http://halbeda.blogspot.nl/2013/02/it-takes-village-to-raise-child.html
Lees verder........
http://halbeda.blogspot.nl/2013/02/it-takes-village-to-raise-child.html
Terug naar Alle artikelen Jeugdzorg Dark horse
vrijdag
1 februari 2013
Pieter
Hilhorst en Michiel Zonneveld bepleiten in hun essay om wat normaal is weer de
gewoonste zaak van de wereld te maken: ervan uitgaan dat er een heel dorp modig
is om een kind op te voeden. In hun mooie stuk 'De gewoonste zaak van de
wereld' gaan ze net iets te ver. Daarmee dreigen ze medestanders af te weren.
Enige tijd geleden namen de klachten over lawaai van spelende kinderen in de buurt toe. Op ons internetforum verschenen de eerste berichten “Mag het een decibel minder?”. De Kersentuinkinderen spelen weer lekker veel buiten. Ik ben nog steeds erg blij dat we onze omgeving zo hebben ingericht dat dat goed kan. Wat ik heel wat minder vind is het lawaai dat daar steeds meer bij geproduceerd wordt. De kinderen van met name tussen 8 en 12 schreeuwen, gillen en krijsen heel veel. Voor een deel is dat in het vuur van het spel, wat begrijpelijk is, maar voor een deel lijkt het er ook wel op dat ze heel moeilijk iets kunnen doen zonder er knalhard bij te schreeuwen. (...)
Enige tijd geleden namen de klachten over lawaai van spelende kinderen in de buurt toe. Op ons internetforum verschenen de eerste berichten “Mag het een decibel minder?”. De Kersentuinkinderen spelen weer lekker veel buiten. Ik ben nog steeds erg blij dat we onze omgeving zo hebben ingericht dat dat goed kan. Wat ik heel wat minder vind is het lawaai dat daar steeds meer bij geproduceerd wordt. De kinderen van met name tussen 8 en 12 schreeuwen, gillen en krijsen heel veel. Voor een deel is dat in het vuur van het spel, wat begrijpelijk is, maar voor een deel lijkt het er ook wel op dat ze heel moeilijk iets kunnen doen zonder er knalhard bij te schreeuwen. (...)
Opvoeding
als individuele onderneming ….
De
eerste mededeling bracht een stroom berichten op gang, waarbij nogal eens
gewezen werd op de mogelijkheid om de kinderen elders te laten spelen. “Er
is een groot speelveld in het parkje achter de kersentuin, kunnen de kinderen
daar niet lekker spelen en schreeuwen zonder overlast te geven? Misschien
kunnen de ouders die dit lezen hun kinderen stimuleren om daar ter spelen.”
Verder kwam er het idee op om “dit door iemand te laten begeleiden die er
neutraal in staat en vooral ook in staat is om het goed en prettig bespreekbaar
te maken. Die ons iets kan aanreiken om afspraken te maken en vormen van
communicatie. “ Ik pak er dan twee berichten uit die weergeven wat veel
ouders ook zullen denken. Jullie merken: je begint met overlast en al snel ben
je gekomen richting wegschuiven en professionele hulpverlening.
Waar
het om gaat is dat zelfs in een buurt waarin de bewoners zelf het groen beheren
en een buurthuis hebben, het toch erg lastig is om te dealen met overlast van
kinderen. En het gaat hier om onschuldige overlast. De opvoeding is immers een
individuele onderneming.
...of
een gezamenlijke verantwoordelijkheid
Dat
idee dat opvoeding een individuele zaak is wordt steeds meer ter discussie
gesteld in de 'pedagogische civil society”. Je komt dan al snel op een oud
gezegde uit de Nigeriaanse Igbocultuur dat luidt: ‘It takes a village to
raise a child.’
En
zo komen we weer de wereld van de professionals binnen. Ik ben een groot
aanhanger van het gebruik van Eigen Kracht. Maar onder ouders is begrip ook
niet onomstreden. Veel ouders steunen als reactie op incidenten betere en
eerdere signalering en sluitende systemen. De politieke reflex ondervindt grote
steun in de samenleving. Een compromis wordt dan snel gevonden: samenwerking
tussen ouders en centra voor jeugd en gezin, een ouderraad verplicht stellen
etcetera.
