1.Houd
alle feiten bij, maak, liefst digitaal in Word of zo, een 'tijdlijn van
gebeurtenissen' met een datum en in enkele regels bijvoorbeeld iets van
10-2-2008: 'Er is een melding gedaan bij het AMK, wij zouden onze kinderen
verwaarlozen' en zo verder met datum / feit… http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=6093
2.
Neem alle gesprekken met instanties op, middels mobiele telefoon, memorecorders
enz. Schrijf dan zelf het gespreksverslag, eindig daarbij altijd met de regel:
'Behoudens tegenbericht ga ik er van uit dat u met de strekking van het gesprek
zoals hier weergegeven kan instemmen'.
Het
voordeel hiervan: u voorkomt daarmee dat de instanties de gespreksinhoud gaan
verdraaien en u heeft een document dat u zo nodig de rechters kan voorleggen.
Instanties zullen het proberen u te verbieden, maar let wel: ieder gesprek
waar U ZELF aan deelneemt mag u opnemen!
Mocht
u geen memorecorder of zo hebben: iedere Windows PC heeft standaard
'geluidsrecorder' er in zitten (bij bureauaccessoires): laat die gewoon
aanstaan, zeker bij gesprekken bij u thuis! Voor minder dan 20 € kunt u al 'n
best aardig apparaatje kopen! (Investeren
in verdediging!)
3.
Onderteken NIETS: ook niet de zogenaamde 'aanvraag hulp' dan wel toestemming om
allerlei instanties te benaderen. (Zie het voorbeeld hier boven: de ouder in
kwestie werd min of meer ook nog gedwongen die zaken te ondertekenen…!)
4.
Als u voorgehouden wordt om te tekenen met een akkoord met 'perspectief
biedende plaatsing' van uw kind, met het verhaal er bij dat dit goed zou zijn
voor het geval u ernstig ziek mocht worden of zo, realiseer u: 'perspectief
biedend' betekent namelijk dat uw kind
NOOIT MEER bij u terug zal komen als het aan BJZ ligt!
5.
Vraag altijd de contactjournalen en werkaantekeningen op die bij de
besluitvorming betrokken zijn. U heeft recht op ALLE stukken die over u en uw
kinderen gaan! Sommige BJZ willen u alleen een opgeschoond dossier geven op
grond van hun 'beleidsregels'.
Dit
is juridisch onjuist en in strijd met art. 6 EVRM (eerlijke procesvoering) Ook
zijn er recentelijk zaken geweest waar cliënten gewoon alles kregen, dit wel na
aandrang van advocaten! (De gewone burger wordt gewoonweg afgepoeierd.)
Bovendien is het ook in strijd met de kwaliteitsmaatstaven van de Algemene wet
Bestuursrecht: deze eist namelijk dat alle aan de besluitvoering ten grondslag
liggende feiten aan alle partijen bekend zijn! Een Indicatiebesluit valt immers
onder de AwB!
Zie
voorbeeld in Word!
Stappenplan om uw
dossier op te vragen:
6.
Maak bij iedere rechtszitting zelf een 'pleitnotitie' die u ter zitting
voorleest. Houd dit kort, krachtig en zakelijk. Breng zo'n pleit minstens in
drievoud mee: 1 voor de rechter, 1 voor de tegenpartij en 1 voor u (mogelijk
ook een kopie voor Raad en of BJZ). Lees dit voor. Dit voorkomt dat uw woorden
straks verdraaid in het proces-verbaal staan!
7.
Vraag na een rechtszitting altijd het proces-verbaal op van die zitting. Ook
hier het zelfde als bij 3: sommige griffies weigeren het u toe te sturen, als u
een klacht indient hier over bij de president van de Rechtbank of Hof, dan
krijgt u dat onmiddellijk…Ze weten dat ze fout zijn door dat te weigeren!
De hel
U begrijpt misschien nog niet dat u met 'Jeugdzorg' in een jungle van procedures en rechtszaken kan komen. Ervaring leert dat 'jungle' nog maar een zwakke uitdrukking is voor de hel waarin u terecht kan komen. Daarom werd er onlangs een boek over geschreven waar u van alles en nog wat over 'De Jungle van Jeugdzorg' geschreven door drs. T. Barendse.
