woensdag 2 januari 2013

Samenwerking binnen Jeugdzorg mislukt

http://www.meppelercourant.nl/?n_id=271575#.UORjIFqSyd1.twitter


Sinds de start van het CJG in 2010 is er een CJG-informatiebalie geopend en een gezamenlijk kantoor in het multifunctioneel kindcentrum Het Palet.

Meppel – Bijna twee jaar na de start van het Centrum Jeugd en Gezin (CJG) werken de partners op het gebied van jeugdzorg nog volledig langs elkaar heen. Dat concluderen twee onafhankelijke onderzoekers in het rapport ‘CJG Meppel op koers?’
Het belangrijkste doel van het CJG - de hulpverlening aan ouders en kind verbeteren door partijen beter te laten samenwerken – is bij lange na niet bereikt.

'Nog niet één kind of gezin is in een gezamenlijke actie van het CJG geholpen,’ concludeert wethouder Myriam Jansen uit het rapport. ‘Dat is teleurstellend, maar ook enigszins begrijpelijk. De medewerkers willen nog steeds graag laten zien wat hun eigen organisaties waard zijn. Het is ook een onzekere periode,’ laat wethouder Jansen weten.

Er is volgens het rapport geen netwerkorganisatie opgezet waar gebruik wordt gemaakt van alle kennis en kunde die onder één dak te vinden is. Vooral op het gebied van signalering van problemen, doorverwijzing of licht pedagogische hulpverlening, ontbreekt het volgens de onderzoekers aan een sluitende aanpak. Terwijl dat werkgebied juist als kernpunt van het CJG wordt gezien.

De gemeente wil de aanbevelingen uit het rapport snel uitvoeren. Het CJG moet toewerken naar één CJG-cultuur, waarbinnen bijvoorbeeld gezamenlijk subsidie wordt aangevraagd. Op termijn is de gemeente van plan om slechts één subsidiebedrag voor het CJG te reserveren in plaats van aan de afzonderlijke partners uit te keren.

Lees ook:
CJG Meppel doet onderzoek naar zichzelf: www.meppelercourant.nl
 
            Terug naar Alle artikelen Jeugdzorg Dark horse

 

4 opmerkingen:

  1. Toen mijn dochter en ik vanuit Duitsland in acute nood terug naar nederland kwamen en in Meppel neerstreken, omdat mijn dochter daar THUIS is, heb ik mevrouw Jansen een paar keer gemaild, of ze ons kon helpen. Omdat wij in Meppel dakloos raakten. Ik werd door het maatschappelijk werk aangemeld bij een overkoepelende organisatie waar de gemeente en het CJG en de politie en noem maar op, in zitten. Niemand deed wat, iedereen keek toe. Van mevrouw Jansen ook nooit een reactie gehad. Na een aantal maanden als illegalen in eigen land rondgezworven te hebben, ook in Meppel, kreeg ik het amk op mijn dak gestuurd. En NOG deed de gemeente meppel niets. Meppel, de stad waar ze afgelopen zaterdag nog een stille tocht liepen om een signaal af te geven tegen pesten. Als er ergens hypocriete figuren rondlopen, dan is het wel in meppel!

    Sabine

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een klein doch mij opvallend detail in dit bericht: het gaat 'm dus om de SUBSIDIE verstrekking aan instanties...

    Laat ze vooral niet de bonussen voor de bestuurders vergeten wegens 'goede resultaten'...

    Met een cynische knipoog,

    Nico Mul

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voordeel van die bonussen is dat DAT geld in elk geval NIET meer kan worden gebruikt om kinderen en ouders lastig te vallen met hun disfunctioneren.

      Verwijderen
  3. Bijna 10 jaar geleden zijn onze kinderen van ons afgenomen, omdat ik (de moeder), zonder enige test of onderzoek zwakbegaafd zou zijn. En mijn man zwaar agressief. Jeugdzorg en de Raad kunnen niet eens bewijzen dat ik zwakbegaafd ben en mijn man agressief.

    De rechter gelooft het wel, blindelings. Ik woon in het meest criminele land en schaam me werkelijk dood om Nederlander te zijn. De jongste was 2,5 week en in die 10 jaar tijd zijn we totaal niets opgeschoten. Ja dat Jeugdzorg ons expres uit het leven van onze kinderen houdt.

    In het begin werden onze advocaten zo zeer bedreigd dat we een dag daarna een mail hadden dat ze ons niet meer wilden helpen. Volgens Jeugdzorg kon mijn man de kinderen binnen een maand terug krijgen als hij bij mij weg zou gaan.

    Ik heb soms echt spijt dat hier geboren ben en heb vaak er aan gedacht om uit het leven te stappen. Want mijn leven en dat van mijn man hebben ze met deze actie kapot gemaakt. Veel dingen doe ik niet meer. Ik kom niet meer buiten, ik kan geen spelende kinderen zien. Dat maakt me emotioneel nog meer kapot.

    MKJ is ook zo'n criminele organisatie. Ze zeggen dat ze neutraal zijn, nou mooi niet. Wij hebben zwart op wit dat iemand van de Jeugdzorg daar werkt en alle vragen over de Jeugdzorg komen helemaal niet bij het MKJ, maar die persoon stuurt het gewoon door naar Jeugdzorg.

    Een verknipte wereld is het waar we in leven en dat onze regering dit toe laat. Zulke dingen zijn gewoonweg schandalig!! Laat jeugdzorg eens met bewijzen komen, want dat kunnen ze vaak niet.

    Het politie rapport dat we hebben laten maken is zo ineens spoorloos verdwenen (tuurlijk). Stel je voor dat de echte waarheid op tafel komt dan ziet iedereen hoe crimineel de Jeugdzorg in Nederland is.

    BeantwoordenVerwijderen