Elkaar
aanspreken op normen
Gaat die
gedachte van een pedagogische civil society helpen? Pieter Hilhorst en Michiel
Zonneveld bepleiten in hun essay om wat normaal is weer de gewoonste zaak van
de wereld te maken. Ze sommen op wat ze normaal willen laten zijn:
1. De village die nodig is om kinderen
te laten opgroeien bestaat uit medeopvoeders die zich om kinderen bekommeren
die zonder ouders op straat lopen of spelen.
2. De village biedt veilig toezicht als
kinderen even ontsnappen aan de blik van de ouders.
3. De village kan een steun zijn als
het tussen ouders niet botert.
4. In de village helpen gezinnen elkaar
bij praktische zaken zoals de opvang van kinderen.
5. In de village zouden ouders
onderling een bron van kennis en kunde zijn.
6. In de village vindt een gesprek
plaats over normen: wat kan wel en wat kan niet. Men spreekt elkaar ook aan op
die normen.
7. In de village lost men problemen
vaker onderling op, zonder een beroep te doen op autoriteiten.
8. In de village wordt, als dat nodig
is, alarm geslagen wanneer er sprake is van ontwikkelingen die bedreigend zijn
voor jongeren.
En precies
hier gaat het mis met de pedagogische civil society. De schrijvers stellen dat
we minder snel een beroep op elkaar doen en we schroom hebben om ons met de
opvoeding van elkaars kinderen te bemoeien. Terwijl dat de gewoonste zaak van
de wereld is. Iedereen mee eens .... of toch niet?
Ze willen
een heel andere samenleving. “Het kernbegrip is daarbij nabijheid. We leven
in een gefragmenteerde wereld. Of misschien moeten we zeggen we leven in een
verknipte wereld. We knippen de wereld op in stukken die weinig met elkaar te
maken hebben.” Ze bepleiten een pedagogisch communautarisme en zien dat als
gelijk aan de pedagogische civil society.
Ik zou er
zelf in gaan geloven. Vroeger was het niet zo'n verknipte wereld.
Maar ik
geloof het toch niet. We hebben immers in de Kersentuin (waar ik woon) die
nabijheid gecreëerd. We kennen elkaar en lossen het ook op. En ik maak mij
sterk dat voorwaarden nummer 1, 2, 4, 5, 7 en 8 hier echt gelden. 3 en vooral 6
(over de persoonlijke levenssfeer en elkaar aanspreken op normen) sla ik bewust
even over.
Geen figuur
of ideologie met gezag bij iedereen
Wat we niet
hebben is een vanzelfsprekende gezamenlijke religieuze of levensbeschouwelijke
grondslag. Dat zouden we ook al lang niet meer willen. Dat is een verschil met
vroeger. Scholen, verenigingen, kranten, vakbonden of omroepen: ze hadden
allemaal een ideële grondslag en mensen waren vrijwillig actief. Deze
bewegingen hadden leiders en die leiders hadden gezag. Deze waren een onderdeel
van de samenleving en speelden die belangrijke rol van corrigeren als iemand
iets liet verslonzen. Dat was de pedagogische civil society waarin men elkaar
ook op waarden aansprak en die komt niet terug.
Gelukkig
niet, want als ik wil dat moeder A aangesproken wordt als haar zoon iets
uithaalt dat ik niet vind deugen, moet ik ook accepteren dat ik aangesproken
wordt als iemand anders mij aanspreekt. Het klinkt mooi als ik daarvoor open
sta, maar zo is het nu eenmaal niet. Laatst werd ik in de supermarkt door een
vrouw er op gewezen dat ik spuitslagroom kocht, terwijl dat slecht is voor de
gezondheid van mijn kinderen.
Hier wreekt
zich namelijk de niet-gedeelde religieuze grondslag of levensbeschouwing. We
hebben maar enkele gedeelde normen, maar ook bewust enkele waarden, uitmondend
in normen, die we niet delen en waarvan we het goed vinden om te
accepteren dat we daar in verschillen.
Vroeger was
er bij verschil van mening een gezaghebbend figuur die de doorslag kon geven.
De dominee, de vakbondsleider, de onderwijzer. Nu is die er niet meer, daarvoor
zijn we te goed opgeleid, te mondig, te individualistisch.
