenstand kon rekenen. De algemene indruk was dat
dit godsgeschenk een warm welkom zou krijgen, want in de retoriek heette het
steeds dat ouders meer ‘eigen regie’ zouden krijgen (precies het omgekeerde is
waar) en dat de professionals van jeugdzorg meer gewaardeerd zouden worden en
bevrijd van overbodige regeltjes (bureaucratie) veel meer ruimte zouden krijgen
voor hun ‘professionaliteit’ en eigen inzichten (waar het ze juist aan
ontbreekt), dus wie kon er op tegen zijn?
Jammer
alleen dat het de politiek aan de basislogica ontbrak om te begrijpen dat meer
eigen regie voor ouders juist volkomen haaks staat op meer sociale controle
door een Wijkteam, een Ouder-Kindadviseur met drangbevoegdheid (in de scholen
van hun kinderen) en een meer bepalende rol voor gezinsvoogden die nog minder
gecontroleerd worden door afschaffing van ‘papierwerk’. Met daarbij het schenden
van de privacy door dossiers elektronisch aan elkaar te koppelen en onbevoegden
toegang te geven tot zeer persoonlijke informatie en nog wat kleinigheden als
het blokkaderecht voor pleegouders na één jaar, waardoor je uit huis geplaatste
baby (terecht of onterecht) gegarandeerd nooit meer thuis komt…Het gaat er voor
politici tenslotte om dat de slogans goed klinken, niet wat er in de praktijk
van terecht komt. Met feiten win je geen verkiezingen, wel met een goede indruk
maken!
Schending van
afspraken
Een
indicator voor de ‘kwaliteit’ van het komende stelsel is dat een aantal
gemeenten zich nu al niet houden aan de afspraken die zijn gemaakt met
betrekking tot de nieuwe jeugdwet. In Rotterdam vragen de wijkteams maar liever
geen toestemming aan ouders, want die zouden wel eens kunnen weigeren! (Dan kun
je het maar beter achter hun rug om doen.) En huisartsen moeten tegen de
afspraken in toch hun doorverwijzing voor specialistische hulp voorleggen aan
het college (want die hebben kennelijk medicijnen gestudeerd in Rotterdam).
Tot
zover de betrouwbaarheid en de geruststelling voor ouders.
Alles
bij elkaar genomen lijkt het me nu een kwestie van grote zorgvuldigheid betrachten bij het
veilig stellen van de gedane investeringen, zodat er straks geen
vriendjes van beleidsmakers/ bestuurders het schip in gaan met hun lucratieve
bureautjes en iedereen gewoon door kan gaan met geld verdienen. Want we kunnen toch
niet een paar kinderen met hun zeurende ouders de werkelijke belangen van de mensen
die ertoe doen, in de weg laten staan?
Ik
zou zeggen, lanceer die raket maar gauw, want hoe eerder hij uit elkaar spat,
hoe beter.
Sven Snijer
Medische gegevens gezin massaal opgevraagd
Update 14 juli 2015:
http://www.socialevraagstukken.nl/site/2015/07/04/we-leven-in-on-sociologische-tijden/
Als nu alles wat de politiek deed zo’n succes was… Maar de Tweede Kamer grossiert in parlementaire enquêtes waarvan de conclusie is dat er ten onrechte niet naar experts is geluisterd.
Begin deze week begon mijn maag weer op te spelen. Ik werd misselijk. Ik had het verslag van de commissievergadering VWS van 16 november niet moeten lezen.
Begin deze week begon mijn maag weer op te spelen. Ik werd misselijk. Ik had
het verslag van de commissievergadering VWS van 16 november niet moeten lezen.
1 december 2015
Met de invoering van de nieuwe Jeugdwet zijn gemeenten per 1 januari verantwoordelijk voor alle vormen van jeugdhulp. Het kan gaan om het bieden van opvoedondersteuning, de behandeling van een psychische aandoening of verblijf in een specialistische instelling.
• Niet gehoord wat de kinderombudsman zegt? ‘Ik vrees, dat de jeugdhulp binnen afzienbare tijd in een crisis belandt met de omvang van de pgb-crisis.’
• Niet gezien wat voorzitter van de Landelijke Huisartsenvereniging (LHV) Ella Kalsbeek zegt? ‘Huisartsen worden onder druk gezet medische gegevens te geven aan de gemeente.’
