Op mijn Postbus51-vragen wordt weer geantwoord (nadat ik bezwaar had aangetekend
op loze antwoord dat mijn vragen al beantwoord waren door eerdere vragen van
mij) met, iedereen moet het zelf maar uitzoeken. “Wij maken geen beleid
hierop.”
Hierbij.
De Postbus51-vragen waren in juni 2012:
Dit betreffen dus meta-analytische vragen. (voor een inspectie; voor een ministerie gewoon in het welzijnsbelang van kinderen).
Ondanks dat er geïndiceerd is dat een PGB
(PersoonsGebonden Budget) voor een bepaalde hulp nodig is, en BJZ belooft
deze PGB-aanvraag te zullen indienen (wat de ouders liever in eigen handen
hadden genomen), verzuimt BJZ deze (tijdig) in te dienen. De ouders zitten vaak
vrij krap bij kas en moeten dan alles zelf betalen.
1.Kunnen
ouders de financiële schade door dit inspanningsverzuim verhalen op BJZ?
2.Kan
BJZ op goedkope wijze aansprakelijk gesteld worden?
De ouders hebben m.i. de keuze: het
geld besteden aan wat anders de PGB had betaald voor hulp, òf een advocaat
betalen (ook al zou men een enigszins gesubsidieerde advocaat kunnen krijgen,
men moet zelf veel betalen). De keuze is natuurlijk: eerst het kind
helpen.
3.Hoe
ziet de inspectie hierop toe?
Nadat dit achter de rug is, dreigt BJZ met
een OTS als de ouders niet juist die hulp inroepen die de sociaal werker (qua
opleiding) van BJZ wil. We noemen dit een spook-OTS. Het gebeurt ook dat onder
een OTS-mandaat er gedreigd wordt met een uithuisplaatsing, een spook-UHP.
4.Hoe
kunnen ouders zich verdedigen tegen dreigingen vanuit BJZ, waar geen diagnose
wil plaatsvinden?
Het inspanningsverzuim wordt op schrift
door BJZ afgewenteld op de ouders (voor de rechter), alsof die niet meewerkten
of zelfs pedagogisch onbekwaam zijn. Deze ouders kunnen pedagogen en zelfs nu
een gezinsvoogd-moeder zijn, die het nu van de andere kant ervaart.
5.Hoe
kunnen ouders zich verweren tegen zo’n spook-OTS? De rechter stelt geloof in
wat BJZ aandraagt, ook als dit tekens weer een afwentelen van eigen
beroepsethiek op ouders betreft. Het is ‘verdedigen in de mist van BJZ’;
raadsheer Van Teeffelen schreef hierover in FJR 2010-10, pag. 248-249. Ook de
Open brief van advocaat Peter Prinsen et al[1] getuigt van gebruik van te veel geloof en manipulatie
binnen jeugdzorg-familiezaken. Voor een jeugdige is dit niet gezond.
6.Hoe
ziet de inspectie deze feitelijke machtsmanipulaties van BJZ?
Vervolgens vragen ouders dossiers op
(inzage en evt. copie, onder Wbp). We zien nu vele cases waarbij BJZ zich
maanden niet houdt aan de wettelijke termijnen, wijl ik denk dat het vlotter
verstrekken dan het maximum termijn dat ervoor staat naar behoren zou zijn.
Omdat de stukken onder een juridisch (dus
proces-technisch) OTS (of UHP) vallen onder het gestelde in het
McMichael-arrest van het Europese Hof voor de Rechten van de Mens dd.
24-02-1995 (‘beide partijen behoren te kunnen beschikken over dezelfde
stukken’) is hier òf sprake van gemakzucht, of van manipulatie, of
inspanningsverzuim.
Zelfs het mogen verbeteren van onjuiste
informatie in dossiers (Wbp) wordt door BJZ niet toegestaan.
Zelfs zijn er gevallen waarbij het kind
werd gestraft met minder omgang, waar het geen uitwas-ouders betrof.
We hebben aanwijzing dat zelfs de inspectie
niet het gehele dossier onder ogen krijgt bij BJZ.
7.Hoe
kan de inspectie dit zien?
8.Wat
kunnen ouders nog (goedkoop) als BJZ te vaak gemakshalve geloofd wordt op alle
fronten?
9.Is
zulks handelen door BJZ gezond te noemen richting jeugdigen, die ook een
langetermijns-belang in hun psychische ontwikkeling hebben? Is dit handelen van
BJZ nog pedagogisch te verklaren?
T
Het antwoord ontbreekt (pdf):
BeantwoordenVerwijderen"Het Nederlandse rechtssysteem kent verschillende middelen om beweerdelijk aangedaan onrecht aan te vechten. ... De procedures en randvoorwaarden zijn reeds openbaar en terug te vinden in hoofdstukken 6, 7 en 8 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb)," (en zie ook Wbp dito hoofdstukken).
'Hoe de inspectie met toezicht omgaat staat in de Meerjarenvisie 2012--2015, uitgebracht door de Ijz.'
Hiermee is het onderzoek naar blinde details weggemoffeld door deze overheid, die een taak had (IVRK 3--24). De Ijz ziet het niet, controleert het niet!
"Aangezien het hier gaat om informatie die reeds openbaar is, hoeft geen besluit in de zin van de WOB te worden genomen en zal u dat ook niet worden toegezonden." - aldus MinVWS, Dir.Gen.Volksgezondheid.
Die directie-generaal heeft het niet gesnapt of willen snappen!
Mensen moeten het zelf maar uitzoeken en betalen als ze iets ondervinden over een onderwerp 'jeugdzorg' dat al zo te kijk staat.
Geen genummerde antwoorden.
Ik heb al jaren te maken met Jeugdzorg, ots uhp alles erop en eraan. Pas na hun 18de krijgen kinderen waar ze recht op hebben hulp en family life. Maar dan zijn ze getekend door Jeugdzorg.
BeantwoordenVerwijderenHet kan zijn dat ouders het niet helemaal goed doen in de opvoeding, maar Jeugdzorg helpt kinderen alleen maar verder de goot in. Ouders kunnen alleen bij Jeugdzorg terecht voor hulp en uiteindelijk worden de kinderen uit huis geplaatst met alle gevolgen van dien.
Maar hoe kan een kind een gezinsvoogd aanspreken op de taak die deze heeft. Het kind is altijd de dupe.