En dan
zitten we in een buurtje met “ons soort mensen”, bepaald geen gemiddelde van de
bevolking. Kindermishandeling komt bovendien eerder voor vaker voor in gezinnen
die getroffen worden door armoede en werkloosheid en waarvan de ouders laag
zijn opgeleid. Die wonen hier niet, werkloosheid wel, maar de opleiding is
prima. Verder zijn kindermishandeling en huiselijk geweld verschijnselen die
nogal eens van generatie op generatie worden overgedragen. Wat ik bedoel is dat
we geen contact hebben met de groep die aangesproken zou moeten worden. Het
begrip van de Village komt uit de VS en dat is op het gebied van preventie van
jeugdcriminaliteit, kindermishandeling etcetera nu niet een mooi
voorbeeld.
Neem de kampers
die bij ons om de hoek wonen. Daar hebben we geen contact mee en ook geen
overeenstemming over normen en waarden. Daar geldt meer een liberale inslag:
leven en laten leven zolang je de vrijheid van de ander niet in gevaar brengt.
Kleine
stappen om de nieuwe samenleving vorm te geven
Is het
concept dan zinloos? Helemaal niet. Het is een mooi ideaal en het is beter dan
de "sluitende aanpak" vormgegeven vanuit professionals. Ik blijf
liever bij het idee dat de samenleving (zorg, scholen, overheid, buurtbewoners)
hun eigen civil society nog moeten gaan vormgeven. Ook Micha de Winter
(de munter van het begrip 'Pedagogische civil society') denkt in veel kleinere
stapjes. “Het is dan een kwestie van professioneel vakmanschap om ouders, de
omgeving en zorgverleners in de eerste lijn in staat te stellen beter met
opvoedingsvragen en opvoedingsproblemen om te gaan.”
Ik geloof
dus niet in de Village zoals geschetst door Hilhorst en Zonneveld in een
holistisch of communitaristisch concept.
We moeten accepteren dat de individualisering niet is terug te draaien en dat
velen (waaronder ik) dat ook niet wenselijk vinden. In de school zijn daardoor
licht andere normen dan thuis. Elkaar daarop aanspreken gebeurt in
verschillende sferen, zolang de normen van thuis in huis maar gelden en van
school op school. De discussie met de school gaan we niet aan, die normen
accepteren we gewoon.
Zoals wel
vaker trappen Hilhorst en Zonneveld in de val dat ze menen dat de problemen
niet opgelost kunnen worden in de huidige samenleving, maar alleen in een
andere (communitaire) samenleving opgelost kunnen worden. Daarmee stoten ze
eigenlijk andere mensen af.
Liberale
oplossing versus communitaristische oplossing
Ik geloof
wel in het aanspreken van de eigen kracht. Zeker! Maar daar wordt een nieuwe
samenleving op gebouwd, niet op het ideaal van het Nigeriaanse dorp waarin
we elkaar blijven aanspreken op gezamenlijke normen. Die komen bij ons immers
voort uit verschillende waarden. Er is geen one size citizen meer.
We worden
geen melting pot waarbij alles door elkaar gemengd wordt en versmelt tot
gezamenlijke waarden en normen. Het is meer een salad bar: vlakbij onze normen
en waarden wonen groepen met iets andere normen en waarden, als salade door
elkaar gehusseld, maar niet gemengd. Daartussen geldt eerder de liberale
gedachte: de vrijheid van de een moet de vrijheid van de ander niet schaden,
daarbinnen spreken mensen elkaar wel aan. En die manier vind ik fijner dan de
melting pot uit Amerika, die eerder bestaat uit diverse melting pots, van gated
communities tot wijken waar iedereen accepteert dat het voor de buitenstaanders
no go areas zijn.
En de
kinderen in onze buurt?
Nu moet ik
zeggen dat het kwam tot een initiatief dat ik met twee moeders (als werkgroep
decibel) nam om met de kinderen en de klagers te praten over de overlast en wat
we kunnen doen. Het idee dat de kinderen maar elders moesten spelen kwam in een
zo kindvriendelijke buurt wat vreemd over en professionele ondersteuning vragen
ging ons te ver. Het initiatief van de werkgroep decibel heeft die zomer goede
invloed gehad, maar de problemen blijven terugkomen.
In een
vergadering van vorige week kwam het weer ter sprake. Nu ging het over rotzooi
in ons projecthuis (ons buurthuis dat we geheel van eigen geld en in eigen
beheer runnen). We kwamen niet veel verder dan een oproep aan ouders om op te
letten. Een wat lege oproep want, voor zover ik weet, zijn het niet de kinderen
van de ouders die op die vergadering aanwezig zijn. Het zijn kinderen van
ouders die nooit op vergaderingen komen. De ouders hebben andere waarden, ook
al leven ze met veel plezier in onze gemeenschap. En ik begrijp dat.