• Niet gelezen wat de Nederlandse vereniging van psychiatrie schrijft? ‘We hebben zorgen over de privacy, de herindicatie, het beroepsgeheim, de kwaliteit en de toegankelijkheid.’
• Niet op de hoogte van de brandbrief van de 234 wethouders? ‘De forse bezuinigingen op de jeugdzorg gaan ten koste van kwetsbare burgers en de rek is eruit.’
• Niet onder de indruk van de zorgen over de overgang na het 18de jaar, over het verlies van samenhang met de kindergeneeskunde, over dat de gemeente op de stoel van de zorgverlener gaat zitten, over lange wachttijden, over sluitende instellingen, over tweedeling in de zorg, over de gouden tijden voor de bureaucratie?
Nette mensen van de Federatie Medisch Specialisten, de KNMG, GGZnederland, NVvP. Enkele suggesties voor vakbondstaal:
- ‘We pikken het niet langer. Geen pgb-drama met de jeugdhulp’
- ‘Meldplicht, die het slechter maakt voor mishandelde kinderen? Over ons lijk’
- ‘Poten af van het beroepsgeheim’
- Actie, actie, harde actie. De zaak gaat plat, we stappen uit elk overleg, we roepen onze leden op tot selectief staken.
Of het helpt, weet ik niet. Maar als het niet werkt, hebben we in elk geval onze tanden laten zien.
Oh, nog een laatste oprisping: zachte landing? Ja, in het moeras.
Kinderombudsman Marc Dullaert:
18 maart 2016
Jeugdhulp nog steeds niet op orde.
Zorgen over de deskundigheid van de wijkteams zijn
niet verdwenen https://www.perssupport.nl/persbericht/98074/kinderombudsman-jeugdhulp-nog-steeds-niet-op-orde.
Update 25 december 2015:
"We kennen meerdere gevallen van druk en soms
zelfs intimidatie. Mensen die te horen krijgen: bezwaar aantekenen of in
beroep gaan kan gevolgen hebben voor toekomstige indicaties, dus denk er nog
maar eens goed over na.”
Precies een jaar geleden stond Nederland aan de
vooravond van grote zorgveranderingen. Per 1 januari 2015 kregen gemeenten meer
zorgtaken. Veel mensen waren ongerust. Staatssecretaris Van Rijn zette
vooraf tien veelgehoorde zorgen op een rij die volgens hem gebaseerd waren
op misverstanden over wat er stond te gebeuren. Nu,
een jaar later, ging belangenvereniging Ieder(in) na of die zorgen terecht
waren.
Update: 21 december 2015:
Update: 21 december 2015:
'Pgb-systeem van de SVB is failliet':
Update: 7 december2015:
Zorgvisie - ‘Kennis wijkteams slecht geborgd’ http://www.zorgvisie.nl/Kwaliteit/Nieuws/2015/12/Kennis-wijkteams-slecht-geborgd-2728672W/
Zorgvisie - ‘Kennis wijkteams slecht geborgd’ http://www.zorgvisie.nl/Kwaliteit/Nieuws/2015/12/Kennis-wijkteams-slecht-geborgd-2728672W/
UPDATE: 26 april
2015
Telegraaf
Ambtenaar schendt het beroepsgeheim
Zondag, 26 april 2015
Medische gegevens gezin massaal opgevraagd
Amsterdam | Hans Kuitert
De medische gegevens van jongeren en hun
ouders dreigen op straat te belanden, nu veel gemeenten voor zij rekeningen
betalen onder het beroepsgeheim vallende gegevens willen hebben. Gemeenten
kunnen dat eisen omdat de nieuwe jeugdwet de privacy slecht heeft geregeld.
De crème de la crème van
jeugdzorgverleners (zo’n 300 vooraanstaande psychologen, psychiaters,
kinderartsen en hoogleraren) luidt de noodklok in een brandbriefpetitie aan
verantwoordelijk staatssecretaris Van Rijn.
Veel gemeenten eisen ten minste een
minimaal inzicht in de zorgproblematiek van een gezin voordat de nota’s van
zorginstanties worden uitgekeerd. Op de declaratie aan de gemeente, sinds 1
januari van dit jaar voor de zorg de hoofdverantwoordelijk, dienen ook medische
indicaties van jongeren, en niet zelden ook van hun ouders, te staan, anders
wordt de nota niet betaald.