'Een
overlevingspakket voor ouders' na kan lezen. Dit boek geeft een aardige
oriëntatie in dit oerwoud! De schrijfster is minstens een jaar of 20 bekend met
deze problematiek en weet zeer goed van wanten! http://www.swpbook.com/index.php?action=view&book=1263&reeks=5
De
in dit boek genoemde uitspraak LJN BD1113 ! http://zoeken.rechtspraak.nl/resultpage.aspx?snelzoeken=true&searchtype=ljn&ljn=bd1113&u_ljn=bd1113
De
uitspraak die eens duidelijk maakte hoe je indicatiebesluiten tot OTS en UHP
moet bestrijden: bezwaar bij de Stichting BJZ + beroep (tijd is vaak te kort om
'beslissing op bezwaar' af te wachten) in eerste aanleg bij de kinderrechter,
hoger beroep bij Hof (OTS/UHP) of CrvB (andere besluiten)!!
Hier
een humoristische video over die 'jungle' van de 'jeugdzorg'! http://www.youtube.com/watch?v=qeAQxXJktDc
Over
deze 'WAARHEIDSVINDING' heeft, na de nodige klachtenprocedures, de
Nationale Ombudsman een rapport uitgebracht.
Hier
http://gezinszorg.wordpress.com/2011/02/16/ombudsman-waarheidsvinding-verplicht/een
commentaar en hier de link naar het rapport 2011/015 d.d. 31-1-2011. http://www.nationaleombudsman.nl/rapporten/2011/015?aresult=0
Alhoewel
dit gaat over BJZ-N.Br. zijn de aanbevelingen en de slotbeschouwing zéér
duidelijk. EINDELIJK stelt deze N.O. duidelijk: ook de gezinsvoogd heeft de
taak om alles wat hij opschrijft of inbrengt op WAARHEID te verifiëren!
Op
1-6-2011 stelt een onderzoekster Marjolijn van Zanten van de Nationale
Ombudsman een rapport op over deze waarheidsvinding, dat zeer het lezen waard
is. Het eerder aangehaalde rapport 2011/0015 wordt hierin ook aangehaald. http://dl.dropbox.com/u/3224280/Waarheidsvinding%20definitief%201-6-11%20Nationale%20OM.pdf
Ook
oud-advocaat mr. ir. P. Prinsen http://www.peterprinsen.nl/
weet nogmaals treffend te schrijven over de Raad in zijn artikel van 28-3-2011
op
http://www.leugens.nl getiteld 'of beschuldiging waar
is, doet er bij de kinderrechter niet toe' http://www.leugens.nl/2011/03/28/of-beschuldiging-waar-is-doet-er-bij-kinderrechter-niet-toe/#more-3226
Zelf
schreef ik hierbij ook een reactie! Op 18-3-2012 schreef ik een artikeltje over
al die 'problemen' met de waarheidsvinding die juristen kennelijk hebben. http://dl.dropbox.com/u/3224280/Bewijsvoering%20in%20jeugdzorg%2018-03-2012.pdf
Een
ander zeer goed boek, dat voor een ieder herkenbaar zal zijn die met
'Jeugdzorg' te maken heeft is 'Jeugdzorg ammehoela' van Peter Schoorstra. http://jeugdzorgammehoela.nl/
Alhoewel
zijn kleinkind nog steeds onder OTS staat en 'jeugdzorg' verantwoordelijk is
(tot eind november 2010), is het kind midden september 2010 bij hem voor de
deur neergezet, zonder verzekeringspapieren, zonder telefonische aankondiging,
op de meest schandalige wijze die mogelijk is, alsof het om een of ander object
gaat….
In
de komende bladzijden op mijn link laat ik me kritisch uit over 'jeugdzorg'.
Toch zijn mijn kritiekpunten niet nieuw, en eigenlijk nog steeds onveranderd
als ik zo de media volg (zie hoofdstuk 5 bijvoorbeeld).
Ik
citeer hier een stukje uit hoofdstuk 5 van het boek uit 2001 'Jongleur over de
schreef' http://dl.dropbox.com/u/3224280/Jongleur%20over%20de%20schreeef-PDF.pdf
dat geschreven werd door drs. T. Barendse als antwoord op het boek van de
MO-groep (vroeger Vedivo geheten) met als titel: 'De gezinsvoogd als jongleur'.