Waar het om
gaat is dat zelfs in een buurt waarin de bewoners zelf het groen beheren en een
buurthuis hebben, het toch erg lastig is om te dealen met overlast van
kinderen. En het gaat hier om onschuldige overlast. De opvoeding is immers een
individuele onderneming. Dat vindt niet iedereen, maar velen wel.
Pieter
Hilhorst en Michiel Zonneveld De gewoonste zaak van de wereld.
Het essay is een publicatie van de Raad voor Maatschappelijke Ontwikkeling
(RMO)
Lees verder........
http://halbeda.blogspot.nl/2013/02/it-takes-village-to-raise-child.html
Terug naar Alle artikelen Jeugdzorg Dark horse
Het is wel 50 jaar geleden dat we als kinderen er op gewezen werden om niet te gillen. Telkens weer. Dat is een onderdeel van de opvoeding geweest. Dat was gewoon. Buren hielpen en namen het over kinderen er op te wijzen. Er was een gezamenlijkheid onder buren-ouders.
BeantwoordenVerwijderenWel riepen we als kinderen, maar het was gewoon om gillen te beheersen. Het had geen nut.
We zien echter heden op TV dat er gegild lijkt te moeten worden; het is 'in'. "Ik hoor jullie niet," wordt daar regelmatig gezegd.
We speelden bij huis. Nu kan dat in steden vaak lastig. Daar hebben de besturende grote mensen voor gezorgd.
Nu heet het "overlast", wat zelf gecreëerd is.
Er wáren geen 'professionals', en dat ís ook niet nodig.
Ik ken weinige 'professionals' die ouders goed tip-gevend voorlichten. Wel deskundigen die het kunnen, dus buiten BJZ.
In BJZ lijkt er meer gebruik gemaakt te worden van 'ouders onwetend houden', en dan die ouders veroordelen als een "bedreiging" (BW1:254 lid 1 als cliché) voor het kind (:OTS+UHP).
Er is geen normale gezamenlijkheid meer, maar zelfs ouders in één gezin worden (gezinsvoogdelijk) tegen elkaar uitgespeeld. -
De 'professionals' (wat is dat woord eigenlijk?) maken problemen. Ze helpen niet.
Individualisering heeft zijn keerzijden.
Toch lijkt het er op dat men 'geïndividualiseerd' bevoogding van de overheid en door jeugdzorg-professionals afdwingt: 'het moet geregeld worden'. -
Vooral niet zelf als groep ouders overleggen om hun kinderen weer bij te brengen om het gillen buiten de TV-studio te laten. Het is niet nodig.
Ook is jeugdzorg niet nodig.
Er is jeugd-gezondheidszorg, en pedagogische adviezen zijn bij een (ortho-)pedagoog in te winnen; begeleiding, tips, heel handig, leerzaam...
Interessant en leerzaam om zo de puntjes van de psychologische ontwikkeling van kinderen zelf te ontdekken, gezamenlijk.
Zo'n Eigen Kracht (EKC) kan met de buurt.
Maak het leuk en interessant. Zie het niet als 'overlast', waar de overheid zich met BJZ achter de hand moet gaan bemoeien. Benader het positief, opbouwend.
De overheid slaapwandelt achter de BJZ-lobby aan.
Jaja, we krijgen straks vooraf aan een OTS ook nog een verplichte opvoedondersteuning met kinderbeschermende ogen van... slechts sociaal werksters die een hype volgen als vage 'maatstaf', of deze 'maatstaf' zelf creëren, en dan weet u niet waar u aan toe bent om een OTS te ontlopen.
De rechter weet het dan ook niet en gaat mee in de mandaat-aanvraag van BJZ.
De beroepskrachten op school en in de huisartspraktijk, en consultatiebureaus en ziekenhuizen e.d., gaan ook al "verplicht" (volgens BJZ) meldend kijken met kinderbeschermende ogen. (Het melden is niet verpicht, daar deskundigen deskundig mogen handelen i.p.v. afschuivend.)
OTS en UHP worden in; die gaan vele kinderen 'redden' van afwijkingen op de hype.
Afwijken mag niet meer.
Jeugdzorgwerkers maken zichzelf tot 'helden'.
Blijven ouders achter de overheid aanhollen, op de overheid vertrouwen, waar ze gezamenlijk zelf wat kunnen doen?
Zelf zonder BJZ een EKC organiseren kan.
