Het
valt niet te ontkennen dat Tweede Kamerlid Nine Kooiman een makkelijk doelwit
is, waar we op Jeugdzorg Dark horse graag met tomaten naar gooien. Ze maakt
zich met haar defensieve houding, die door één van de commentatoren op de blog
terecht is vergeleken met die van een geagiteerde gezinsvoogd, vooral wanneer haar
kritische vragen worden gesteld, onder de Kamerleden met jeugdzorg in hun
portefeuille duidelijk tot de zwakste schakel.
Het
is niet alleen de leeftijd en onervarenheid die van deze voormalig
jeugdzorgmedewerkster de kop-van-jut maken, want er zijn genoeg jonge politici
die respect verwerven door hun gedrevenheid en bereidheid om moeilijke problemen
voortvarend aan te pakken. Beginnersfouten zijn hen wel vergeven. Waar de
kritiek op mevrouw Kooiman zich op concentreert, is dat zij met de overstap van
jeugdzorg naar de Tweede Kamer, geen transformatie heeft doorgemaakt van
BJz-werknemer naar volksvertegenwoordiger.
Het
is te verwachten dat iemand die vanuit een specifieke achtergrond in de
politiek belandt, in eerste instantie denkt vanuit die achtergrond en dat het
enige tijd vergt om ook vanuit andere invalshoeken naar maatschappelijke
problemen te kijken. Want dat is wat het beroep van politicus inhoudt;
begrijpen dat er verschillende belangengroepen zijn in de samenleving, die
allemaal het recht hebben om gehoord te worden. In het geval van een
SP-politica is de identificatie met mensen die werkzaam zijn in de zorg
(jeugdzorg) te begrijpen, want een socialistische partij past bij sociale
beroepen. Dat mevrouw Kooiman wil opkomen voor gestreste gezinsvoogden met een
te hoge caseload is niet verwonderlijk en als daarbij gedacht wordt aan de
toename van onzorgvuldigheden en grove fouten als gevolg van die stress, waar
gezinnen die hulp nodig hebben onder lijden, ook alleen maar toe te juichen.
Wat
echter niet te begrijpen valt, voor een vertegenwoordiger van een partij van
het volk, is dat zij op geen enkele manier blijk geeft open te staan voor goed
onderbouwde kritiek op het functioneren van gezinsvoogden (en het systeem
waarin ze werkzaam zijn), waar gewone mensen met minder opleiding zo gemakkelijk het slachtoffer van worden.
Mensen die voordat ze met het systeem van BJz ervaring hebben opgedaan, jeugdzorg nog associëren
met geholpen en ondersteund worden en na de ervaring met het BJz-‘hulpverleningstraject’,
vooral met beschuldigd worden, in de hoek gezet worden, gechanteerd worden en
voorgelogen.
Dat
is wat uit vele BJz-dossiers overal in Nederland blijkt, en wat ook
herhaaldelijk door jeugdrechtadvocaten,
soms op persoonlijke titel, dan weer als collectief, in het openbaar naar voren
is gebracht. De werkwijze van jeugdzorg is niet transparant en het
machtsmisbruik lijkt in het systeem ingebakken. Alleen een dwaas durft vol te
houden dat het om incidenten gaat. Het feit dat de ‘brainstormers’ in de
sector, die nadenken over hoe jeugdzorg er in de toekomst uit gaat zien,
wanneer hen gevraagd wordt naar de rechtspositie van ouders in die plannen,
niet verder komen dan een vaag ‘inbouwen van ‘checks and balances’ (waarbij en
passant de RvdK wordt afgeschaft) geeft aan dat ouders in het 'Kind-O-Centrische'
universum van de jeugdbeschermers een ver afgedwaalde satelliet zijn.
Zou
niet juist de SP, die opkomt voor de gewone man, moeten voorkomen dat burgers
in de mangel komen van de macht van instanties? Of is het de eenzijdige visie
van een linkse partij, die ervoor zorgt dat machtsmisbruik alleen door hen
herkend wordt als ze zich voordoet in de vorm van economische uitbuiting door
kapitalisten? Het zou toch eigenlijk niet moeten uitmaken of mensen onderdrukt
worden door de macht van een religie, de macht van het kapitaal, of de macht
van een zorgindustrie. De vernedering voelt hetzelfde.