Hier dus een citaat:
--------------------------------------
citaat ---------------------------------------------------------
Niet
uithuis plaatsen
Al
in 1990 is verschenen van professor van Acker: “Ouders en kinderen in conflict,
theorie en praktijk van de hulpverlening aan gezinnen”. Dit boek is de vrucht
van zeven jaar gezinsproject. Dit project had als doel hulp te verlenen aan
problematische gezinnen, waar uithuisplaatsing van 12 de kinderen dreigde.
Een
methodiek werd ontwikkeld om de problemen te behandelen waar ze zijn ontstaan.
(voorwoord) Alhoewel sommige kinderen beschermd moeten worden tegen de onmacht
of het wangedrag van hun ouders, zijn de effecten van een plaatsing buiten het
natuurlijk milieu vaak nog veel nadeliger… De prognose is zeer ongunstig als
de hulpverlening niet leidt tot een herstel of verbetering van stabiele
affectieve relaties met diegenen die een natuurlijke band met het kind hebben,
en als er geen re-integratie van het kind in een milieu waar het zich thuis
voelt tot stand komt.” (pagina 163)
Opmerking
N.M.: merkwaardig dat BJZ er juist alles aan doet om de banden met echte ouders
te verbreken en kinderen te behandelen voor 'hechtingsstoornissen' als deze
niet direct goed functioneren in pleeggezinnen of instellingen en juist
daardoor NIET terug mogen naar ouders! Zie hoofdstuk 4 over 'hechting'!
In
dit verband zijn de conclusies van mevrouw Junger-Tas over de residentiële
behandeling in Nederland gewoonweg verbijsterend te noemen. Deze onderzoekster
in dienst van het Ministerie van Justitie publiceerde in 1983 een
rapport onder de titel ‘Uithuisplaatsing van kinderen’. Ik citeer hier
enkele conclusies:
1. Er werd geen
verband gevonden tussen de problematiek van de jongere en de plaats waar hij
terecht kwam.
2. Er blijken meer kinderen in het systeem te blijven hangen
dan noodzakelijk lijkt.
3.
Uithuisplaatsing is niet gegrond op een duidelijke indicatiestelling: de
criteria zijn vaag, subjectief gekleurd. De plaatsingskeuze wordt in grote
mate bepaald door de individuele hulpverlener (pagina 167).
Met
de verpleegprijs van de tehuizen en ZIB-internaten zouden 3 tot 5
maatschappelijk werkers full-time per gezin kunnen worden aangesteld. (pagina
168)
Sindsdien
zijn de mogelijkheden die de hulpverlening biedt onveranderd: subjectieve
criteria voor uithuisplaatsing met twijfelachtige resultaten.
Tijdens
een gesprek van Vedivo met het bestuur van het Platform SCJF op 25 november
1998 is geconstateerd, dat ook Vedivo van mening is, dat de beslissing of een
kind al dan niet uit huis geplaatst wordt, afhangt van de toevallige opinie van
de toevallige maatschappelijk werker.
E.S.P.
Oudejans, directeur van stichting Jeugd en gezin Noord-Holland, wond er op de
themadag ‘Hulpverlenen of straffen?’ in oktober 1998 geen doekjes om. Hij zei:
“Met
enkele duizenden guldens per jaar per cliënt zou naar onze oprechte overtuiging
een groot deel van de uithuis geplaatste jongeren thuis kunnen blijven en
zouden wij in staat zijn echt iets voor die jongeren en hun gezinnen te doen.
Wij leven met de werkelijkheid dat veel jeugdigen om economische redenen uit
huis worden geplaatst omdat we nu eenmaal geacht worden iets te doen.”
We
geven het geld verkeerd uit. Er moet niet meer geld beschikbaar komen,
het voor jeugdzorg beschikbare geld moet anders verdeeld worden.
Opm.
N.M.: zie mijn betoog over MINDER geld voor jeugdzorg, http://kindindeknel.blogspot.nl/2009/07/herstel-van-gezinnen-en-goedkope-hulp.html
realiseer u dat BJZ méér dan 7500 € per jaar voor een OTS krijgt en een UHP ca.
