http://demetnu.nl/article_read.php?a=1571
Advocaat Mehtap Çölgeçen, schrijft een brandbrief aan de leden van de Tweede Kamer. In haar brief vraagt ze aandacht voor het problematiek binnen Jeugdzorg. Ze zegt daarin dat kinderen’ veel te snel uit huis worden geplaatst’ en dat Jeugdzorg ‘teveel macht’ heeft.
http://jeugdzorg-darkhorse.blogspot.nl/2013/03/de-zaak-yunus-de-feiten.html
Advocaat Mehtap Çölgeçen, schrijft een brandbrief aan de leden van de Tweede Kamer. In haar brief vraagt ze aandacht voor het problematiek binnen Jeugdzorg. Ze zegt daarin dat kinderen’ veel te snel uit huis worden geplaatst’ en dat Jeugdzorg ‘teveel macht’ heeft.
http://jeugdzorg-darkhorse.blogspot.nl/2013/03/de-zaak-yunus-de-feiten.html
Çölgeçen vraagt de Tweede Kamer om snel in actie te komen.
-------------------------------------------
-------------------------------------------
Hieronder de brief van advocate Mehtap Çölgeçen
Vanuit de advocatuur willen wij een dringend beroep op u doen om in actie te komen met betrekking tot het falende Nederlandse jeugbeschermingssysteem.
Aan
de leden van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Postbus 20018
2500 EA Den Haag
’S-GRAVENHAGE
BEHANDELEND ADVOCAAT T 070 262 90
08
25 april 2013 mw.
Mr. M. Colgecen F 070 364 08 48
E info@colgecen
advocaat.com
INZAKE
Jeugdzorg:
oproep!
Hoogedelgestrenge
heren, vrouwen,
Vanuit de advocatuur willen wij een dringend beroep op u doen om in actie te komen met betrekking tot het falende Nederlandse jeugbeschermingssysteem.
Er loopt al enige tijd een burgerinitiatief omtrent
dit onderwerp waar nu ruim 17.000 handtekeningen voor verzameld zijn[1]. De petitie is aangeboden aan de
Tweede Kamer, aan Brigitte van der Burg van de VVD.
Waarom deze noodkreet aan de
Tweede Kamer? Wij willen vanuit de beroepsgroep ook een alarmerend signaal afgeven
door middel van dit schrijven in het belang van alle kinderen in Nederland. Verder
willen wij hiervoor optionele oplossingen aandragen.
Wij vragen u teneinde onze zorgen
rondom de Nederlandse jeugdzorg tijdens de vergadering van de Tweede Kamer op
te pakken, onze suggesties te bespreken en hierover een standpunt in te nemen.
DE
PRAKTIJK
In de praktijk is
uithuisplaatsing van kinderen geen ultimum remedium meer alsmede worden
kinderen veel te snel uit huis geplaatst. Na deze algeheel gedeelde
constatering van (jeugdrecht)advocaten is er door een aantal advocaten op 4
december 2008 een brandbrief geschreven aan de rechtbank Rotterdam hieromtrent.
Graag verwijzen wij tevens naar deze brief waarin een groot deel van de
problematiek helder uiteen is gezet (zie
bijlage).
DE
PROBLEMATIEK
Geregeld worden er meldingen
gedaan bij het Advies- en Meldpunt (AMK) omtrent de thuissituatie van een kind
o.a. door de buren, huisartsen, docenten. Vanzelfsprekend moeten deze meldingen
adequaat en grondig worden onderzocht. Alvorens ingrijpende maatregelen te kunnen
treffen, moeten er diverse bewijzen worden vergaard. De meldingen mogen niet op
zichzelf als doorslaggevend bewijs worden aangemerkt voor het treffen van jeugdbeschermingsmaatregelen.
Daarbij heeft Jeugdzorg een eigen deskundigen-apparaat, alleen is
de vraag in hoeverre de betreffende deskundigen onafhankelijk zijn. Ouders
hebben vaak geen financiële middelen om zelf onafhankelijke deskundigen in te schakelen. Voorts zijn ouders zich
vaak niet bewust van de mogelijkheid hiertoe.