Het
is om die reden dat verschillende mensen die over de jeugdzorgproblematiek aan
mevrouw Kooiman hebben gerapporteerd (SP-stemmers alsook buitenstaanders) geïrriteerd
raken door haar ontwijkende antwoorden en haar gezinsvoogden-attitude, die geen
ruimte laat voor een onafhankelijke kritische blik richting de sector. Mensen in
een onderdrukte positie voelen zich door haar niet gehoord. Velen hebben het
gevoel dat mvr. Kooiman niet voor hen in de Kamer zit, maar voor de belangen van
een organisatie die toch al teveel macht heeft.
De
enige manier die mevrouw Kooiman kan bedenken om de hulp aan jeugdigen te
verbeteren, is het afschaffen van bureaucratische hindernissen
(indicatiebesluit). Dat daarbij ook de weinige controle-midddelen die ouders
nog hebben verdwijnen, omdat er straks niets meer op papier staat en de
eigengereidheid van de gezinsvoogden nog meer gaat overheersen, vindt zij geen
enkel bezwaar. Goed gehersenspoeld door BJz met de klinklare onzin van het
toetsingskader als kwaliteitsbewaking (waarbij teamleider noch
gedragswetenschapper het kind zien) gaat zij onverdroten door met het vergroten
van de bevoegdheden van gezinsvoogden en het verder terug dringen van de
rechten van ouders.
Alle
mooie beloften over samenwerking met ouders, samen een hulpverleningsplan
opstellen, zoveel mogelijk hulp in vrijwillig kader, etc, worden niet concreet
ondersteund door versterking van de feitelijke rechtspositie van ouders. Er is
nog steeds geen waarheidsvinding bij AMK/BJz en RvdK, terwijl dat in alle
gevallen zonder acute dreiging voor het kind gewoon mogelijk is/ en bij acute
dreiging achteraf (Men wil het gewoon niet!).
De zittingsvertegenwoordigers van
BJz staan nog steeds niet onder ede in de rechtszaal, terwijl ouders en
advocaten al jaren klagen over de aperte leugens die door jeugdbeschermers in
de rechtszaal verkondigd worden, soms door slordigheid, soms door
machtsmisbruik omdat het systeem dit mogelijk maakt. Onterecht
uithuisgeplaatste kinderen worden nog steeds om allerlei kul-redenen
vastgehouden in instellingen (vooral door WSJ) en gezinsvoogden presteren het
nog steeds om uitspraken van rechters te negeren (zie: Ethische Dilemma’s
tijdens de Week van de Jeugdzorg) waarmee ze blijk geven te menen boven de wet
te staan.
Kamerleden
van andere partijen, die BJz in hun pakket hebben, doen van tijd tot tijd
voorstellen om jeugdzorg beter te controleren en de kwaliteit te verbeteren.
Ouders lijken gezien te worden in hun onmacht, wanneer ze door het systeem
verpletterd worden en hun roep om rechtvaardigheid lijkt bij sommige politici
aan te slaan. Weliswaar gaat het langzaam en is er kamerbreed nog niet veel
diepgaande belangstelling voor de misdaden tegen gezinnen begaan door
jeugdbeschermers, maar het geeft hoop dat echte verandering gaat komen.
Bij de
SP zien we dit ontwaken met betrekking tot de jeugdzorgellende nog niet, omdat
het verantwoordelijk Kamerlid van die partij als een kurk op de fles alle kritiek
laat verstommen. Daarom wordt zij door ouders de ‘voorpost van jeugdzorg in de
Tweede Kamer’ genoemd. Met een goed deel van haar familie in de jeugdzorg
werkzaam (ook haar vader en broer) zou zij juist haar uiterste best moeten doen
om de schijn te vermijden dat zij een verlengstuk is van deze organisatie. Maar
in tegendeel, zij laat juist haar eigen broer op een SP-vergadering vertellen
over al het goede werk wat jeugdzorg doet!
Vandaag
hebben we weer in de krant kunnen lezen, hoeveel goede bedoelingen ze
hebben in Rotterdam, als het om hulpverlenen gaat. De duimschroeven worden nog
verder aangedraaid bij ouders en vooral zonder deskundigheid op universitair
niveau, want het BJz-systeem is een systeem van ‘vermoedens’ en onderbuikgevoelens.