Een pedagoog erbij vragen voor tips kan.
Er zijn overigens ook ouderorganisaties. Wordt lid.
Loop op het BJZ-gevaar vooruit. Weet wat en hoe.
Het is jaren geleden gemeten dat de Nederlandse kinderen het hardst gillen op schoolpleinen/velden.
BeantwoordenVerwijderenOp scholen, vooral de basisscholen, is het soms ook echt niet te harden hoor, en zeker niet in de klassen waar alle ouders er ook maar bij mogen. Zoveel stress voor de kinderen zelf en voor de leerkrachten.
Maar ja, schreeuwen bij incidenten moet vind ik. Dat is vaak om duidelijk aan te geven dat je ergens niet van gediend bent. Als we het zo bekijken dan lijkt het wel of bijna elk kind te assertief reageert.
Een kind heeft als eerste kennis gemaakt met de familie waar jong en oud, groot en klein aanwezig is. Dat is de eerste leer. vanuit daar gaan ze de wijde wereld in waar ze nog meer verschillen ontdekken, dat is een natuurlijk proces. Maar de overheid, justitie, rechters en BJZ denken daar anders over, zij zijn namelijk de buitenaardse wezens onder de mensen ... nanu nanu \\// waar overigens groeiende neuzen, vernederen en schreeuwen centraal staat
Het viel mij ook al enkele jaren op dat de kinderen erg hard gillen en schreeuwen. Mij is geleerd als kind om het rustiger aan te doen, en schreeuwen wat niet netjes!
BeantwoordenVerwijderenZodoende leerde je wat wel en niet hoorde. Gewoon opvoeding dus.
Maar ouders werken de hele dag, zijn nog te suf om te reageren op hun jengelende kroost in supermarkten, waar anderen van mogen meegenieten als er weer eens eentje bleert om niks.
De ouders staan er vaak als zombies bij.
Daarnaast, soms staat er een tv zender op met een kinderprogramma aanbod waarbij men alleen maar schreeuwt en gilt en krijst. Denk aan de Nederlandse Spons Bob alleen al.
Ik doe dan het geluid zachter of zap naar een ander kanaal, maar is het dan wonderlijk dat de kids niet beter weten dan dit?
Tegenwoordig heeft men overal hulp bij nodig zelfs een kind opvoeden.
Schei toch eens uit met die bemoeizucht en laat de mensen eens het leven leven.
Minder stress, genoeg geld om van te leven, minder zorgen, en een van de ouders thuis als de kinderen thuis zijn. Zo ging dat vroeger ook en dat ging prima.
En zo is het!
BeantwoordenVerwijderenMaar de moedertjes moesten (ook zo nodig) werken van de regering. Ja, werken om de kinderopvang (een hoop gesloten doordat ouders niet meer rondkwamen) te betalen die al subsidie kre(ij)gen van de Staat.
En als daardoor -€- stress ontstaat thuis met de koters erbij, vind je het dan gek dat één van de ouders flipt, of beiden, of de kinderen?
Waar is die Village to raise dan?
Tijdens het opvoeden van kinderen vind ik het belangrijk dat de Opoes en de rest van de familie en vrienden gewoon meedoen met opvoeden, maar ik zag bij mijn leeftijdsgenoten iets opvallends destijds; die opoes kregen te horen; "ja, ja mam/pap, in jullie tijd was opvoeden anders en wij doen het op onze manier!"
FOUT! Het is de normaalste zaak van de wereld dat kinderen in familieband opgroeien waar gillen als een gek zonder reden niet getolereerd werd, zelfs niet op school. Doen ze dat ook in de kerk?
O ja, supermarkt is ook een mooi voorbeeld, pas na het eten naar de supermarkt met ze. Mijn buurmeisje deed dat ook, ik ging erbij zitten op de grond bij de snoepafdeling en ging ook stampen en schreeuwen ... hij was daarna gelijk genezen. Leuk meissie overigens, nu wel.
Al dat geld dat uitgaat naar nutteloze doelen zoals Jeugdzorg, uit de grond gestampte instellingen en cursussen mag weleens uitgekeerd worden aan gezinnen die met minder moeten rondkomen of kaalgeplukt zijn door BJZ en de regering.
Kan ik eindelijk een nieuwe degelijke fiets kopen voor mijn schoolgaande kind. Nooit weggeweest met mijn grut én ze zijn zeer gemanierd, dus netjes opgevoed door een zeer degelijke Village rondom hen.