Medische gegevens mogen echter alleen
worden verstrekt met uitdrukkelijke toestemming van ouders en boven de 12 jaar
ook de kinderen.
Deze schending van het medisch
beroepsgeheim is nu duidelijk geworden, doordat gemeenten de eerste nota’s
hebben ontvangen en niet in medische of psychiatrische problematiek geschoolde
ambtenaren het medische of psychologische naadje van de kous willen weten, zo
blijkt uit een inventarisatie van de beroepsgroep.
Al eerder wees het College Bescherming
Persoonsgegevens erop dat gemeenten geen medische persoonsgegevens mogen
opvragen. Toch gebeurt het, stellen de ondertekenaars van de petitie.
Ambtenaren die het zorgbetalingsinfuus
beheren gaan daarmee hun boekje te buiten. Onduidelijk is ook welke sancties er
bestaan voor ambtelijk misbruik van de onder het beroepsgeheim vallende
informatie over burgers. Ook is er geen zicht op de mogelijkheden deze gegevens
te koppelen aan andere persoonsgegevens.
Saillant is een noodkreet gisteren van een
aantal burgemeesters en bestuurders, die op de website van Binnenlands Bestuur
zeggen dat veel gemeenten, waterschappen en provincies hun digitale dossiers en
archieven niet op orde hebben.
Als er geen maatregelen worden genomen om
digitale informatie van overheden op lange termijn toegankelijk te houden, kan
dat schadelijk zijn voor burgers, ondernemers en de overheden zelf, zo staat in
hun brief.
Het ministerie van VWS heeft aangekondigd
de ’weeffout’ in de jeugdwet te zullen repareren. In het jeugdzorgveld hebben
weinigen daar vertrouwen in. Privacy is een onderschoven kind in de nieuwe
zorgwerkelijkheid zoals het kabinet die vorm heeft gegeven, maar de
zorgverleners denken dat financiële controle van declaraties door gemeenten wel
mogelijk is zonder beroepsgeheimen te doorbreken.
Als voorbeeld geven zij de regeling die
vrijgevestigde psychotherapeuten hebben opgesteld met de zorgverzekeraars. De
controle wordt daarbij getoetst door onafhankelijke professionals.
2 maart 2016
Veilig Thuis is zichzelf aan het
uitvinden. Het lastige is: dat geldt ook voor de wijkteams, …
In werkelijkheid laat de deskundigheid van
die teams inzake mishandeling vaak te wensen over, zeggen directeuren van
Veilig Thuis. Wijkteams hangen geregeld aan de lijn bij Veilig Thuis – „klopt
onze aanpak voor dit gezin zo?” – en ook dat kost tijd.
Update 14 december 2015:
ADHD zorg door kinderarts in 2016 niet
meer vergoed! http://www.ggznieuws.nl/home/adhd-zorg-door-kinderarts-in-2016-niet-meer-vergoed/
Update 14 juli 2015:
http://www.socialevraagstukken.nl/site/2015/07/04/we-leven-in-on-sociologische-tijden/
Update 27 juli 2015:
Opvangcentra
voor crisisjeugd zitten tjokvol
De crisisopvang voor kinderen met
psychoses, zelfmoordneigingen en andere ernstige gedragsproblemen zit overvol.
Ze moeten te lang wachten op de juiste zorg, waardoor de situatie escaleert.
Als er niet snel
geld bijkomt, gebeuren er ongelukken
Door extra bedden te plaatsen of elders
een plek te zoeken, weten instellingen jongeren die à la minute hulp nodig
hebben nog net op te vangen. Maar als er niet snel geld bijkomt, gebeuren er
ongelukken, waarschuwen diverse aanbieders van crisisopvang.
Robert Vermeiren, hoogleraar kinder- en jeugdpsychiatrie en directeur patiëntenzorg van Curium LUMC, noemt de situatie 'nijpend'. ,,We worden heel vaak gebeld door instellingen uit andere delen van het land die jongeren willen plaatsen, maar zelf geen plek hebben.''
De extra toestroom wordt volgens hulpverleners grotendeels veroorzaakt door de overheveling van jeugdzorg naar de gemeenten.
Robert Vermeiren, hoogleraar kinder- en jeugdpsychiatrie en directeur patiëntenzorg van Curium LUMC, noemt de situatie 'nijpend'. ,,We worden heel vaak gebeld door instellingen uit andere delen van het land die jongeren willen plaatsen, maar zelf geen plek hebben.''