Wat dit moet doen voor de zo verlangde ‘vertrouwensbasis’ tussen BJz en cliënt,
waar de vorige Staatssecretaris Veldhuyzen-Van Zanten het altijd over had, mag Joost
weten (maar misschien weet Martin het wel?). Mevrouw Kooiman slaapt ondertussen
rustig verder en met haar de SP-fractie…
Sven Snijer
Terug naar Alle artikelen Jeugdzorg Dark horse
http://jeugdzorg-darkhorse.blogspot.com/2012/04/alle-artikelen-jeugdzorg-dark-horse.html
Terug naar Alle artikelen Jeugdzorg Dark horse
http://jeugdzorg-darkhorse.blogspot.com/2012/04/alle-artikelen-jeugdzorg-dark-horse.html
Intussen geeft President Corstens van de HR toe dat het inderdaad een totale puinhoop is bij de rechtspraak. Scholingsmogelijkheden en vakkennis zijn onvoldoende.
BeantwoordenVerwijderenOp elke middelbare school wordt de jeugd geleerd dat je altijd de feiten moet vaststellen omdat het anders niet mogelijk is om een deugdelijke beslissing te nemen (bv LTS: 'meten is weten').
Onze jeugdrechters baseren zich standaard op beweringen van instanties die zelf al jaren aangeven dat zij geen onderzoek doen naar de feiten.
Onze jeugdrechters halen dus niet eens het equivalent van het laagste niveau voortgezet onderwijs als ze de BEWERINGEN van de maatschappelijk werkers van Bjz en Raad volgen.
Hoe krijgen we deze dwazen in vredesnaam op het juiste spoor?
Inderdaad... toch wordt een naar mijn mening belangrijk detail structureel weggelaten.
BeantwoordenVerwijderenMen 'vergeet' namelijk de basis van de SP die eigenlijk de 'Kommunistische Eenheidsbeweging Nederland Marxistisch-Leninistisch' (KEN-ML) was en wegens de negatieve naam van het communisme zichzelf maar SP is gaan noemen... net zoals de jeugdzorgsector: 'Voogdijraad' wordt Raad voor de Kinderbescherming, MOB en JAC worden via naamswijzigingen BJZ, BJZ slechte naam: wordt CJG en de gezinsvoogden dan wel 'jeugdbeschermers' worden 'jeugdzorg-professional' en de 'sociale huisarts', ondertussen blijven de mensen en hun gedachtegoed doorgaan met hun terreur van ouders schofferen, kleineren en wegzetten als zwak begaafd dan wel incapabel en vooral uit huis plaatsen en in feite verhandelen van kinderen... op naar de STAATSOPVOEDING.. zie China / Noord-Korea... volg de grote leider.... (Nine Kooiman??)
De vraag is en blijft voor mij: WAAROM doet AMK-BJZ NIETS bij het koninklijk huis: als een gewone ouder eens een gehele week in Mexico dan wel Brunei of Singapore zou zitten en de kinderen over laten aan allerlei personeel... wat zou BJZ dan zeggen? (Och nee: AMK en BJZ bereiken natuurlijk 'geen signalen' en de kleine prinsesjes hoeven niet door de ouders in bed gestopt te worden, hoeven geen nachtzoen....moeten ervaren dat papa en mama vaak weg zijn... dát is belangrijk...)
En dan hebben we het nog niet eens gehad over artikel 1 van onze zo democratische grondwet...
Nico Mul
Dat gejeremia van die rechters kun je toch nauwelijks serieus nemen. Als ze dat zouden willen kunnen ze in één klap de wachtlijsten en werkdruk verminderen door een stel doorgewinterde criminelen ondanks allerlei belastend materiaal vrij te spreken of het O.M niet ontvankelijk te verklaren...
BeantwoordenVerwijderenVerder kunnen ze de uitvoerende macht aan hun verstand brengen dat ze het zat zijn al die kostbare tijd aan O.M.-showprocessen als bv bij Holleeder en Mikelsson te besteden..en dat zinloze gejaag achter drugs aan ook niet zien zitten.
Verder kunnen alle rechters die zich bewegen in het familierecht en zich op het terrein van Jeugdzorg bewegen de rechtspraak net zo goed aan Kinderbescherming en Jeugdzorg overlaten, omdat ze de adviezen toch blindelings volgen..
U ziet het dus... met een paar simpele maatregelen, wemelt het land van de rechters en hebben ze alle tijd om de nog resterende zaken zorgvuldig uit te pluizen en recht te spreken.
Maar het lijkt de taktiek van het O.M....overspoel de rechterlijke macht met zoveel mogelijk zaken...dan gaan ze fouten maken...en kan het OM voor rechter gaan spelen daarna kunnen ze deze macht aan de kant zetten...wel zo gemakkelijk en goedkoop.
Dan is verdacht zijn hetzelfde als dader zijn...eindelijk die gevangenissen vol en kunnen Henk en Ingrid rustig gaan slapen.
Opa