Bij Jeugdzorg staat het belang
van het kind voorop. Maar Jeugdzorg houdt geen rekening met andere essentiële
belangen. Jeugdzorg past echter geen of weinig (spel)therapie toe bij (alle) direct betrokken kinderen uit het
gezin. Zowel bij het betrokken kind dat uit thuis is geplaats - als bij zijn of
haar broertjes en zusjes die bij de biologische ouders verblijven – zou (spel)therapie
toegepast moeten worden door onafhankelijke deskundigen. Dit om niet één kant
van de medaille, maar om beide kanten
van de medaille te belichten.
Door het centraal stellen van het belang van het kind worden de ouders,
broertjes en zusjes verwaarloosd. Het gaat hier om het gebrek aan een belangenafweging door Jeugdzorg.
In 2015 zal Jeugdzorg
gedecentraliseerd worden. Echter, de vraag is of de kernproblemen binnen Jeugdzorg
hiermee opgelost worden. Wat ons betreft zal er een grondige herziening van Jeugdzorg
moeten plaatsvinden met het doel het jeugdzorgsysteem te verbeteren alsmede de
kwaliteit van Jeugdzorg te waarborgen.
ZORGWEKKENDE
CONSTATERINGEN
Jeugdzorg heeft te veel macht en
laat steken vallen. Er wordt onvoldoende aan waarheidsvinding gedaan en zij laat het “niet-pluisdenken”
overheersen bij haar constateringen. De opgestelde indicatiebesluiten door
Jeugdzorg zijn vaak niet conform de
waarheid.[2] Verder is de communicatie richting
ouders dikwijls ondermaats.
Dit alles belemmert het proces
van de waarheidsvinding en het brengt de gezinssituatie en het recht op family
life in gevaar. Wij, advocaten, maken dit té vaak mee en Jeugdzorg komt er mee
weg. Het kind en het gezin zijn de dupe hiervan. Wij blijven achter met lege
handen en moeten dit met lede ogen aanzien.
Dit is zeer kwalijk en
frustrerend voor alle partijen. Het doel van dit schrijven is dat dan ook dat er
op korte termijn een oplossing dient te worden gevonden tegen de schrijnende
gang van zaken rondom Jeugdzorg op dit moment.
WELKE
BESCHERMING HEBBEN DE OUDERS EN HET KIND TEGEN BESLUITEN VAN JEUGDZORG?
De advocaat kan juridische
bijstand verlenen, echter dit werpt in de praktijk vaak geen vruchten af. De
oorzaak is dat Jeugdzorg in een machtspositie verkeert.
TOEZICHT
OP DE JEUGDZORG
De Inspectie op de jeugdzorg is
het toezichthoudende orgaan op de jeugdzorg. De taak van de Inspectie is het
houden van toezicht op de jeugdzorg, het waarborgen van de kwaliteit van Jeugdzorg
zoals dat in de wet staat, en het doen van voorstellen van verbetering. Burgers
kunnen bij dit orgaan niet in bezwaar of beroep. Er kunnen wel klachten
ingediend worden. Het nadeel hiervan is tweeledig: dit klachtrecht geldt niet met
betrekking tot concrete gevallen. Daarbij wordt een klacht pas ingediend als
het leed al is geschied.
Tevens kan er geklaagd worden bij
de Kinderombudsman. Hier geldt dat deze terughoudend toetst. Immers, de Kinderombudsman
mag niet op de stoel van de rechter gaan zitten.
OPLOSSING
De Inspectie biedt onvoldoende
steun om de kwaliteit van Jeugdzorg hoog te houden, zo blijkt dit uit de
praktijk. Er ontbreekt een belangrijke schakel. Ons voorstel is daarom om
binnen het jeugdrecht een extra rechtsmiddel in te voeren. Met betrekking tot
crisismachtigingen is ons voorstel om een tussenrechter (specialist) aan te
wijzen die voor deze machtiging een akkoord dient te geven.
Deze ideeën zijn rechtstreeks
gebaseerd op de procedurele rechtssystemen van het strafrecht en het
bestuursrecht.