De extra toestroom wordt volgens hulpverleners grotendeels veroorzaakt door de overheveling van jeugdzorg naar de gemeenten.
Sinds 1 januari moeten wijkteams kinderen
doorverwijzen. ,,Maar die functioneren op veel plekken nog niet optimaal,
waardoor kinderen niet bij de juiste hulp terechtkomen.
Uiteindelijk belanden ze dan in de
crisisopvang," bevestigt een woordvoerder van Jeugdzorg Nederland.
Opnamestop
Directeur Ronald Buijs van Yulius, een
instelling voor kinder- en jeugdpsychiatrie in Dordrecht, vangt nu 10 procent
extra kinderen op, maar krijgt daar niet volledig voor betaald. ,,De gemeentes
in Zuid-Holland-Zuid hebben zelfs een opnamestop afgekondigd. Absurd! Deze kinderen
zijn een risico voor zichzelf of hun omgeving. Die kun je niet wegsturen."
De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) zegt geen weet van opnamestops te hebben, maar gaat onderzoeken of daar landelijk sprake van is.
Update: 23 november 2015
De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) zegt geen weet van opnamestops te hebben, maar gaat onderzoeken of daar landelijk sprake van is.
Update: 23 november 2015
Ik ben misselijk
- Menno Oosterhoff
Nadat de Jeugdwet een feit was geworden,
besloot ik er niet veel meer over te schrijven. Dat zou een voortdurende
variatie worden op het thema: Zie je wel? Hadden we toch gezegd? Daar wordt een
mens zuur van. Maar als ik nu mijn gal niet spuug dan word ik bitter.
Het
oude zeer lag mij nog zwaar op de maag. De Jeugdwet was aangenomen ondanks een
negatief advies van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen,
ondanks 96.000 handtekeningen van onder meer 1100 hoogleraren, ondanks verzet
van werkelijk elke betrokken organisatie.
Dat
politici niet in alles experts zijn, nam ik hen niet kwalijk. Dat ze niet
luisteren naar mensen die wél verstand van zaken hebben wel.
Als nu alles wat de politiek deed zo’n succes was… Maar de Tweede Kamer grossiert in parlementaire enquêtes waarvan de conclusie is dat er ten onrechte niet naar experts is geluisterd.
Begin deze week begon mijn maag weer op te spelen. Ik werd misselijk. Ik had het verslag van de commissievergadering VWS van 16 november niet moeten lezen.
Privacyschending van kinderen met psychische problemen maakt veel los
http://demonitor.ncrv.nl/zorg-in-de-gemeente/privacyschending-van-kinderen-met-psychische-problemen-maakt-veel-los
Update 1 december 2015:
Update 1 december 2015:
Moeizame democratische controle
gemeenteraad
1 december 2015
Gemeenteraadsleden maken zich zorgen over
de mogelijkheden om controle uit te oefenen op de nieuwe zorgtaken van de
gemeente.
Om die taken uit te voeren zijn veel
gemeenten samenwerkingsverbanden met andere gemeenten aangegaan, maar die maken
het voor raadsleden heel ingewikkeld om het beleid te beïnvloeden.
Ruim driekwart van alle raadsleden zegt
dat in een enquête van Nieuwsuur. De enquête werd
ingevuld door 1655 leden van gemeenteraden in het hele land.
Bijna een jaar na de invoering van de
decentralisatie heeft Nieuwsuur in samenwerking met deVereniging van Raadsledenaan alle
raadsleden in Nederland gevraagd hoe het er in de gemeenten voor staat met de
democratische controle. Vanavond deel 2: beperken samenwerkingsverbanden de
controle op de gemeenteraad?
Tien miljard
Sinds 1 januari dit jaar zijn de gemeenten
verantwoordelijk voor nieuwe taken op het gebied van de Wet Maatschappelijke
Ondersteuning, de Jeugdwet en de Participatiewet. Met die zogeheten drie
decentralisaties verschoof er tien miljard euro van het Rijk naar de gemeenten.
Zeven van de tien gemeenteraden in onze
regio Haaglanden wilden iets veranderen aan de contracten met zorgaanbieders,
maar dat kon op korte termijn niet, zo zeiden de wethouders.
