Pagina's

vrijdag 27 december 2013

Transitie Jeugdzorg naar gemeenten - "Ze hebben er weinig verstand van"...

http://www.omroepbrabant.nl/?news/204342582/Gemeentes+kopen+massaal+advies+in+voor+jeugdzorg+.aspx

Gemeentes kopen massaal advies in voor jeugdzorg

Laatst gewijzigd: vrijdag 27 december 2013 - 09:34 | Auteur: Dirk Verhoeven  

EINDHOVEN - Gemeenten huren massaal adviesbureaus in voor de decentralisatie van de jeugdzorg. Ze geven tonnen uit om kennis in te huren, die ze zelf niet in huis hebben. Dat blijkt uit een onderzoek van Omroep Brabant. Experts vragen zich daarom openlijk af of gemeentes wel in staat zijn om de transitie van de jeugdzorg tot een goed eind te brengen.
 
Gemeenten nemen in 2015 de jeugdzorg over van de provincie. De voorbereidingen daarvoor zijn in volle gang. Iedere gemeente mag nu zelf beleid gaan bepalen voor de jeugdzorg in haar gemeente.

Geen kennis, geen capaciteit


Veel gemeentes hebben daar echter niet de kennis voor in huis of de capaciteit. Daarom huren ze veel consultants in.

De kosten hiervan verschillen per gemeente. De één huurt alleen voor een paar honderd euro een spreker in en de ander voor tonnen in euro's aan adviseurs. Zoals de Peelgemeenten. Zij geven zeker 500.000 euro uit aan adviseurs.


Weinig vertrouwen


"Ik zal het netjes houden, maar ze hebben er weinig verstand van."


Kuijpers vervolgt: "Je moet dit werk aan mensen overlaten die er echt verstand van hebben, zoals cliënten en mensen die ondersteuning geven. We zien dat er dure rapporten gemaakt moeten worden en veel externen ingeschakeld worden."

Grote complexe operatie


Herman Kuijpers van de cliëntenraad van Bureau Jeugdzorg Brabant maakt zich zorgen. Hij heeft weinig vertrouwen in de gemeentes.
 
Rob Gilsing is onderzoeker bij het Verwey-Jonker instituut en heeft onderzoek gedaan naar de transitie van de jeugdzorg naar gemeentes. Hij zegt dat vooral de kleine gemeentes, zoals Alphen Chaam en Valkenswaard te weinig kennis en capaciteit in huis hebben.

"Je ziet dat ze daar minder gewend zijn aan grote complexe operaties zoals de transitie jeugdzorg, maar ook straks de participatiewet en de WMO-AWBZ en dat wordt voor die gemeente een hele klus."

3 opmerkingen:

  1. Honderden kinderen staan onder toezicht van jeugdzorg, terwijl dat helemaal niet hoeft of nodig is. Het lijkt wel of er tegenwoordig bij elke scheiding die wat moeilijker verloopt meteen bureau jeugdzorg wordt ingeschakeld. En kom er dan maar weer eens vanaf.
    Nu er straks geen geld meer is voor bureau jeugdzorg, gaat de zorg straks weer naar de kinderen en de gezinnen waar het echt nodig is.

    Een scheiding is voor de kinderen heel vervelend en zeker ruziënde ouders, aan de andere kant leren kinderen daar ook wel mee omgaan. Ouders blijven juist doordat BJZ is ingeschakeld ruzie maken, omdat ze zich zelf willen bewijzen, tegen over BJZ.

    Ik heb een klas van 28 kinderen 5 staan er onder toezicht. Gewoon een doorsnee klas, in een doorsnee witte wijk. En het zijn echt geen achterstand kinderen.
    Gewoon hele normale kinderen waar eigenlijk niets mis mee is, waar het goed mee gaat op school, maar dat wil BJZ niet horen. Hebben ze genoeg vriendjes?? Zijn ze brutaal, stil, huilen ze veel, concentratie.. Ze blijven net zo lang zoeken tot er iets is wat niet goed gaat. Ik heb als leraar mijn buik van dat pedagogisch gelul van ze.

    Ik werk al 20 jaar met kinderen en zie ze elke dag. Bij een scheiding hebben kinderen binnen een half jaar hun draai weer gevonden. Ik ben degene die ziet als het fout gaat, niet de Raad voor de Kinderbescherming of BJZ die ze een uurtje spreekt en binnen een uur het "probleem" heeft gevonden.

    Ik hoop dat nu Bureau Jeugdzorg onder de gemeenten gaat vallen, wij als leraren ook wat te vertellen krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jammer dat mijn kind niet bij u in de klas zat. Veel leraren werken graag mee met BJZ. Uit onwetendheid of door druk van bovenaf.
      Dat al die kinderen onder toezicht staan(OTS), is echter wel nodig. Ook als het goed met ze gaat. De OTS is een juridische maatregel en is nodig om vat te krijgen op de ouders. Met de kinderen als zodanig heeft het niet veel te maken,
      In het geval van een OTS is BJZ verantwoordelijk voor het organiseren van hulp voor het kind en de ouders. Zij maken hier bijna altijd een potje van.
      Als de ouders zelf iets willen regelen is dat vaak niet toegestaan.
      Mensen zoals u kunnen dan veel betekenen voor deze kinderen.
      U heeft nu ook al wat te vertellen. U kunt een AMK melding doen, het ZAT team inschakelen en u kunt ten alle tijden uw mening geven. Dat is te zeggen, als deze mening overeenkomt met die van BJZ. Anders wordt u verzocht uw mond te houden. Met de transitie van de jeugdzorg naar de gemeenten zal dat niet veranderen.

      Verwijderen
  2. Vergeefse hoop.
    Jeugdzorg luistert alleen naar diegenen die in jeugdzorg's straatje praat, en dus voor werkgelegenheid voor juegdzorg (OTS/UHP/Ontzeggingen) praat.
    'Hulp' bij scheidingen door... 'Jeugdzorg' betekent "er wordt professioneel gestookt tussen exen, zonder hulp, zonder deskunigheid, zonder iets te leren, maar omgangssabotage wordt niet tegengegaan, zeker niet urgent genoeg voor het kind."
    Jeugdzorg is niet 'diagnostisch'.
    Uithuisplaatsen als therapie voorgesteld aan de rechter is geen therapie!
    Smoesjes van de gezinsvoogd naar de rechter worden vaak niet doorzien of gewoon in geloof aangenomen; een krom recht, dat het latere belang van het kind vergeet te wegen. Ouders noemen deze smoesjes leugens, insinuaties, valse laster.
    De Kinderombudsman heeft er iets van gezien en er een rapport over geschreven.
    Meer analyse op deze blog.

    BeantwoordenVerwijderen