STRAFRECHTELIJKE
PROCEDURES
Strafprocesrecht
is met meer waarborgen omkleed dan Familie-
en Jeugdrecht. Terwijl in beide rechtsgebieden er inbreuk worden gedaan
in het privé-leven van betrokken partij(en), in beide gevallen is er sprake van
een vergeldingselement en stigmatisering.
Echter,
in strafprocesrecht heeft verdachte recht
op eerlijk proces. Tijdens de voorgeleiding toetst de Rechter-commissaris
of de aanhouding door de verbalisanten en inverzekeringstelling van de verdachte
rechtmatig is geweest. De
Rechter-commissaris toetst of er voldoende ernstige bezwaren zijn om de
procedure door te zetten. Justitie zal hierdoor gebrand zijn op het afleveren
van secuur werk, aangezien haar handelingen getoetst worden. Mocht
het niet het geval zijn dan beveelt de Rechter-commissaris de onmiddellijke
invrijheidstelling van de verdachte.
Verder in het belang van de waarheidsvinding kan de Officier van
Justitie voordat er een terechtzitting aanvangt aan Rechter-Commissaris een
gerechtelijk vooronderzoek verzoeken. Dit vooronderzoek wordt geleid door een
Rechter-Commissaris. In dit vooronderzoek wordt de verdachte gehoord en
verhoord door de Rechter-commissaris. De advocaat mag hierbij aanwezig zijn. De
rechter voelt de verdachte aan de tand bij het verhoren en bij het horen krijgt
de verdachte juist het verdedigingsrecht.
De verdachte kan getuigen of deskundigen opgeven tijdens een verhoor. De Rechter-commissaris neemt hierover een besluit. Soms ziet de Rechter-commissaris naar aanleiding van het verhoor reden om de verdachte te onderzoeken als hij het idee heeft dat verdachte (gedeeltelijk) ontoerekeningsvatbaar is.
Verder heeft de Rechter-commissaris de bevoegdheid om de verdachte te laten observeren in een observatiekliniek. De Rechter-commissaris heeft tevens de bevoegdheid om onafhankelijke deskundigen te benoemen. Dit kunnen deskundigen zijn op divers gebied. Na het voorbereidend onderzoek volgt (eventueel) een dagvaarding die de Officier van Justitie naar de verdachte verzendt, om hem ter zitting op te roepen. Dan pas zal er een zitting plaatsvinden waarin de verdachte terecht staat.
De verdachte kan getuigen of deskundigen opgeven tijdens een verhoor. De Rechter-commissaris neemt hierover een besluit. Soms ziet de Rechter-commissaris naar aanleiding van het verhoor reden om de verdachte te onderzoeken als hij het idee heeft dat verdachte (gedeeltelijk) ontoerekeningsvatbaar is.
Verder heeft de Rechter-commissaris de bevoegdheid om de verdachte te laten observeren in een observatiekliniek. De Rechter-commissaris heeft tevens de bevoegdheid om onafhankelijke deskundigen te benoemen. Dit kunnen deskundigen zijn op divers gebied. Na het voorbereidend onderzoek volgt (eventueel) een dagvaarding die de Officier van Justitie naar de verdachte verzendt, om hem ter zitting op te roepen. Dan pas zal er een zitting plaatsvinden waarin de verdachte terecht staat.
BESTUURSRECHTELIJKE
PROCEDURES
In het bestuursrecht kennen we de
bezwaar- en beroepsprocedure. Via een bezwaarschrift kan een belanghebbende het
besluit van een bestuursorgaan aanvechten. Het orgaan dat het besluit genomen
heeft, moet haar besluit nog eens onder de loep nemen. Het besluit wordt dan
nogmaals bekeken en onderzocht. Belanghebbenden krijgen in dat geval ook hier
het recht om gehoord te worden door het bestuursorgaan. Dit zorgt ervoor dat
belanghebbenden de kans krijgen om hun kant van het verhaal te belichten en
eventueel stellingen te weerleggen en opheldering te geven over bepaalde
omstandigheden c.q. misverstanden.