VVD-raadslid Hatte van der Woude, Delft
Het VVD-raadslid Hatte van der Woude uit
Delft vertelt hoe moeilijk het is om als raadslid invloed uit te oefenen op
besluiten die al zijn genomen in een samenwerkingsverband. “Zeven van de tien
gemeenteraden in onze regio Haaglanden wilden iets veranderen aan de contracten
met zorgaanbieders, maar dat kon op korte termijn niet, zo zeiden de wethouders
die met elkaar samenwerken in het regioverband. Dat toont aan dat de
democratische controle op dit soort afspraken heel erg moeilijk is."
Samenwerkingsverband
In de regio rond Dordrecht zeggen ze hier
iets op gevonden te hebben. Ze hebben een speciale Drechtraad opgericht, waarin
raadsleden van zes gemeenten vroegtijdig worden betrokken bij de besluiten in
het samenwerkingsverband. ”Doordat het op deze manier in ingericht, heb je als
raadslid toch voldoende invloed”, zegt Laura Kroes, raadslid voor GroenLinks in
Zwijndrecht.
De enquête
Zijn de gemeenteraadsleden in staat deze
ingewikkelde beleidsterreinen te volgen? Is er voldoende informatie beschikbaar
over de besteding van de budgetten? Zijn er obstakels die een goede
democratische controle door de raadsleden bemoeilijken? En in hoeverre is de
regionale of lokale pers in staat om de vinger aan de pols te houden.
Raadsleden moeten hun bestuurders kunnen
blijven controleren, ook al overstijgt het onderwerp hun gemeentegrens.
GroenLinks-Kamerlid Linda Voortman
D66-Kamerlid Fatma Koser Kaya is niet
verbaasd dat er een wildgroei is ontstaan aan samenwerkingsverbanden
tussen gemeenten. "D66 heeft hier eerder voor gewaarschuwd. Samenwerking
klinkt mooi, maar niet als dit ten koste gaat van de invloed van de
democratisch gekozen raadsleden. Deze raadsleden moeten hun controlerende taak
kunnen uitvoeren, maar kunnen dat nu niet."
"Bij het deelnemen in een samenwerkingsverband
begint het uiteraard met het qua beleid goed sturen aan de voorkant. De
verantwoordelijke wethouder een opdracht meegeven. Dit gebeurt lang niet
altijd. Dat in een samenwerkingsverband ook compromissen moeten worden gesloten
tussen de deelnemers is logisch. Samenwerken betekent geven en nemen",
zegt VVD-Kamerlid Hayke Veldman.
Positie versterken
GroenLinks ziet de voordelen van regionale
samenwerking. "Maar dat mag het democratisch proces niet
belemmeren", zegt GroenLinks-Kamerlid Linda Voortman.
"Raadsleden moeten hun bestuurders
kunnen blijven controleren, ook al overstijgt het onderwerp hun gemeentegrens.
Ik vind het aan de ene kant de verantwoordelijkheid van bestuurders om
raadsleden toegang te verlenen tot hun regionale besluiten, maar aan de andere
kanten moet de minister van Binnenlandse Zaken, de heer Plasterk, ook kijken
naar vormen om de positie van raadsleden te versterken."
Veel mensen willen graag politiek actief
zijn in hun eigen stad of dorp, om lokale problemen op te lossen. Maar mensen
willen niet avond aan avond papier doorschuiven, over zaken waar ze
uiteindelijk toch weinig over te zeggen hebben.
SP-Kamerlid Ronald van Raak
Minister Ronald Plasterk denkt dat
regionale samenwerking soms nodig is. "Denk aan regionale milieudiensten,
veiligheidsregio’s of sociale werkvoorzieningen. Raadsleden hebben eerder het
signaal afgegeven dat ze hier meer invloed op willen hebben. Samen met de
Vereniging van Griffiers, Raadslid.nu en de VNG heeft BZK daarom de handreiking
‘Grip op regionale samenwerking’ ter beschikking gesteld. Ook vinden er
trainingen plaats. Raadsleden raken zo geïnformeerd over de mogelijkheden tot
invloed die er zijn buiten de wettelijke waarborgen (zoals
begrotingsbehandeling en mogelijkheid tot informatie vragen) om", zegt de
minister.
"Vaak is er namelijk geen juridische
grondslag voor nodig. Raadsleden hebben de mogelijkheid om met andere raden in
een samenwerkingsverband af te stemmen, om vooraf kaders mee te geven aan
bestuurders, om bij elke raadsvergadering ook aandacht te besteden aan de
samenwerkingsverbanden."
