Pagina's

zaterdag 20 oktober 2012

Verwaterende ingangen

http://www.telegraaf.nl/binnenland/13048727/___Jeugdzorg_wl_bij_gemeente___.html

Telegraaf, 8 oktober 2012

'Jeugdzorg juist wel bij gemeente leggen'

DEN HAAG -  Juist nu is het van belang dat de verantwoordelijkheid voor jeugdzorg overgaat van het Rijk naar gemeenten. „Het huidige systeem zit vol weeffouten. De huidige praktijk heeft seksueel misbruik binnen de jeugdzorg niet kunnen voorkomen. Juist daarom is het van belang dat de decentralisatie naar gemeentes doorgezet wordt en dat we niet vasthouden aan een systeem dat niet werkt.” Dat zei wethouder Karsten Klein (jeugd) van de gemeente Den Haag maandag.
 
 
 
Hij reageerde hiermee op uitspraken van de Kinderombudsman. Die vindt dat met de overheveling van de jeugdzorg van de overheid naar gemeenten een pas op de plaats gemaakt moet worden. „Dat er incidenten gebeuren, kan je niet voorkomen”, aldus Klein. „Maar nu zijn er te veel instanties betrokken bij de jeugdzorg. Je moet ervoor zorgen dat mensen, wethouders in dit geval, hier verantwoordelijk voor worden en dat ze er ook echt op afgerekend kunnen worden.”
 
Reactie TS:
 
Grote onzin.
 
Voor dat kleine deeltje dat geopenbaard is aan seksuele mishandeling onder toezicht van ‘jeugdzorg’, zouden al die andere kinderen mogen lijden onder dat ‘toezicht’.  Mogen lijden onder deze lage kwaliteit van onderzoek toeleidend tot ‘kinderbeschadigende’ maatregelen.
 
De arts en psychiater bestaan voor deze branche jeugdzorg zelden of niet.
 
Met ruim 400 kennis-verwaterende ingangen die moeten ‘onderzoeken’ in al die gemeenten staat de deur wagenwijd open tot allerlei speculatie op sociaal-werkersniveau, waar er BIG-geregistreerde beëdigde diagnosten bestaan die het kind niet te zien krijgen van BJZ.  Of BJZ schrijft een sturend en beperkend onderzoeksvragenlijst, waar geen ouder mee accoord zou gaan. Dat is geen valide hulp!
 
Er is nu n.a.v. de Kinderombudsman http://jeugdzorg-darkhorse.blogspot.nl/2012/10/kinderombudsman-plan-jeugdzorg-ramp.html ook de Vaste Kamercommissie VWS een brief geschreven:
 

2 opmerkingen:

  1. Door de transitie naar gemeenten zou het lijden onder het juk van jeugdzorg van veel kinderen kunnen verbeteren. Door de transitie naar gemeenten zou het lijden onder het juk van jeugdzorg van veel kinderen kunnen verbeteren. vooral bij het voorstel van Wethouder Karsten Klein tot verantwoordelijkheid en het afrekenen op fouten.
    Alles is beter dan zo doorgaan.

    Vooral bij het voorstel van Wethouder Karsten Klein tot verantwoordelijkheid en het afrekenen op fouten.
    Alles is beter dan zo doorgaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wanneer "Alles is beter" (of niet aan het oude vasthouden) ook betekent dat het beter is dat alle kinderen naar nieuwe wet uithuisgeplaatst moeten worden omdat ze geen recht meer hebben op hoogwaardige gezondheidszorg en dus ook op ontwikkelings-psychologische kwaliteit aan zorg, dan is de kreet 'alles is beter' juist.

    Even onderzoeken:

    De Nationale Kinderombudsman schrijft:
    "Artikel 24 van het IVRK geeft elk kind het recht op een zo goed mogelijke gezondheid en op voorzieningen voor de behandeling van ziekte en het herstel van gezondheid. Het kind heeft recht op toegang tot de best mogelijke gezondheidszorg.
    In het concept Jeugdwet vervalt het wettelijke recht op zorg voor het kind. In plaats daarvan is gekozen voor een zorgplicht, vergelijkbaar met de compensatieplicht zoals die nu bestaat in de Wet Maatschappelijke Ondersteuning. Het recht op jeugdzorg, zoals dat is vastgelegd in de Wet op de Jeugdzorg, vervalt en ook worden een aantal gezondheidsrechten die nu onder de AWBZ en Zorgverzekeringswet vallen overgeheveld naar de gemeenten. Dat betekent dat een kind niet langer een wettelijk recht heeft op zorg, wanneer er bijvoorbeeld een indicatiebesluit van een deskundige (nu Bureau Jeugdzorg) ligt, maar dat de gemeenten zelf gaan bepalen welke zorg een kind nodig heeft om veilig en gezond op te groeien. De concept Jeugdwet leidt dus tot een aanzienlijke vermindering van de wettelijke waarborgen voor het kind."
    Het PDF van de Kinderombudsman staat op:
    https://www.dekinderombudsman.nl/ul/cms/fck-uploaded/AdviesConceptJeugdwe20KOM7A.2012.pdf - onder punt 3.1 o.a..

    Half november 2010 lobbyde de vereniging Jeugdzorg Nederland reeds (o.a. op het congres van de FJR 'De cliënt in de jeugdzorg') met de inzet: het recht op jeugdzorg moet afgenomen worden van het kind en aan ons, de 'jeugdzorg' gegeven worden zodat wij de kinderen de geschikte hulp mogen bieden'.
    Een heerlijk duidelijke inzet, toch?? BJZ wil zelf het recht krijgen dat eigenlijk naar internationaal recht bij het kind, bij het gezin, dient te liggen.
    En in de concept Jeugdwet ligt het nu toch bij de BJZ, of hoe dit gaat heten (gi?).
    De kwaliteitstoegang tot diagnostici wordt door de BJZ-lobby weggenomen.
    Er komt 'horizontaal' toezicht, waar het verticale toezicht door de hoogste overheid wordt weggeschoven naar ondeskundige en onervaren-lage overheden die iets inhuren dat doortrokken is van BJZ zelf.

    Het is betreurenswaardig dat de Kinderombudsman Bureau Jeugdzorg daar 'deskundig' noemt.
    Bureau Juegdzorg heeft bewezen niet zo deskundig te zijn dat ze hun taak bewaarheden: doorverwijzen naar diagnostisch gezien juiste hulpverlening.
    Strooien met OTS en UHP zonder diagnostisch degelijke onderbouwing is kindschadend. (Er wordt geen rekening gehouden met diens ervaren, ook op langere termijn, waar het zich het veiligst thuis voelt, en niet bij vreemden - zie die dropbox-brief).
    Ook zonder kinderbeschermingsmaatregel zal er straks onder de a.s. Jeugdwet sprake zijn van Spook-OTS-sen.

    BeantwoordenVerwijderen