Naast bezwaarfase kan er in
verband met spoedeisend belang een voorlopige voorziening bij de bestuursrechtbank
ingesteld worden. Na het bezwaar kan men nog in beroep bij de
bestuursrechtbank.
Hiertoe krijgen ouders in jeugdrecht
op dit moment geen gelegenheid.
VOORPROCEDURE
EN TUSSEN-RECHTER ALS OPLOSSING
1)
Er
zou een bezwaarmogelijkheid ingevoerd moeten worden waarbij ouders in bezwaar
kunnen gaan op een besluit van Jeugdzorg of tegen niet-correcte handelingen van
voogden. Hierdoor krijgen ouders de mogelijkheid om hun verhaal te doen en
zichzelf te verdedigen tijdens een hoorzitting. Hierdoor worden de personen die
de kwaliteit van Jeugdzorg naar beneden halen zichtbaar, en kan de kwaliteit
van Jeugdzorg hoog gehouden worden. Dit bezwaarsysteem gaat uit van een
preventieve werking, die gericht is op het correct en accuraat handelen van Jeugdzorg.
2)
Er
zou tevens, naast de bezwaarprocedure, een soort specialistische tussen-rechter
ingesteld moeten worden (vergelijkbaar met de taak van de Rechter-commissaris
binnen het strafrecht) die besluiten rondom crisisuithuisplaatsingen toetst en eventueel bevoegdheden krijgt
aangewezen. Te denken valt bijvoorbeeld aan het ambtshalve mogen benoemen van
deskundigen. Dit betreft een voorlopig
oordeel omdat er bij crisismachtigingen snel geschakeld moet worden. Ouders
kunnen vervolgens gewoon de bezwaarprocedure inslaan.
Dit zou in veel gevallen de gang
naar de rechter wellicht besparen en het jeugdbeschermingssyteem enorm ten
goede komen.
CONCLUSIE
De waarheid komt met het huidige
systeem van de jeugdzorg niet voldoende boven tafel, met als gevolg dat er
maatregelen opgelegd kunnen worden die niet in lijn zijn met de werkelijke
gezinssituatie. Dit, terwijl uithuisplaatsingen als onomkeerbaar traumatisch worden
ervaren door de betreffende kinderen en hun directe familieleden. Er is, samengevat,
geen sprake van adequaat onderzoek naar situaties van gezinnen en kinderen. Er
worden te veel fouten gemaakt hieromtrent. Er is tevens geen gedegen opleiding
binnen Jeugdzorg voor werknemers en onderzoekers. De deskundigen binnen Jeugdzorg
zijn niet geheel onafhankelijk. Rechters hechten in dit kader dan ook te veel
waarde aan rapportages van niet onafhankelijke medewerkers van Jeugdzorg. Deze
combinatie van factoren maakt onze oproep tot het wettelijk instellen van
procesrechtelijke tussenschakels, die de waarheidsvinding bewaken en een
machtsvacuüm tegengaan, urgent.
Met de meeste hoogachting,
M. Colgecen
Redactie Jeugdzorg Dark horse: De petitie is door Jeugdzorg Dark horse (Ranada van Kralingen en teamlid DD) namens platform Familirecht van Ada Busman, in de Tweede Kamer aangeboden aan mevrouw van der Burg (VVD) op 27 februari 2013.
http://jeugdzorg-darkhorse.blogspot.nl/2013/03/jordy-op-de-turkse-televisie.html
http://jeugdzorg-darkhorse.blogspot.nl/2013/03/onderteken-de-petitie-stop.html
http://jeugdzorg-darkhorse.blogspot.nl/2013/03/jordy-op-de-turkse-televisie.html
http://jeugdzorg-darkhorse.blogspot.nl/2013/03/onderteken-de-petitie-stop.html
Jammer dat dit nog niet de kern raakt van de knelpunten in het werkgelegenheids-beleid van jeugdzorg.
BeantwoordenVerwijderen"Diagnostische waarheidsvinding" is noodzaak voor het uitzetten van de meest optimale traject met evt. therapie op basis van de diagnose - voor het kind;
er dient dus een diagnose (geen indicatie) te zijn van een bevoegd en passend specialist die de cliënt heeft onderzocht en getest.