Ondoorzichtig
Volgens SP-Kamerlid Ronald van Raak zijn
er op dit moment meer dan 500 samenwerkingsverbanden. "Een nieuwe,
ondoorzichtige bestuurslaag, waar lokale bestuurders compromissen moeten
sluiten, over zorg en ondersteuning van hun eigen bewoners. Compromissen die
lokale bestuurders daarna moeten verdedigen in hun eigen gemeenteraad, die aan
die afspraken meestal niets meer kan veranderen."
Van Raak: "Zo wordt lokale democratie
een farce en de volksvertegenwoordiger tot een volksambtenaar, die nog één keer
door de stapel papieren gaat. De oplossing van de minister - dan gaat u maar
opschalen en herindelen - is geen oplossing. Niet voor de financiële problemen,
maar zeker niet voor dit democratisch tekort."
"We hebben nu al gemeenten met
tientallen kernen. Veel mensen willen graag politiek actief zijn in hun eigen
stad of dorp, om lokale problemen op te lossen. Maar mensen willen niet avond
aan avond papier doorschuiven, over zaken waar ze uiteindelijk toch weinig over
te zeggen hebben."
Drie decentralisaties
Gemeenten zijn sinds 1 januari
verantwoordelijk voor taken die eerst bij de Rijksoverheid of de provincie
lagen.
1.Ondersteuning aan zieken of ouderen
Gemeenten moeten ervoor zorgen dat mensen
zo lang mogelijk thuis kunnen blijven wonen. Mensen die dat niet meer
zelfstandig kunnen, krijgen van de gemeente begeleiding en ondersteuning. Deze
hulp valt onder de Wet maatschappelijke ondersteuning (WMO).
2. Zorg voor
kinderen en jongeren
Met de invoering van de nieuwe Jeugdwet zijn gemeenten per 1 januari verantwoordelijk voor alle vormen van jeugdhulp. Het kan gaan om het bieden van opvoedondersteuning, de behandeling van een psychische aandoening of verblijf in een specialistische instelling.
3. Hulp bij het
vinden van werk
Iedereen die kan werken maar daarbij
ondersteuning nodig heeft, valt sinds 1 januari onder de Participatiewet. Die is er om zoveel mogelijk mensen met
of zonder arbeidsbeperking werk te laten vinden. De Participatiewet vervangt de
Wet Werk en Bijstand, de Wsw en een groot deel van de Wajong.
Waar halen
ze de arrogantie vandaan om experts te blijven negeren? Ze negeren gewoon ook
alle negatieve gevolgen van hun beslissingen.
Dus konden
we in het
verslag van die vergadering lezen: ‘Waardering van ouders en kinderen voor
de wijkteams en de hulp. De overgang is rustig geland’, zegt Van der Burg
(VVD). ‘Veel gaat goed’, constateert ook Bergkamp (D66). Huh???
• Niet gehoord wat de kinderombudsman zegt? ‘Ik vrees, dat de jeugdhulp binnen afzienbare tijd in een crisis belandt met de omvang van de pgb-crisis.’
• Niet gezien wat voorzitter van de Landelijke Huisartsenvereniging (LHV) Ella Kalsbeek zegt? ‘Huisartsen worden onder druk gezet medische gegevens te geven aan de gemeente.’
• Niet gelezen wat de Nederlandse vereniging van psychiatrie schrijft? ‘We hebben zorgen over de privacy, de herindicatie, het beroepsgeheim, de kwaliteit en de toegankelijkheid.’
• Niet op de hoogte van de brandbrief van de 234 wethouders? ‘De forse bezuinigingen op de jeugdzorg gaan ten koste van kwetsbare burgers en de rek is eruit.’
• Niet onder de indruk van de zorgen over de overgang na het 18de jaar, over het verlies van samenhang met de kindergeneeskunde, over dat de gemeente op de stoel van de zorgverlener gaat zitten, over lange wachttijden, over sluitende instellingen, over tweedeling in de zorg, over de gouden tijden voor de bureaucratie?
Naast het
zuur en bitters leek er ook iets zoets te zijn. Na 11 (sic!) maanden heeft ook
staatssecretaris Van Rijn begrepen, wat iedereen in januari al wist:
Het opnemen van je kind bespaart je geen geld. Dus de ouderbijdrage wordt
ingetrokken. Hoera, maar er is een adder onder het gras.