123 € PER DAG aan 'omzet' genereert (aldus Tweede Kamerlid J. Voordewind, nov
2009) en méér investeren in 'goedkope, eenvoudige hulp', die ouders vragen en
nodig hebben, verderop in dit document. https://dl.dropbox.com/u/3224280/STOP%20jeugdzorg%20NRC%207-9-2009.pdf
------------------------------
einde citaat-----------------------------------------------------------
In
het vervolg, met name hoofdstukken 5 en 6 waar ik actualiteit http://www.trouw.nl/tr/nl/4656/Jeugdzorg/article/detail/2929704/2011/09/27/Kind-uit-huis-niet-altijd-beter-af.dhtml en
kritiek op jeugdzorg onder uw aandacht breng, zal u zien dat er in 27 jaar
(2010 t.o.v. 1983) niet veel veranderd is!
De
rechtszaken en hun openbaarheid
Wie met 'jeugdzorg' van doen
krijgt denkt in het begin: 'ik ga naar Bureau jeugdzorg en ik krijg de hulp
voor mijn kind(eren), daar zijn zij toch voor en iedereen zegt het'. Degene die
dit zeggen of denken zijn nog beginners of hebben nooit om zich heen gekeken.
Men komt ongevraagd in een woud van juridische procedures terecht. Men praat u
bijvoorbeeld aan: 'wij kunnen alleen wat doen als wij de rechter gaan vragen of
wij u kunnen steunen in de problematiek' en dan begint de 'aanvraag voorlopige
ondertoezichtstelling' als eerste…
Al deze 'familierecht
procedures' gebeuren achter gesloten deuren. Dit is zogenaamd omwille van de
'privacy gevoelige gegevens die daar besproken worden'. Ik zelf, al 18 jaar in
deze zaken bezig, zeg wel eens dat dit is 'omdat de buitenwereld niet mag weten
hoe ouders bedrogen worden, gekleineerd worden en hoeveel er gelogen wordt door
'kinderbescherming' en 'jeugdzorg' bij rechters'. Gelukkig gaan er stemmen op
om dit te veranderen, Europees recht zegt namelijk dat dit niet mag in verband
met de openbaarheid van rechtspraak. De Stichting KOG (Kind Ouders Grootouders)
geeft een reactie op een voorgenomen voorstel. Ik plak hier onder hun complete
reactie op de voorgestelde wijziging van art. 803 Rv:
Reactie van Stichting Kinderen-Ouders-Grootouders op het
concept-voorstel van wet dat wijziging van artikel 803 Rv beoogt.
Het concept gaat uit van een verkeerd principe. Hoewel het
Europese Hof voor de Rechten van de Mens in 2006 in de zaak Moser tegen
Oostenrijk heeft bepaald dat behandeling achter gesloten deuren in strijd is
met het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens, perkt voorliggend concept
de openbaarheid nog steeds in door de beslissing over de openbaarheid bij de
rechter te leggen die dan haast niet anders kan dan deze tegen te houden.
De regel behoort te zijn dat alle personen- en familiezaken,
dus kort geding of geen kort geding, in openbaarheid worden behandeld, waarbij
alleen de betrokken rechtzoekenden vooraf kunnen verzoeken voor zich en voor
hun kinderen de zitting achter gesloten deuren te laten plaatsvinden. De rechter
voldoet altijd aan dit verzoek van een ouder en kan bovendien tijdens de
zitting de openbaarheid opheffen gezien het dan behandelde.
Deze reactie mag gepubliceerd worden.
Drs T.P. Barendse-Cornelissen, secretaris
Koninginneweg 90
2012 GR
Haarlem
Terug naar Alle artikelen Jeugdzorg Dark horse
VERGEET U NIET TE verzekeren voor RECHTSBIJSTAND met module Gezondheidszorg, wanneer u kinderen heeft, die overvallen kunnen worden door juridiserend BJZ/jeugdhulp.
BeantwoordenVerwijderenO, ja, dat staat ik het artikel hieronder.
BeantwoordenVerwijderenik = in :
Verwijderenin het artikel hieronder.
OUDERS snappen vaak niet dat BJZ ('jeugdzorg') een justitieel bedrijf is, geen hulp, maar rechtszaken!
BeantwoordenVerwijderenZe snappen niet dat daarvoor zwart-op-wit-bewijs noodzakelijk is en een overzicht vanaf het begin.
Koop mappen etc..
Die je vervolgens in de kast kunt zetten want de rechter heeft daar geen tijd en belangstelling voor. Borduurt alleen voort op de mappen van jeugdzorgwerkers.
Verwijderen