maandag 13 augustus 2012

Congres over Jeugdzorg

http://www.bredeschool.nl/actueel/agenda/artikel/congres-jeugdzo/

07 november 2012

Op 7 november vindt de eerste editie van Jeugdzo! plaats in de Jaarbeurs Utrecht. Op dit congres komen professionals samen om kennis en inzichten te delen over jeugdzorg.

Het congres is voor professionals die werkzaam zijn in onder meer jeugdzorg, basis- en voortgezet onderwijs en gemeenten. Behalve een breed aanbod aan interessante lezingen en workshops van deskundigen uit het werkveld, biedt Jeudzo! u de mogelijkheid om nieuwe contacten te maken en ervaringen uit te wisselen. Pedagoog Bas Levering opent om 10.00 uur het dagvullende programma van Jeugdzo!. Daarna volgt de plenaire lezing van hoogleraar Jo Hermanns, getiteld ‘Hulpverleners en het gewone leven’.

Na de koffiepauze geven zes experts subplenaire lezingen, onderverdeeld in drie groepen. Groep 1 focust op Onderwijs & Jeugdzorg in samenwerking met opvoedinstelling Altra. Hoogleraar Edith Hooge bepleit in haar presentatie ‘Wie helpt de School’ dat hechte verbindingen tussen school en de wereld daarbuiten onmisbaar zijn. In de lezing ‘Bouwen aan een toekomst voor ieder kind’ roept Ella Kalsbeek, voorzitter raad van bestuur van Altra, op om de transities in de jeugdzorg te benutten om de hulp aan kinderen, ouders en leerkrachten te verbeteren.

In groep 2 staat de Veiligheid/het veilige kind in samenwerking met NJi/MOVISIE centraal. Jurist en pedagoog Adri van Montfoort trekt in zijn presentatie Lessen uit jeugdbeleid en jeugdbescherming. De veiligheid van het kind staat daarbij voorop. Linda Terpstra, directeur van Fier Fryslan, betoogt het belang van een Multidisciplinaire aanpak van kindermishandeling.

Wie meer wil horen over Professionele interventies kiest voor de lezingen in groep 3. Daarin legt onderzoeker Coleta van Dam uit hoe u onderzoeksgegevens kunt benutten in beleid en proces: ‘Hoe meten kan leiden tot weten’. Jeanet Zonneveld licht het landelijk project Achter de Voordeur/Multiprobleem gezinnen toe, waarvan zij projectleider is.

Na de lunch volgen twee deelsessierondes; in beide rondes vinden 28 workshops plaats. Thema’s zijn onder meer veiligheid, integratie van opvoeding, pedagogiek, psychologie en onderwijs, Brains4Use, uithuisplaatsing, mediaopvoeding, optimalisering van het leefklimaat van kinderen, het Vlaggensysteem, onderwijs-zorglijnen en het Engelse voorbeeld van samenwerking tussen onderwijs en (jeugd)zorg.

Kijk voor meer informatie op de website van Jeugdzo! Wie zich voor 1 september aanmeldt, profiteert van een earlybirdkorting.

Naast een informatief hoogwaardig programma vol met interactiemomenten biedt dit congres u de kans om nieuwe relaties te ontmoeten en kennis uit te wisselen met collega-professionals. Door het praktijkgerichte karakter is het congres geschikt voor professionals werkzaam in/bij: jeugdzorg, jeugdgezondheidszorg, jeugd-GGZ, basisonderwijs, voortgezet onderwijs, jeugdwelzijn, justitie en gemeenten. En verder natuurlijk voor iedereen die interesse heeft in het congres.

Schrijf u nu in voor dit congres en maak gebruik van de EARLY BIRD KORTING geldig tot 1 september 2012:
u ontvangt dan € 40,- korting op uw deelname aan het congres en betaalt € 255,- in plaats van € 295,- (excl. btw)

Redactie Dark horse: Waarom nodigen ze nooit eens de ouders, de échte professionals uit? \


                                Terug naar Alle artikelen Jeugdzorg Dark horse
C http://jeugdzorg-darkhorse.blogspot.com/2012/04/alle-artikelen-jeugdzorg-dark-horse.html 

7 opmerkingen:

  1. De echte professionals (ouders en kinderen) verstoren het beeld wat jeugdzorg wil scheppen van hulpverleners, die het toch zo zwaar hebben en zo hun best doen voor ondankbare mensen en zo hard meer geld nodig heeft voor hun werk. En dat is toch niet leuk voor jeugdzorg. Daarom zijn ouders niet Welkom. Bovendien zijn die al zo geplukt door jeugdzorg, dat ze er het geld niet voor hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jeugdzorg is écht niet geïnteresseerd is in de mening van ouders. Ongetwijfeld zal de uitkomst van dit congres zijn (ik ben niet helderziend, maar ja..): 'we zijn op de goede weg met onze jeugdzorg en BJZ moet vooral zo doorgaan....de juegd gaat het immers zó goed' (maar ja: die jeugd waar het echt goed mee gaat is meestal 'jeugdzorg-vrij'...dat maakt het gemiddelde wat beter..) Zie verder mijn column 'De feestjes van jeugdzorg':

    https://dl.dropbox.com/u/3224280/De%20feestjes%20van%20jeugdzorg%2020-5-2009.pdf

    Weliswaar van 2009 maar het is nog steeds actueel: ondanks de 'Early bird korting' is mij de entree-prijs VEEL te hoog. Ik zal er daarom ook niet zijn...

    Zouden ouders die daar wél geweest zijn te zijner tijd even van zich willen laten horen?? Bijvoorbeeld hoe er NAAR HEN geluisterd is geworden op dit congres?

    Bij voorbaat mijn dank!

    Nico Mul (ouder-ondersteuner in Jz-Kb zaken)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. U heeft de koe bij zn hoorns gevat :

      De jeugd met wie het zo goed gaat ...is idd de jeugd die 'VRIJ' is VAN JEUGDZORG.

      Ik zou het wel van de daken willen schreeuwen:

      Keep it that way: Een JEUGDZORGVRIJ bestaan

      ONCE THEY'VE LAYED EYES ON YOU,THEY NEVER LET GO OF YOU

      Verwijderen
  3. ZIET:
    Ze noemen zich "professionals", maarre....
    ze hebben geen professionele beroepsvereniging die toetst op deskundig handelen;
    ze hebben geen beroepscode op BIG-niveau om hun fouten te kunnen afwegen;
    ze hebben geen tuchtrecht en daarbij horende normen;
    ze kennen niet de beleefdheid zich te beëdigen op een familierechtszitting;
    ze kennen een groot verloop van wel-gewetensvolle werkers die BJZ niet zien zitten;
    ze zijn zo professioneel dat ze goed de rechter kunnen misleiden met leugens en insinuaties;
    ze zijn zo 'professioneel' blind voor hun geweten dat ze denken het beter te weten dan gewone, zich inzettende ouders;
    ze zijn ook zo 'professioneel' om geen hoogopgeleide ouders toe te staan met gratis toegang;
    ze verstoppen zich dus in hun Narcisme.

    Echte professionele wetenschappers willen onderzoeken met nulmeting, ervaring en inbreng van de cliënt, wensen diagnostiek niveau waar het kind recht heeft op hoogwaardiger psychologische gezondheidszorg naar het niveau waar IVRK artikel 24 voor staat.
    Echte professionals lezen ook extern gehouden wetenschappelijke onderzoeken die het werk van BJZ op zo'n laag niveau veroordelen en voorstander zijn van zwaargewichten i.p.v. sociaal werk in deze ingang van zorg voor jeugdigen.
    Echte professionals liegen niet zo erg als bij BJZ.
    Echte professionals staan het hebben van een advocaat voor de cliënt, al is het een kind, toe. Maar BJZ/WSG niet, die houdt het kind weg van de advocatuur, waarom.... Verstoppertje spelen is niet gezond, gezinsvoogden!
    Ga maar fijn luisteren naar eigen Narcisme op het inperkende congres.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De term "professional" wordt hier gebruikt als zijnde deskundig. Maar professional wil niets meer of minder zeggen dan dat je betaalt wordt, voor hetgeen je doet. Het zegt niets over de kwaliteit van je werkzaamheden. Een vuilnisman is ook een "professional".

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ah, een aankondiging over een bijeenkomt van kinderrovers, professionals en andere machtswellustelingen. Al zou ik er een cruise cadeau bij krijgen, ik zou het er geen minuut uithouden.

    Misschien dat iemand, die het wel denkt uit te kunnen houden daar, eens voor zou kunnen stellen om na elke geboden hulp een klanten tevredenheidsonderzoek in te stellen in de toekomst. Van die simpele a-b en c antwoordjes met eventuele open ruimtes voor uitleg en motivatie.

    Het is heel normaal in deze tijd als je op deze manier onderzoekt hoe je je dienstverlening zou kunnen verbeteren.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ik werk op een basisschool
    dus ik ben een professional?
    ik heb kinderen dus ik ben een professional!
    waarvoor die hoge toegangsprijs?
    dit zou kosteloos bezocht moeten kunnen worden
    wie betaald mijn toegangsprijs?

    of beter nog:
    wie betaald zo wie zo de prijs?

    BeantwoordenVerwijderen