Advocaten/juristen leren wel dat waarheidsvinding past in het strafrecht, maar historisch voordat er een strafrecht was, bestond waarheidsvinding al, naar het belang van die mens of dat kind. Afleidingen door politici alsof waarheidsvinding onder strafrecht valt is dus onzin.
Bij 1): De weg van bezwaar en beroep bestaat al, maar is te lang om het kind te beschermen (BW1:247) tegen onjuist handelen van jeugdzorg.
Bij 2): Er kan pas getoetst worden wanneer de jeugdzorg geen schaduwdossiers erop na houdt, inzage selecteert, en ophoudt om op rechtszittingen met verrassende onjuiste insinuaties te komen om de rechter-met-weinig-tijd te bespelen, te manipuleren, op zijn geloof te werken.
De inspectie zou BJZ mogen overvallen en voorshands de weg moeten weten naar de dossierkasten en laden van gezinsvoogden (ook bij hen thuis!).
Er is een groot belang bij Jeugdzorg om werkgelegenheid te scheppen, en dat weerhoudt openheid van zaken. Daarom wordt er extern en deskundig maar genegeerd door de politiek geadviseerd: doek BJZ op, en ook het vervolg van jeugdzorg (wegens die a.s. transitie) op!
Hulde aan het goed bedoelen.
Tekenen van de petitie is echter nog steeds zinvol, omdat deze binnenkort zal worden aangeboden aan Europese Hof in Brussel.
BeantwoordenVerwijderenWaarheidsvinding kan ook binnen het huidige systeem van jeugdzorg alleen bjz en de rvdk doen dat opzettelijk wederrechtelijk niet. Art2J WJZ eist een redelijke vermoeden van de daadwerkelijke aanwezigheid van een risico als bedoeld in dat artikel, dit vereist waarheidsvinding.
BeantwoordenVerwijderenJe bent in Nederland schuldig totdat je zelf je onschuld heb bewezen en dan nog ben je schuldig in de ogen van jeugdzorg.
BeantwoordenVerwijderenHet is zelf zo erg, dat de wsg, volledig vetrouwend alles klinkklaar aanneemt, zonder enige vorm van toetsing.
BeantwoordenVerwijderenIk zit in hetzelfde schuitje als menig ouder,
een gezinsvoogd die denkt het wiel te hebben uitgevonden,
en niet eens tot de conclusie kan komen,
dat zaken ook wel heel iets anders in elkaar kunnen zitten, dan voorheen werd aangenomen.
Hierdoor heb ik bijna 3 jr mijn zoon niet gezien,
omdat ze te lui en te beroerd waren enige zaken te toetsen,
of althans niet eens de moeite hebben genomen om mij als mede gezag hebbende te informeren.
Ze zijn volledig op wat moeder zei afgegaan. Het is in en in triest dat dit soort organisaties bestaan,
en snap ook niet dat hier niet op wordt ingegrepen,
met harde hand door de regering.
Een rechter krijgt een dossier aangeboden, waarvan de helft niet eens klopt, en dit afdoet met verlening o.t.s.
Er zijn zaken die er zekers toe doen, daarvan ben ik mij bewust en daar zullen anderen zich bewust van zijn.
Maar bij de rechter zijn toetsing en waarheidsbevindingen ver te zoeken, omdat ze er gewoonweg geen ene moer mee doen.
Dus rechters van Nederland jullie zouden je diep moet schamen,
ipv van alles zomaar aan te nemen.
Neem zelf eens de moeite vooronderzoek te doen naar zaken,
ipv alles aan te nemen wat in een dossier staat, waar dus niets van klopt.
Maar eer dit gebeurd, zal het een lange weg zijn.
Recht in Nederland is niet recht, maar zo krom als een banaan.
Ik hoop dan ook dat deze petitie tot goed recht zal worden uitgebracht,
en al diegene die de dupe zijn van dit soort zaken, voor eens en altijd hun gelijk krijgen, want het is triest gesteld in een land als Nederland dat zo met kinderen omgaat.