Mevrouw Van
der Burg(VVD) van de zachte landing heeft een initiatiefnota ingediend om de
aanpak van kindermishandeling te verbeteren, door het invoeren van een
meldplicht. Dat voorstel heeft volgens alle experts een averechts effect. De
KNMG meldt ontzet te zijn dat VVD en PvdA een verkapte meldplicht willen
invoeren. Dat is dus de prijs voor afschaffing van de ouderbijdrage: een
meldplicht die het erger maakt voor mishandelde kinderen.
De KNMG is
ontzet. Ja, we verkeren in constante ontzetting over het zorgbeleid.
Marktwerking, vrije artsenkeuze, privacy, beroepsgeheim, bureaucratie, noem
maar op. Maar het blijft bij woorden. Zijn we niet te netjes, te tam?
‘Het Malieveld blijft leeg.’
‘Het Malieveld blijft leeg.’
Een vriend
van me suggereerde dat laatst als blogtitel om onze onmacht aan te geven. Laten
we zorgen dat hij ongelijk krijgt.
Nette mensen van de Federatie Medisch Specialisten, de KNMG, GGZnederland, NVvP. Enkele suggesties voor vakbondstaal:
- ‘We pikken het niet langer. Geen pgb-drama met de jeugdhulp’
- ‘Meldplicht, die het slechter maakt voor mishandelde kinderen? Over ons lijk’
- ‘Poten af van het beroepsgeheim’
- Actie, actie, harde actie. De zaak gaat plat, we stappen uit elk overleg, we roepen onze leden op tot selectief staken.
Of het helpt, weet ik niet. Maar als het niet werkt, hebben we in elk geval onze tanden laten zien.
Ik hou
erover op. Ik raak mijn gal zo wel kwijt, maar nu stijgt mijn bloeddruk. Ik
meende dat ik de overheveling van de jeugd-ggz naar de gemeente had geslikt.
Maar het blijkt lastig te verteren. Ik krijg er het zuur van, of ik spuw
bittere gal.
Oh, nog een laatste oprisping: zachte landing? Ja, in het moeras.
Nawoord: ‘De goeden niet te na gesproken’
sprak een vroegere leraar van mij altijd, nadat hij een tirade tegen de hele
klas had gehouden. Dus: Met name de SP heeft zich krachtig verzet tegen de
Jeugdwet. In de Eerste Kamer heeft ook GroenLinks tegengestemd.
En dit alles, zo weet ik, is wetenschappelijk onderbouwd, volgt uit dossieronderzoek, en meldingen met ervaring, dat gecontroleerd is.
BeantwoordenVerwijderenHoe eerder de wachtlijsten ontstaan in j-GGZ (waar jeugdzorg niet naar wil doorverwijzen) omdat j-GGZ-deskundigen failliet gaan, hoe eerder men kan beginnen aan het jarenlang opleiden van nieuwe specialisten, en dan wachten totdat dezen weer ervaring hebben opgedaan, de kennis niet weer verwatert in een te brede en ondiepe jeugdzorg, hoe beter.
Het blijft vreemd dat de politiek zo leugenachtig mag blijven van burgers, apathisch over de jeugdwet-inhoud.
Vreemd dat echte wetenschappers en specialisten (hoger en medischer opgeleid dan jeugdzorgwerksters) genegeerd worden door de politiek.
Dat ouders dat goed vinden.... vreemd!
http://www.dekinderombudsman.nl/70/ouders-professionals/nieuws/reactie-kinderombudsman-op-rapport-tsj/?id=361
BeantwoordenVerwijderenhttp://goedenieuws.nl/vandaag/2014/03/10/aangifte-kinderhandel-jeugdzorg
BeantwoordenVerwijderen2 maart 2016
BeantwoordenVerwijderenhttp://www.nrc.nl/handelsblad/2016/03/02/geweld-achter-de-voordeur-toch-op-de-wachtlijst-1596873
Veilig Thuis is zichzelf aan het uitvinden. Het lastige is: dat geldt ook voor de wijkteams, …
In werkelijkheid laat de deskundigheid van die teams inzake mishandeling vaak te wensen over, zeggen directeuren van Veilig Thuis. Wijkteams hangen geregeld aan de lijn bij Veilig Thuis – „klopt onze aanpak voor dit gezin zo?” – en ook dat kost tijd.